Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Excel — Błyskawiczna lista rozwijana (Alt + ↓) — porada #381

W dzisiejszym poście nauczymy się jak stworzyć błyskawiczną listę rozwijaną na pomocą skrótu klawiszowego Alt + Strzałka w dół. Film ten powstał na podstawie komentarza Pana Jarosława pod filmem z poradą nr 322 (https://www.youtube.com/watch?v=9hpcn-KuwnI).

Zadanie to wykonamy na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1.

Rys. nr 1 – przykładowe dane
Rys. nr 1 – przykładowe dane

Kiedy już stworzymy sobie listę rozwijaną za pomocą polecenia Sprawdzanie poprawności danych z karty Dane (rys. nr 2).

Rys. nr 2 – polecenie Sprawdzanie poprawności danych
Rys. nr 2 – polecenie Sprawdzanie poprawności danych

Otrzymamy listę rozwijaną przedstawioną na rys. nr 3.

Rys. nr 3 – stworzona lista rozwijana
Rys. nr 3 – stworzona lista rozwijana

Powyższą listę rozwijaną możemy rozwijać bez używania myszki, korzystając ze skrótu klawiszowego Alt+strzałka w dół (rys. nr 4).

Rys. nr 4 – rozwijanie listy za pomocą skrótu klawiszowego Alt+Strzałka w dół
Rys. nr 4 – rozwijanie listy za pomocą skrótu klawiszowego Alt+Strzałka w dół

Warto zapamiętać, że ten skrót klawiszowy działa również na zwykłych danych wpisanych w dowolną kolumnę. Mianowicie jeśli mamy np. listę produktów i ustawimy aktywną komórkę pod naszymi danymi (komórka A11), następnie skorzystamy ze skrótu klawiszowego Alt+strzałka w dół, otrzymamy automatyczną listę danych (rys. nr 5).

Rys. nr 5 – automatyczna lista danych
Rys. nr 5 – automatyczna lista danych

Istotne jest, że ta lista jest unikatowa. Wybierzemy z powyższej listy np. produkt Kokosy, następnie przejdziemy na komórkę poniżej i ponownie skorzystamy ze skrótu klawiszowego Alt+Strzałka w dół, to otrzymamy unikatową listę rozwijaną, czyli żadne elementy nie będą się w niej powtarzać (rys. nr 6).

Rys. nr 6 – automatyczna unikatowa lista rozwijana
Rys. nr 6 – automatyczna unikatowa lista rozwijana

Możemy zauważyć, że produkt Kokosy występują na naszej liście dwukrotnie, natomiast na liście rozwijanej są tylko raz. Jest to niewątpliwe duże udogodnienie w pracy w Excelu.

Kolejnym plusem tego sposobu tworzenia listy rozwijanej jest sytuacja, kiedy wpiszemy w komórkę pierwszą literę produktu i skorzystamy ze skrótu klawiszowego, to pojawi nam się lista rozwijana, gdzie aktywny element ustawi się na pierwszym elemencie rozpoczynającym się od danej, wpisanej przez nas litery (rys. nr 7).

Rys. nr 7 – automatyczne przejście na liście do produktów rozpoczynających się wpisaną literą
Rys. nr 7 – automatyczne przejście na liście do produktów rozpoczynających się wpisaną literą

Można wpisać więcej znaków, wtedy na liście podświetlony zostanie element odpowiadający tym znakom.

Nie jest to lista rozwijana z pełnym wyszukiwaniem, ale jest to szybkie rozwiązanie, które w wielu sytuacjach ułatwi i usprawni nam pracę. Lista uzyskana ze sprawdzania poprawności danych nie daje nam możliwości wpisania znaków, od których ma się zaczynać nasz szukany element (rys. nr 8).

Rys. nr 8 – możliwości listy rozwijanej ze sprawdzania poprawności danych
Rys. nr 8 – możliwości listy rozwijanej ze sprawdzania poprawności danych

Jeśli interesuje Cię lista rozwijana z pełną opcją wyszukiwania to polecam dodatek Jona Acampora. W poradzie nr 379 pokazywałem jak zainstalować Add-inn (https://www.youtube.com/watch?v=ChAG8UtGkPE), natomiast w poradzie nr 380 jak wyciągnąć z niej kod (https://www.youtube.com/watch?v=ChAG8UtGkPE). Wyciągnięcie kodu jest potrzebne, aby ten dodatek przenosił się wraz z plikiem przy jego kopiowaniu, a nie był podpięty do jednego komputera.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Excel — Walidacja danych data dostawy w dniu pracującym — porada #375

W dzisiejszym poście będziemy kontynuować temat sprawdzania poprawności danych. Nauczymy się tak ustalać sprawdzanie poprawności (walidację) danych, aby było możliwe wpisanie daty, która przypada na dzień pracujący, pomija weekendy oraz święta. Zadanie to wykonamy na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1, gdzie dodatkowo zostały wypisane dni świąteczne wypadające w roku 2019.

Rys. nr 1 – przykładowe dane
Rys. nr 1 – przykładowe dane

W Excelu wystarczy nam do tego zadania funkcja DNI.ROBOCZE, która zwraca dni robocze pomiędzy dwiema datami. Pierwszym argumentem funkcji jest data_pocz, czyli data początkowa. Drugi argument funkcji to data_końc, czyli data końcowa. Trzecim argumentem (opcjonalnym) są święta, czyli dni świąteczne, które chcemy odliczyć z dni roboczych. Nasuwa się tutaj pytanie, co się stanie, kiedy w zapisie funkcji jako dzień początkowy i końcowy podamy tę samą datę. Zapis funkcji powinien wyglądać następująco:

=DNI.ROBOCZE(B3;B3)

W takiej sytuacji funkcja DNI.ROBOCZE zwróci nam wartość 1, kiedy ten dzień będzie dniem pracującym lub wartość 0, kiedy data będzie dniem wolnym od pracy (weekend lub święta) – rys. nr 2.

Rys. nr 2 –wartość 0 zwrócona przez funkcję DNI.ROBOCZE dla daty z weekendu
Rys. nr 2 –wartość 0 zwrócona przez funkcję DNI.ROBOCZE dla daty z weekendu

Taki zapis wystarczy nam do określenia warunku poprawności danych, ponieważ wartość 0 zostanie zinterpretowane przez Excela jako FAŁSZ, czyli Excel odrzuci nam taką datę. Natomiast po wpisaniu poprawnej daty otrzymamy wartość 1, odpowiadającą wartości logicznej PRAWDA. Do poprzedniego zapisu funkcji dołożymy sobie tylko opcjonalny trzeci argument funkcji, czyli święta określone w osobnej tabeli. Zakres ten blokujemy bezwzględnie za pomocą klawisza F4. Zapis funkcji powinien wyglądać następująco:

=DNI.ROBOCZE(B3;B3;$I$2:$I$14)

Rys. nr 3 – poprawny zapis funkcji DNI.ROBOCZE z uwzględnieniem świąt
Rys. nr 3 – poprawny zapis funkcji DNI.ROBOCZE z uwzględnieniem świąt

W trybie edycji komórki kopiujemy powyższą formułę za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+C, następnie użyjemy jej do sprawdzenia poprawności danych dla naszych przykładowych dat zakupów z kolumny Data.

Zaznaczamy komórki, na których chcemy użyć sprawdzania poprawności danych (B3:B6) i wybieramy ikonę polecenia Poprawność danych z karty Dane (rys. nr 4).

Rys. nr 4 – polecenie Poprawność danych
Rys. nr 4 – polecenie Poprawność danych 

Otworzy nam się okno Sprawdzania poprawności danych, gdzie w karcie Ustawienia, w polu Dozwolone wybieramy typ Niestandardowe. Następnie w polu Formuła wklejamy wcześniej skopiowaną formułę za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+V. Tak ustawione parametry sprawdzania poprawności danych zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 5).

Rys. nr 5 – okno sprawdzania poprawności danych
Rys. nr 5 – okno sprawdzania poprawności danych

Po zatwierdzeniu sprawdzania poprawności danych możemy sprawdzić jego działanie, tzn. wpisujemy dowolną datę. Jeśli wpisana data będzie wypadała w weekend lub w dni świąteczne to pojawi się komunikat przedstawiony na rys. nr 6.

Rys. nr 6 – komunikat dla błędnej daty (daty dnia wolnego od pracy)
Rys. nr 6 – komunikat dla błędnej daty (daty dnia wolnego od pracy)

Możemy dodatkowo wykonać sprawdzanie poprawności danych dla dostaw do klienta tylko w dniach od poniedziałku do czwartku, czyli z wyłączeniem piątku oprócz weekendów i świąt. Aby widzieć na jaki dzień tygodnia wypada wpisana przez nas data, otwieramy okno Formatowania komórek za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+1, następnie przechodzimy do kategorii Niestandardowe i w polu Typ wpisujemy skrót ddd. Zapis powinien wyglądać następująco: rrrr-mm-dd, ddd. Ustawienie formatowania zatwierdzamy przyciskiem OK (rys., nr 7).

Rys. nr 7 – okno formatowania komórek
Rys. nr 7 – okno formatowania komórek

Otrzymamy datę z oznaczeniem dnia tygodnia przedstawioną na rys. nr 8.

Rys. nr 8 – data z oznaczeniem dnia tygodnia
Rys. nr 8 – data z oznaczeniem dnia tygodnia

Z tym zadaniem możemy poradzić sobie wykorzystując niejako funkcję rozwijającą możliwości standardowej funkcji DNI.ROBOCZE. Użyjemy tutaj funkcji DNI.ROBOCZE.NIESTAND, która zwraca dni robocze między dwoma datami z niestandardowymi parametrami dotyczącymi weekendów. Dwa pierwsze argumenty są takie same jak dla standardowej funkcji. Trzeci argument funkcji to weekend, czyli dni tygodnia jakie chcemy przyjąć za weekend. Mamy tutaj listę możliwości przedstawioną na rys. nr 9.

Rys. nr 9 – lista możliwości wyboru dni, które chcemy traktować jako dni wolne od pracy (weekend).
Rys. nr 9 – lista możliwości wyboru dni, które chcemy traktować jako dni wolne od pracy (weekend).

Trzeci argument możemy również ustalić jako ciąg cyfr 0 i 1, gdzie wartość 0 odpowiada dniom pracującym a wartość 1 to dni wolne od pracy. Zatem zapis formuły powinien wyglądać następująco:

=DNI.ROBOCZE.NIESTAND(F3;F3;"0000111")

Mamy określony trzeci argument funkcji, czyli dni jakie chcemy traktować jako weekend. Pozostaje nam określić dni świąteczne, czyli czwarty parametr funkcji – święta. Tak jak dla poprzedniego przykładu temu parametrowi odpowiada zakres z tabeli święta (I2:I14), zablokowany bezwzględnie za pomocą klawisza F4. Zapis całej funkcji powinien wyglądać następująco:

=DNI.ROBOCZE.NIESTAND(F3;F3;"0000111";$I$2:$I$14)

Wpisaną formułę kopiujemy w trybie edycji komórki za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+C. Zaznaczamy obszar na jaki chcemy nałożyć sprawdzanie poprawności danych, następnie wybieramy ikonę polecenia Poprawność danych z karty Dane (tak jak na rys. nr 4). Otworzy nam się okno Sprawdzania poprawności danych, gdzie karcie Ustawienia, w polu Dozwolone wybieramy typ Niestandardowe. Następnie w polu Formuła wklejamy wcześniej skopiowaną formułę za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+V. Tak ustawione parametry sprawdzania poprawności danych zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 10).

Rys. nr 10 – okno sprawdzania poprawności danych
Rys. nr 10 – okno sprawdzania poprawności danych

Dzięki sprawdzaniu poprawności danych Excel pozwoli nam wpisać datę, odpowiadającą tylko dniom od poniedziałku do czwartku. Jeśli spróbujemy wpisać datę z weekendu lub święto wyświetli nam się komunikat przedstawiony na rys. nr 11.

Rys. nr 11 – komunikat o błędnym wpisaniu daty
Rys. nr 11 – komunikat o błędnym wpisaniu daty

Podsumowując nasza formuła działa prawidłowo, mianowicie sprawdza czy nasza data jest dniem wolnym od pracy (założenie weekend i piątek)oraz czy nie wypada w święta.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Excel — Walidacja danych — data do 30 dni w przyszłość — porada 374

W dzisiejszym poście nauczymy się pisać taką walidację danych (sprawdzanie poprawności danych), żeby ograniczyć możliwość wpisywania daty do maksymalnie 30 dni w przyszłość. Zadanie to wykonamy na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1.

Rys. nr 1 – przykładowe dane
Rys. nr 1 – przykładowe dane

W naszym przykładzie wartością graniczną będzie 30 dni, ale zasada jest taka sama dla dowolnej liczby wpisanej w konkretną komórkę. Zaczniemy od wpisania formuły dla funkcji DZIŚ, która zwraca aktualną datę. Otrzymamy komórkę z dzisiejszą datą przedstawioną w komórce C3 na rys. nr 2.

Rys. nr 2 – wartość zwrócona przez funkcję DZIŚ
Rys. nr 2 – wartość zwrócona przez funkcję DZIŚ

Kolejnym etapem jest dodanie do funkcji DZIŚ wartości 30 dni lub najlepiej odwołania do komórki, w której mamy podaną ilość dni, u nas jest to komórka E2. Musimy pamiętać o zablokowaniu tej komórki bezwzględnie za pomocą klawisza F4. Zapis formuły powinien wyglądać następująco:

=DZIEŃ()+$E$2

Po zatwierdzeniu formuły otrzymamy datę po upływie 30 dni, czy maksymalną datę jaką użytkownik może wpisać w dane w kolumnie Data. Ponadto formułę tą kopiujemy na wiersze poniżej dla wszystkich danych (rys. nr 3).

Rys. nr 3 – Data po upływie 30 dni od dzisiejszej daty
Rys. nr 3 – Data po upływie 30 dni od dzisiejszej daty

Nasze zadanie polega na sprawdzeniu czy wpisana data dostawy nie przekracza progu 30 dni od dnia dzisiejszego. Ustaliliśmy datę graniczną, czyli datę jaka będzie po upływie 30 dni. Teraz w trybie edycji komórki kopiujemy cała formułę za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+C, następnie zaznaczamy wszystkie komórki, które mają mieć sprawdzanie poprawności danych i wybieramy polecenie Sprawdzanie poprawności danych z karty Dane (rys. nr 4).

Rys. nr 4 – polecenie Sprawdzanie poprawności danych
Rys. nr 4 – polecenie Sprawdzanie poprawności danych

Otworzy nam się okno Sprawdzania poprawności danych, gdzie w Kryteriach poprawności, w polu Dozwolone wybieramy z listy rozwijanej typ Data. W polu Wartości danych wybieramy z listy rozwijanej Mniejsza niż lub równa, natomiast w polu Data końcowa wklejamy wcześniej skopiowaną formułę za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+V. Tak ustawione parametry sprawdzania poprawności danych zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 5).

Rys. nr 5 – parametry sprawdzania poprawności danych
Rys. nr 5 – parametry sprawdzania poprawności danych

Teraz Excel w zaznaczonych komórkach pozwoli wpisać nam datę dzisiejszą, datę wcześniejszą i każdą datę poniżej 30 dni w przód. Excel dzięki sprawdzaniu poprawności danych nie pozwoli nam natomiast wpisać w komórki innych danych, np. tekstu, czy innych dowolnych znaków, jak również daty przekraczającej datę graniczną, czyli data dzisiejsza plus 30 dni. Po wpisaniu błędnej daty wyświetli nam się komunikat o błędnym wpisaniu danych przedstawiony na rys. nr 6.

