Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Power Query 53 — Matura z informatyki 2018 — Zestawienie łączne po miesiącach zad 5.3

W dzisiejszym poście kontynuujemy rozwiązywanie zadań z Matury z informatyki 2018, zajmiemy się rozwiązaniem zadania nr 5.3 w Power Query. Treść zadania została przedstawiona na rys. nr 1.

rys. nr 1 - treść zadania 5.3 z informatyki z Matury 2018
rys. nr 1 — treść zadania 5.3 z informatyki z Matury 2018

Zadanie polega na stworzeniu zostawienia wpływów wody do zbiornika retencyjnego w kolejnych miesiącach roku 2008. Zaczynamy od włączenia sobie okna Zapytania i połączenia, aby mieć dostęp do wcześniej wczytanych danych (które załadowaliśmy sobie do rozwiązania poprzednich zadań). Rys. nr 2.

rys. nr 2 - polecenie Zapytania i połączenia
rys. nr 2 — polecenie Zapytania i połączenia

Klikamy na nazwę zapytania Woda, gdzie mamy wczytane dane z pliku tekstowego zawierającego ilości dopływającej wody do zbiornika retencyjnego. Otworzy nam się Edytor zapytań Power Query z wczytanymi danymi, przedstawionymi na rys. nr 3.

rys. nr 3 - edytor zapytań z wczytanymi danymi
rys. nr 3 — edytor zapytań z wczytanymi danymi

Po raz kolejny będziemy się odwoływać do danych z tego zapytania, czyli klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwę zapytania Woda a następnie z podręcznego menu wybieramy polecenie Odwołanie (rys. nr 4).

rys. nr 4 - ścieżka dostępu do polecenia Odwołanie
rys. nr 4 — ścieżka dostępu do polecenia Odwołanie

Będziemy pracować na zapytaniu woda(2). Interesuje nas konkretny rok (2008) i podział na miesiące. W pierwszej kolejności wyciągniemy numer miesiąca z daty, czyli rozwijamy polecenie Data (punkt 2 na rys. nr 5) z karty Dodaj kolumnę (punkt 1), następnie rozwijamy polecenie Miesiąc (punkt 3) i wybieramy polecenie Miesiąc (punkt 4).

rys. nr 5 - ścieżka dostępu do polecenia Miesiąc
rys. nr 5 — ścieżka dostępu do polecenia Miesiąc

Otrzymamy dane z nową kolumną zawierającą numer miesiąca w roku przedstawione na rys. nr 6.

rys. nr 6 - Tabela z nową kolumną z numerem miesiąca
rys. nr 6 — Tabela z nową kolumną z numerem miesiąca

W kolejnym etapie interesuje nas rok – potrzebujemy danych tylko z roku 2008. W tym celu rozwijamy polecenie Data (punkt 2 na rys. nr 7) z karty Przekształć (punkt 1), a następnie rozwijamy polecenie Rok (punkt 3) i wybieramy polecenie Rok (punkt 4).

rys. nr 7 - ścieżka dostępu do polecenia Rok
rys. nr 7 — ścieżka dostępu do polecenia Rok

Otrzymamy przekształcone dane w kolumnie Data przedstawione na rys. nr 8.

rys. nr 8 - Dane z przekształconą kolumną Data
rys. nr 8 — Dane z przekształconą kolumną Data

Na tym etapie możemy przefiltrować dane w kolumnie Data. Klikamy ikonkę z trójkącikiem przy nazwie kolumny Data, a następnie zaznaczamy checkbox przy roku 2008. Tak ustawiony parametr filtru zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 9).

rys. nr 9 - filtrowanie danych w kolumnie Data
rys. nr 9 — filtrowanie danych w kolumnie Data

Otrzymamy dane zawierające tylko rok 2008. Możemy ponadto zmienić kolejność kolumn, czyli przeciągnąć nową kolumnę o nazwie Miesiąc w miejsce za kolumną Data. Otrzymamy uporządkowane dane przedstawione na rys. nr 10.

rys. nr 10 - uporządkowane dane
rys. nr 10 — uporządkowane dane

Ponadto zmieniamy nazwę kolumny Data na Rok. Kolejny etap będzie polegał na pogrupowaniu danych miesiącami. Dodatkowo potrzebujemy wiersza z podsumowaniem, co w Power Query jest trudniejsze niż standardowo w Excelu. Aby ułatwić sobie zadanie zduplikujemy to, co do tej pory zrobiliśmy, czyli klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwę zapytania woda(2) i z podręcznego menu wybieramy polecenie Duplikuj (rys. nr 11).

rys. nr 11 - polecenie Duplikuj
rys. nr 11 — polecenie Duplikuj

Otrzymamy kolejne zapytanie o nazwie woda(3). W zapytaniu woda (2) zrobimy grupowanie po kolumnach Rok i Miesiąc. W tym celu zaznaczamy kolumny Rok i Miesiąc przytrzymując klawisz Ctrl, następnie wybieramy polecenie Grupowanie według z karty Narzędzia główne (rys. nr 12).

rys. nr 12 - ścieżka dostępu do polecenia Grupowanie według
rys. nr 12 — ścieżka dostępu do polecenia Grupowanie według

Otworzy nam się okno grupowania według, gdzie dzięki temu że zaznaczyliśmy dwie kolumny mamy od razu grupowanie zaawansowane. W polu Operacja wybieramy polecenie Suma, w polu Kolumna wybieramy Woda m3, natomiast w polu Nazwa nowej kolumny wpisujemy Przypływy. Tak ustawione parametry grupowania zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 13).

rys. nr 13 - parametry Grupowania danych
rys. nr 13 — parametry Grupowania danych

Otrzymamy pogrupowane (zsumowane) dane według miesięcy przedstawione na rys. nr 14. Tabela zawiera w kolumnie Przypływy ilość wody jaka wpływa do zbiornika retencyjnego w poszczególnych miesiącach roku 2008.

rys. nr 14 - Pogrupowane dane w kolumnie Przypływy
rys. nr 14 — Pogrupowane dane w kolumnie Przypływy

Analogiczne działanie wykonamy w zapytaniu woda(3), ale tutaj zrobimy podsumowanie po całym roku. Zaznaczamy tylko kolumnę Rok, następnie wybieramy polecenie Grupowanie według z karty Narzędzia główne (jak na rys. nr 12).

Otworzy nam się okno Grupowania według z typem grupowania podstawowym. W polu Operacja wybieramy Sumę, w polu Kolumna wybieramy kolumnę Woda m3, natomiast w polu Nazwa Nowej kolumny wpisujemy Przypływy. Tak ustawione parametry grupowania zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 15).

rys. nr 15 - parametry Grupowania według
rys. nr 15 — parametry Grupowania według

W zapytaniu woda(3) otrzymamy podsumowane dane po cały roku 2008 przedstawione na rys. nr 16.

rys. nr 16 - dane pogrupowane według roku (zsumowane)
rys. nr 16 — dane pogrupowane według roku (zsumowane)

Teraz możemy sobie dołączyć zapytania, w tym celu wybieramy polecenie Dołącz zapytania z karty Narzędzia główne (rys. nr 17).

rys. nr 17 - ścieżka dostępu do polecenia Dołącz zapytania
rys. nr 17 — ścieżka dostępu do polecenia Dołącz zapytania

Do zapytania z podsumowaniem po roku i miesiącach (woda(2)) dołączamy zapytanie z podsumowaniem po roku (woda(3)). Otworzy nam się okno Dołączanie, gdzie w polu Tabela do dołączenia wybieramy zapytanie woda(3). Nasz wybór zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 18).

rys. nr 18 - okno dołączania zapytań
rys. nr 18 — okno dołączania zapytań

Dzięki temu, że w obu zapytaniach nazwaliśmy tak samo kolumnę z podsumowaniem (Przypływy) to Power Query automatycznie połączył te kolumny w jedną. Otrzymamy połączone zapytania przedstawione na rys. nr 19.

rys. nr 19 - połączone dane z dwóch zapytań
rys. nr 19 — połączone dane z dwóch zapytań

W kolumnie Miesiąc dla podsumowania po roku otrzymaliśmy wartość null, ponieważ tej kolumny nie było w naszym podsumowaniu w zapytaniu woda (3).

Dobrze byłoby zamiast wartości null wpisać np. wartość tekstową suma. W Power Query pojawia się problem, ponieważ dane w kolumnie Miesiąc zostały określone jako typ liczbowy i kiedy podejmiemy próbę wpisania tekstu to Power Query będzie zgłaszał sprzeciw. W cely wyjaśnienia problemu wybieramy polecenie  Zamienianie wartości  z karty Narzędzia główne (rys. nr 20).

rys. nr 20 - ścieżka dostępu do polecenia Zamienianie wartości
rys. nr 20 — ścieżka dostępu do polecenia Zamienianie wartości

Otworzy nam się okno Zamieniania wartości, gdzie w polu Wartość do znalezienia wpisujemy null, natomiast w polu Zamień na wpisujemy Suma. Jeśli spróbujemy zatwierdzić tę zmianę przyciskiem OK, Power Query zaprotestuje, co widać na rys. nr 21.

rys. nr 21 - parametry zamieniania wartości
rys. nr 21 — parametry zamieniania wartości

Musimy anulować okno Zamieniania wartości. Poradzić sobie tutaj możemy zmieniając typ danych w kolumnie Miesiąc, czyli klikamy na ikonkę 123 przy nazwie kolumny Miesiąc i wybieramy typ danych Tekst (rys. nr 22).

rys. nr 22 - zmiana typu danych na tekst
rys. nr 22 — zmiana typu danych na tekst

Po takiej zmianie po raz kolejny wybieramy polecenie  Zamienianie wartości  z karty Narzędzia główne (jak na rys. nr 20). Otworzy nam się okno Zamieniania wartości, gdzie już bez problemu możemy wpisać parametry jak na rys. nr 21 i zatwierdzić je przyciskiem OK. Otrzymamy dane przedstawione na rys. nr 23.

rys. nr 23 - zamienione wartości w danych
rys. nr 23 — zamienione wartości w danych

Tak przygotowane dane możemy załadować do Excela, w tym celu wybieramy polecenie Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 24).

rys. nr 24 - polecenie Zamknij i załaduj do
rys. nr 24 — polecenie Zamknij i załaduj do

Otworzy nam się okno Importowania danych w Excelu. Ponieważ mamy dwa zapytania nie możemy ich od razu wstawić do Istniejącego arkusza, dlatego wybieramy opcję Utwórz tylko połączenie i zatwierdzamy nasz wybór przyciskiem OK (rys. nr 25).

rys. nr 25 - okno Importowania danych
rys. nr 25 — okno Importowania danych

W panelu bocznym Zapytania i połączenia mamy wszystkie zapytania wczytane jako połączenie. Aby wiedzieć, które zapytanie jest tym właściwym klikamy na zapytanie woda (2) i przechodzimy do edytora zapytań Power Query, gdzie zmieniamy jego nazwę w polu Nazwa na Woda 5_3. Następnie kolejny raz musimy załadować dane do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj z karty Narzędzia główne. Zapytanie załaduje się jako połączenie. Na tym etapie z okienka Zapytań i połączeń możemy załadować to konkretne zapytanie klikając na mnie prawym przyciskiem myszy a następnie wybrać polecenie Załaduj do (rys. nr 26).

rys. nr 26 - polecenie Załaduj do
rys. nr 26 — polecenie Załaduj do

Otworzy nam się po raz kolejny okno Importowania danych, gdzie tym razem możemy wybrać sposób wyświetlania danych w skoroszycie jako Tabela oraz wskazać konkretną komórkę w istniejącym arkuszu. Tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 27).

rys. nr 27 - okno Importowania danych
rys. nr 27 — okno Importowania danych

Otrzymamy dane wczytane do Excela przedstawione na rys. nr 28. 

rys. nr 28 - Dane wczytane do Excela
rys. nr 28 — Dane wczytane do Excela

Dla lepszej prezentacji danych możemy zmienić formatowanie w kolumnie Przypływy. Korzystając ze skrótu klawiszowego Ctrl+1 otwieramy okno Formatowania komórek. Przechodzimy na Kategorię Liczbowe, a następnie ustawiamy 0 miejsc po przecinku i zaznaczamy checkbox przy opcji Użyj separatora. Tak ustawione parametry formatowania zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 29).

rys. nr 29 - Formatowanie komórek
rys. nr 29 — Formatowanie komórek

Kolejnym etapem zadania jest stworzenie wykresu przypływów wody do zbiornika retencyjnego. Zaznaczamy dane z kolumny Przypływy, ale bez komórki podsumowującej dla całego roku a następnie wybieramy wykres kolumnowy z karty Wstawianie (rys. nr 30).

rys. nr 30 - ścieżka dostępu do polecenia wykres kolumnowy
rys. nr 30 — ścieżka dostępu do polecenia wykres kolumnowy

Pierwszą rzeczą jaką poprawimy na standardowym wykresie, będzie pogrubienie kolumn. Zaznaczamy serie na wykresie, a następnie korzystając ze skrótu klawiszowego Ctrl+1, otworzymy panel Formatowania serii danych, gdzie możemy zmienić szerokość odstępu między seriami (rys. nr 31).

rys. nr 31 - Formatowanie serii danych
rys. nr 31 — Formatowanie serii danych

W kolejnym etapie musimy zmienić tytuł wykresu, czyli klikamy dwukrotnie na napis Tytuł wykresu i zmieniamy jego nazwę na Przypkywy Wirki w roku 2008 [m3]. Aby w Excelu uzyskać indeks górny musimy napisać normalną 3, następnie ją zaznaczyć i korzystając ze skrótu klawiszowego Ctrl+1, otworzyć okno Czcionki, gdzie zaznaczmy check box przy opcji Indeks górny (rys. nr 32).

rys. nr 32 - indeks górny w oknie czcionka
rys. nr 32 — indeks górny w oknie czcionka

Ponadto potrzebujemy na wykresie zamieścić informacje przy osiach (co przedstawiają dane osie). Od Excela 2013 klikamy na ikonę + w rogu wykresu i zaznaczamy checkbox przy opcji Tytuły osi (rys. nr 33).

rys. nr 33 - Elementy wykresu (tytuły osi)
rys. nr 33 — Elementy wykresu (tytuły osi)

Tytuły osi wstawiają się jako domyślne, czyli musimy je sami odpowiednio zmienić. Klikamy dwukrotnie na tytuł osi i wpisujemy dla osi pionowej Woda m3, natomiast dla osi poziomej Nr miesiąca. Otrzymamy poprawny wykres przedstawiony na rys. nr 34

rys. nr 34 - poprawiony wykres Przypływów do zbiornika retencyjnego
rys. nr 34 — poprawiony wykres Przypływów do zbiornika retencyjnego

Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Power Query 41 — Ponad milion wierszy danych w tabeli przestawnej

W dzisiejszym poście nauczymy się jak załadować ponad milion wierszy do tabeli przestawnej, czyli ponad 1048576 wierszy, które mieszczą się w arkuszu Excela. Będziemy używać do tego zadania dodatku do Excela – Power Query.

Dla ułatwienia dane pobierzemy sobie z pliku tekstowego, czyli wybieramy polecenie Z pliku tekstowego /CSV z karty Dane (rys. nr 1).

Pobieranie danych z pliku tekstowego/ CSV
Pobieranie danych z pliku tekstowego/ CSV

Otworzy nam się okno, w którym musimy znaleźć lokalizację pliku (danych bazowych), jaki chcemy zaimportować do Power Query. Wybieramy plik a następnie nasz wybór zatwierdzamy przyciskiem Importuj (rys. nr 2).

rys. nr 2 — Wybór źródła danych

Otworzy nam się okno z danymi Sprzedaż zagranicznak.csv z danymi, które będziemy chcieli edytować w Power Query, więc klikamy przycisk Edytuj (rys. nr 3).

rys. nr 3 — Edycja pliku CSV

Otworzy nam się Edytor zapytań Power Query, w którym chcemy sprawdzić czy wszystkie dane zostały załadowane poprawnie. Kolumna Kod pocztowy jest błędna, ponieważ Power Query źle rozpoznaje dane (np. dla kodu z wartością 0 z przodu Power Query pomija tą wartość 0 i otrzymujemy kod 4- cyfrowy). Wystarczy zmienić formatowanie tej kolumny. Klikamy na ikonkę 123 przy nazwie kolumny Kod pocztowy, a następnie z podręcznego menu wybrać formatowanie Tekst (rys. nr 4).

rys. nr 4 — Zmiana formatu danych

Pojawi się komunikat, w którym musimy zatwierdzić zmianę typu kolumny za pomocą przycisku Zamień bieżącą (rys. nr 5).

rys. nr 5 — Zmień typ kolumny

W kolejnym etapie wybieramy polecenie Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 6).

rys. nr 6 — Zamknij i załaduj do

Otworzy nam się okno Importowania danych. Jeśli posiadasz subskrypcję Excela 365 w tym okienku znajduje się bezpośrednia opcja, aby załadować dane jako Raport w formie tabeli przestawnej (rys. nr 7).

rys. nr 7 — Parametry importowania danych

Jeśli posiadasz starszą wersję pakietu Office to wybieramy polecenie Utwórz tylko połączenie, następnie nasz wybór zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 8).

rys. nr 8 — Utwórz tylko połączenie

W Excelu w bocznym panelu stworzyło się zapytanie Power Query, tylko w formie połączenia (rys. nr 9).

rys. nr 9 — Zapytanie Power Query w panelu bocznym

Na tym etapie musimy ręcznie wstawić sobie tabelę przestawną. Klikamy polecenie Tabela przestawna z karty Wstawianie (rys. nr 10).

rys. nr 10 — Tabela przestawna

Otworzy nam się okno Tworzenia tabeli przestawnej. W polu wybierz dane, które chcesz analizować, zaznaczamy opcję Użyj zewnętrznego źródła danych, następnie klikamy przycisk Wybierz połączenie (rys. nr 11).

rys. nr 11 — Okno tworzenia tabeli przestawnej

Otworzy nam się okno z Istniejącymi połączeniami. Zaznaczamy połączenie w tym arkuszu Zapytanie – Sprzedaż Zagranicznak, a następnie klikamy przycisk Otwórz (rys. nr 12).

rys. nr 12 — Istniejące połączenia

Następnie w oknie Tworzenie tabeli przestawnej z rysunku nr 11, wybieramy miejsce wstawienia naszej tabeli (Istniejący arkusz i konkretna komórka $A$1) i tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK.

Mamy dużą ilość danych, więc musimy trochę poczekać, ponadto Excel robi sobie kopię zapytania, co dodatkowo wydłuża proces przetwarzania danych.

Otrzymamy w Excelu pustą tabelę, przestawną którą stworzymy przeciągając odpowiednie dane do pól etykiet wierszy i kolumn (rys. nr 13).

rys. nr 13 — Pusta tabela przestawna

Przeciągamy pola Miasto i Kraj do obszaru etykiet wierszy, a następnie przeciągamy pole Przychód do obszaru Sumy wartości (rys. nr 14).

rys. nr 14 — Przeciąganie danych do obszaru etykiet 

Otrzymamy tabelę przestawną przedstawioną na rysunku nr 15.

rys. nr 15 — Tabla przestawna

Możemy sobie podejrzeć ilość załadowanych wierszy w panelu Zapytania i połączenia. W tym arkuszu zostało stworzonych 2 501 580 wierszy (rys. nr 16).

rys. nr 16 — ilość wierszy

Klikamy skrót klawiszowy Ctrl+S, aby zapisać nasze dane. Skopiowane zapytanie Sprzedaż zagraniczna (2) zostało stworzone tylko pod tą tabelę przestawną. Połączenie źródłowe możemy dalej wykorzystywać do innych zadań.

Ciekawostką jest, że plik w Excelu dotyczący tego odcinka zajmuje niecałe 30 Mb, w porównaniu do 130 Mb danych w pliku źródłowym csv.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Power Query #18 — Ostatnia i pierwsza wartość dla unikalnych wierszy

W dzisiejszym poście nauczymy się jak wyciągnąć wartości z ostatniego i pierwszego wiersza po unikatowych wierszach (wartościach) w Power Query. Jest to kontynuacja tematów z porad o numerach 307 i 308. Zagadnienie to omówimy na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

Wykorzystamy tutaj metodę, której użyliśmy w poradzie 307 w Excelu, ale tym razem w Power Query. Pierwszym krokiem jest wczytanie danych z Excela. Wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr 2 na rysunku nr 2) na karcie Dane (punkt 1).

rys. nr 2 — Pobieranie danych zewnętrznych z tabeli

Otworzy nam się Okno – Edytor zapytań, a w nim dane z tabeli tNotowania (rysunek nr 3).

rys. nr 3 — Edytor zapytań

Power Query niepotrzebnie  do daty dodaje czas, więc klikamy na ikonkę kolumny Data, a następnie wybieramy polecenie Data (tylko data) z podręcznego menu (punkt nr 2 na rysunku nr 4).

rys. nr 4

Pojawi nam się komunikat dotyczący zmiany typu kolumny. Klikamy przycisk Zamień bieżącą (rys. nr 5).

rys. nr 5 — Komunikat o zmianie typu kolumny

Power Query nie rozpoznał poprawnie czasu, więc analogicznie klikamy na ikonkę na kolumnie Czas i wybieramy polecenie Godzina z podręcznego menu (rys. nr 6).

rys. nr 6

Pojawi się taki sam komunikat jak dla Czasu. Klikamy przycisk Zamień bieżącą. Otrzymamy wtedy odpowiednio przedstawione dane z rysunku nr 7.

rys. nr 7

Mając tak posortowane dane , chcemy teraz wyciągnąć pierwsze i ostatnie wiersze. Klikamy znak < zaznaczony na rysunku nr 7 zieloną strzałką. Nasze zapytanie nazywa się tNotowania. Potrzebujemy 2 razy tego zapytania, ponieważ raz chcemy wyciągnąć pierwsze wiersze, a za drugim razem ostatnie wiersze. Klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwę zapytania tNotowania i z podręcznego menu wybieramy polecenie Duplikuj (rys. nr 8).

rys. nr 8 — Polecenie Duplikuj

Klikamy na tNotowania i zaznaczamy sobie kolumny dla których chcemy wyciągnąć unikatowe wartości, czyli kolumny Data i Firma (rys. nr 9).

rys. nr 9 — Zaznaczone kolumny Data i Firma

W pierwszym kroku tak jak w poradzie 307 musimy usunąć duplikujące się wartości. Z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Usuń wiersze (punkt nr 2 na rysunku nr 10), a następnie polecenie Usuń duplikaty (punkt nr 3).

rys. nr 10 — Usuń duplikaty

W wyniku usunięcia duplikatów otrzymamy pierwsze wiersze przedstawione na rysunku nr 11.

rys. nr 11 — Pierwsze wiersze

Analogicznie zaczniemy działać dla zapytania tNotowania2. W pierwszej kolejności powinniśmy posortować dane w kolumnie Data. Użyjemy do tego polecenia Sortuj rosnąco pokazanego na rysunku nr 12.

rys. nr 12 — Sortuj rosnąco

A następnie musimy posortować kolumnę Czas w odwrotnej kolejności, czyli polecenie Sortuj malejąco. Posortowanie w ten sposób danych sprawiło, że na początku danych mamy ostatnie wiersze. Teraz wystarczy usunąć duplikaty. Zaznaczamy kolumny Data i Firma i z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Usuń wiersze, a następnie polecenie Usuń duplikaty (identycznie jak na rysunku nr 10). Otrzymamy ostatnie wiersze przedstawione na rysunku nr 13.

s. nr 13 — Błędne ostatnie wiersze

Od razu widać że są to takie same wartości jak dla pierwszych wierszy w zapytaniu tNotowania. Z Power Query jest taki problem, że nie odświeża sobie bufora danych i działa na pierwszym zaczytaniu.  Nie uwzględnia sortowania. Możemy obejść ten błąd. Przed usunięciem duplikatów musimy wykonać operację która każe Powe Query ponownie zaczytać dane, stworzyć ich nowy układ. Rozwiązanie to podpowiedział mi Bill Szysz. Najprostszą operacją jest dodawanie kolumny indeksu. Z karty Dodaj kolumnę, wybieramy polecenie Kolumna indeksu (punkt 2 na rysunku nr 14), a następnie Od 1 (punkt 3).

rys. nr 14 — Kolumna indeksu

Nie ma znaczenia czy dodamy Kolumnę indeksu od 0 czy od 1 bo chodzi tylko o ponowne wczytanie danych przez program Power Query. Zaznaczamy kolumny Data i Firma a następnie wybieramy polecenie Usuń duplikaty z karty Narzędzia główne (rys. nr 10 wyżej). Teraz otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 15.

rys. nr 15 — Ostatnie wiersze

Tym razem dane są poprawne, możemy to zauważyć między innymi po numerze kolumny indeksu (numery są nie po kolei). Kolumna Indeks i Czas są nam niepotrzebne. Zaznaczamy je, klikamy prawym przyciskiem myszki i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń kolumny (rys. nr 16).

rys. nr 16 — Usuń kolumny

Otrzymamy dane dla zapytania tNotowania2 przedstawione na rysunku nr 17.

rys. nr 17 — Dane dla zapytania tNotowania2

Analogicznie dla zapytania tNotowania usuwamy kolumnę Czas i otrzymujemy wyniki przedstawione na rysunku nr 18.

rys. nr 18 — Dane po usunięciu kolumny Czas

W kolejnym kroku musimy scalić te zapytania. Zaznaczamy zapytanie tNotowania i z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Połącz, potem Scal zapytania (polecenia oznaczone kolejno na rysunku nr 19).

rys. nr 19 — Scal zapytania

Otworzy nam się okno Scalanie. Musimy pamiętać, aby dla zapytania tNotowania (punkt nr 1 na rysunku nr 20) przy użyciu przycisku Ctrl zaznaczyć kolumny Data i Firma, bo po tych kolumnach mamy wyznaczone niepowtarzalność wiersza. Analogicznie dla zapytania tNotowania2 (punkt nr 2 na rysunku nr 20) zaznaczamy kolumny Data i Firma. Następnie w punkcie oznaczony numerem 3 na rysunku poniżej wybrać Rodzaj sprzężenia, czyli Lewe zewnętrzne.

rys. nr 20 — Scalanie

Zatwierdzamy opcje scalania przyciskiem OK i mamy dołożone do naszego zapytania tNotowania wyniki zapytania tNotowania2 (rys. nr 21).

rys. nr 21 — Scalone dane dla dwóch zapytań

Na razie wyniki drugiego zapytania są w formie tabeli. A wyniki poszczególnych wierszy przedstawione są poniżej (miejsce zaznaczone zieloną strzałką na rysunku nr 22)

rys. nr 22

Z tych wartości potrzebujemy wyciągnąć tylko cenę bo inne wartości już mamy. Klikamy ikonkę dwóch strzałek przy nazwie tNotowania2 i zaznaczamy opcję Rozwiń, następnie zaznaczamy tylko kolumnę Cena i odznaczamy checkbox  przy poleceniu Użyj oryginalnej nazwy kolumny jako prefiksu (polecenia kolejno oznaczone numerami od do 3 na rysunku nr 23).

rys. nr 23

Zatwierdzamy nasz wybór przyciskiem OK i otrzymujemy dane przedstawione na rysunku nr 24, zawierające ceny z obu zapytań. Możemy pozmieniać nazwy kolumn na Pierwsza cena i Ostatnia cena.

rys. nr 24 — Dane z obu zapytań

Tak przygotowane dane możemy zamknąć i załadować do Excela. Polecenie Zamknij i załaduj do na karcie Narzędzia główne (rys. nr 25).

rys. nr 25 — Zamknij i załaduj

W Excelu wyświetli nam się okno Ładowanie do. Wybieramy sposób wyświetlania danych jako Utwórz tylko połączenie, a następnie lokalizację wstawienia danych jako Nowy arkusz i Zatwierdzamy nasz wybór klikając przycisk OK (rys. nr 26).

rys. nr 26 — Ładowanie do

Rozwijamy po prawej stronie okienko Zapytania do. Klikamy prawym przyciskiem myszy na tNotowania i z podręcznego menu wybieramy polecenie Załaduj do (rys. nr 27).

rys. nr 27 — Załaduj do

Pokaże się nam okno ładowanie do, w którym wybieramy sposób wyświetlania danych jako Tabela i lokalizację ich wyświetlenia w Istniejącym arkuszu, następnie klikamy przycisk Załaduj (rys. nr 28).

rys. nr 28 — przycisk Załaduj

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 29.

rys. nr 29 — Końcowe dane

Power Query sprawdza się przy wyznaczaniu wartości z pierwszego i ostatniego wiersza, ale zdarzają się zgrzyty przy usuwaniu duplikatów. Wynika to z tego, że Power Query potrzebuje przeczyszczenia buforu danych, ponownego załadowania danych.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama