Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W
dzisiejszym poście omówimy usuwanie części adresów, czyli np. nazw ulic czy
placów. Rozwiążemy to zadanie w Power Query. To samo zagadnienie omawialiśmy w
poradzie 369, ale za pomocą Excela. Zagadnienie to omówimy na podstawie
przykładowych danych przedstawionych na rys. nr 1.
Rys. nr 1 – Przykładowe dane do zadania
Przykładowe
dane musimy zaczytać do Power Query za pomocą polecenia Z tabeli/ zakresu
z karty Dane (rys. nr 2).
Rys. nr 2 – polecenie Z tabeli/ zakresu
Otworzy nam
się Edytor zapytań Power Query z wczytaną tabelą z adresami, następnie na tych
danych wykonamy przekształcenia, aby otrzymać pożądany efekt. Przekształcenia,
które wykonywaliśmy ręcznie w Excelu, czyli zamiana poszczególnych nazw ulic,
alei i placów na ulice (ujednolicenie danych), w Power Query możemy zapisać
jako kroki. Nawet kiedy nasze dane się zmienią, Power Query znów zamieni te
instancje na ulice i będziemy mogli wyciągnąć tylko miasto z naszych danych.
Zaznaczamy
kolumnę Miasto, Adres i wybieramy polecenie Zamienianie wartości z karty
Narzędzia główne (rys. nr 3).
Rys. nr 3 – polecenie Zamienianie wartości
Polecenia
tego musimy użyć dwukrotnie. Otworzy nam się okno Zamieniania wartości, gdzie w
polu Wartość do znalezienia wpisujemy pl. (oznaczenie placu w adresie), następnie
w polu Zamień na wpisujemy ul. (oznaczenie ulicy). Tak ustawione parametry
zamieniania wartości zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 4).
Rys. nr 4 – okno Zamieniania wartości
Otrzymamy
dane, gdzie wszystkie wystąpienia skrótu pl. zostały zamienione na ul.
Następnie musimy powtórzyć te czynności, czyli wybieramy polecenie Zamienianie
wartości z karty Narzędzia główne. Otworzy nam się okno Zamieniania
wartości, gdzie znowu musimy ustawić jego parametry. Tym razem w polu Wartość
do znalezienia wpisujemy al. (oznaczenie alei), a w polu Zamień na wpisujemy
ul. (analogicznie jak na rys. nr 4).
Otrzymamy
zamienione dane przedstawione na rys. nr 5.
Rys. nr 5 – Zamienione dane
Otrzymaliśmy
dane, gdzie różne określenia adresów zostały ujednolicone, zamienione na skrót
od ulicy (ul.). Teraz wystarczy wyciągnąć z danych tekst przed ulicą. W tym celu rozwijamy polecenie Wyodrębnij (punkt
2 na rys. nr 6) z karty Przekształć (punkt 1), a następnie wybieramy
polecenie Tekst przed ogranicznikiem (punkt 3).
Rys. nr 6 – ścieżka dostępu do polecenia Test przed ogranicznikiem
Otworzy nam
się okno Tekstu przed ogranicznikiem, gdzie w polu Ogranicznik wpisujemy skrót
ul. (ujednolicone oznaczenie ulicy w adresie). Tak ustawiony ogranicznik
zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 7).
Rys. nr 7 – okno Testu przed ogranicznikiem
Otrzymamy
wyodrębnione dane z nazwami miast, po usunięciu niepotrzebnego tekstu
przedstawioną na rys. nr 8.
Rys. nr 8 – Wyodrębnione dane
Musimy
pamiętać, że mieliśmy takie adresy, gdzie po nazwie miast była spacja, a
dopiero potem nazwa ulicy, jak również sytuacje, kiedy tej spacji nie było w
ogóle. Na końcu nazw niektórych miast pozostały spacje, które są nam niepotrzebne
(mimo że ich nie widać). W tym celu rozwijamy polecenie Format (punkt 2
na rys. nr 9) z karty Przekształć (punkt 1), a następnie wybieramy
polecenie Przycięcie (punkt 3).
Rys. nr 9 – ścieżka dostępu do polecenia Przycięcie
Polecenie
Przycięcie usuwa zbędne spacje na końcu tekstu. Otrzymamy przycięte dane
przedstawione na rys. nr 10.
Rys. nr 10 – przycięte dane (po usunięciu spacji na końcu tekstu)
Możemy
zrobić jeszcze jedno przekształcenie, mianowicie przy dwuczłonowych nazwach
miast powinien być myślnik pomiędzy słowami (Skarżysko – Kamienna). W tym celu
wybieramy polecenie Zamienianie wartości z karty Narzędzia główne
(jak na rys. nr 3). Otworzy nam się okno Zamieniania wartości, gdzie w polu
Wartość do znalezienia wpisujemy spację, a w polu Zamień na wpisujemy myślnik
(-). Tak ustawione parametry zamieniania wartości zatwierdzamy przyciskiem OK
(rys. nr 11).
Rys. nr 11 – okno Zamieniania wartości
Otrzymamy
zmienione dane. W kolejnym kroku powinniśmy zmienić nazwę kolumny, ponieważ po
przekształceniach zawiera ona tylko nazwę miasta. Klikamy dwukrotnie na tytuł
kolumny i wpisujemy nową nazwę, czyli Miasto (rys. nr 12).
Rys. nr 12 – Zmiana nazwy kolumny
Otrzymamy
dane przedstawione na rys. nr 13.
Rys. nr 13 – Dane po przekształceniach
Po tych
wszystkich krokach przekształceń, powinniśmy otrzymać te same wyniki, co w
poradzie nr 369. Dzięki temu, że zadanie to wykonaliśmy w Power Query i mamy
zapisane poszczególne kroki to w sytuacji, kiedy zmieniłyby nam się dane, wystarczy
odświeżyć dane aby otrzymać aktualne, poprawne wyniki. Tak przygotowane dane
możemy załadować do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj do z
karty Narzędzia główne (rys. nr 14).
Rys. nr 14 – polecenie Zamknij i załaduj do
W Excelu
otworzy nam się okno Importowania danych, gdzie wybieramy sposób wyświetlania
danych jako Tabel i wskazujemy miejsce wstawienia danych – istniejący arkusz
oraz wskazujemy konkretną komórkę. Tak ustawione parametry importowania danych
zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 15).
Rys. nr 15 – okno Importowania danych
Otrzymamy
dane wstawione do Excela z wyciągniętymi nazwami miast z całych adresów
przedstawione na rys. nr 16.
Rys. nr 16 – Dane wstawione do Excela
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W dzisiejszym poście zajmiemy się wyciąganiem tekstu po
ograniczniku, między ogranicznikami bądź przed ogranicznikiem. W pytaniu od
widzów nr 104 napisaliśmy formułę w Excelu, która wyciągała tekst znajdujący
się pomiędzy przedostatnim a ostatnim ogranicznikiem np. oznaczony na rysunku
nr 1 na czerwono.
rys. nr 1 — Tekst który będziemy wyciągać
Formuły te w Excelu były skomplikowane. W Power Query możemy
zrobić to samo, ale dużo szybciej. Ponadto możemy wyciągnąć tekst znajdujący
się za konkretnym ogranicznikiem, przed lub pomiędzy dwoma konkretnymi
ogranicznikami. Zagadnienie to omówimy na podstawie przykładowych danych
przedstawionych na rysunku nr 2.
rys. nr 2 — Przykładowe dane
W przykładowych danych mamy zestawione różne ścieżki do
plików, z których będziemy chcieli wyciągnąć konkretną informację. Pierwszym
krokiem jest zaczytanie danych do Power Query. Otrzymamy Dane w Edytorze
zapytań przedstawione na rysunku nr 3.
rys. nr 3 — Edytor zapytań
Z zastosowanych kroków usuwamy krok o nazwie Zmieniono typ.
Będziemy dodawać kolumny zawierające wyciągnięte informacje z tekstu z danych
wejściowych. Rozwijamy polecenie wyodrębnij (punkt 2 na rys. nr 4) z karty
Dodaj kolumnę, a następnie wybieramy polecenie Tekst przed ogranicznikiem
(punkt 3 na rys. nr 4).
rys. nr 4 — Tekst przed ogranicznikiem
Otworzy nam się okno Tekstu przed ogranicznikiem, gdzie w
polu Ogranicznik musimy wybrać lub wpisać ogranicznik oznaczający koniec
zawartości, którą chcemy wyodrębnić. Wpisujemy / (backslash). Rozwijamy opcje
zaawansowane, gdzie możemy wybrać dodatkowe parametry. Domyślnie Power Query
czyta dane od lewej do prawej strony i znajdzie nam pierwsze wystąpienie
ogranicznika. W opcjach zaawansowanych możemy wybrać ilość ograniczników, które
chcemy pominąć. W polu liczba ograniczników do pominięcia wpisujemy wartość 1,
czyli chcemy pominąć pierwsze wystąpienie ogranicznika (rys. nr 5). Tak
ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK.
rys. nr 5 — Okno tekstu przed ogranicznikiem
Otrzymamy dane z nową kolumną o nazwie Tekst przed
ogranicznikiem przedstawione na rysunku nr 6.
rys. nr 6 — dane z kolumną z tekstem przed ogranicznikiem
Ważne jest, że domyślnie rozpatrujemy dane od lewej strony, a
w opcjach zaawansowanych możemy ten parametr zmienić. Opcja ta jest zapisana w
pasku formuły naszej funkcji (Text.BeforeDelimiter), co zostało zaznaczone
kolorem zielonym na rys. nr 7.
rys. nr 7 — Funkcja Text.BeforeDelimiter
Możemy edytować nasze zapytanie klikając na koło zębate obok
nazwy kroku Wstawiony tekst przed ogranicznikiem (rys. nr 8).