Rys. nr 6 – komunikat o wpisaniu danych, nie spełniających kryteriów poprawności danych
Rys. nr 6 – komunikat o wpisaniu danych, nie spełniających kryteriów poprawności danych

Nie możemy wstawić daty przekraczającej 30 dni od daty dzisiejszej, ale możemy zmienić kryterium ustawione w komórce E2. Wtedy automatycznie zmieni nam się kryterium poprawności danych (rys. nr 7).

Rys. nr 7 – zmiana kryterium poprawności danych
Rys. nr 7 – zmiana kryterium poprawności danych


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Power Query 31 — Rozrastająca się lista rozwijana

W dzisiejszym poście omówimy temat rozrastającej się listy rozwijanej z unikatowymi wartościami w Power Query. Rozwiązanie tego zadania w Excelu przedstawione zostało w poradzie nr 322 https://exceliadam.pl/?s=porada+322 . W danych źródłowych mamy już listę rozwijaną a naszym zadaniem jest dodanie do niej kolejnych elementów, chcemy dopisać do listy nowe osoby. Dane, na których omówimy to zagadnienie zostały przedstawione na rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

Rozwiążemy takie zadanie nie korzystając z formuł, ale przy użyciu Power Query – dodatku do Excela. Pierwszym krokiem jest zaczytanie danych do Power Query. Wybieramy polecenie Z tabeli z karty Dane (rys. nr 2).

rys. nr 2 — Z tabeli

Otworzy nam się edytor zapytań z wczytaną tabelą tSprzedawcy. 

rys. nr 3 — Edytor zapytań

Usuwamy krok Zmieniono typ z zastosowanych kroków, bo jest on zbędny. Następnie odfiltrowujemy kolumnę Sprzedawca po wartościach null, czyli klikamy na ikonkę trójkąta w nazwie kolumny Sprzedawca i w podręcznym menu ozdnaczamy checkbox przy wartości null (rys. nr 4). Nasz filtr zatwierdzamy przyciskiem OK.

rys. nr 4 — Odfiltruj dane po wartości null

W kolejnym kroku usuwamy inne kolumny, czyli klikamy prawym przyciskiem myszy na tytuł kolumny Sprzedawca i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń inne kolumny (rys. nr 5).

rys. nr 5 — Usuń inne kolumny

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 6.

rys. nr 6

Interesuje nas tylko kolumna Sprzedawca. Chcemy mieć unikatową listę sprzedawców, więc rozwijamy polecenie Usuń wiersze (punkt nr 2 na rysunku nr 7) z karty Narzędzia główne, a następnie wybieramy polecenie Usuń duplikaty (punkt nr 3 na rysunku nr 7).

rys. nr 7 — Usuń duplikaty

Tak przygotowaną listę danych możemy załadować do Excela. W tym celu rozwijamy polecenie Zamknij i załaduj (punkt nr 2 na rysunku nr 8) z karty Narzędzia główne, a następnie wybieramy polecenie Zamknij i załaduj do (punkt nr 3 na rysunku nr 8).

rys. nr 8 — Zamknij i załaduj do

Otworzy nam się okno Ładowania do, gdzie wybieramy sposób wyświetlania danych jako Tabela, a nastepnie określamy lokalizaję wstawienia danych – Istaniejący arkusz i wskazujemy konkretną komórkę. Tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem Załaduj (rys. nr 9).

rys. nr 9 — Okno Ładowania do

Otrzymamy dane wczytane do Excela przedstawione na rysunku nr 10.

rys. nr 10 — Dane wczytane do Excela

Zaznaczamy zakres danych w tabeli z zapytania z Power Query a następnie w polu obok paska formuły zmieniamy nazwę tego zakresu na Sprzedawcy (pole oznaczone zieloną strzałką na rysunku nr 11).

rys. nr 11 — Zmiana nazwy zakresu

W kolejnym etapie zaznaczamy zakres w tabeli z danymi źródłowymi i wybieramy polecenie Poprawność danych (punkr nr 2 na rysunku nr 12) z karty Dane.

rys. nr 12 — Poprawność danych

Otworzy nam się okno Sprawdzania poprawności danych, gdzie w karcie Ustawienia (rys. nr 13) ustalamy Kryteria poprawności danych i podajemy źródło danych (klawisz F3) – wcześniej nazwany zakres Sprzedawcy z tabeli zaczytanej z Power Query. W karcie Komunikat wejściowy odznaczamy checkbox przy opcji Pokazuj komunikat wejściowy przy wyborze komórki. W karcie Alert o błędzie odznaczamy checkbox przy opcji Pokazuj alerty po wprowadzeniu nieprawidłowych danych. Nie chcemy informacji o błędnie wpisanych danych ponieważ chcemy dopisywać nowe osoby do listy sprzedawców. Tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK.

rys. nr 13 — Użycie klawisza F3

Teraz możemy sobie dopisać sprzedawcę w tabeli z danymi źródłowymi, ale nie ma jej na liście rozwijanej w tej tabeli co przedstawia rysunek nr 14.

rys. nr 14 — Lista rozwijana

Wynika to z podstawowej wady Power Query – nie odświeża się automatycznie. Musimy kliknąc prawym przyciskiem myszy na dowolną komórkę w zakresie Sprzedawcy i z podręcznego menu wybrać polecenie Odśwież (rys. nr 15).

rys. nr 15 — Odśwież

Po odświeżeniu danych z Power Query  dodany sprzedawca będzie widoczny na liście rozwijanej (rys. nr 16).

rys. nr 16

Istnieje możliwość ustawienia automatycznego odświeżania danych za pomocą kodu VBA. Korzystając ze skrótu klawiszowego Alt+F11 możemy przejść do okna Edytora VBA. Jest tam wcześniej przygotowany kod (rys. nr 17).

rys. nr 17 — Alt+F4 przejście do VBA

W arkuszu (Arkusz4 (PQ31)- punkt nr 1 na rysunku nr 18), w którym mamy te listy , musimy dopisać kod VBA. Kod ten będzie działał tylko w momencie, kiedy w naszym arkuszu (Worksheet – punkt nr 2 na rysunku nr 18)) dokona się zmiana (Change – Punkt nr 3 na rysunku nr 18). W sytuacji zmiany w kolumnie A, chcemy aby odpalił się kod VBA i sprawdził czy zmieniane komórki miały część wspólną z kolumną A. Konkretnie sprawdzamy czy zakres który był zmieniany ma część wspólną z kolumną która nas interesuje. Jeśli zmiana nastąpiła w kolumnie A, to nastąpi automatyczne odświeżenie danych w tabeli z Power Query.

rys. nr 18 — Edytor VBA

Zapisujemy nasz kod za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+S. Przechodzimy do Excela i możemy sprawdzić działanie kodu VBA. Dopisujemy kolejnego sprzedawcę (Agnieszka) do danych źródłowych i dane automatycznie się odświeżą i nasz nowy sprzedawca zostanie dodany do listy rozwijanej, co widać na rysunku nr 19.

rys. nr 19 — Dane z kodem z VBA

Podsumowując rozrastającą się listę rozwijaną z unikatowymi wartościami robi się prościej za pomocą Power Query, ale niestety nie jest automatyczna i musimy pamiętać o odświeżaniu danych. Jedynym sposobem na zautomatyzowanie jest dodanie kodu VBA, ale to już temat dla bardziej zaawansowanych użytkowników Excela.

Możemy również zarejestrować makro odświeżania danych w karcie Deweloper, wybierając polecenie Rejestruj makro (punkt nr 2 na rysunku nr 20).

rys. nr 20 — Zarejestruj makro

Otworzy się okno Rejestrowania makra, gdzie wpisujemy nazwę makra i zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 21).

rys. nr 21 — Okno rejestrowania makra

Następnie klikamy prawym przyciskiem myszy na dowolną komórkę z zakresu zapytania z Power Query i z podręcznego menu wybieramy polecenie Odśwież (rys. nr 22).

rys. nr 22 — Odśwież

Następnie klikamy polecenie Zatrzymaj rejestrowanie (punkt nr 2 na rysunku nr 23) z karty Deweloper.

rys. nr 23 — zatrzymaj rejestrowanie makra

Teraz w VBA mamy dostępny nowy Moduł, odpowiadający odświeżeniu danych (zaznaczony zieloną strzałką na rysunku nr 24).

rys. nr 24 — Nowy moduł

Dzięki stworzeniu takiego makra mamy automatycznie rozrastającą się listę rozwijaną.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Excel — Przechodzenie do specjalnych zakresów komórek — porada 325

W dzisiejszym wpisie omówimy polecenie Przechodzenia do — specjalnie. Jest to polecenie umieszczone na końcu karty Narzędzia główne (rys. nr 1).

rys. nr 1 — Polecenie Przechodzenie do — specjalnie

Zagadnienie to omówimy sobie na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 2.

rys. nr 2 — Przykładowe dane

W pierwszej kolejności omówimy sobie polecenie Przejdź do. Z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Znajdź i zaznacz, a następnie Przejdź do. Otworzy nam się okno Przechodzenie do, które służy głównie do przechodzenia do nazwanych zakresów danych. My potrzebujemy bardziej specjalistycznego podejścia, więc wciskamy przycisk Specjalnie, pokazany na rysunku nr 3.

rys. nr 3 — Okno Przechodzenie do

Otworzy nam się okno Przechodzenie do – specjalnie. Okno to możemy otworzyć za pomocą skrótów klawiszowych – Ctrl+G, aby otworzyć okno Przechodzenie do, a następnie Alt+S, aby przejść do okna Przechodzenie do – specjalnie (rys. nr 4).

rys. nr 4 — Okno Przechodzenie do — specjalnie

W tym oknie mamy wiele możliwości. Pierwszą opcją są Komentarze. Jeśli mamy zaznaczona jedną komórkę i skorzystamy z opcji Komentarze, Excel zaznaczy nam wszystkie komórki w arkuszu, gdzie są umieszczone jakieś komentarze. Kiedy zaznaczymy zakres danych (przynajmniej 2 komórki) i skorzystamy z tego samego polecenia, Excel zaznaczy nam komórki z komentarzem tylko w zaznaczonym zakresie. W oknie Przechodzenie do – specjalnie, możemy wybrać wartości Stale lub Formuły w danym zakresie, do jednych i drugich obowiązują checkboxy z rysunku nr 5. 

rys. nr 5 — checkboxy dla Formuł i Stałych

W naszym przykładzie chcemy, aby Excel zaznaczył nam wartości Stałe, będące Liczbami bądź Tekstem, czyli w checkboxie odznaczamy Logiczne i Błędy. Otrzymujemy dane z rysunku nr 6 z zaznaczonymi tylko komórkami z wartościami liczbowymi lub tekstem. (skreślone komórki nie zaznaczone).

rys. nr 6 — Zaznaczone komórki z Liczbami i Tekstem

Zaznaczyliśmy Stałe wartości, więc możemy się domyślić, że komórki niezaznaczone zawierają formuły.

Możemy wybrać opcje Puste, wtedy Excel zaznaczy nam puste komórki na zaznaczonym zakresie. Kolejną opcją jest Bieżący obszar w stosunku do komórki dla której wybraliśmy tą opcję. Bieżący obszar możemy również zaznaczyć za pomocą skrótów klawiszowych Ctrl+A lub Ctrl+Shift+8.

