Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W
dzisiejszym poście kontynuujemy rozwiązywanie zadań z Matury z informatyki
2018, zajmiemy się rozwiązaniem zadania nr 5.3 w Power Query. Treść zadania
została przedstawiona na rys. nr 1.
rys. nr 1 — treść zadania 5.3 z informatyki z Matury 2018
Zadanie
polega na stworzeniu zostawienia wpływów wody do zbiornika retencyjnego w
kolejnych miesiącach roku 2008. Zaczynamy od włączenia sobie okna Zapytania
i połączenia, aby mieć dostęp do wcześniej wczytanych danych (które
załadowaliśmy sobie do rozwiązania poprzednich zadań). Rys. nr 2.
rys. nr 2 — polecenie Zapytania i połączenia
Klikamy na
nazwę zapytania Woda, gdzie mamy wczytane dane z pliku tekstowego zawierającego
ilości dopływającej wody do zbiornika retencyjnego. Otworzy nam się Edytor
zapytań Power Query z wczytanymi danymi, przedstawionymi na rys. nr 3.
rys. nr 3 — edytor zapytań z wczytanymi danymi
Po raz
kolejny będziemy się odwoływać do danych z tego zapytania, czyli klikamy prawym
przyciskiem myszy na nazwę zapytania Woda a następnie z podręcznego menu
wybieramy polecenie Odwołanie (rys. nr 4).
rys. nr 4 — ścieżka dostępu do polecenia Odwołanie
Będziemy
pracować na zapytaniu woda(2). Interesuje nas konkretny rok (2008) i podział na
miesiące. W pierwszej kolejności wyciągniemy numer miesiąca z daty, czyli rozwijamy
polecenie Data (punkt 2 na rys. nr 5) z karty Dodaj kolumnę
(punkt 1), następnie rozwijamy polecenie Miesiąc (punkt 3) i wybieramy
polecenie Miesiąc (punkt 4).
rys. nr 5 — ścieżka dostępu do polecenia Miesiąc
Otrzymamy
dane z nową kolumną zawierającą numer miesiąca w roku przedstawione na rys. nr 6.
rys. nr 6 — Tabela z nową kolumną z numerem miesiąca
W kolejnym
etapie interesuje nas rok – potrzebujemy danych tylko z roku 2008. W tym celu
rozwijamy polecenie Data (punkt 2 na rys. nr 7) z karty Przekształć
(punkt 1), a następnie rozwijamy polecenie Rok (punkt 3) i wybieramy
polecenie Rok (punkt 4).
rys. nr 7 — ścieżka dostępu do polecenia Rok
Otrzymamy
przekształcone dane w kolumnie Data przedstawione na rys. nr 8.
rys. nr 8 — Dane z przekształconą kolumną Data
Na tym
etapie możemy przefiltrować dane w kolumnie Data. Klikamy ikonkę z trójkącikiem
przy nazwie kolumny Data, a następnie zaznaczamy checkbox przy roku 2008. Tak
ustawiony parametr filtru zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 9).
rys. nr 9 — filtrowanie danych w kolumnie Data
Otrzymamy
dane zawierające tylko rok 2008. Możemy ponadto zmienić kolejność kolumn, czyli
przeciągnąć nową kolumnę o nazwie Miesiąc w miejsce za kolumną Data. Otrzymamy
uporządkowane dane przedstawione na rys. nr 10.
rys. nr 10 — uporządkowane dane
Ponadto zmieniamy
nazwę kolumny Data na Rok. Kolejny etap będzie polegał na pogrupowaniu danych
miesiącami. Dodatkowo potrzebujemy wiersza z podsumowaniem, co w Power Query
jest trudniejsze niż standardowo w Excelu. Aby ułatwić sobie zadanie
zduplikujemy to, co do tej pory zrobiliśmy, czyli klikamy prawym przyciskiem
myszy na nazwę zapytania woda(2) i z podręcznego menu wybieramy polecenie Duplikuj
(rys. nr 11).
rys. nr 11 — polecenie Duplikuj
Otrzymamy
kolejne zapytanie o nazwie woda(3). W zapytaniu woda (2) zrobimy grupowanie po kolumnach
Rok i Miesiąc. W tym celu zaznaczamy kolumny Rok i Miesiąc przytrzymując
klawisz Ctrl, następnie wybieramy polecenie Grupowanie według z karty Narzędzia
główne (rys. nr 12).
rys. nr 12 — ścieżka dostępu do polecenia Grupowanie według
Otworzy nam
się okno grupowania według, gdzie dzięki temu że zaznaczyliśmy dwie kolumny
mamy od razu grupowanie zaawansowane. W polu Operacja wybieramy polecenie Suma,
w polu Kolumna wybieramy Woda m3, natomiast w polu Nazwa nowej kolumny
wpisujemy Przypływy. Tak ustawione parametry grupowania zatwierdzamy
przyciskiem OK (rys. nr 13).
rys. nr 13 — parametry Grupowania danych
Otrzymamy
pogrupowane (zsumowane) dane według miesięcy przedstawione na rys. nr 14.
Tabela zawiera w kolumnie Przypływy ilość wody jaka wpływa do zbiornika
retencyjnego w poszczególnych miesiącach roku 2008.
rys. nr 14 — Pogrupowane dane w kolumnie Przypływy
Analogiczne
działanie wykonamy w zapytaniu woda(3), ale tutaj zrobimy podsumowanie po całym
roku. Zaznaczamy tylko kolumnę Rok, następnie wybieramy polecenie Grupowanie
według z karty Narzędzia główne (jak na rys. nr 12).
Otworzy nam
się okno Grupowania według z typem grupowania podstawowym. W polu Operacja
wybieramy Sumę, w polu Kolumna wybieramy kolumnę Woda m3, natomiast w polu
Nazwa Nowej kolumny wpisujemy Przypływy. Tak ustawione parametry grupowania
zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 15).
rys. nr 15 — parametry Grupowania według
W zapytaniu
woda(3) otrzymamy podsumowane dane po cały roku 2008 przedstawione na rys. nr 16.
rys. nr 16 — dane pogrupowane według roku (zsumowane)
Teraz możemy
sobie dołączyć zapytania, w tym celu wybieramy polecenie Dołącz zapytania
z karty Narzędzia główne (rys. nr 17).
rys. nr 17 — ścieżka dostępu do polecenia Dołącz zapytania
Do zapytania
z podsumowaniem po roku i miesiącach (woda(2)) dołączamy zapytanie z
podsumowaniem po roku (woda(3)). Otworzy nam się okno Dołączanie, gdzie w polu
Tabela do dołączenia wybieramy zapytanie woda(3). Nasz wybór zatwierdzamy
przyciskiem OK (rys. nr 18).
rys. nr 18 — okno dołączania zapytań
Dzięki temu,
że w obu zapytaniach nazwaliśmy tak samo kolumnę z podsumowaniem (Przypływy) to
Power Query automatycznie połączył te kolumny w jedną. Otrzymamy połączone
zapytania przedstawione na rys. nr 19.
rys. nr 19 — połączone dane z dwóch zapytań
W kolumnie
Miesiąc dla podsumowania po roku otrzymaliśmy wartość null, ponieważ tej
kolumny nie było w naszym podsumowaniu w zapytaniu woda (3).
Dobrze
byłoby zamiast wartości null wpisać np. wartość tekstową suma. W Power Query
pojawia się problem, ponieważ dane w kolumnie Miesiąc zostały określone jako
typ liczbowy i kiedy podejmiemy próbę wpisania tekstu to Power Query będzie
zgłaszał sprzeciw. W cely wyjaśnienia problemu wybieramy polecenie Zamienianie wartości z karty Narzędzia główne (rys. nr 20).
rys. nr 20 — ścieżka dostępu do polecenia Zamienianie wartości
Otworzy nam
się okno Zamieniania wartości, gdzie w polu Wartość do znalezienia wpisujemy
null, natomiast w polu Zamień na wpisujemy Suma. Jeśli spróbujemy zatwierdzić
tę zmianę przyciskiem OK, Power Query zaprotestuje, co widać na rys. nr 21.
rys. nr 21 — parametry zamieniania wartości
Musimy
anulować okno Zamieniania wartości. Poradzić sobie tutaj możemy zmieniając typ
danych w kolumnie Miesiąc, czyli klikamy na ikonkę 123 przy nazwie kolumny
Miesiąc i wybieramy typ danych Tekst (rys. nr 22).
rys. nr 22 — zmiana typu danych na tekst
Po takiej
zmianie po raz kolejny wybieramy polecenie Zamienianie wartości z karty Narzędzia główne (jak na rys.
nr 20). Otworzy nam się okno Zamieniania wartości, gdzie już bez problemu
możemy wpisać parametry jak na rys. nr 21 i zatwierdzić je przyciskiem OK.
Otrzymamy dane przedstawione na rys. nr 23.
rys. nr 23 — zamienione wartości w danych
Tak
przygotowane dane możemy załadować do Excela, w tym celu wybieramy polecenie Zamknij
i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 24).
rys. nr 24 — polecenie Zamknij i załaduj do
Otworzy nam
się okno Importowania danych w Excelu. Ponieważ mamy dwa zapytania nie możemy
ich od razu wstawić do Istniejącego arkusza, dlatego wybieramy opcję Utwórz
tylko połączenie i zatwierdzamy nasz wybór przyciskiem OK (rys. nr 25).
rys. nr 25 — okno Importowania danych
W panelu
bocznym Zapytania i połączenia mamy wszystkie zapytania wczytane jako
połączenie. Aby wiedzieć, które zapytanie jest tym właściwym klikamy na
zapytanie woda (2) i przechodzimy do edytora zapytań Power Query, gdzie
zmieniamy jego nazwę w polu Nazwa na Woda 5_3. Następnie kolejny raz musimy
załadować dane do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj z karty Narzędzia
główne. Zapytanie załaduje się jako połączenie. Na tym etapie z okienka Zapytań
i połączeń możemy załadować to konkretne zapytanie klikając na mnie prawym
przyciskiem myszy a następnie wybrać polecenie Załaduj do (rys. nr 26).
rys. nr 26 — polecenie Załaduj do
Otworzy nam
się po raz kolejny okno Importowania danych, gdzie tym razem możemy wybrać sposób
wyświetlania danych w skoroszycie jako Tabela oraz wskazać konkretną komórkę w
istniejącym arkuszu. Tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys.
nr 27).
rys. nr 27 — okno Importowania danych
Otrzymamy
dane wczytane do Excela przedstawione na rys. nr 28.
rys. nr 28 — Dane wczytane do Excela
Dla lepszej
prezentacji danych możemy zmienić formatowanie w kolumnie Przypływy. Korzystając
ze skrótu klawiszowego Ctrl+1 otwieramy okno Formatowania komórek. Przechodzimy
na Kategorię Liczbowe, a następnie ustawiamy 0 miejsc po przecinku i zaznaczamy
checkbox przy opcji Użyj separatora. Tak ustawione parametry formatowania
zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 29).
rys. nr 29 — Formatowanie komórek
Kolejnym
etapem zadania jest stworzenie wykresu przypływów wody do zbiornika
retencyjnego. Zaznaczamy dane z kolumny Przypływy, ale bez komórki
podsumowującej dla całego roku a następnie wybieramy wykres kolumnowy z
karty Wstawianie (rys. nr 30).
rys. nr 30 — ścieżka dostępu do polecenia wykres kolumnowy
Pierwszą
rzeczą jaką poprawimy na standardowym wykresie, będzie pogrubienie kolumn.
Zaznaczamy serie na wykresie, a następnie korzystając ze skrótu klawiszowego
Ctrl+1, otworzymy panel Formatowania serii danych, gdzie możemy zmienić
szerokość odstępu między seriami (rys. nr 31).
rys. nr 31 — Formatowanie serii danych
W kolejnym
etapie musimy zmienić tytuł wykresu, czyli klikamy dwukrotnie na napis Tytuł
wykresu i zmieniamy jego nazwę na Przypkywy Wirki w roku 2008 [m3].
Aby w Excelu uzyskać indeks górny musimy napisać normalną 3, następnie ją
zaznaczyć i korzystając ze skrótu klawiszowego Ctrl+1, otworzyć okno Czcionki,
gdzie zaznaczmy check box przy opcji Indeks górny (rys. nr 32).
rys. nr 32 — indeks górny w oknie czcionka
Ponadto
potrzebujemy na wykresie zamieścić informacje przy osiach (co przedstawiają
dane osie). Od Excela 2013 klikamy na ikonę + w rogu wykresu i zaznaczamy
checkbox przy opcji Tytuły osi (rys. nr 33).
rys. nr 33 — Elementy wykresu (tytuły osi)
Tytuły osi
wstawiają się jako domyślne, czyli musimy je sami odpowiednio zmienić. Klikamy
dwukrotnie na tytuł osi i wpisujemy dla osi pionowej Woda m3,
natomiast dla osi poziomej Nr miesiąca. Otrzymamy poprawny wykres przedstawiony
na rys. nr 34
rys. nr 34 — poprawiony wykres Przypływów do zbiornika retencyjnego
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W dzisiejszym poście nauczymy się jak załadować ponad milion
wierszy do tabeli przestawnej, czyli ponad 1048576 wierszy, które mieszczą się
w arkuszu Excela. Będziemy używać do tego zadania dodatku do Excela – Power Query.
Dla ułatwienia dane pobierzemy sobie z pliku tekstowego,
czyli wybieramy polecenie Z pliku tekstowego /CSV z karty Dane (rys. nr 1).
Pobieranie danych z pliku tekstowego/ CSV
Otworzy nam się okno, w którym musimy znaleźć lokalizację
pliku (danych bazowych), jaki chcemy zaimportować do Power Query. Wybieramy
plik a następnie nasz wybór zatwierdzamy przyciskiem Importuj (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Wybór źródła danych
Otworzy nam się okno z danymi Sprzedaż zagranicznak.csv z
danymi, które będziemy chcieli edytować w Power Query, więc klikamy przycisk
Edytuj (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Edycja pliku CSV
Otworzy nam się Edytor zapytań Power Query, w którym chcemy
sprawdzić czy wszystkie dane zostały załadowane poprawnie. Kolumna Kod pocztowy
jest błędna, ponieważ Power Query źle rozpoznaje dane (np. dla kodu z wartością
0 z przodu Power Query pomija tą wartość 0 i otrzymujemy kod 4- cyfrowy).
Wystarczy zmienić formatowanie tej kolumny. Klikamy na ikonkę 123 przy nazwie
kolumny Kod pocztowy, a następnie z podręcznego menu wybrać formatowanie Tekst
(rys. nr 4).
rys. nr 4 — Zmiana formatu danych
Pojawi się komunikat, w którym musimy zatwierdzić zmianę typu
kolumny za pomocą przycisku Zamień bieżącą (rys. nr 5).
rys. nr 5 — Zmień typ kolumny
W kolejnym etapie wybieramy polecenie Zamknij i załaduj do z
karty Narzędzia główne (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Zamknij i załaduj do
Otworzy nam się okno Importowania danych. Jeśli posiadasz
subskrypcję Excela 365 w tym okienku znajduje się bezpośrednia opcja, aby
załadować dane jako Raport w formie tabeli przestawnej (rys. nr 7).
rys. nr 7 — Parametry importowania danych
Jeśli posiadasz starszą wersję pakietu Office to wybieramy
polecenie Utwórz tylko połączenie, następnie nasz wybór zatwierdzamy
przyciskiem OK (rys. nr 8).
rys. nr 8 — Utwórz tylko połączenie
W Excelu w bocznym panelu stworzyło się zapytanie Power Query,
tylko w formie połączenia (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Zapytanie Power Query w panelu bocznym
Na tym etapie musimy ręcznie wstawić sobie tabelę przestawną.
Klikamy polecenie Tabela przestawna z karty Wstawianie (rys. nr 10).
rys. nr 10 — Tabela przestawna
Otworzy nam się okno Tworzenia tabeli przestawnej. W polu
wybierz dane, które chcesz analizować, zaznaczamy opcję Użyj zewnętrznego
źródła danych, następnie klikamy przycisk Wybierz połączenie (rys. nr 11).
rys. nr 11 — Okno tworzenia tabeli przestawnej
Otworzy nam się okno z Istniejącymi połączeniami. Zaznaczamy
połączenie w tym arkuszu Zapytanie – Sprzedaż Zagranicznak, a następnie klikamy
przycisk Otwórz (rys. nr 12).
rys. nr 12 — Istniejące połączenia
Następnie w oknie Tworzenie tabeli przestawnej z rysunku nr 11,
wybieramy miejsce wstawienia naszej tabeli (Istniejący arkusz i konkretna
komórka $A$1) i tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK.
Mamy dużą ilość danych, więc musimy trochę poczekać, ponadto
Excel robi sobie kopię zapytania, co dodatkowo wydłuża proces przetwarzania
danych.
Otrzymamy w Excelu pustą tabelę, przestawną którą stworzymy
przeciągając odpowiednie dane do pól etykiet wierszy i kolumn (rys. nr 13).
rys. nr 13 — Pusta tabela przestawna
Przeciągamy pola Miasto i Kraj do obszaru etykiet wierszy, a
następnie przeciągamy pole Przychód do obszaru Sumy wartości (rys. nr 14).
rys. nr 14 — Przeciąganie danych do obszaru etykiet
Otrzymamy tabelę przestawną przedstawioną na rysunku nr 15.
rys. nr 15 — Tabla przestawna
Możemy sobie podejrzeć ilość załadowanych wierszy w panelu
Zapytania i połączenia. W tym arkuszu zostało stworzonych 2 501 580
wierszy (rys. nr 16).
rys. nr 16 — ilość wierszy
Klikamy skrót klawiszowy Ctrl+S, aby zapisać nasze dane.
Skopiowane zapytanie Sprzedaż zagraniczna (2) zostało stworzone tylko pod tą
tabelę przestawną. Połączenie źródłowe możemy dalej wykorzystywać do innych
zadań.
Ciekawostką jest, że plik w Excelu dotyczący tego odcinka
zajmuje niecałe 30 Mb, w porównaniu do 130 Mb danych w pliku źródłowym csv.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W dzisiejszym poście nauczymy się jak wyciągnąć wartości z
ostatniego i pierwszego wiersza po unikatowych wierszach (wartościach) w Power
Query. Jest to kontynuacja tematów z porad o numerach 307 i 308. Zagadnienie to
omówimy na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
Wykorzystamy tutaj metodę, której
użyliśmy w poradzie 307 w Excelu, ale tym razem w Power Query. Pierwszym
krokiem jest wczytanie danych z Excela. Wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr
2 na rysunku nr 2) na karcie Dane (punkt 1).
rys. nr 2 — Pobieranie danych zewnętrznych z tabeli
Otworzy nam się Okno – Edytor
zapytań, a w nim dane z tabeli tNotowania (rysunek nr 3).
rys. nr 3 — Edytor zapytań
Power Query niepotrzebnie do daty dodaje czas, więc klikamy na ikonkę
kolumny Data, a następnie wybieramy polecenie Data (tylko data) z podręcznego
menu (punkt nr 2 na rysunku nr 4).
rys. nr 4
Pojawi nam się komunikat dotyczący zmiany typu kolumny.
Klikamy przycisk Zamień bieżącą (rys. nr 5).
rys. nr 5 — Komunikat o zmianie typu kolumny
Power Query nie rozpoznał poprawnie czasu, więc analogicznie
klikamy na ikonkę na kolumnie Czas i wybieramy polecenie Godzina z podręcznego
menu (rys. nr 6).
rys. nr 6
Pojawi się taki sam komunikat jak dla Czasu. Klikamy przycisk
Zamień bieżącą. Otrzymamy wtedy odpowiednio przedstawione dane z rysunku nr 7.
rys. nr 7
Mając tak posortowane dane , chcemy teraz wyciągnąć pierwsze
i ostatnie wiersze. Klikamy znak < zaznaczony na rysunku nr 7 zieloną
strzałką. Nasze zapytanie nazywa się tNotowania. Potrzebujemy 2 razy tego
zapytania, ponieważ raz chcemy wyciągnąć pierwsze wiersze, a za drugim razem
ostatnie wiersze. Klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwę zapytania
tNotowania i z podręcznego menu wybieramy polecenie Duplikuj (rys. nr 8).
rys. nr 8 — Polecenie Duplikuj
Klikamy na tNotowania i zaznaczamy sobie kolumny dla których
chcemy wyciągnąć unikatowe wartości, czyli kolumny Data i Firma (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Zaznaczone kolumny Data i Firma
W pierwszym kroku tak jak w poradzie 307 musimy usunąć
duplikujące się wartości. Z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Usuń
wiersze (punkt nr 2 na rysunku nr 10), a następnie polecenie Usuń duplikaty
(punkt nr 3).
rys. nr 10 — Usuń duplikaty
W wyniku usunięcia duplikatów otrzymamy pierwsze wiersze
przedstawione na rysunku nr 11.
rys. nr 11 — Pierwsze wiersze
Analogicznie zaczniemy działać dla zapytania tNotowania2. W
pierwszej kolejności powinniśmy posortować dane w kolumnie Data. Użyjemy do
tego polecenia Sortuj rosnąco pokazanego na rysunku nr 12.
rys. nr 12 — Sortuj rosnąco
A następnie musimy posortować kolumnę Czas w odwrotnej
kolejności, czyli polecenie Sortuj malejąco. Posortowanie w ten sposób danych
sprawiło, że na początku danych mamy ostatnie wiersze. Teraz wystarczy usunąć
duplikaty. Zaznaczamy kolumny Data i Firma i z karty Narzędzia główne wybieramy
polecenie Usuń wiersze, a następnie polecenie Usuń duplikaty (identycznie jak
na rysunku nr 10). Otrzymamy ostatnie wiersze przedstawione na rysunku nr 13.
s. nr 13 — Błędne ostatnie wiersze
Od razu widać że są to takie same wartości jak dla pierwszych
wierszy w zapytaniu tNotowania. Z Power Query jest taki problem, że nie odświeża
sobie bufora danych i działa na pierwszym zaczytaniu. Nie uwzględnia sortowania. Możemy obejść ten
błąd. Przed usunięciem duplikatów musimy wykonać operację która każe Powe Query
ponownie zaczytać dane, stworzyć ich nowy układ. Rozwiązanie to podpowiedział
mi Bill Szysz. Najprostszą operacją jest dodawanie kolumny indeksu. Z karty
Dodaj kolumnę, wybieramy polecenie Kolumna indeksu (punkt 2 na rysunku nr 14),
a następnie Od 1 (punkt 3).
rys. nr 14 — Kolumna indeksu
Nie ma znaczenia czy dodamy Kolumnę indeksu od 0 czy od 1 bo
chodzi tylko o ponowne wczytanie danych przez program Power Query. Zaznaczamy
kolumny Data i Firma a następnie wybieramy polecenie Usuń duplikaty z karty
Narzędzia główne (rys. nr 10 wyżej). Teraz otrzymamy dane przedstawione na
rysunku nr 15.
rys. nr 15 — Ostatnie wiersze
Tym razem dane są poprawne, możemy to zauważyć między innymi
po numerze kolumny indeksu (numery są nie po kolei). Kolumna Indeks i Czas są
nam niepotrzebne. Zaznaczamy je, klikamy prawym przyciskiem myszki i z
podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń kolumny (rys. nr 16).
rys. nr 16 — Usuń kolumny
Otrzymamy dane dla zapytania tNotowania2 przedstawione na
rysunku nr 17.
rys. nr 17 — Dane dla zapytania tNotowania2
Analogicznie dla zapytania tNotowania usuwamy kolumnę Czas i
otrzymujemy wyniki przedstawione na rysunku nr 18.
rys. nr 18 — Dane po usunięciu kolumny Czas
W kolejnym kroku musimy scalić te zapytania. Zaznaczamy zapytanie tNotowania i z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Połącz, potem Scal zapytania (polecenia oznaczone kolejno na rysunku nr 19).
rys. nr 19 — Scal zapytania
Otworzy nam się okno Scalanie. Musimy pamiętać, aby dla
zapytania tNotowania (punkt nr 1 na rysunku nr 20) przy użyciu przycisku Ctrl
zaznaczyć kolumny Data i Firma, bo po tych kolumnach mamy wyznaczone niepowtarzalność
wiersza. Analogicznie dla zapytania tNotowania2 (punkt nr 2 na rysunku nr 20)
zaznaczamy kolumny Data i Firma. Następnie w punkcie oznaczony numerem 3 na rysunku
poniżej wybrać Rodzaj sprzężenia, czyli Lewe zewnętrzne.
rys. nr 20 — Scalanie
Zatwierdzamy opcje scalania przyciskiem OK i mamy dołożone do
naszego zapytania tNotowania wyniki zapytania tNotowania2 (rys. nr 21).
rys. nr 21 — Scalone dane dla dwóch zapytań
Na razie wyniki drugiego zapytania są w formie tabeli. A
wyniki poszczególnych wierszy przedstawione są poniżej (miejsce zaznaczone
zieloną strzałką na rysunku nr 22)
rys. nr 22
Z tych wartości potrzebujemy wyciągnąć tylko cenę bo inne
wartości już mamy. Klikamy ikonkę dwóch strzałek przy nazwie tNotowania2 i
zaznaczamy opcję Rozwiń, następnie zaznaczamy tylko kolumnę Cena i odznaczamy
checkbox przy poleceniu Użyj oryginalnej
nazwy kolumny jako prefiksu (polecenia kolejno oznaczone numerami od do 3 na
rysunku nr 23).
rys. nr 23
Zatwierdzamy nasz wybór przyciskiem OK i otrzymujemy dane
przedstawione na rysunku nr 24, zawierające ceny z obu zapytań. Możemy
pozmieniać nazwy kolumn na Pierwsza cena i Ostatnia cena.
rys. nr 24 — Dane z obu zapytań
Tak przygotowane dane możemy zamknąć i załadować do Excela.
Polecenie Zamknij i załaduj do na karcie Narzędzia główne (rys. nr 25).
rys. nr 25 — Zamknij i załaduj
W Excelu wyświetli nam się okno Ładowanie do. Wybieramy
sposób wyświetlania danych jako Utwórz tylko połączenie, a następnie
lokalizację wstawienia danych jako Nowy arkusz i Zatwierdzamy nasz wybór
klikając przycisk OK (rys. nr 26).
rys. nr 26 — Ładowanie do
Rozwijamy po prawej stronie okienko Zapytania do. Klikamy
prawym przyciskiem myszy na tNotowania i z podręcznego menu wybieramy polecenie
Załaduj do (rys. nr 27).
rys. nr 27 — Załaduj do
Pokaże się nam okno ładowanie do, w którym wybieramy sposób
wyświetlania danych jako Tabela i lokalizację ich wyświetlenia w Istniejącym
arkuszu, następnie klikamy przycisk Załaduj (rys. nr 28).
rys. nr 28 — przycisk Załaduj
Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 29.
rys. nr 29 — Końcowe dane
Power Query sprawdza się przy wyznaczaniu wartości z
pierwszego i ostatniego wiersza, ale zdarzają się zgrzyty przy usuwaniu
duplikatów. Wynika to z tego, że Power Query potrzebuje przeczyszczenia buforu
danych, ponownego załadowania danych.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.