rys. nr 8 — Koło zębate do edycji kroku
Ponownie otworzy nam się okno Tekstu przed ogranicznikiem
gdzie możemy wybrać jedną z dwóch opcji rozpatrywania danych: Od początku
danych wejściowych lub Od końca danych wejściowych (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Parametry tekstu przed ogranicznikiem
Jeśli ustawimy parametr Od końca danych wyjściowych otrzymamy
dane przedstawione na rysunku nr 10.
rys. nr 10 — Nowa kolumna z tekstem przed ogranicznikiem patrząc od końca
W tym przypadku Power Query będzie przeszukiwał dane od
prawej strony. Ponieważ nie jest to domyślne działanie nasza formuła się
rozbudowała (rys. nr 11).
rys. nr 11 — Rozbudowana formuła funkcji
W kolejnej nowej kolumnie chcemy otrzymać tekst za
ogranicznikiem. W tym celu rozwijamy polecenie Wyodrębnij (punkt 2 na rys. nr
12) z karty Dodaj kolumnę, a następnie wybieramy polecenie Tekst za
ogranicznikiem (punkt nr 3).
rys. nr 12 — Tekst za ogranicznikiem
Otworzy nam się okno Tekstu za ogranicznikiem, gdzie w polu
Ogranicznik wpisujemy znak (/).Identycznie jak dla pierwszego przypadku, czyli
Tekstu przed ogranicznikiem. Następnie w opcjach zawansowanych, wybieramy czy
chcemy rozpatrywać dane od lewej do prawej strony czy od końca oraz wpisujemy
liczbę ograniczników, które chcemy pominąć. Wpisujemy w naszym przykładzie, że
chcemy pominąć 2 ograniczniki oraz rozpatrywanie danych domyślne, czyli od
lewej do prawej. Ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 13).
rys. nr 13 — Okno tekstu za ogranicznikiem
Otrzymamy
dane przedstawione na rysunku nr 14.
rys. nr 14 — Nowa kolumna z tekstem za ogranicznikiem
Ostatnie nasze przekształcenie danych będzie dotyczyć
wyodrębnienia tekstu między konkretnymi ogranicznikami. W tym celu rozwijamy
polecenie Wyodrębnij (punkt 2 na rys. nr 15) z karty Dodaj kolumnę, a następnie
wybieramy polecenie Tekst między ogranicznikami (punkt 3).
rys. nr 15 — Tekst między ogranicznikami
Otworzy nam się okno Tekstu między ogranicznikami, gdzie
wpisujemy ograniczniki w polach Ogranicznik początkowy i końcowy, czyli w
naszym przykładzie w obu polach ten sam znak (/). W opcjach zaawansowanych
możemy jak w innych omawianych dziś przypadkach ustawić czy chcemy przeszukiwać
dane od początku do końca czy odwrotnie. W pytaniu od widzów było zadanie
znalezienia tekstu między przedostatnim a ostatnim ogranicznikiem, więc
ustawiamy rozpatrywanie danych od prawej do lewej strony (od końca). W polu
Liczba ograniczników początkowych do pominięcia wpisujemy 1 ogranicznik,
natomiast w polu Liczba ograniczników końcowych do pominięcia zostawiamy 0. Tak
ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 16).
rys. nr 16 — Okno tekstu między ogranicznikami
Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 17, czyli tekst
między ostatnim a przedostatnim ogranicznikiem.
rys. nr 17 — Nowa kolumna z tekstem między ogranicznikami
Możemy zagłębić się bardziej w opcje zaawansowane, ale wtedy
łatwiej się zgubić, ponieważ opcja Skanuj w poszukiwaniu ogranicznika końcowego
daje nam dwie możliwości. Po znalezieniu pierwszego ogranicznika w tej opcji
możemy wybrać czy chcemy przeszukiwać dane w lewą stronę od tego ogranicznika
czy w prawo. Pokażemy te opcje na przykładzie zmiany drugiego ogranicznika na
znak @ oraz przy pominięciu jednego znaku @. Ustawione parametry powinny
wyglądać jak na rysunku nr 18.
rys. nr 18 — Zmiany parametrów tekstu między ogranicznikami
Otrzymamy wtedy dane przedstawione na rysunku nr 19. Możemy zauważyć, że w górnych wierszach nie ma znaków @ po znaku /, więc Power Query wyciągnie nam cały tekst do końca. W ostatnim wierszu otrzymamy fragment tekstu między ostatnim znakiem / a drugim znakiem @, zgodnie z ustawionymi parametrami.
rys. nr 19 — zmienione dane
Najlepiej przeczytać dokładnie wszystkie opcje i przetestować
ich działanie.
Tak przygotowane dane możemy załadować do Excela za pomocą
polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 20).
rys. nr 20 — Zamknij i załaduj do
Otrzymamy dane załadowane do Excela. Zadanie to jest dużo
szybsze w Power Query, musimy tylko pamiętać o dokładnym czytaniu parametrów
oraz o tym w którą stronę czytamy dane (od początku do końca czy odwrotnie).
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.