Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
Zadanie 5.1 rozwiążemy
przy użyciu Power Query. W kolejnych odcinkach omówimy rozwiązanie pierwszych
trzech zadań, ponieważ dużo łatwiej je rozwiązać w tym programie niż w Excelu.
Zadanie nr 5.4 bardzo ciężko rozwiązać w Power Query, dużo prostsze rozwiązanie
możemy znaleźć w Excelu, dlatego je pominiemy.
Mamy plik, w
którym podane są daty oraz ilość metrów sześciennych wpływających do zbiornika.
Zadanie 5.1 polega na wyznaczeniu roku, w którym zbiornik retencyjny został
zasilony największą liczbą metrów sześciennych wody (rys nr 2).
rys. nr 2 — Treść zadania 5.1
Do rozwiązania zadania potrzebujemy danych z pliku woda.txt, które musimy pobrać do Power Query. W tym celu wybieramy polecenie Z pliku tekstowego/CSV z karty Dane (rys. nr 3).
rys. nr 3 — polecenie Z pliku tekstowego/CSV
Otworzy nam
się okno Importowania danych, w którym wybieramy interesujący nas plik
(woda.txt), a następnie nasz wybór zatwierdzamy klikając dwukrotnie na jego
nazwę (rys. nr 4).
rys. nr 4 — Okno importowania danych
Otworzy nam się okno z wczytanymi danymi, rozdzielonymi na dwie kolumny. W danych tych w pierwszej kolejności jest data, a następnie po znaku tabulacji mamy podaną ilość wody. Power Query bez problemu rozpoznaje ogranicznik, czyli że dane należy oddzielić w miejscu wystąpienia znaku tabulacji na dwie kolumny. Możemy zauważyć że nasze dane mają domyślne nagłówki więc będziemy musieli to odpowiednio przekształcić. Dane te zatwierdzamy przyciskiem Przekształć dane (rys. nr 5).
rys. nr 5 — Okno z danymi które musimy przekształcić
Otworzy nam
się Edytor zapytań Power Query z wczytaną tabelą z pliku woda.txt. W pierwszym
kroku zmienimy nagłówki kolumn klikając dwukrotnie na ich nazwy i ręcznie
wpisując odpowiednie nazwy. I tak w pierwszej kolumnie chcemy mieć tytuł Data a
w drugiej Woda m3 (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Edytor zapytań Power Query z wczytanymi danymi
Gdybyśmy
rozwiązywali zadanie w Excelu stworzylibyśmy tabelę przestawną a następnie
skorzystali z grupowania po roku. W Power Query również mamy opcję grupowania,
lecz nie grupuje ona automatycznie po datach. Musimy z daty wyciągnąć rok.
Ze względu na to, że do każdego z zadań jakie zostaną rozwiązane w tym poście będziemy potrzebować tych samych danych bazowych, klikamy na nazwę naszego zapytania prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy polecenie Odwołanie (rys. 7).
rys. nr 7 — tworzenie nowego zapytania odwołującego się do poprzedniego zapytania
Otrzymamy kolejne zapytanie (Woda(4)) na liście Zapytań, które odwołuje się do zapytania Woda(3). Właśnie na tym zapytaniu będziemy wykonywać kolejne etapy, aby nie utracić danych wejściowych i nie musieć wczytywać ich jeszcze raz. Naszym celem jest przekształcenie kolumny z datą, aby otrzymać tylko rok. W tym celu rozwijamy polecenie Data (punkt 2 na rys. nr 8) z karty Przekształć (punkt 1), a następnie rozwijamy polecenie Rok (punkt 3) i wybieramy polecenie Rok (punkt 4).
rys. nr 8 — ścieżka dostępu do polecenia Rok
Otrzymamy
przekształcone dane przedstawione na rys. nr 9, gdzie w kolumnie Data mamy
tylko rok. Co istotne nasze przekształcenie wykonaliśmy z karty Przekształć a
nie z karty Dodaj kolumnę, gdzie mamy analogiczne polecenie. Z tą jednak
różnicą, że gdybyśmy użyli polecenia Rok z karty Dodaj kolumnę, otrzymalibyśmy
dodatkową kolumnę z rokiem.
rys. nr 9 — przekształcone dane
Na tym etapie wybieramy polecenie Grupowanie według z karty Narzędzia główne (rys. nr 10).
rys. nr 10 — polecenie Grupowanie według
Otworzy nam
się okno Grupowania według, gdzie w polu Nazwa nowej kolumny wpisujemy np. Wpłynęło,
w polu Operacja wybieramy działanie Suma (chcemy otrzymać sumę przepływu wody z
każdego roku) a w polu Kolumna wybieramy kolumnę Woda m3. Tak ustawione
parametry grupowania zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 11).
rys. nr 11 — parametry grupowania ustawiane w oknie Grupowania według
Otrzymamy
dane pogrupowane (zsumowane) według poszczególnych lat przedstawione na rys. nr 12.
rys. nr 12 — pogrupowane (zsumowane) dane po latach
Z tych
danych interesuje nas rok, w którym wpłynęło najwięcej wody. W Power Query
możemy znaleźć największą wartość sortując dane od Z do A za pomocą przycisku
sortowania na karcie Narzędzia główne (przycisk na oznaczony strzałką na rys.
nr 13).
rys. nr 13 — polecenie sortowania danych od Z do A
Otrzymamy
posortowane dane, w których od razu widać w którym roku wpłynęło najwięcej wody
do zbiornika (rys. nr 14).
rys. nr 14- dane posortowane od największej do najmniejszej
Aby w Power
Query być bardziej precyzyjnym i usunąć zbędne dane możemy rozwinąć polecenie Zachowaj
wiersze (punkt 2 na rys. nr 15) z karty Narzędzia główne (punkt 1),
a następnie wybrać polecenie Zachowywanie pierwszych wierszy (punkt 3).
rys. nr 15 — ścieżka dostępu do polecenia Zachowywanie pierwszych wierszy
Otworzy nam
się okno Zachowywania pierwszych wierszy, gdzie w polu Liczba wierszy wpisujemy
ilość wierszy, jaką chcemy zachować – w naszym przykładzie 1. Tak ustawioną
ilość wierszy zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 16).
rys. nr 16 — okno Zachowywania pierwszych wierszy
Otrzymamy
pierwszy wiersz z rokiem 2015, czyli z najwyższym przepływem rocznym
przedstawiony na rys. nr 17.
rys. nr 17 — największy przepływ roczny
Tak przygotowane dane możemy załadować do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 18).
rys. nr 18 — polecenie Zamknij i załaduj do
Otworzy nam
się okno Importowania danych. W naszym przypadku mam dwa zapytania więc Power
Query nie pozwoli nam wstawić tabeli do arkusza. Możemy jedynie wstawić dane
jako połączenie (rys. nr 19).
rys. nr 19 — wstawianie danych z zapytania jako połączenie
Otrzymamy
wczytane zapytania Woda(3) i Woda(4) jako połączenie. Pierwsze zapytanie
pobrało dane z pliku tekstowego, natomiast drugie zapytanie przechowuje wyniki
naszych przekształceń (rys. nr 20).
rys. nr 20 — zapytanie Woda (4) przechowujące wyniki naszych przekształceń jako połączenie
Klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwę zapytania Woda(4), które przechowuje wynik naszych działań i z podręcznego menu wybieramy polecenie Załaduj do (rys. nr 21).
rys. nr 21 — polecenie Załaduj do z podręcznego menu
Otworzy nam
się okno Importowania danych, gdzie ustawiamy sposób wyświetlania danych w
arkuszu jako Tabela oraz wybieramy miejsce wstawienia danych, jako Istniejący
arkusz i wskazujemy konkretną komórkę. Tak ustawione parametry wstawienia
danych zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 22).
rys. nr 22 — okno Importowania danych
Otrzymamy
wynik naszego zadania załadowany do Excela i przedstawiony na rys. nr 23.
rys. nr 23 — dane załadowane do Excela
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W tym poście
zajmiemy się automatycznym wybieraniem kolumn z tabeli z listy.
W Power
Query odcinku 48 pokazywaliśmy jak ręcznie z dużej ilości danych wybrać
konkretne kolumny ( https://www.youtube.com/watch?v=sy0ZAca-0qw ). Pod tym postem otrzymaliśmy
pytanie od widza, jak to zrobić bazując na liście, czyli zakładamy że mamy
listę kolumn, które chcemy wyciągnąć z większej tabeli z danymi.
Zadanie to
wykonamy na przykładowych danych z rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
Okazuje się to bardzo proste. Wystarczy że mamy listę kolumn, których potrzebujemy. Ustawiamy aktywną komórkę w obszarze tej listy i zaczytujemy dane do Power Query za pomocą polecenia Z tabeli/ zakresu z karty Dane (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Z tabeli/zakresu
Otworzy nam
się Edytor zapytań Power Query z wczytaną tabelą tListaKolumn, która zawiera
wartości null w pustych komórkach. Usunięciem tych wartości zajmiemy się w
późniejszym etapie (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Edytor zapytań Power Query z wczytaną tabelą tListaKolumn
Co istotne
nasze zapytanie zostało wczytane jako tabela, co widać w Liście zapytań
(zaznaczone czerwoną strzałką na rys. nr 4).
rys. nr 4 — dane wczytane do Power Query jako Tabela
Do dalszych działań potrzebujemy listy a nie tabeli. W tym celu wybieramy ikonkę polecenia Konwertuj na listę z karty Przekształć (rys. nr 5).
rys. nr 5 — polecenie Konwertuj na listę
Otrzymamy
przekonwertowane dane na listę przedstawione na rys. nr 6.
rys. nr 6 — Przekonwertowane dane na listę
Na tym etapie pracy wykonaliśmy wszystko, co było potrzebne z naszymi danymi. Tak przygotowane dane musimy załadować do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 7).
rys. nr 7 — polecenie Zamknij i załaduj do
Otworzy się
nam okno Importowania danych, gdzie wybieramy sposób wyświetlania danych jako
Połączenie, czyli zaznaczamy checkbox przy opcji Utwórz tylko połączenie. Tak
ustawione opcje importowania danych zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 8).
rys. nr 8 — okno Importowania danych
W kolejnym etapie pobieramy właściwe połączenie, które w naszym przykładzie jest plikiem CSV. Wybieramy polecenie Z pliku tekstowego/CSV z karty Dane (rys. nr 9).
rys. nr 9 — polecenie Z pliku tekstowego /CSV
Otworzy się
nam okno Importowania danych, gdzie musimy znaleźć interesujący nas plik,
zaznaczyć go i zatwierdzić nasz wybór przyciskiem OK (rys. nr 10).
rys. nr 10 — Okno Importowania danych
W pliku CSV
mamy dużą ilość danych, z których chcemy wyciągnąć tylko kolumny z naszej
listy. Otworzy nam się okno z tymi danymi, gdzie klikamy przycisk Edytuj, aby
przejść do edycji tego zapytania (rys. nr 11).
rys. nr 11 — polecenie Edytuj zapytanie
Otworzy nam
się edytor zapytań Power Query z wczytanymi wszystkimi danymi przedstawiony na
rys. nr 12.
rys. nr 12 — Edytor zapytań z wczytanymi danymi z pliku CSV
Przykładowo możemy usunąć niepotrzebne kolumny, czyli zaznaczyć interesujące nas kolumny, następnie kliknąć prawym przyciskiem myszy na dowolną z nich i z podręcznego menu wybrać polecenie Usuń inne kolumny (rys. nr 13).
rys. nr 13 — polecenie Usuń inne kolumny
Nie ma znaczenia, które kolumny usuniemy, o ile Power Query użyje funkcji Table.SelectColumns, która ma w zapisie formuły listę kolumn, które chcemy zachować (rys. nr 14).
rys. nr 14 — argumenty funkcji Table.SelectColumns
W Power Query możemy się odwołać do innego zapytania, czyli w zapisie funkcji zastąpić listę kolumn, które zostały wpisane automatycznie, zapytaniem z listą, które przygotowaliśmy sobie na początku pracy (zapytanie tListaKolumn). Zapis funkcji powinien wyglądać następująco: (rys. nr 15)
rys. nr 15 — Zapis funkcji Table.SelectColumns z odwołaniem do zapytania z listą
Po
zatwierdzeniu formuły otrzymamy błąd, wynikający z wartości null na liście
(rys. nr 16). Power Query nie może przekonwertować wartości null.
rys. nr 16 — Błąd funkcji wynikający z wartości null na liście
Aby usunąć błąd przechodzimy do zapytania tListaKolumn, następnie co istotne w kroku poprzedzającym krok Lista wybór (krok Zmieniono typ), nakładamy na dane filtr. Rozwijamy ikonkę trójkąta w nagłówku kolumny z następnie wybieramy polecenie Usuń puste (rys. nr 17).
rys. nr 17 — Filtrowanie listy za pomocą polecenia Usuń puste
Pojawi nam się
komunikat Wstawianie kroku, w którym musimy zatwierdzić nasze działanie
przyciskiem Wstaw (rys. nr 18).
rys. nr 18 — Komunikat o wstawieniu nowego kroku
Dzięki temu
krokowi wartości null zostały usunięte z listy. Otrzymamy listę przedstawioną
na rys. nr 19.
rys. nr 19 — Odfiltrowana lista kolumn
Nasza lista
potrzebnych kolumn nie zawiera już wartości null i dzięki temu jak przejdziemy
do naszego zapytania FoodMart Klienci, błędu nie będzie. Wpisana wcześniej
formuła z odwołaniem do zapytania tListaKolumn zadziała prawidłowo i otrzymamy
dane zawierające kolumny z listy (rys. nr 20).
rys. nr 20 — prawidłowe działanie funkcji Table.SelectColumns
Tak przygotowane dane możemy załadować do Excela za pomocą polecenie Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (analogicznie jak na rys. nr 7).
Otworzy nam
się okno Importowania danych, gdzie wybieramy sposób wyświetlania danych jako
Tabela, następnie wskazujemy miejsce wstawienia danych – Istniejący arkusz oraz
wskazujemy konkretną komórkę. Tak ustawione parametry wstawienia danych do
Excela zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 21).
rys. nr 21 — Okno importowania danych
Otrzymamy
dane wczytane do Excela zawierające tylko kolumny z listy, przedstawione na
rys. nr 22.
rys. nr 22 — Dane zaimportowane do Excela
Tabela wczytana z Power Query działa dynamicznie. Przykładowo możemy zmienić nasze dane w liście kolumn (zmieniamy kolumnę Nazwisko na Adres i dokładamy nową kolumnę Liczba dzieci), następnie odświeżyć dane z Power Query klikając prawym przyciskiem myszy na dowolną komórkę z obszaru tabeli i wybierając polecenie Odśwież (rys. nr 23).
rys. nr 23 — polecenie Odśwież
Po
odświeżeniu danych otrzymamy zmienione dane, w których kolumna Nazwisko została
zastąpiona kolumną Adres i została dołożona nowa kolumna Liczba dzieci (rys. nr 24).
rys. nr 24 — automatycznie zaktualizowane dane
Podsumowując
stworzyliśmy tabelę z kolumnami z listy, która działa dynamicznie i zawiera
kolumny, które aktualnie są na liście.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W dzisiejszym poście nauczymy się jak załadować ponad milion
wierszy do tabeli przestawnej, czyli ponad 1048576 wierszy, które mieszczą się
w arkuszu Excela. Będziemy używać do tego zadania dodatku do Excela – Power Query.
Dla ułatwienia dane pobierzemy sobie z pliku tekstowego,
czyli wybieramy polecenie Z pliku tekstowego /CSV z karty Dane (rys. nr 1).
Pobieranie danych z pliku tekstowego/ CSV
Otworzy nam się okno, w którym musimy znaleźć lokalizację
pliku (danych bazowych), jaki chcemy zaimportować do Power Query. Wybieramy
plik a następnie nasz wybór zatwierdzamy przyciskiem Importuj (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Wybór źródła danych
Otworzy nam się okno z danymi Sprzedaż zagranicznak.csv z
danymi, które będziemy chcieli edytować w Power Query, więc klikamy przycisk
Edytuj (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Edycja pliku CSV
Otworzy nam się Edytor zapytań Power Query, w którym chcemy
sprawdzić czy wszystkie dane zostały załadowane poprawnie. Kolumna Kod pocztowy
jest błędna, ponieważ Power Query źle rozpoznaje dane (np. dla kodu z wartością
0 z przodu Power Query pomija tą wartość 0 i otrzymujemy kod 4- cyfrowy).
Wystarczy zmienić formatowanie tej kolumny. Klikamy na ikonkę 123 przy nazwie
kolumny Kod pocztowy, a następnie z podręcznego menu wybrać formatowanie Tekst
(rys. nr 4).
rys. nr 4 — Zmiana formatu danych
Pojawi się komunikat, w którym musimy zatwierdzić zmianę typu
kolumny za pomocą przycisku Zamień bieżącą (rys. nr 5).
rys. nr 5 — Zmień typ kolumny
W kolejnym etapie wybieramy polecenie Zamknij i załaduj do z
karty Narzędzia główne (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Zamknij i załaduj do
Otworzy nam się okno Importowania danych. Jeśli posiadasz
subskrypcję Excela 365 w tym okienku znajduje się bezpośrednia opcja, aby
załadować dane jako Raport w formie tabeli przestawnej (rys. nr 7).
rys. nr 7 — Parametry importowania danych
Jeśli posiadasz starszą wersję pakietu Office to wybieramy
polecenie Utwórz tylko połączenie, następnie nasz wybór zatwierdzamy
przyciskiem OK (rys. nr 8).
rys. nr 8 — Utwórz tylko połączenie
W Excelu w bocznym panelu stworzyło się zapytanie Power Query,
tylko w formie połączenia (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Zapytanie Power Query w panelu bocznym
Na tym etapie musimy ręcznie wstawić sobie tabelę przestawną.
Klikamy polecenie Tabela przestawna z karty Wstawianie (rys. nr 10).
rys. nr 10 — Tabela przestawna
Otworzy nam się okno Tworzenia tabeli przestawnej. W polu
wybierz dane, które chcesz analizować, zaznaczamy opcję Użyj zewnętrznego
źródła danych, następnie klikamy przycisk Wybierz połączenie (rys. nr 11).
rys. nr 11 — Okno tworzenia tabeli przestawnej
Otworzy nam się okno z Istniejącymi połączeniami. Zaznaczamy
połączenie w tym arkuszu Zapytanie – Sprzedaż Zagranicznak, a następnie klikamy
przycisk Otwórz (rys. nr 12).
rys. nr 12 — Istniejące połączenia
Następnie w oknie Tworzenie tabeli przestawnej z rysunku nr 11,
wybieramy miejsce wstawienia naszej tabeli (Istniejący arkusz i konkretna
komórka $A$1) i tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK.
Mamy dużą ilość danych, więc musimy trochę poczekać, ponadto
Excel robi sobie kopię zapytania, co dodatkowo wydłuża proces przetwarzania
danych.
Otrzymamy w Excelu pustą tabelę, przestawną którą stworzymy
przeciągając odpowiednie dane do pól etykiet wierszy i kolumn (rys. nr 13).
rys. nr 13 — Pusta tabela przestawna
Przeciągamy pola Miasto i Kraj do obszaru etykiet wierszy, a
następnie przeciągamy pole Przychód do obszaru Sumy wartości (rys. nr 14).
rys. nr 14 — Przeciąganie danych do obszaru etykiet
Otrzymamy tabelę przestawną przedstawioną na rysunku nr 15.
rys. nr 15 — Tabla przestawna
Możemy sobie podejrzeć ilość załadowanych wierszy w panelu
Zapytania i połączenia. W tym arkuszu zostało stworzonych 2 501 580
wierszy (rys. nr 16).
rys. nr 16 — ilość wierszy
Klikamy skrót klawiszowy Ctrl+S, aby zapisać nasze dane.
Skopiowane zapytanie Sprzedaż zagraniczna (2) zostało stworzone tylko pod tą
tabelę przestawną. Połączenie źródłowe możemy dalej wykorzystywać do innych
zadań.
Ciekawostką jest, że plik w Excelu dotyczący tego odcinka
zajmuje niecałe 30 Mb, w porównaniu do 130 Mb danych w pliku źródłowym csv.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.