Kolejnym polecenie jest Bieżąca tablica, w naszym przykładzie Excel nie znajdzie takich danych, bo nie mamy w naszych danych formuły tablicowej (rys. nr 7)

rys. nr 7 ‑Komunikat nie znaleziono wyników

Jeśli zaznaczymy jakiś zakres (fragment tablicy, ale aktywna komórka będzie się znajdować w zakresie tej tablicy), gdzie mamy takie formuły, to Excel zaznaczy nam całą tablicę. Natomiast jeśli zaznaczymy jakiś zakres danych, gdzie aktywna komórka będzie znajdować się poza tablicą (mimo iż część zakresu będzie w tej tablicy) otrzymamy komunikat, że nie znaleziono komórek.

Następną opcją są Obiekty, czyli Excel zaznaczy nam wszystkie obiekty w arkuszu(rys. nr 8).

rys. nr 8 — Polecenie Zaznaczanie obiektów

Dla mnie lepszą opcją do zaznaczania obiektów jest polecenie Okienko zaznaczenia (karta Narzędzia główne, polecenie Znajdź i zaznacz) – rys. nr 9, ponieważ tu mogę jasno kontrolować elementy, które chce zaznaczyć.

rys. nr 10 — Polecenie Znajdź i zaznacz

W naszych danych mamy umieszczony ukryty wiersz. W opcjach okna Przechodzenie do – specjalnie jest opcja Tylko widoczne komórki, która zaznaczy nam obszar bez ukrytych komórek. W celu zaznaczenia tylko widocznych komórek możemy również użyć skrótu klawiszowego Ctrl+;.

Kolejną opcją jest zaznaczenie Różnic w wierszach (rys. nr 10). Analogicznie zadziała polecenie Różnice w kolumnach – otrzymamy zaznaczone komórki z innym wynikiem. Wtedy łatwo jest np. zmienić im kolor, aby móc sprawdzić skąd wynika ta różnica.

rys. nr 10 — Polecenie Różnice w wierszach

Kolejną opcją są Poprzedniki, czyli jeśli jakieś formuły odwołują się do komórek, to te komórki będą zaznaczone.

Następnie mamy polecenie Zależności, czyli w sytuacji jeśli mamy formułę odwołującą się do innej komórki. W tym przypadku dla mnie wygodniej jest skorzystać z poleceń na karcie Formuły – Śledź poprzedniki lub zależności (rys. nr 11). To rozwiązanie jest dla mnie lepsze bo fizycznie pokazuje te zależności między komórkami, która od której jest zależna.

rys. nr 11 — Polecenie Śledź poprzedniki

Polecenie Ostatnia komórka zaznaczy nam ostatnią używaną komórkę. Ogólnie rzecz biorąc ta komórka może być pusta, ale jest to komórka wyznaczona niejako przez przecięcie się ostatniego używanego wiersza z ostatnią używaną kolumną. Ostatnią komórkę możemy również wyznaczyć za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+End.

W oknie Przechodzenie do – specjalnie mamy również opcję Sprawdzanie poprawności danych. Polecenie to wyznaczy nam komórki, których zadaniem jest sprawdzanie poprawności danych. Zostaną zaznaczone wszystkie takie komórki na danym zakresie lub takie same –  o takim samym sprawdzaniu poprawności danych.

Opcja Formatowanie warunkowe Wszystkie sprawi, że Excel zaznaczy obszar z formatowaniem warunkowym w całym arkuszu. Łatwiejszym sposobem dla mnie jest użycie polecenia Zarządzaj regułami z Formatowania warunkowego na karcie Narzędzia główne (rys. nr 12).

rys. nr 12 — Polecenie Zarządzaj regułami

Wyświetli nam się Meneger reguł formatowania warunkowego, w którym mamy listę wszystkich komórek z takim formatowaniem w arkuszu (rys. nr 13).

rys. nr 13 — Okno
Meneger reguł formatowania warunkowego 

Podsumowując Przechodzenie do – specjalnie ułatwia pracę w Excelu poprzez zaznaczanie komórek, które nas interesują, spełniających jakieś kryterium.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama