Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W dzisiejszym poście nauczymy jak w Power Query znaleźć pary
produktów, które wystąpiły razem w danych. Nie ma znaczenia czy będziemy
bazować na Id produktu czy na jego nazwie. Załóżmy, że mamy listę zakupów z
produktami oznaczonymi numerami Id. Ręczne wyszukiwanie par jest pracochłonne i
męczące. Rozwiązanie tego problemu omówimy na podstawie przykładowych danych
przedstawionych na rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
W pierwszym kroku musimy wczytać nasze dane do Power Query, w
tym celu wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr 2 na rysunku nr 2) z karty Dane.
rys. nr 2 — Z tabeli
Otworzy nam się Edytor zapytań z wczytaną tabelą tIdProduktu.
W polu Zastosowane kroki usuwamy krok Zmiana typu, ponieważ nie jest nam
potrzebny. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 3.
rys. nr 3 — edytor zapytań
W kolejnym etapie musimy zduplikować tą kolumnę. Wybieramy
polecenie Duplikuj kolumnę (punkt nr 2 na rysunku nr 4) z karty Dodaj kolumnę.
rys. nr 4 — duplikuj kolumnę
Następnie dokładamy jeszcze kolumnę z indeksem, żebyśmy
widzieli które to były zakupy. Wybieramy polecenie Kolumna indeksu (punkt nr 2
na rysunku nr 5) a następnie od 01 (punkt nr 3 na rysunku nr 5) z karty Dodaj
kolumnę.
rys.. nr 5 — Dodaj kolumnę indeksu
Aby w Power Query znaleźć pary produktów musimy podzielić
dane po ogranicznikach a następnie odpowiednie dane połączyć. Wybieramy
polecenie Podziel kolumny (punkt nr 2 na rysunku nr 6) z karty Narzędzia
główne, a następnie polecenie Według ogranicznika (punkt nr 3 na rysunku nr 6).
rys. nr 6 — Podziel kolumny według ogranicznika
Otworzy nam się okno Dzielenia kolumny według ogranicznika,
gdzie musimy określić parametry tego dzielenia. W polu Wybierz lub wprowadź
ogranicznik wybieramy Niestandardowy (punkt nr 1 na rysunku nr 7), a następnie
wpisujemy użyty u nas ogranicznik, czyli przecinek i spacja. W opcji Podziel
przy wybieramy checkbox przy Każdym wystąpieniu ogranicznika (punkt nr 2 na
rysunku nr 7). Natomiast w Opcjach zaawansowanych Podziel na (punkt nr 3 na
rysunku nr 7) zaznaczamy checkbox przy Wierszach. Tak dobrane ustawienia
zatwierdzamy przyciskiem OK.
rys. nr 7 — Dzielenie kolumny według ogranicznika
Otrzymamy dane, których fragment został przedstawiony na
rysunku nr 8.
rys. nr 8 Podzielone dane
Power Query przy okazji dzielenia kolumny zamienił nam dane
na liczby. Nie ma to większego znaczenia. Analogicznie postępujemy dla drugiej
kolumny (kopii pierwszej). Wybieramy polecenie Podziel kolumny, a następnie
według ogranicznika z karty Narzędzia główne (jak na rysunku nr 6). Pojawi się
nam okno Dzielenia kolumny według ogranicznika, w której ustawiamy takie same
parametry jak dla pierwszej kolumny (jak na rysunku nr 7) i wybrane parametry
zatwierdzamy klikając przycisk OK. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 9.
rys. nr 9 — takie same wartości w dwóch kolumnach
W danych tych pojawia się problem – mamy zduplikowane pary
(zaznaczone na rysunku nr 9 zielonym prostokątem). Można łatwo rozwiązać ten
problem, ponieważ interesuje nas sytuacja, kiedy danej z kolumny pierwszej są
mniejsze od danych z kolumny drugiej. Wystarczy dodać kolumnę warunkową z karty
Dodaj kolumnę (rys. nr 10)
rys. nr 10 — Dodaj kolumnę warunkową
Otworzy nam się okno Dodawania kolumny warunkowej, gdzie
musimy określić Nazwę kolumny – Pary (punkt nr 1 na rysunku nr 11), Następnie
wypełnić warunek w punkcie 2 na rysunku nr 11. Ważne jest, że jeśli warunek
zostanie spełniony to chcemy otrzymać wartość z pierwszej kolumny, natomiast
jeśli nie zostanie spełniony chcemy otrzymać wartość null (punkt nr 3 na
rysunku nr 11). Tak dobrane parametry kolumny warunkowej zatwierdzamy
przyciskiem OK.
