W dzisiejszej poradzie omówimy konsolidacje jako sposób podsumowania danych. Zagadnienie to omówimy na przykładowych danych z rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

Ja używam konsolidacji jako sposobu na połączenie danych z kilku obszarów, z różnych tabel czy arkuszy, a nawet plików. Bill Jelen w swoim podcaście nr 2190 (https://www.youtube.com/watch?v=fym6DOBVV6k) pokazał, że konsolidacja może służyć do czegoś podobnego jak tabele przestawne, czyli do podsumowania danych.

Załóżmy że mamy dane sprzedażowe i chcemy je szybko podsumować po produkcie, sprzedaży, kosztach własnych i zysku. Polecenie Konsoliduj znajdziemy w karcie Dane, co przedstawia rysunek nr 2.

rys. nr 2 — Polecenie Konsoliduj

Po kliknięciu na ikonkę Konsoliduj, otworzy nam się okno Konsolidowanie. Wybieramy tam Funkcję, jakiej chcemy użyć – w naszym przykładzie będzie to Suma. Kolejnym krokiem jest podanie zakresu danych, czyli Odwołanie – musimy zaznaczyć zakres danych $D$1:$G$29. Po zaznaczeniu danych, należy pamiętać o Dodaniu tego obszaru do Wszystkich odwołań. Następnie należy zdecydować po jakich etykietach chcemy podsumować dane, w naszym przykładzie po górnych wierszach i lewej kolumnie. Na koniec zatwierdzamy klikając przycisk OK (rys. nr 3).

rys. nr 2 — Okno Konsolidowanie

Otrzymamy skonsolidowane (połączone) dane widoczne na rysunku nr 4.

rys. nr 3 — skonsolidowane dane

Dane te są identyczne z danymi otrzymanymi w tabeli przestawnej. Różnica polega na tym, że przy korzystaniu z polecenia Konsoliduj, kopiujemy formatowanie z danych wejściowych, a przy tabelach przestawnych nie, sami musimy zmienić formatowanie.

Podsumowując jeśli chcemy zrobić jednorazowe szybkie podsumowanie, najlepszym rozwiązaniem będzie użycie polecenia Konsoliduj.


Przedsprzedaż Mistrz Excela II wydanie

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą ?)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach ? i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w przedsprzedaży możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie:
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.

W ramach przedsprzedaży możesz mieć całą książkę za jedyne 30 zł (łącznie z darmową wysyłką listem ekonomicznym), a jeśli zależy Ci na dedykacji wystarczy, że dołożysz 10 zł.

Książka Mistrz Excela reklama