W dzisiejszym poście nauczymy się jak zamienić wszystkie x w tabeli na nagłówki kolumn. Jest to zadanie zaczerpnięte od Oza du Soleila https://www.youtube.com/watch?v=abQrUE10Xqo , on rozwiązał to za pomocą kilku zapytań. Nasze zadanie ma na celu podstawienie w miejsce x w tabeli odpowiednich nagłówków. Przykładowe dane i cel do którego dążymy został przedstawiony na rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Dane i cel do którego dążymy

Na przykład chcemy aby zamiast znaku x dla Scoobiego zostało wstawione Jedzenie (czyli nagłówek kolumny, w której został wstawiony ten znak x). Pokażemy jak to zrobić w Power Query za pomocą tylko jednego zapytania. Załóżmy, że mamy przykładową tabelkę z danymi przedstawioną na rysunku nr 2.

rys. nr 2 — Przykładowe dane

Z karty Dane wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr 2 na rysunku nr 3).

rys. nr 3 — Z tabeli

Otworzy nam się edytor zapytań tCechy z wczytaną tabela z Excela (rys. nr 4). W pierwszym etapie chcemy usunąć krok Zmieniono tym z Zastosowanych kroków, bo nie jest nam on potrzebny.

rys. nr 4 — Edytor zapytań

W naszych wczytanych danych jest jedna postać, która w każdej kolumnie ma Null, czyli nie ma w żadnej kolumnie znaku x. to był największy problem, żeby rozwiązać to zadanie za pomocą jednego zapytania. Klikamy na tytuł komuny Imię prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy polecenie Anuluj przestawienie innych kolumn (rys. nr 5).

rys. nr 5 — Anuluj przestawienie innych kolumn

W efekcie otrzymamy tabelkę z tylko tymi osobami gdzie był znak x (rys. nr 6). Nie została uwzględniona tutaj postać Duch, u której nie było w ogóle tego znaku.

rys. nr 6 — tabela z danymi

Wynika z tego, że nie możemy użyć tego polecenia. Potrzebujemy sposobu na uwzględnienie osoby, która nie zaznaczyła żadnego znaku x (czyli np. nie wybrała żadnego kursu z naszej oferty). Usuwamy z Zastosowanych kroków ostatni etap, ponieważ zwracał niekompletne dane. Można to zrobić za pomocą Kolumny indeksu. Z karty Dodaj kolumnę wybieramy polecenie Kolumna indeksu (punkt nr 2 na rysunku na 7), a następnie od 0 lub 1 (nie ma to znaczenia, ponieważ jest to kolumna pomocnicza, dzięki której osoba Duch nie zniknie z danych, ponieważ będzie miała przypisaną jakąś wartość).

rys. nr 7 — Kolumna indeksu

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 8.

rys. nr 8 — Dane z nową kolumną

Na tym etapie po raz kolejny wybieramy polecenie z podręcznego menu Anuluj przestawienie innych kolumn (identycznie jak na rysunku nr 5 wyżej). Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 9.

rys. nr 9 — Dane

Kolumna z Wartościami jest nam nie potrzebna, natomiast potrzebujemy drugiej kolumny z Atrybutami. Klikamy prawym przyciskiem myszy na nagłówek kolumny Atrybut i z podręcznego menu wybieramy polecenie Duplikuj kolumnę (rys. nr 10).

rys. nr 10 — Duplikuj kolumnę

W kolejnym etapie usuwamy kolumnę z wartościami. Klikamy na jej nagłówek prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń (rys. nr 11).

rys. nr 11 — Usuń

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 12.

rys. nr 12

Mamy dwie kolumny z takimi samymi wartościami, część z tych danych ma posłużyć jako nagłówki kolumn a część jako wartości. Aby tak się stało musimy znaleźć na karcie Przekształć ikonkę Kolumny przestawnej (punkt nr 2 na rysunku nr 13). Ważne jest aby aktywna (zaznaczona) była kolumna Atrybut.

rys. nr 13 — Kolumna przestawna

Pojawi się okno Kolumny przestawnej (rys. nr 14). Polecenie to utworzy nowe kolumny przy użyciu danych z kolumny Atrybut. Jeśli jakaś nazwa się powtórzy to kolumna pozostanie pojedyncza, nie zostanie zduplikowana np. dla danej Jedzenie. W polu Kolumna wartości (punkt nr 1 na rysunku nr 14) musimy wybrać daną, jaka ma być przechowywana w tej nowej kolumnie. Tę wartość chcemy wziąć z kolumny Atrybut – kopia. Nasza kolumna z imionami natomiast zostanie na miejscu. Ważne jest tutaj użycie opcji zaawansowanych – w polu Agreguj funkcje wartości (punkt nr 2) wybieramy polecenie Nie agreguj, ponieważ nie chcemy tutaj wykonywać żadnych obliczeń. Tak ustawione parametry  kolumny przestawnej zatwierdzamy klikając przycisk OK.

rys. nr 14 — Okno kolumny przestawnej

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 15.

rys. nr 15 — Dane z kolumną przestawną

W kolejnym etapie musimy usunąć kolumnę indeks, która była kolumną pomocniczą. Klikamy prawym przyciskiem myszy na nagłówek kolumny Indeks i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń. Otrzymamy wynik końcowy, o który nam chodziło (rys. nr 16).

Rys nr 16 — Ostateczny wynik

Następnie wybieramy polecenie Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 17).

rys. nr 17 — Zamknij i załaduj do

Otworzy nam się okno Ładowanie do, gdzie wybieramy rodzaj wyświetlania danych jako Tabela i miejsce ich wstawienia jako istniejący arkusz i konkretną komórkę. Powyższe parametry zatwierdzamy klikając przycisk Załaduj (rys. nr 18).

rys. nr 18 — Okno Ładowania do

Otrzymamy dane w Excelu przedstawione na rysunku nr 19.

rys. nr 19 — Dane wczytane do Excela

Jedyną wadą takiego rozwiązania jest to, że Power Query sortuje wszystkie dane, łącznie z nazwami kolumn. Możemy sobie sprawdzić działanie zapytania dodając dodatkowe dane do tabeli z dany mi bazowymi (dodatkowe wiersze i kolumnę). Następnie klikamy prawym przyciskiem myszy na komórkę z tabeli z Power Query i z podręcznego menu wybieramy polecenie Odśwież (rys. nr 20).

rys. nr 20 — Odśwież dane

Otrzymamy prawidłowo przeliczone dane przedstawione na rysunku nr 21.

rys. nr 21 — Przeliczone dane

Właśnie dodałem mój kurs o Power BI Desktop firmy Microsoft na Udemy.com.
W związku z tym, możesz dostać ten kurs w promocyjnej Cenie Na Start za zaledwie 34,99 PLN.
To najniższa cena jaką mogę ustawić na platformie edukacyjnej Udemy!

Kurs Power BI Desktop to:
- Ponad 6 godziny nagrań wideo, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki pobierania, łączenia i analizy danych, a na koniec ich wizualizacji.
- Pliki do pracy razem z filmami.
- Dożywotni dostęp.
- Elektroniczny certyfikat ukończenia

Spis treści kursu o PowerBI Desktop:

Kurs jest podzielony na 6 rozdziałów, które pozwolą Ci wejść w tematykę analizy i wizualizacji danych za pomocą odpowiednio stworzonych zapytań i relacji w PowerBI Desktop.

  1. Wstęp do aplikacji PowerBI Desktop i jej możliwości
  2. Tworzenie i modyfikowanie zapytań (pobieranie danych)
  3. Modelowanie danych w PowerBI Desktop
  4. Wizualizacja danych i tworzenie raportów
  5. Usługa internetowa
  6. PowerBI Pro — kilka słów o płatnej części usługi PowerBI

Wejdź na stronę kursu PowerBI Desktop i zobacz szczegóły kursu
oraz udostępnione do podglądu filmy,
żeby przekonać się czy to kurs dla Ciebie.