rys. nr 11 — okno dodawania kolumny warunkowej
Konkretnie chcemy otrzymać wartość z pierwszej kolumny tylko
wtedy kiedy wartość z pierwszej kolumny jest mniejsza od wartości z drugiej
kolumny. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 12. Nie jest to jeszcze
wynik docelowy, bo chcemy otrzymać parę, ale ważne jest, że para pokazuje się
dla jednej sytuacji w pierwszym zakupie.
rys. nr 12 — Dane z kolumną warunkową
Aby otrzymać jako wynik parę, musimy wprowadzić zmiany w zapisie formuły w pasku formuły. Dołożyć z ogranicznikiem wartość z kolumny drugiej. Zapis formuły został przedstawiony na rysunku nr 13 (zieloną strzałką zaznaczono wprowadzoną zmianę). Wprowadzoną zmianę zatwierdzamy przyciskiem Enter.
rys. nr 13 — zapis formuły
W wyniku otrzymamy błąd ponieważ nasze dane zostały zmienione
na liczby. Aby obejść ten problem musielibyśmy użyć funkcji Number.ToText. My
użyjemy łatwiejszego sposobu – z zastosowanych kroków usuniemy krok zmiany typu
danych z tekstu na liczby – Zmieniono typ i Zmieniono typ1 (rys. nr 14).
rys. nr 14 — usunięcie kroków
Otrzymamy wtedy prawidłowe dane przedstawione na rysunku nr 15.
rys. nr 15 — Dane w formie tekstowej
Pozostaje nam pogrupować te produkty po ilości, użyjemy do
tego polecenia Grupowanie według (punkt nr 2 na rysunku nr 16) z karty
Narzędzia główne.
rys. nr 16 — Grupowanie według
Otworzy się nam okno Grupowania według, w którym musimy
określić nazwę nowej kolumny i rodzaj operacji jaką chcemy wykonać. Wybrane
parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 17).
rys. nr 17 — Okno Grupowania według
Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 18.
rys. nr 18 — pogrupowane dane
W danych tych wiele razy powtórzyła nam się wartość null,
więc wystarczy przefiltrować dane, żeby odfiltrować wyniki dla null. Klikamy na
ikonkę trójkącika w nazwie kolumny Pary i odznaczamy w filtrach null (rys. nr 19).
rys. nr 19 — Odfiltrowanie danych dla null
W kolejnym etapie chcemy posortować dane malejąco w obu
kolumnach. Korzystamy z podręcznego menu po naciśnięciu ikonki trójkącika w
tytule kolumn, gdzie wybieramy polecenie Sortuj malejąco (rys. nr 20).
rys. nr 20 — Sortuj malejąco
Otrzymamy końcowe dane, które możemy załadować do Excela.
Korzystamy z polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 21).
rys. nr 21 — Zamknij i załaduj do
W Excelu otworzy nam się okno Ładowania do, gdzie ustawiamy
parametry wstawianych danych. Sposób wyświetlania danych jako tabela i miejsce
wstawienia danych jako istniejący arkusz i wskazujemy konkretną komórkę.
Powyższe parametry zatwierdzamy przyciskiem Załaduj (rys. nr 22).
rys. nr 22 — Okno Ładowanie do
Otrzymamy dane wstawione do Excela przedstawione na rysunku
nr 23.
rys. nr 23 — dane wczytane do Excela
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W dzisiejszym poście zajmiemy się tematem scalania tego
samego zapytania w Power Query. Zagadnienie to omówimy na podstawie danych z
poprzedniego postu przedstawionych na rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
Poprzedni post dotyczył wyciągania pierwszych i ostatnich
wierszy po unikatowych wartościach z kolumn Data i Firma. Stworzyliśmy dwa
zapytania i scaliliśmy je ze sobą. Tym razem chcemy mieć jedno zapytanie.
Zagadnienie to jest wstępem do języka zapytań M, czyli kulis zapytań Power
Query. Pozwoli nam to w miarę naszego rozwoju nie korzystać tylko z gotowych
rozwiązań tego dodatku do Excela.
Pierwszym krokiem jest wczytanie naszych danych z tabeli do
Power Query. Musimy w tym celu użyć polecenia Z tabeli z karty Dane (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Pobieranie danych zewnętrznych
Tak jak w poprzednim poście dane zostały wczytane w innym
formacie więc musimy dla kolumny Data i Czas zmienić typ kolumny na bieżącą –
klikamy prawym przyciskiem myszy na tytuł kolumn Data i analogicznie Czas,
następnie wybieramy polecenie Data lub dla drugiej kolumny Godzina i na
komunikacie, który się wyświetli klikamy przycisk Zamień bieżącą (zaznaczono
zieloną strzałką na rysunku nr 3). Celem tych działań jest to, żeby Power Query
odpowiednio interpretował te dane.
rys. nr 3 — Zmiana typu kolumny
Na karcie Widok musimy mieć włączony Pasek formuły (rys. nr
4). Będziemy robić na nim drobne zmiany w kodzie.
rys. nr 4 — Pasek formuły
Wczytane dane przedstawione zostały na rysunku nr 5.
rys. nr 5 — Wczytane dane
Kolejnym krokiem jest posortowanie danych. Klikamy prawym
przyciskiem myszki na trójkącik przy tytule kolumny Data i wybieramy polecenie
Sortuj rosnąco (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Sortuj rosnąco
Te same działania musimy powtórzyć dla kolumny Czas. Klikamy
prawym przyciskiem myszki na trójkącik przy tytule kolumny Czas i wybieramy
polecenie Sortuj rosnąco. Z boku ekranu w Ustawieniach zapytania mamy wpisane
kroki, które wykonaliśmy na naszych danych (rys. nr 7).
rys. nr 7 — Ustawienia zapytania
Możemy zmienić nazwę tego kroku, aby w każdym momencie
działań widzieć co konkretnie zrobiliśmy. Naciskamy klawisz F2 i zmieniamy
nazwę na Posortowano Asc (nie napisałem rosnąco, bo ze względu na język
programowania staram się nie używać polskich znaków) – rys. nr 8.
rys. nr 8 — Zmiana nazwy kroku
Teraz tak jak w poprzednim poście musimy usunąć duplikaty po
kolumnach Data i Firma. Zaznaczamy kolumny Data i Firma, a następnie wybieramy
z karty Narzędzia główne polecenie Usuń wiersze (punkt nr 2 na rysunku nr 9), a
potem Usuń duplikaty (punkt nr 3 na rysunku nr 9).
rys. nr 8 — Usuń duplikaty
Otrzymamy wyciągnięte pierwsze wiersze po unikatowych
wartościach. Zostały one przedstawione na rysunku nr 10.
rys. nr 10 — Pierwsze wiersze po unikatowych wartościach
Analogicznie jak dla poprzedniego etapu zmieniamy nazwę
zastosowanego kroku w Ustawieniach zapytania za pomocą klawisza F2 z Usunięto
duplikaty na Pierwsze.
Chcemy aby teraz kolejny krok jaki wykonamy nie był zależny
od kroku Pierwsze tylko od wcześniejszego czyli Posortowano Asc. Klikamy na
krok Posortowano Asc i kopiujemy formułę z paska formuły za pomocą skrótu
klawiszowego Ctrl+C. Następnie przechodzimy do ostatniego naszego kroku, czyli
Pierwsze i na pasku formuły kliknąć przycisk funkcyjny fx – dodać krok
niestandardowy i wkleić (Ctrl+V lub kliknąć prawym przyciskiem myszy i z
podręcznego menu wybrać polecenie Wklej) w pasek formuły skopiowaną wcześniej
formułę z kroku Posortowano Asc.
Musimy zmienić część wklejonej formuły, bo chcemy aby kolumna
Czas była posortowana malejąco. Najprościej wystarczyło by zmienić rodzaj
sortowania klikając na znaczek sortowania przy nazwie kolumny Czas (rys. nr 12).
rys. nr 12 — Sortuj malejąco po kolumnie Czas
Dla bardziej zaawansowanych użytkowników jest inny sposób.
Wystarczy zmienić w formule dla kolumny czas sortowanie z Ascending na Descending,
co zostało pokazane na rysunku nr 13.
rys. nr 13 — Zmiana na pasku formuły
Oba sposoby zadziałają w ten sam sposób. Zmieniamy nazwę
kroku Niestandardowe 1 za pomocą klawisza F2 na Posortowano Desc. Musimy
pamiętać, że Power Query ma problem z tym, że dane nie zostały wczytane od
nowa, pamięta wcześniejszy bufor więc jak w poprzednim poście musimy dodać
kolumnę indeksu. Z karty Dodaj kolumnę wybieramy polecenie Kolumna indeksu
(punkt nr 2 na rysunku nr 14) a następnie Od 0 (punkt nr 3 na rysunku nr 14).
Nie ma znaczenia jaki typ kolumny indeksu wybierzemy bo jest to kolumna
pomocnicza i w późniejszym etapie ją usuniemy.
rys. nr 14 — Kolumna indeksu
Power Query dzięki dodaniu dodatkowej kolumny od nowa zaczyta
dane i zapamięta kolejność z odwrotnym sortowaniem. Zaznaczamy kolumny Data i
Firma i z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Usuń wiersze a następnie
Usuń duplikaty (analogicznie jak na rysunku nr 9 dla pierwszych wierszy).
Otrzymamy ostatnie wiersze dla unikatowych wartości przedstawione na rysunku nr 15.
rys. nr 15 — Ostatnie wiersze dla unikatowych wartości
Zaznaczamy kolumnę Czas i Indeks i usuwamy za pomocą polecenia Usuń kolumny z podręcznego menu (rys. nr 16).
rys. nr 16 — Usuń kolumny
W
poprzednim poście te same wyniki otrzymaliśmy w dwóch osobnych zapytaniach. W
tym poście otrzymaliśmy takie same wyniki w jednym zapytaniu tylko w innych
krokach. Pierwsze wiersze są w kroku Pierwsze, a ostatnie wiersze są w kroku
Usunięto kolumny. Zmienimy jeszcze nazwę ostatniego kroku za pomocą klawisza F2
na Ostatnie (rys. nr 17). Teraz wiemy, które kroki chcemy połączyć.
rys. nr 17 — Kroki które trzeba połączyć
Z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Połącz (punkt nr
2 na rysunku nr 18), a następnie Scal zapytania (punkt nr 3 na rysunku nr 18).
rys. nr 18 — Scal zapytania
Otworzy nam się okno Scalanie. Scalać będziemy to samo
zapytanie, czyli wybierzemy tNotowania i w drugim okienku tNotowania (bieżący).
Zaznaczamy w obu zapytaniach kolumny Data i Firma. One są na razie identyczne.
W kolejnym kroku zrobimy pewną zmianę. Zatwierdzamy nasz wybór przyciskiem OK
(rys. nr 19).
rys. nr 19 — Okno scalanie
W tym kroku bardzo ważne jest, że widzimy pasek formuły, bo
mamy tam podane, na którym kroku wykonujemy dane zadanie (rys. nr 20).
rys. nr 20 — Pasek formuły
W naszej formule powinniśmy zmienić pierwsze wystąpienie
słowa Ostanie na słowo Pierwsze (nazwy kroków zapytania). Aby otrzymać
prawidłowe dane formuła na pasku formuły powinna wyglądać jak na rysunku nr 21.
rys. nr 21 — Zmiana nazwy kroku w formule
W formule powyżej mamy informację, że chcemy połączyć dane z
dwóch kroków w tym samym zapytaniu – krok Pierwsze i krok Ostatnie.
Z naszej tabeli musimy się pozbyć kolumny Czas za pomocą
polecenie Usuń kolumnę z podręcznego menu. Otrzymamy dane przedstawione na
rysunku nr 22.
rys. nr 22 — Usuń kolumnę
Następnie rozwijamy kolumnę Ostatnie (strzałki w prawym roku
nazwy kolumny), odznaczamy Datę i Firmę, a zostawiamy tylko Cenę. Nie chcemy
używać oryginalnej nazwy kolumny jako prefiksu i na koniec zatwierdzamy nasze
ustawienia przyciskiem OK (rys. nr 23).
rys. nr 23
W otrzymanych danych zmienimy nazwę dwóch ostatnich kolumn z
Cenami na Pierwsze i Ostatnie. Otrzymamy końcowe dane dla pierwszych i
ostatnich wierszy unikatowych wartości przedstawione na rysunku nr 24.
rys. nr 24 — Pierwsze i ostatnie wiersze dla unikatowych wartości
Są to dane uzyskane w jednym zapytaniu, włącznie ze
scalaniem. Był to wstęp do zagłębiania się w język M, aby poznać lepiej formuły
i możliwości jakie nam dają. Ostatnim krokiem jest załadowanie danych do Excela
za pomocą polecenia Zamknij i załaduj z karty Narzędzia główne (rys. nr 25).
rys. nr 25 — Zamknij i załaduj
W Excelu otworzy nam się okno Ładowanie do, gdzie wybieramy
sposób wyświetlania danych jako Tabela i miejsce załadowania danych jako
Istniejący arkusz (konkretną komórkę). Nasz wybór zatwierdzamy przyciskiem
Załaduj (rys. nr 26).
rys. nr 26 — Okno Ładowanie do
Dane wklejone do Excela prezentują się jak na rysunku nr 27.
