0
0 Produkty w koszyku

No products in the cart.

W dzisiejszym wpisie omówimy polecenie Przechodzenia do — specjalnie. Jest to polecenie umieszczone na końcu karty Narzędzia główne (rys. nr 1).

rys. nr 1 — Polecenie Przechodzenie do — specjalnie

Zagadnienie to omówimy sobie na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 2.

rys. nr 2 — Przykładowe dane

W pierwszej kolejności omówimy sobie polecenie Przejdź do. Z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Znajdź i zaznacz, a następnie Przejdź do. Otworzy nam się okno Przechodzenie do, które służy głównie do przechodzenia do nazwanych zakresów danych. My potrzebujemy bardziej specjalistycznego podejścia, więc wciskamy przycisk Specjalnie, pokazany na rysunku nr 3.

rys. nr 3 — Okno Przechodzenie do

Otworzy nam się okno Przechodzenie do – specjalnie. Okno to możemy otworzyć za pomocą skrótów klawiszowych – Ctrl+G, aby otworzyć okno Przechodzenie do, a następnie Alt+S, aby przejść do okna Przechodzenie do – specjalnie (rys. nr 4).

rys. nr 4 — Okno Przechodzenie do — specjalnie

W tym oknie mamy wiele możliwości. Pierwszą opcją są Komentarze. Jeśli mamy zaznaczona jedną komórkę i skorzystamy z opcji Komentarze, Excel zaznaczy nam wszystkie komórki w arkuszu, gdzie są umieszczone jakieś komentarze. Kiedy zaznaczymy zakres danych (przynajmniej 2 komórki) i skorzystamy z tego samego polecenia, Excel zaznaczy nam komórki z komentarzem tylko w zaznaczonym zakresie. W oknie Przechodzenie do – specjalnie, możemy wybrać wartości Stale lub Formuły w danym zakresie, do jednych i drugich obowiązują checkboxy z rysunku nr 5. 

rys. nr 5 — checkboxy dla Formuł i Stałych

W naszym przykładzie chcemy, aby Excel zaznaczył nam wartości Stałe, będące Liczbami bądź Tekstem, czyli w checkboxie odznaczamy Logiczne i Błędy. Otrzymujemy dane z rysunku nr 6 z zaznaczonymi tylko komórkami z wartościami liczbowymi lub tekstem. (skreślone komórki nie zaznaczone).

rys. nr 6 — Zaznaczone komórki z Liczbami i Tekstem

Zaznaczyliśmy Stałe wartości, więc możemy się domyślić, że komórki niezaznaczone zawierają formuły.

Możemy wybrać opcje Puste, wtedy Excel zaznaczy nam puste komórki na zaznaczonym zakresie. Kolejną opcją jest Bieżący obszar w stosunku do komórki dla której wybraliśmy tą opcję. Bieżący obszar możemy również zaznaczyć za pomocą skrótów klawiszowych Ctrl+A lub Ctrl+Shift+8.

Kolejnym polecenie jest Bieżąca tablica, w naszym przykładzie Excel nie znajdzie takich danych, bo nie mamy w naszych danych formuły tablicowej (rys. nr 7)

rys. nr 7 ‑Komunikat nie znaleziono wyników

Jeśli zaznaczymy jakiś zakres (fragment tablicy, ale aktywna komórka będzie się znajdować w zakresie tej tablicy), gdzie mamy takie formuły, to Excel zaznaczy nam całą tablicę. Natomiast jeśli zaznaczymy jakiś zakres danych, gdzie aktywna komórka będzie znajdować się poza tablicą (mimo iż część zakresu będzie w tej tablicy) otrzymamy komunikat, że nie znaleziono komórek.

Następną opcją są Obiekty, czyli Excel zaznaczy nam wszystkie obiekty w arkuszu(rys. nr 8).

rys. nr 8 — Polecenie Zaznaczanie obiektów

Dla mnie lepszą opcją do zaznaczania obiektów jest polecenie Okienko zaznaczenia (karta Narzędzia główne, polecenie Znajdź i zaznacz) – rys. nr 9, ponieważ tu mogę jasno kontrolować elementy, które chce zaznaczyć.

rys. nr 10 — Polecenie Znajdź i zaznacz

W naszych danych mamy umieszczony ukryty wiersz. W opcjach okna Przechodzenie do – specjalnie jest opcja Tylko widoczne komórki, która zaznaczy nam obszar bez ukrytych komórek. W celu zaznaczenia tylko widocznych komórek możemy również użyć skrótu klawiszowego Ctrl+;.

Kolejną opcją jest zaznaczenie Różnic w wierszach (rys. nr 10). Analogicznie zadziała polecenie Różnice w kolumnach – otrzymamy zaznaczone komórki z innym wynikiem. Wtedy łatwo jest np. zmienić im kolor, aby móc sprawdzić skąd wynika ta różnica.

rys. nr 10 — Polecenie Różnice w wierszach

Kolejną opcją są Poprzedniki, czyli jeśli jakieś formuły odwołują się do komórek, to te komórki będą zaznaczone.

Następnie mamy polecenie Zależności, czyli w sytuacji jeśli mamy formułę odwołującą się do innej komórki. W tym przypadku dla mnie wygodniej jest skorzystać z poleceń na karcie Formuły – Śledź poprzedniki lub zależności (rys. nr 11). To rozwiązanie jest dla mnie lepsze bo fizycznie pokazuje te zależności między komórkami, która od której jest zależna.

rys. nr 11 — Polecenie Śledź poprzedniki

Polecenie Ostatnia komórka zaznaczy nam ostatnią używaną komórkę. Ogólnie rzecz biorąc ta komórka może być pusta, ale jest to komórka wyznaczona niejako przez przecięcie się ostatniego używanego wiersza z ostatnią używaną kolumną. Ostatnią komórkę możemy również wyznaczyć za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+End.

W oknie Przechodzenie do – specjalnie mamy również opcję Sprawdzanie poprawności danych. Polecenie to wyznaczy nam komórki, których zadaniem jest sprawdzanie poprawności danych. Zostaną zaznaczone wszystkie takie komórki na danym zakresie lub takie same –  o takim samym sprawdzaniu poprawności danych.

Opcja Formatowanie warunkowe Wszystkie sprawi, że Excel zaznaczy obszar z formatowaniem warunkowym w całym arkuszu. Łatwiejszym sposobem dla mnie jest użycie polecenia Zarządzaj regułami z Formatowania warunkowego na karcie Narzędzia główne (rys. nr 12).

rys. nr 12 — Polecenie Zarządzaj regułami

Wyświetli nam się Meneger reguł formatowania warunkowego, w którym mamy listę wszystkich komórek z takim formatowaniem w arkuszu (rys. nr 13).

rys. nr 13 — Okno
Meneger reguł formatowania warunkowego 

Podsumowując Przechodzenie do – specjalnie ułatwia pracę w Excelu poprzez zaznaczanie komórek, które nas interesują, spełniających jakieś kryterium.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama