Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W tym poście nauczymy się jak stworzyć grafikę pokazującą
postęp pracy, czyli taką która będzie się zmieniać w zależności od procentowego
postępu pracy. Są na to różne sposoby. Pierwszym etapem jest wybranie jakiegoś
kształtu, na którym pokażemy ten postęp. Aby wybrać symbol wybieramy polecenie
Symbol z zakładki Wstawianie (rys. nr 1).
rys. nr 1 — Wstawianie symbolu
Pojawi nam się okno Symbol, wybieramy serduszko z okazji
niedawnych walentynek. Znajdziemy je w Czcionce Webdings, następnie
zatwierdzamy wybór klikając przycisk Wstaw (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Okno Symbol
Kolejnym krokiem jest skopiowanie komórki, w której wstawiliśmy
serduszko i korzystając z prawego przycisku myszy, z podręcznego menu wybieramy
polecenie Wklej specjalnie, a następnie z Innych opcji wklejania wybieramy
Obraz połączony (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Wklejanie Obrazu połączonego
Możemy wtedy powiększyć nasz symbol. Musimy zmienić
wypełnienie na np. kolor szary, żebyśmy widzieli, że mamy również tło (w
zakładce Narzędzia główne – rys. nr 4)
rys. nr 4 — Zmiana koloru wypełnienia
Problematyczne jest wyrównywanie symboli wstawionych w
Excelu. Możemy to zrobić za pomocą polecenia Przytnij w zakładce Formatowanie
(rys. nr 5).
rys. nr 5 — Polecenie przytnij
Otrzymujemy przycięty obraz tak, aby z każdej strony
pozostawało mało miejsca. W zakładce Formatowanie mamy interesującą nas opcję –
Ustaw kolor przezroczysty (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Polecenie Ustaw kolor przezroczysty
Klikamy na czarny obszar serduszka i w efekcie otrzymujemy
puste tło. Drugim etapem jest wykonanie wykresu. Zaznaczamy naszą wartość
procentową, a następnie z zakładki Wstawianie wybieramy Wykres i wstawiamy
zwykły wykres kolumnowy (rys. nr 7).
rys. nr 7 — Wstawianie wykresu kolumnowego
W otrzymanym wykresie musimy zmienić parametry osi y. Zaznaczmy
ją a następnie używamy skrótu klawiszowego Ctrl+1, otworzy nam się panel boczny
Formatowanie osi. Ustawiamy minimum 0, a maksimum 1, aby Excel wiedział że te
wartości mają być na stałe, żeby nie zostały zmienione (rys. nr 8).
rys. nr 8 — Formatowanie osi
Kolejnym etapem formatowania wykresu jest zwiększenie
szerokości naszej kolumny. Klikamy na Serię (prostokąt wykresu) następnie
używając skrótu klawiszowego Ctrl+1, otwieramy okno Formatowania serii danych.
Ustawiamy Szerokość odstępu na wartość 0 (rys. nr 9). Ponadto usuwamy tytuł
wykresu.
rys. nr 9 — Formatowanie serii danych
Nie potrzebujemy linii na obszarze kreślenia, czyli klikamy
na obszar kreślenia i z zakładki Formatowanie wybieramy polecenie Wypełnienie
kształtu i wybieramy Brak wypełnienia lub zmieniamy kolor wypełnienia na biały
(rys. nr 10). Usuwamy również oś.
rys. nr 10 — Ustawienie koloru wypełnienia
Ustawiamy
jak największy obszar kreślenia, aby zajmował jak największą powierzchnię
wykresu. Dopasowujemy wielkość naszego wykresu do wcześniej przygotowanego
serduszka. Nakładamy wykres na serduszko i w następnej kolejności musimy
zmienić w zakładce Formatowanie kolejność, czyli opcja Przesuń do przodu
sprawi, że na wierzchu będzie nasze serduszko (rys. nr 11).
rys. nr 11 — Opcja Przesuń do przodu
Kolejnym etapem jest dopasowanie wielkości serduszka, aby przy danych 100% było całe zamalowane, a przy wartości 0, było puste.
Podsumowując w zależności od wartości procentowej wypełnia się wykres z tyłu, a my widzimy wypełniający się kształt na przodzie.
Ostatnim etapem jest zaznaczenie tych dwóch elementów i
zgrupowanie ich razem, co może być trudne. W karcie Narzędzia główne, wybieramy
opcję Znajdź i zaznacz, a następnie Okienko zaznaczenia (rys. nr 12).
rys. nr 12 — Okienko zaznaczenia
Otworzy nam się panel boczny Zaznaczenie, w którym
przytrzymując przycisk Ctrl klikamy na Obraz 2 i Wykres 3. Zaznaczymy w ten
sposób wykres i nasze serduszko (rys. nr 13).
rys. nr 13 — Panel boczny Zaznaczenie
Następnie w zakładce Formatowanie wybieramy polecenie Grupuj
(rys. nr 14).
rys. nr 14 — Polecenie Grupuj
Dzięki tej czynności nie będzie już problemu z przesuwaniem
naszego wykresu, będzie się przesuwała całość (wykres i obraz serduszka).
Gdybyśmy chcieli, aby na wykresie wyświetlała się wartość procentowa musimy
wstawić Pole tekstowe (w zakładce Wstawianie polecenie Tekst, a następnie Pole
tekstowe). Ustawiamy wielkość czcionki w polu tekstowym i przyrównujemy to pole
do wartości w komórce C2 (=$C$2), czyli aby wyświetlała nam się wartość z tej
komórki. Analogicznie można takie wykresy robić na dowolnych obrazkach (rys. nr 15).
rys. nr 15 — Przykładowe zastosowanie wykresów
Ważne jest, aby pamiętać o stworzeniu tła w tych obrazkach,
bo jeśli zmienimy kolor wypełnienia na biały, to nie widzimy konturu naszego
obrazka w miejscu powyżej aktualnego poziomu pracy zaznaczonego na jakiś kolor.
Możemy to natomiast łatwo zrobić w Power Point. Zaczynamy od wstawienia pola
tekstowego, czyli z zakładki Wstawianie wybieramy polecenie Pole tekstowe,
ustawiamy wielkość czcionki i w to pole tekstowe wstawiamy symbol (zakładka
Wstawianie, a następnie Symbol – kształt kobiety). Kolejnym krokiem jest
wstawienie kształtu – prostokąta, który będzie swoją powierzchnią obejmował
kształt kobiety (zakładka Wstawianie, potem Kształty).
Następnie z zakładki Narzędzia
główne wybieramy polecenie Zaznacz, a potem Okienko zaznaczenia. Przytrzymujemy
klawisz Ctrl i zaznaczamy Prostokąt 7 i Pole tekstowe 6. W programie Power
Point jest dodatkowa opcja, której nie ma w Excelu, mianowicie scalanie
elementów. Z zakładki Formatowanie wybieramy polecenie Scal kształty, a
następnie Połącz lub Odejmij (rys. nr 16)
rys. nr 16 — Polecenie Odejmij lub Połącz w Power Point
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.