Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W dzisiejszym poście nauczymy się jak wyciągnąć rok, miesiąc i dzień z daty. Nauczymy się tworzyć prostą tabelę kalendarza w Power Query. W tym przykładzie interesujące jest to, że nie mamy żadnych danych bazowych, zaczynamy od pustego arkusza w Excelu. Wszystko stworzymy w Power Query. Aby przejść do Edytora zapytań w Power Query rozwijamy polecenie Nowe zapytanie (punkt nr 2 na rysunku nr 1) z karty Dane, a następnie wybieramy kolejno polecenia Z innych źródeł (punkt nr 3) i Puste zapytanie (punkt nr 4).
rys. nr 1 — Z innych źródeł
Otworzy nam się pusty Edytor zapytań. W pasku formuły
wpiszemy funkcję List.Dates. Musimy pamiętać o tym, że Power Query jest case
sensitive, czyli zwraca uwagę na wielkość liter. Po wpisaniu tej funkcji w
pasku formuły wciskamy przycisk Enter. Power Query rozpozna funkcję List.Dates
i pokaże jej parametry, które musimy określić (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Funkcja List.Dates
Power
Query podpowiada nam co to jest za funkcja i podaje przykład jej zastosowania.
W miejscu wprowadź parametry w polu Start podajemy datę początkową, u nas
2017-01-01. W polu Count wpisujemy 365, co oznacza, że chcemy mieć rozpisany
cały rok. Natomiast w polu Step wpisujemy wartość 1, czyli chcemy mieć przeskok
o jeden dzień. Wpisane parametry zatwierdzamy przyciskiem Wywołaj (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Wprowadź parametry funkcji
Otrzymamy listę dni w roku 2017, począwszy od daty 2017-01-01
z krokiem co jeden dzień. Wywołanie funkcji spowoduje, że pojawi się nam ona na
liście zapytań, jako nowe zapytanie (oznaczone zieloną strzałką na rysunku nr 4).
rys. nr 4 — Lista zapytań
Jeśli nie chcemy aby pokazywało się nam nowe zapytanie, to
możemy wyciąć (Ctrl+X) parametry z paska formuły dla zapytania Wywołano funkcję
(część zaznaczona na rysunku nr 5), a następnie wkleić je (Ctrl+V) w pasku
formuły do zapytania fx Zapytanie2.
rys. nr 5 — Zmiana w pasku formuły
Lista z datami wyświetli nam się teraz w zapytaniu Zapytanie
2, a w zapytaniu Wywołano funkcję wyświetli się błąd. W kolejnym kroku musimy
usunąć to zapytanie — klikamy prawym przyciskiem myszy na jego nazwę i z
podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Usuń zapytanie
Pojawi nam się komunikat Usuwanie zapytania, w którym musimy
potwierdzić naszą decyzję klikając przycisk Usuń (rys. nr 7).
rys. nr 7 — Komunikat usuwanie zapytania
Nasze zapytanie cały czas jest listą, a my potrzebujemy
tabeli, bo chcemy z tej listy wyciągnąć rok, miesiąc i dzień. Klikamy prawym
przyciskiem myszy na nagłówek Lista i z podręcznego menu wybieramy polecenie Do
tabeli.
rys. nr 8 — Do tabeli
Pojawi się nam okno Do tabeli, w którym możemy wybrać
ogranicznik i sposób obsługi dodatkowych danych. Na tym etapie nic nie
zmieniamy, zostawiamy domyślne parametry, a następnie zatwierdzamy przyciskiem
OK. (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Okno Do tabeli
Otrzymamy tabelę danych z jedną kolumną Column1, którą możemy
dowolnie przekształcać (rys. nr 10).
Na stronie Microsoftu możemy znaleźć informację, że jeśli
chcemy mieć nazwy kolumn to musimy zmienić w pasku formuły parametr
"null". Nazwę wpisujemy w nawiasach klamrowych {"Data"} co
pokazaliśmy na rysunku nr 12.
rys. nr 12 — zmiana parametru null w formule
Jeśli nie znamy na tyle Power Query wystarczy dwa razy
kliknąć na nazwę kolumny i ją zmienić.
Jeśli chcemy wyciągnąć z naszych dat rok, miesiąc i dzień to
najlepiej dodać kolumny. Możemy również użyć poleceń z karty Przekształć, ale
wtedy przekształcimy istniejącą kolumnę a nam chodzi o dodanie nowych kolumn z
interesującymi nas danymi. Z karty Dodaj kolumnę wybieramy kolejno polecenia
Data (punkt nr 2 na rysunku nr 13), następnie Rok (punkt nr 3) i znowu Rok
(punkt nr 4).
rys. nr 13 — Dodaj kolumnę Rok
Otrzymamy tabelę z dodatkową kolumną Rok. Analogicznie
korzystając z polecenia Data z karty Dodaj kolumnę, a następnie Miesiąc i
Miesiąc. Następnie powtarzamy ścieżkę z tą różnicą że na ostatnim etapie
wybieramy polecenie Nazwa miesiąca (punkt nr 4 na rysunku nr 14).
rys. nr 14 — Dodaj kolumnę Nazwa miesiąca
Wybierając na końcu polecenie Dzień otrzymamy kolumnę z
numerem dnia w miesiącu. Możemy też wybrać w czwartym kroku polecenie Nazwa
dnia, wtedy otrzymamy nazwy dni tygodnia przypisane do konkretnych dat (rys. nr 15).
rys. nr 15 — Dodaj kolumnę Nazwa dnia
Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 16.
rys. nr 16 — Dane z dodanymi kolumnami
W panelu bocznym Ustawienia zapytania możemy zmienić nazwę zapytania na Kalendarz (rys. nr 17).
rys. nr 17 — Zmiana nazwy zapytania
Nasz kalendarz jest już gotowy i możemy go sobie wczytać do
Excela. W tym celu używamy polecenia Zamknij i załaduj do (punkt nr 3 na
rysunku nr 18) z karty Narzędzia główne.
rys. nr 18 — Zamknij i załaduj do
Otworzy nam się okno Ładowanie do, gdzie możemy ustawić
parametry naszego kalendarza. Mianowicie wybrać sposób wyświetlania danych jako
tabela i miejsce wstawienia danych – Istniejący arkusz i konkretna komórka.
Ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem Załaduj (rys. nr 19).
rys. nr 19 Okno Ładowanie do
Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 20.
rys. nr 20 — Dane załadowane do Excela
Z mojego niedopatrzenia wynika sposób wyświetlania danych w kolumnie Data, nie zmieniliśmy sposobu wyświetlania danych. Wybieramy polecenie Edytuj (punkt nr 2 na rysunku nr 21) z karty Zapytanie.
rys. nr 21 — Edytuj zapytanie
Wracamy do Edytora zapytań z naszym kalendarzem. Klikamy na
tytuł kolumny Data i z podręcznego menu wybieramy polecenie Data, aby zmienić
formatowanie domyślne (rys. nr 22).
rys. nr 22 — Zmiana typu formatowania danych
Power Query zmieni nam typ wyświetlania danych. Ponownie używając polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne wczytujemy dane do Excela. Otrzymamy kalendarz przedstawiony na rysunku nr 23.
rys. nr 23 — Dane końcowe
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.