Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Wykres lejkowy w komórkach arkusza — porada #303

Oglądając film z kanału YT Goodly o wykresie lejkowym, który formatuje się warunkowo w zależności od komórki danych, w którą klikniemy stwierdziłem, że też chcę stworzyć taki wykres, ale prościej 😉 Przede wszystkim mój lejek miał się znajdować w komórkach Excela, a nie na wykresie. Pomogły mi informacje, jakie zdobyłem tworząc kurs o wizualizacji i Dashboaradach w Excelu. Uzyskałem taki efekt.

WykresLejkowyWKomórkach 01

Oczywiście powyższy wykres podświetla na czerwono wiersz, w który klikniemy. Jak uzyskać taki efekt? 

Przede wszystkim musimy stworzyć poziomy „lejka” w komórkach. Robimy to za pomocą odpowiedniej formuły i zmiany czcionki.
Zaczniemy od formuły – potrzebujemy powtórzyć pewną ilość razy znak pionowej kreski "|". Robimy to za pomocą funkcji POWT.

Musimy tylko tak dopasować ilość powtórzeń, żeby każdy kolejny poziom lejka miał odpowiednią szerokość, czyli normalizujemy liczbę powtórzeń. Załóżmy, że maksymalnie chcemy powtórzyć 60 razy znak "|" – dla najwyższego poziomu. Każdy kolejny poziom ma mieć proporcjonalnie mniej znaków. Czyli wystarczy, że wartość z aktualnego poziomu podzielimy przez maksymalną wartość ze wszystkich poziomów (domyślnie przez wartość z najwyższego/pierwszego poziomu). Oczywiście musimy jeszcze przemnożyć przez 60:

=POWT("|";B4*60/MAX($B$4:$B$8))

WykresLejkowyWKomórkach 02

Zwróć uwagę, że czcionka formuły wygląda nietypowo. To dlatego, że standardowa czcionka by się tutaj nie sprawdziła – byłyby za duże odstępy pomiędzy poszczególnymi pionowymi liniami. Dlatego w przykładzie wykorzystana jest czcionka Haettenschweiler (możesz m.in. skorzystać też z czcionek: Britannic Bold, Nyala, Playbill, Stencil)

Mamy paski, ale nie przypominają one lejka. Rozwiązanie jest proste – wystarczy wyrównać tekst do środka.

Zanim zaczniemy malować wiersze dołóżmy jeszcze proste formuły, które będą obliczały procentowy spadek do pierwszego i poprzedniego kroku. Są one bardzo podobne:

=1‑B5/$B$4 i =1‑B5/B4

Różnica polega tylko na tym czy w pierwszej formule zablokujemy bezwzględnie odwołanie do komórki B4 czy nie.

WykresLejkowyWKomórkach 03

Teraz możemy zająć się krokami potrzebnymi do tego, żeby nasz mały Dashboard formatował się na czerwono, gdy klikniemy w komórkę danego wiersza. Niestety będziemy potrzebowali skorzystać z kodu VBA. Na szczęście to bardzo prosty fragment kodu, który musimy umieścić w module arkusza, na którym znajduje się nasz „lejek”.

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Range("A1").Value = ActiveCell.Row
End Sub

Powyższy kod VBA uruchamia się za każdym razem, gdy zmienimy zaznaczenie na arkuszu i wstawia do komórki A1 numer wiersza aktywnej komórki.

Może Ci się wydawać, że kod ten nie działa na załączonym pliku, ale wynika to tylko z zastosowanej sztuczki – zmianie formatowania liczbowego komórki A1.

Jeśli zaznaczysz komórkę A1 i naciśniesz skrót Ctrl + 1 zobaczysz, że liczby w komórce zostały sformatowane niestandardowo tak, żeby zawsze pokazywać tekst "Lejek sprzedażowy w komórkach".

WykresLejkowyWKomórkach 04

Bazując na wartości w komórce A1 tworzymy formatowanie warunkowe (na zakresie naszego lejka – A4:E8) korzystające z formuły:

=$A$1=WIERSZ()

WykresLejkowyWKomórkach 05
Formuła jest bardzo prosta sprawdza czy aktualny wiersz komórki jest równy wartości przechowywanej w komórce A1 jeśli tak, to nakłada formatowanie. I już gotowe — główne zadanie zostało zrealizowane – lejek zmienia kolor.

My jednak chcemy dołożyć jeszcze parę dodatkowym informacji na naszym mini Dashboardzie. Chcemy podawać liczbę klientów straconych do pierwszego i poprzedniego kroku. 

Najczęściej podobne informacje podaje się w polach tekstowych – najpierw w jakiejś odległej (niewidocznej na dashboardzie) komórce wykonuje obliczenia, a potem wstawie pole tekstowe i wpisuje się w pasku formuły, że równa się ono komórce z formułą (nie można wpisać formuły bezpośrednio do pola tekstowego). 

W naszym przykładzie robimy ciut inną rzecz – w komórce D2 mamy już jedną z potrzebnych formuł:

=JEŻELI.BŁĄD(INDEKS($B$4:$B$8;A1‑4)-INDEKS($B$4:$B$8;A1‑3);0)

Formuła do komórki B2:

=JEŻELI.BŁĄD(B4-INDEKS($B$4:$B$8;A1‑3);0)

ale dodatkowo pod nią (a niejako w niej) znajduje się pole tekstowe z tekstem. Komórce zmieniliśmy kolor czcionki na czerwoną i wyrównaliśmy tekst do góry, a w polu tekstowym zostawiliśmy domyślny kolor czcionki. 

W tym przykładzie wygląda to w miarę OK, ale korzystanie z komórki ogranicza położenie wyświetlanych wartości, dlatego częściej stosuje się pole tekstowe, które odwołuje się do komórki z odpowiednią formułą/obliczeniem oraz drugiego pola tekstowego, które funkcjonuje jako podpis.

Na koniec jeszcze jedna czynność często wykorzystywana przy Dashboardach – wyłączanie linii siatki (pole wyboru na karcie Widok).

WykresLejkowyWKomórkach 06

Pozdrawiam
Adam Kopeć
Miłośnik Excela
Microsoft MVP

Excel — Slopegraph — porada #293

Czasami potrzebujesz porównać ze sobą wartości "przed" i "po" dla wielu np.: produktów. Jednym ze sposobów na to jest skorzystanie z tzw. slopegraphu, czyli wykresu, którego pomysłodawcą Edward Tufte.

Porada 293 - Wykres slope graph 01

Ten wykres opiera się na wykresie liniowym, ale ważnym jego elementem są etykiety danych na końcach linii. Standardowe podejście tworzenia tych etykiet uwzględnia dużo ręcznej pracy, dlatego na podstawie swoje wiedzy o wykresach spróbowałem swoich sił i chce zaproponować inne podejście. Do tego potrzebujemy stworzyć kolumny pomocnicze, które będą zawierały tylko wartość 1 lub 2 oraz jeszcze jedną kolumnę pomocniczą, która będzie przechowywać połączone wartości, które chcemy wyświetlać w etykietach danych.

Porada 293 - Wykres slope graph 02

=KWOTA(C3;0)&" "&A3

Korzystamy tu z funkcji KWOTA, żeby liczbę przedstawić jako walutę w złotówkach z dokładnością do zera miejsc po przecinku.
Slopegraph opiera się o wykres liniowy, więc od niego zaczniemy – zaznaczymy zakres komórek od A2 do C11 i z karty Wstawianie wstawimy wykres liniowy.

Porada 293 - Wykres slope graph 03

Tylko nie jest to wykres liniowy jakiego potrzebujemy, bo są na nim tylko 2 serie, a my potrzebujemy serii dla każdego produktu. Dlatego musimy kliknąć w polecenie Przełącz wiersz/kolumnę z karty Projektowanie narzędzi wykresów, żeby zamienić miejscami serie i kategorie.

Porada 293 - Wykres slope graph 04

Uzyskujemy już wykres, który bardzo przypomina slopegraph, ale musimy go jeszcze oczyścić z wszystkich niepotrzebnych rzeczy. Nie są nam potrzebne:
• Legenda
• Osie siatki
• Etykiety osi y

Dlatego wszystkie je możemy usunąć zaznaczając je i naciskając klawisz Delete.

Porada 293 - Wykres slope graph 05

Warto tu wspomnieć o pewnej sztuczce, żeby wartości 2014 i 2017 zostały użyte jako etykiety na osi x, a nie zostały dołożone do serii danych – przed nimi wstawiamy pojedynczy cudzysłów ' dzięki czemu Excel traktuje te liczby jako tekst i nie dodaje je do serii danych.

Slopegraph powinien być wyższy dlatego klikamy na obszar kreślenia i odpowiednio go poszerzamy.

Porada 293 - Wykres slope graph 06

Teraz potrzebujemy dodać jeszcze jedną serię, której zaraz będziemy musieli zmienić typ wykresu, więc nie ma dużego znaczenia jakie będzie miała ona wartości, żeby tylko nie została podpięta pod którąś z istniejących serii. Jednym z prostszych sposobów na to jest skopiowanie komórki A2 (Ctrl + C) z tekstem, zaznaczenie wykresu i wklejenie skopiowanego obszaru (Ctrl + V). Nie powinno być widać żadnych widocznych zmian na wykresie, ale jeśli skorzystasz z polecenia Zaznacz dane z karty Projektowanie to powinieneś zobaczyć, że dodała się nowa seria (Seria 10) do serii wykresu.

Porada 293 - Wykres slope graph 07

Ta seria posłuży nam do dodawania etykiet danych, ale musimy jej zmienić typ wykresu na punktowy. Czyli najpierw musimy ją zaznaczyć. Najprościej to zrobić korzystając z listy rozwijanej na karcie Formatowanie narzędzi wykresów.

Porada 293 - Wykres slope graph 08

Teraz możemy skorzystać z polecenie Zmień typ wykresu z karty Projektowanie narzędzi wykresów.

Porada 293 - Wykres slope graph 09

Dużo prościej wykonuje się to od wersji Excela 2013, bo istnieją wtedy wykresy kombi, gdzie możemy łatwo kontrolować, jakiego rodzaju wykresami są poszczególne serie.

Porada 293 - Wykres slope graph 10

Porada 293 - Wykres slope graph 10b

Też musimy upewnić się, żeby nasza seria nie trafiła na oś pomocniczą.

Teraz jak zmieniliśmy typ wykresu dla serii możemy w końcu wskazać dla niej prawidłowe dane, czyli wchodzimy w polecenie Zaznacz dane z karty Projektowanie, a następnie odszukujemy naszą serię i ją Edytujemy i zaznaczamy odpowiednie zakresy danych i zatwierdzamy ją. Kolumna z 1 musi trafić na oś x. Wtedy nasza seria będzie "zaznaczać" wszystkie punkty serii z lewej strony, czyli pierwszej punkty. 

Porada 293 - Wykres slope graph 11

Nawet jeśli nie korzystamy z wykresu punkowego to każda wartość wykresu ma swoją określoną pozycję na osi y i osi x. Właśnie z tej właściwości korzystamy, żeby móc szybciej dodawać inne etykiety z lewej i prawej strony serii.
Zaraz po dodaniu serii z lewej strony możemy od razu dodać serię z prawej strony, ponieważ Excel domyślne skorzysta z poprzednio dodanego typu wykresu, czyli punktowego, którego potrzebujemy, żeby oznaczyć końce serii z prawej strony (dane z kolumny C – oś y i kolumny E – oś x).

Jak mamy dodane punkty z lewej i prawej strony możemy im dodać etykiety danych (na razie zostawimy punkty, ale na koniec sprawimy, żeby były niewidoczne). 

Porada 293 - Wykres slope graph 12

W etykietach danych chcemy mieć dwie wartości – nazwę serii odpowiadającą konkretnemu punktowi (nie jest to nazwa serii punktów) i wartość liczbową dla punktu. Od Excela 2013 jest to dużo prostsze, bo możemy w etykietach danych umieszczać dane z komórek – wystarczy, że zaznaczymy na etykiety danych, naciśniemy Ctrl + 1, żeby przejść do właściwości etykiet i w zakładce Opcje etykiet zaznaczyć checkbox Wartości z komórek. Wtedy otworzy się okno z polem, w którym możesz zaznaczyć zakres komórek, z którego będą pobierane wartości do etykiet osi.

Porada 293 - Wykres slope graph 13

Przed Excelem 2013 musiałbyś dla każdego punktu (etykiety) tworzyć połączoną wartość, która ma się wyświetlać w etykiecie i żeby tą połączoną wartość pobrać do konkretnej etykiety musiałbyś ją zaznaczyć, nacisnąć równa się i kliknąć na komórkę, której wartość chcesz, żeby pojawiła się w etykiecie, a na koniec zatwierdzić swój wybór Enterem. Dlatego nie miałoby sensu tworzenie tych dodatkowych serii tylko od razu dodawać i modyfikować etykiety dla pojedynczych linii.

Po dodaniu etykiet musimy jeszcze ewentualnie poszerzyć wykres i poprzesuwać trochę etykiety, żeby nie nachodziły na siebie. Od Excela 2013 możemy zmieniać rozmiar pojedynczej etykiety danych, a wcześniej jest ona mocno powiązana z rozmiarem wykresu i obszaru kreślenia.

Porada 293 - Wykres slope graph 14

Podobnie postępujemy z serią punktów po prawej stronie, czyli też dodajemy do nich etykiety, tylko przy nich potrzebujemy pobrać z Wartości komórek z kolumny F, ponieważ chcemy żeby liczba wyświetlała się bliżej linii.

Porada 293 - Wykres slope graph 15

Teraz możemy ukryć punkty, czyli zaznaczamy serię punktów, naciskamy Ctrl + 1 i we właściwościach, na zakładce Opcje znaczników, zaznaczamy pole wyboru Brak.

Porada 293 - Wykres slope graph 16

Na koniec jeszcze możemy uzupełnić nazwę naszego wykresu, a dokładniej, żeby była ona połączona z komórką A1, czyli zaznaczamy tytuł, piszemy znak równa się, klikamy komórkę A1 i zatwierdzamy nasz wybór Enterem. Uzyskujemy tytuł powiązany z wartością komórki. Podobnie jak wcześniej tworzyliśmy etykiety danych.

Porada 293 - Wykres slope graph 17

Pozdrawiam
Adam Kopeć
Miłośnik Excela
Microsoft MVP

Jak na wykresie pokazać wartości w tysiącach lub milionach — widzowie #113

Jeśli chcesz pokazać wartości na osi wykresu w tysiącach lub milionach potrzebujesz zmienić odpowiednią opcję we właściwościach osi wykresu.

Najpierw zaznacz oś , a następnie upewnij się, że jesteś na zakładce Opcje osi. Następnie musisz odnaleźć listę rozwijaną Jednostki wyświetlania i wybrać z niej jak chcesz zmodyfikować sposób wyświetlania liczb na osi, czyli czy np: chcesz je pokazać w tysiącach czy milionach.

Widzowie 113 - Jak na wykresie pokazać wartości w tysiącach lub milionach 01

Możesz ewentualnie odznaczyć pole wyboru (checkbox) Pokaż jednostki wyświetlania na wykresie, jeśli nie chcesz, żeby obok osi pokazywała się informacja, że pokazywane liczby to miliony, jeśli zmodyfikowałeś inaczej ich formatowanie.

Widzowie 113 - Jak na wykresie pokazać wartości w tysiącach lub milionach 02

Miejsce poleceń w Excelu 2007 i 2010

Jednostki wyświetlania
Widzowie 113 - Jak na wykresie pokazać wartości w tysiącach lub milionach 03

Pokaż jednostki wyświetlania na wykresie
Widzowie 113 - Jak na wykresie pokazać wartości w tysiącach lub milionach 04

Pozdrawiam
Adam Kopeć
Miłośnik Excela

Jak wstawić punkty pionowo na wykresie punktowym — widzowie #98

Potrzebujesz wstawić punkty na wykresie liniowym w pionowych liniach, ponieważ odpowiadają one rozproszeniu danego elementu, czyli z założenia chcesz mieć kilka takich elementów, czyli serii, na wykresie.

Najważniejszym krokiem w tym jest odpowiednie przygotowanie danych. Przy liniach pionowy, x musi być takie samo, a y musi się zmieniać:

Widzowie 98 - Jak wstawić punkty pionowo na wykresie punktowym 01

Ponieważ Excel słabo sobie radzi z interpretacją takich danych do wykresu punktowego:

Widzowie 98 - Jak wstawić punkty pionowo na wykresie punktowym 02

To stworzymy go sobie na pustej komórce – nie będzie miał wtedy, żadnych danych. Będziemy musieli je dodać ręcznie. Wystarczy, że odnajdziesz polecenie Zaznacz dane na karcie Projektowania Narzędzi Wykresów.

Widzowie 98 - Jak wstawić punkty pionowo na wykresie punktowym 03

Następnie w oknie, które się otworzy musisz dodać serię danych:

Widzowie 98 - Jak wstawić punkty pionowo na wykresie punktowym 04

I podać tytuł Serii, zakres punktów x i y

Widzowie 98 - Jak wstawić punkty pionowo na wykresie punktowym 05

Dodajesz w ten sposób tyle serii ile potrzebujesz i zatwierdzasz je przyciskiem OK. Ewentualnie pozostaje dodanie legendy i inne modyfikacje wykresu, żeby wyglądał tak jak potrzebujesz.

Widzowie 98 - Jak wstawić punkty pionowo na wykresie punktowym 06

Jeśli chcesz, żeby na jedną serię składały się dwie (lub więcej) pionowych linii, to potrzebujesz odpowiednio zmodyfikować dane:

Widzowie 98 - Jak wstawić punkty pionowo na wykresie punktowym 07

 

 

Pozdrawiam
Adam Kopeć
Miłośnik Excela

 

Jak stworzyć wykres liniowy i dodać mu tytuł — porada #275

Jeśli potrzebujesz stworzyć wykres liniowy w Excelu, to przede wszystkim potrzebujesz przygotować dane. Przykładowo jeśli chcesz przedstawić na wykresie dane sprzedażowe dwóch pracowników przez okres roku (po miesiącach). To wystarczy, że w pierwszej kolumnie wpiszesz poszczególne miesiące, a w dwóch pozostałych wartości sprzedaży. Warto też zadbać o nagłówki danych:

Porada 275 - Jak stworzyć wykres liniowy i dodać mu tytuł 01

Teraz potrzebujesz zaznaczyć całość danych i z karty Wstawianie wybrać odpowiedni rodzaj wykresu (załóżmy, że chcemy wstawić wykres liniowy ze znacznikami). Ponieważ od Excel 2013 zaszło trochę zmian jeśli chodzi o operacje z wykresami pod spodem zobaczysz obrazy dla Excela 2013 i 2010.

Excel 2013 i nowszy:

Porada 275 - Jak stworzyć wykres liniowy i dodać mu tytuł 02

Excel 2010 i wcześniejszy:

Porada 275 - Jak stworzyć wykres liniowy i dodać mu tytuł 03

W ten prosty sposób wstawiłeś wykres liniowy ze znacznikami. Jeśli chciałbyś go zmienić na inny, to gdy jest zaznaczony wystarczy, że wybierzesz inny z dostępnych na karcie Wstawianie wykresów.

W Excelu 2013 lub wyższym powinieneś już mieć na wykresie jego tytuł, ale jeśli by Ci się nie pojawił to musisz rozwinąć zielony plus, który znajduje się obok wykresu (tam znajdują się elementy wykresu, które wcześniej były na karcie Układ).

Porada 275 - Jak stworzyć wykres liniowy i dodać mu tytuł 04

Przed Excelem 2013 będziesz musiał dodać tytuł z karty Układ:

Porada 275 - Jak stworzyć wykres liniowy i dodać mu tytuł 05

Zmiana tytułu już przebiega analogicznie – wystarczy, że zaznaczysz tytuł wykresu i zaczniesz pisać tekst jaki chcesz, żeby się pojawił jako tytuł wykresu. Zmiany nie zobaczysz od razu na wykresie. To co wpisujesz będziesz widział w pasku formuły, a na wykresie pojawi się dopiero po zatwierdzeniu Enterem.

Porada 275 - Jak stworzyć wykres liniowy i dodać mu tytuł 06

Jeśli chcesz zmienić tylko fragment tytułu to wystarczy, że po tym jak zaznaczysz tytuł wykresu klikniesz w niego jeszcze raz. Będziesz wtedy mógł edytować tekst podobnie jak zawartość komórki.

Pozdrawiam
Adam Kopeć
Miłośnik Excela