W dzisiejszym poście nauczymy się jak usunąć lub wybrać konkretne kolumny z danych. W przykładowych danych mamy zapożyczoną z internetu tabelę z dużą ilością kolumn z informacjami (rys. nr 1).

rys. nr 1 - Przykładowe dane
rys. nr 1 — Przykładowe dane

Nie zawsze potrzebujemy aż tyle danych ze wszystkich tych kolumn. Kiedy pobieramy takie dane do Power Query, (w naszym przykładzie z pliku CSV) to może być ciężko wybrać tylko te, które nas interesują lub usunąć konkretne z nich. W celu pobrania danych wybieramy polecenie Z pliku tekstowego/CSV z karty Dane (rys. nr 2).

rys. nr 2 - polecenie Z pliku tekstowego/CSV
rys. nr 2 — polecenie Z pliku tekstowego/CSV

Otworzy nam się okno Importowania danych, w którym musimy znaleźć lokalizację naszego pliku, a następnie dwa razy na niego kliknąć lub nasz wybór zatwierdzić przyciskiem Otwórz (rys. nr 3).

rys. nr 3 - okno Importowania danych
rys. nr 3 — okno Importowania danych

Otworzy nam się okno z danymi, gdzie możemy wybrać konkretne dane, ale jest to problematyczne przy tak dużej ich ilości. Dlatego klikamy przycisk Edytuj (rys. nr 4).

rys. nr 4 - okno z danymi, z których możemy wybrać konkretne dane
rys. nr 4 — okno z danymi, z których możemy wybrać konkretne dane

Power Query posiada funkcjonalność, która ułatwia takie operacje. Otworzy nam się Edytor zapytań Power Query z wczytaną tabelą z danymi.

Nie znając tej funkcjonalności możemy zaznaczyć kolumny, które chcemy zostawić przytrzymując klawisz Ctrl, a następnie kliknąć prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybrać polecenie Usuń inne kolumny (rys. nr 5).

rys. nr 5 - polecenie Usuń inne kolumny
rys. nr 5 — polecenie Usuń inne kolumny

W wyniku tej operacji otrzymamy tylko zaznaczone wcześniej kolumny (rys. nr 6).

rys. nr 6 - kolumny pozostałe po usunięciu pozostałych
rys. nr 6 — kolumny pozostałe po usunięciu pozostałych

To polecenie sprawdza się wtedy kiedy tych kolumn jest mało i łatwo możemy znaleźć te, które nas interesują. Zatem usuwamy ostatni krok (Usunięto inne kolumny) z Zastosowanych kroków.

Kiedy mamy kilkadziesiąt kolumn dużo łatwiejszym sposobem jest wykorzystanie polecenia Wybieranie kolumn z karty Narzędzia główne (rys. nr 7).

rys. nr 7 - polecenie Wybieranie kolumn z karty Narzędzia główne
rys. nr 7 — polecenie Wybieranie kolumn z karty Narzędzia główne

Otworzy nam się okno Wybierania kolumn, gdzie mamy listę wszystkich kolumn w tabeli i możemy wybrać nazwy kolumn, których potrzebujemy za pomocą zaznaczenia/ odznaczenia odpowiednich checkboxów (rys. nr 8). Po wybraniu odpowiednich checkboxów nasz wybór zatwierdzamy przyciskiem OK.

rys. nr 8 - Okno wybieranie kolumn
rys. nr 8 — Okno wybieranie kolumn

Wybraliśmy takie same kolumny jak w pierwszym przykładzie, więc otrzymamy tabelę przedstawioną na rys. nr 6. Tak przygotowane dane możemy załadować do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj z karty Narzędzia główne (rys. nr 9).

rys. nr 9 - polecenie Zamknij i załaduj
rys. nr 9 — polecenie Zamknij i załaduj

Dane zostały załadowane tylko jako połączenie, więc klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwę zapytania w panelu bocznym Zapytania i połączenia i z podręcznego menu wybieramy polecenie Załaduj do (rys. nr 10).

rys. nr 10 - polecenie Załaduj do z podręcznego menu
rys. nr 10 — polecenie Załaduj do z podręcznego menu

Otworzy nam się okno Importowania danych, gdzie wybieramy sposób wyświetlania danych jako tabela oraz wskazujemy miejsce wstawienia danych, w naszym przykładzie Istniejący arkusz i wskazujemy konkretną komórkę. Tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 11).

rys. nr 11 - okno Importowania danych
rys. nr 11 — okno Importowania danych

Otrzymamy wybrane przez nas kolumny załadowane do Excela przedstawione na rys. nr 12.

rys. nr 12 - wybrane dane wczytane do Excela
rys. nr 12 — wybrane dane wczytane do Excela

W pierwszym arkuszu mamy konkretne cztery kolumny, które były nam potrzebne, a w kolejnym arkuszu możemy załadować inne kolumny z tego samego pliku CSV. Przechodzimy do Arkusza 2 i analogicznie jak w przykładzie powyżej korzystając z polecenia Z pliku tekstowego/CSV z karty Dane możemy pobrać dane jeszcze raz, z tym że tym razem wybrać inne kolumny, które nas interesują (rys. nr 2).

Załóżmy, że tym razem będzie nas interesował adres klienta, więc po zaczytaniu danych do Power Query rozwijamy polecenie Wybieranie kolumn (punkt 2 na rys. nr 13) z karty Narzędzia główne (punkt 1), a następnie wybieramy polecenie Przejdź do kolumny (punkt 3).

rys. nr 13 - polecenie Przejdź do kolumny
rys. nr 13 — polecenie Przejdź do kolumny

Otworzy nam się okno Przejdź do kolumny, gdzie możemy wybrać nazwę konkretnej kolumny i przeskoczyć do niej. Polecenie to przydaje się w sytuacji, kiedy mamy bardzo dużą ilość kolumn i ciężko znaleźć tę, która nas aktualnie interesuje (rys. nr 14).

rys. nr 14 - okno Przejdź do kolumny
rys. nr 14 — okno Przejdź do kolumny

Power Query automatycznie przeskoczy do wybranej kolumny i zaznaczy ją (rys. nr 15).

rys. nr 15 - wybrana kolumna zaznaczona w danych
rys. nr 15 — wybrana kolumna zaznaczona w danych

Po raz kolejny wybieramy polecenie Wybieranie kolumn z karty Narzędzia główne (jak na rys. nr 7). Otworzy nam się okno Wybierania kolumn, gdzie zgodnie z założeniem zaznaczamy checkboxy przy kolumnach związanych z adresem. Zaznaczone kolumny zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 16).

rys. nr 16 - Okno Wybierania kolumn
rys. nr 16 — Okno Wybierania kolumn

Otrzymamy dane z wybranymi kolumnami przedstawione na rys. nr 17.

rys. nr 17 - dane z wybranymi wcześniej kolumnami
rys. nr 17 — dane z wybranymi wcześniej kolumnami

Tak przygotowane dane możemy załadować do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 18).

rys. nr 18 - polecenie Zamknij i załaduj do
rys. nr 18 — polecenie Zamknij i załaduj do

Otworzy nam się okno Importowania danych, gdzie wybieramy sposób wyświetlania danych jako tabela oraz wskazujemy miejsce ich wstawienia, czyli Istniejący arkusz i konkretna komórka. Tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 19).

rys. nr 19 - okno Importowania danych
rys. nr 19 — okno Importowania danych

Otrzymamy dane w Excelu zawierające wybrane przez nas kolumny związane z adresami klientów (rys. nr 20).

rys. nr 20 - dane wczytane do Excela
rys. nr 20 — dane wczytane do Excela

Podsumowując wyciąganie konkretnych kolumn z tabel, gdzie mamy kilkadziesiąt kolumn jest dużo łatwiejsze dzięki funkcjonalności Wybierania kolumn.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama