0
0 Produkty w koszyku

No products in the cart.

Artykuły

Analiza ryzyka metodą Monte Carlo

Zarządzanie ryzykiem i obliczanie jego prawdopodobieństwa jest bardzo ważne w planowaniu projektów, gdyż pozwala obniżyć ryzyko lub zrezygnować ze zbyt ryzykownych projektów, czyli takich, których analiza doprowadziła do wniosku, że prawdopodobieństwo straty jest zbyt wysokie. Coraz częściej w analizie ryzyka projektów pomocne okazują się programy takie jak Excel. Metodą analizy ryzyka, w której łatwo wykorzystać możliwości Excela, jest metoda Monte Carlo. 







Excel jako system CRM cz. I – sortowanie danych

Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także uławia analizę tych danych, np.: pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. Prezentujemy cykl artykułów, w których pokażemy, jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy. 

Excel jako system CRM, cz. II — Tabele i filtrowanie

Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także ułatwia analizę tych danych, np.: pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. Prezentujemy cykl artykułów, w których pokażemy, jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy. 

Excel jako system CRM, cz. III Tabele przestawne, cz. 1

Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także ułatwia analizę tych danych, np. pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. Rozpoczynamy cykl artykułów, w których pokażemy jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy.

Excel jako system CRM, cz. IV Tabele przestawne, cz. 2

Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także ułatwia analizę tych danych, np.: pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. „Excel jako system CRM” to cykl artykułów, w których pokazujemy, jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy. 

Excel jako system CRM, cz. V – formatowanie warunkowe

Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także ułatwia analizę tych danych, np. pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. „Excel jako system CRM” to cykl artykułów, w których pokazujemy, jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy. 

Excel jako system CRM, cz. VI – wyszukiwanie w Excelu za pomocą funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO oraz PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS

Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także ułatwia analizę tych danych, np. pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. „Excel jako system CRM” to cykl artykułów, w których pokazujemy, jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy. 

Excel jako system CRM, cz. VII Wyszukiwanie unikatowych wartości i usuwanie duplikatów

Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także ułatwia analizę tych danych, np. pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. „Excel jako system CRM” to cykl artykułów, w których pokazujemy, jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy.

Dashboard sprzedażowy

Tworzenie raportów sprzedażowych dla swoich przełożonych to jedno z wielu niezbyt lubianych przez handlowców zadań. Tymczasem jest wiele narzędzi, które mogą znacznie ułatwić przygotowanie podsumowania sprzedaży. Najlepszym narzędziem do tworzenia dynamicznych, umożliwiających łatwe wprowadzanie zmian raportów (zwanych dashboardami lub panelami menedżerskimi), są tabele przestawne.

Excel jako system CRM cz. I – sortowanie danych

Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także uławia analizę tych danych, np.: pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. Prezentujemy cykl artykułów, w których pokażemy, jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy. 

Excel jako baza danych

Zacznijmy od pytania: Dlaczego warto gromadzić dane? Akurat odpowiedź na to pytanie, która najmocniej na mnie działa, nie pochodzi z żadnej książki o finansach czy też technicznej, ale z książki fantasy – „Achaja” Andrzeja Ziemiańskiego. Jeśli dobrze pamiętam, to skryba Zaan na podstawie zebranych danych odnajduje źródło zarazy oraz zmienia całkiem sposób prowadzenia wojny, co prowadzi królestwo Troy od zwycięstwa do zwycięstwa. 

Excel jako baza danych cz.II — jak PowerQuery pomoże w łączeniu i scalaniu danych w Excelu?

Z poprzedniego artykułu z serii wiemy, że Excel może pomóc nam w stworzeniu prostej bazy danych, ale chcemy pójść krok dalej i zobaczyć, co jeszcze Microsoft stworzył, żeby ułatwić nam zarządzanie i analizę danych, a tym samym odpowiedzieć na istotne dla nas pytania. W tym artykule omówimy jeden z dodatków do Excela: PowerQuery, tak przydatny, że od wersji 2016 został integralną częścią Excela (karta Dane). Wcześniej możliwy do zainstalowania od wersji Excela 2010. 

Analiza finansowa projektu inwestycyjnego przy użyciu MS Excel – case study

Analiza finansowa to podliczenie wszystkiego, co wiadomo na temat biznesu, za pomocą liczb i sprawdzenie, czy opłaca się go rozpocząć. Im lepiej znamy branżę, tym łatwiej jest przeprowadzić szczegółową analizę, a tym samym poprawnie odpowiedzieć na pytanie, czy warto zainwestować w biznes, czy należy coś w nim zmienić albo w ogóle zainwestować w inne przedsięwzięcie. 

Excel jako baza danych cz.III — PowerPivot i budowanie relacji między tabelami

Wiemy już, jak możemy wykorzystać Excela i dodatek Power Query do zarządzania, scalania i łączenia danych. Dziś chcemy wejść poziom wyżej i zapoznać się z podstawami relacji i dodatkiem Power Pivot, żeby budować szybkie podsumowania danych w tabelach przestawnych. 

Analiza ryzyka metodą Monte Carlo

Zarządzanie ryzykiem i obliczanie jego prawdopodobieństwa jest bardzo ważne w planowaniu projektów, gdyż pozwala obniżyć ryzyko lub zrezygnować ze zbyt ryzykownych projektów, czyli takich, których analiza doprowadziła do wniosku, że prawdopodobieństwo straty jest zbyt wysokie. Coraz częściej w analizie ryzyka projektów pomocne okazują się programy takie jak Excel. Metodą analizy ryzyka, w której łatwo wykorzystać możliwości Excela, jest metoda Monte Carlo. 

Wykresy w Excelu a Data Mining

Czy jest możliwy Data Mining w Excelu (krótka definicja: pozyskiwanie wiedzy z danych, odnajdywanie odpowiedzi na interesujące nas pytania)? Oczywiście, że jest! My zajmiemy się bardzo prostym sposobem na Data Mining w Excelu – wykorzystamy wykresy Excela, które nie tylko pozwolą nam szybko przeanalizować dane, ale też od razu przedstawić wynik graficznie. 

Kartogram w Excelu

Microsoft, dostrzegając u użytkowników potrzebę przedstawiania danych/statystyk na mapach, dodaje odpowiednie funkcjonalności. 

Prognozowanie w Excelu

Jak w Excelu można prognozować przyszłe wyniki finansowe firmy? Na wiele sposobów! W zależności od wersji Excela, zainstalowanych dodatków i wymagań odnośnie do dokładności naszych prognoz mamy różne możliwości. 

VBA jako obiektowy język programowania

Każdy, kto popracuje dłużej z Excelem, natknie się na informacje o makrach, czyli języku programowania VBA (Visual Basic for Applications). Jest to język programowania stosowany w aplikacjach Microsoftu (m.in. Excel, Word, Access, PowerPoint), który działa niejako za kulisami tych aplikacji i umożliwia m.in. automatyzację wielu czynności. W tym artykule omówiona zostanie dokładniej jedna jego cecha, a mianowicie co znaczy, że jest to obiektowy język programowania. 

VBA: Dodawanie makra do paska narzędzi Szybki dostęp

Makra są bardzo przydatne przy automatyzacji procesów. Dlatego warto mieć do nich łatwy dostęp – można je np. przypiąć do paska narzędzi szybkiego dostępu. 

Power Query, czyli jak przekształcać dane do postaci ułatwiającej analizę

Pracując z danymi często trafić można na taki ich układ, który jest bardzo trudny do analizy. Mogą to być np. dane w formie raportu, które co prawda przedstawiają konkretną informację, jej podsumowanie, ale przeważnie uniemożliwiają dalszą obróbkę czy też spojrzenie (podsumowanie) na dane w inny sposób. Czasami dane są wpisywane w sposób wygodny dla ludzi, ale nienadający się do szybkiej analizy. Bywa też, że system, z którym pracujemy, eksportuje dane w wygodny dla siebie sposób, ale nienadający się ani dla człowieka, ani dla Excela bez wcześniejszej transformacji. 

Excel jako CRM? Sortowanie danych

Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także uławia analizę tych danych, np. pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach.

Grupowanie danych w zapytaniach Power Query

Grupowanie danych w Power Query działa na analogicznej zasadzie jak w tabelach przestawnych. Musisz wybrać po jakich kolumnach chcesz dokonać grupowanie oraz które kolumny i na jakie sposoby chcesz podsumowywać pozostałe kolumny.

Anulowanie przestawienia kolumn (Unpivot)

Anulowanie przestawienia kolumn jest operacją odwrotną do grupowania. Załóżmy, że mamy już pogrupowane dane jak w tabeli przestawnej. Jest to użyteczne przy raportach. Często taka postać jest wygodniejsza do uzupełnienia przez człowieka, ale jeśli chodzi o dalszą analizę tych danych to jest ona bardzo trudna. Potrzebujemy postaci bazodanowej, gdzie w jednej kolumnie mamy tylko jeden typ informacji i ta sama informacji nie rozdzielona na wiele kolumn.

Pobieranie danych za pomocą Power Query

Chyba od początków istnienia Excela trzeba było pobierać dane do arkusza kalkulacyjnego. Już dawno przestało wystarczać przepisywanie czy kopiowanie danych (wszystko ze względu na coraz większą ilość danych, które musimy analizować). 

Wyszukiwanie unikatowych wartości i usuwanie duplikatów

Excel w małych i średnich firmach wykorzystywany jest nieraz jako CRM, dając możliwość m.in. gromadzenia informacji o klientach, segregowania danych. Czasami w zestawieniach excelowych chcemy znaleźć unikatowe, niepowtarzające się lub zduplikowane wartości, np. wyciągnąć listę unikatowych klientów, którzy zrobili u nas zakupy w poprzednim miesiącu. Najprościej to zrobić za pomocą formatowania warunkowego. 

Liczenie niepowtarzających się wartości za pomocą formuły

Niestety formuły do liczenia niepowtarzających się wartości czy ich wyciągania nie należą do najprostszych, ale czasami musimy z nich korzystać ze względu na to, że potrzebujemy rozwiązania, które automatycznie się przelicza, albo inne rozwiązanie jest niedostępne.

Funkcjonalność KPI w Power Pivot

KPI to bez wątpienia parametry, które są ważne dla firmy, dla jej rozwoju i wzrostu. Wskaźniki można mnożyć, dopasowywać do tego, komu mają służyć, tworzyć ich warianty. Wybór kluczowego wskaźnika wydajności zależy od ciebie. Ten artykuł ułatwi ci jego obliczanie i prezentację za pomocą Power Pivot – dodatku do Excela. Dodatek Power Pivot można zainstalować do Excela od wersji 2013. 

Formanty i kod VBA w wizualizacji danych

Same liczby w raportach już dawno przestały wystarczać. Do raportów musimy dodawać wizualizacje – najczęściej są to wykresy. Te z kolei muszą być dynamiczne. Muszą się zmieniać i dostosowywać, np. przez filtrowanie danych za pomocą fragmentatorów. W tym artykule opiszemy dwa przykłady, w których będziemy zmieniać wizualizacje i wyróżniać najważniejsze dla nas dane za pomocą formantów z karty Deweloper.

Dashboard sprzedażowy

Zebrane przez nas dane sprzedażowe są środkiem prowadzącym do celu, czyli odpowiedzi na ważne dla nas pytania, np. jak zmieniała się nasza sprzedaż w ciągu kilku lat oraz które produkty sprzedawały się w tym czasie najlepiej. Menedżer zlecając przygotowanie raportu chce uzyskać konkretne odpowiedzi, aby nie musiał sam analizować niezliczonej ilości danych dostarczanych mu przez każdego z handlowców. 

Wyszukiwanie w Excelu — Funkcje WYSZUKAJ.PIONOWO oraz INDEKS i PODAJ.POZYCJĘ

Gdy pracujemy z danymi często musimy sprawdzać połączenia pomiędzy różnymi tabelkami, czyli wyszukiwać powiązane informacje. W artykule omówione zostały najważniejsze funkcje Excela związane z wyszukiwaniem informacji, czyli funkcje WYSZUKAJ.PIONOWO oraz INDEKS i PODAJ.POZYCJĘ na przykładach dotyczących obszaru sprzedaży w firmie.

Obliczanie minimalnej/maksymalnej wartości po warunkach MIN.JEŻELI i MAX.JEŻELI

Przykładem obliczania minimalnej/maksymalnej wartości (np. produkcji/sprzedaży) po warunku, może być obliczanie minimalnej wartość produkcji dla poszczególnych pracowników, czyli po warunku. 

Formuły tablicowe w Excelu

W Excelu trafiamy czasem na bardziej skomplikowane obliczenia, które wymagają operacji na tablicach danych, czyli tzw. formuły tablicowe. W tym artykule pokażemy kilka przykładów, kiedy mogą być użyteczne.

Histogram w Excelu

A tym artykule zajmiemy się kwestią tworzenia Histogramów, czyli naszym celem będzie wizualne zaprezentowanie rozkładu danych. 

Jak stworzyć histogram w Excelu? Dystrybuanta wieku w Excelu

Dashboardy krok po kroku

W tym artykule zostanie zaprezentowany cały proces tworzenia dashboardów. Począwszy od pobierania i odpowiedniego połączenia danych, przez stworzenie na ich podstawie tabeli przestawnej, a zakończywszy na stworzeniu wizualizacji na podstawie tej tabeli i dodatkowych obliczeń.