Dane wklejone do Excela
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W dzisiejszym poście nauczymy się jak wyciągnąć wartości z
ostatniego i pierwszego wiersza po unikatowych wierszach (wartościach) w Power
Query. Jest to kontynuacja tematów z porad o numerach 307 i 308. Zagadnienie to
omówimy na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
Wykorzystamy tutaj metodę, której
użyliśmy w poradzie 307 w Excelu, ale tym razem w Power Query. Pierwszym
krokiem jest wczytanie danych z Excela. Wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr
2 na rysunku nr 2) na karcie Dane (punkt 1).
rys. nr 2 — Pobieranie danych zewnętrznych z tabeli
Otworzy nam się Okno – Edytor
zapytań, a w nim dane z tabeli tNotowania (rysunek nr 3).
rys. nr 3 — Edytor zapytań
Power Query niepotrzebnie do daty dodaje czas, więc klikamy na ikonkę
kolumny Data, a następnie wybieramy polecenie Data (tylko data) z podręcznego
menu (punkt nr 2 na rysunku nr 4).
rys. nr 4
Pojawi nam się komunikat dotyczący zmiany typu kolumny.
Klikamy przycisk Zamień bieżącą (rys. nr 5).
rys. nr 5 — Komunikat o zmianie typu kolumny
Power Query nie rozpoznał poprawnie czasu, więc analogicznie
klikamy na ikonkę na kolumnie Czas i wybieramy polecenie Godzina z podręcznego
menu (rys. nr 6).
rys. nr 6
Pojawi się taki sam komunikat jak dla Czasu. Klikamy przycisk
Zamień bieżącą. Otrzymamy wtedy odpowiednio przedstawione dane z rysunku nr 7.
rys. nr 7
Mając tak posortowane dane , chcemy teraz wyciągnąć pierwsze
i ostatnie wiersze. Klikamy znak < zaznaczony na rysunku nr 7 zieloną
strzałką. Nasze zapytanie nazywa się tNotowania. Potrzebujemy 2 razy tego
zapytania, ponieważ raz chcemy wyciągnąć pierwsze wiersze, a za drugim razem
ostatnie wiersze. Klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwę zapytania
tNotowania i z podręcznego menu wybieramy polecenie Duplikuj (rys. nr 8).
rys. nr 8 — Polecenie Duplikuj
Klikamy na tNotowania i zaznaczamy sobie kolumny dla których
chcemy wyciągnąć unikatowe wartości, czyli kolumny Data i Firma (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Zaznaczone kolumny Data i Firma
W pierwszym kroku tak jak w poradzie 307 musimy usunąć
duplikujące się wartości. Z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Usuń
wiersze (punkt nr 2 na rysunku nr 10), a następnie polecenie Usuń duplikaty
(punkt nr 3).
rys. nr 10 — Usuń duplikaty
W wyniku usunięcia duplikatów otrzymamy pierwsze wiersze
przedstawione na rysunku nr 11.
rys. nr 11 — Pierwsze wiersze
Analogicznie zaczniemy działać dla zapytania tNotowania2. W
pierwszej kolejności powinniśmy posortować dane w kolumnie Data. Użyjemy do
tego polecenia Sortuj rosnąco pokazanego na rysunku nr 12.
rys. nr 12 — Sortuj rosnąco
A następnie musimy posortować kolumnę Czas w odwrotnej
kolejności, czyli polecenie Sortuj malejąco. Posortowanie w ten sposób danych
sprawiło, że na początku danych mamy ostatnie wiersze. Teraz wystarczy usunąć
duplikaty. Zaznaczamy kolumny Data i Firma i z karty Narzędzia główne wybieramy
polecenie Usuń wiersze, a następnie polecenie Usuń duplikaty (identycznie jak
na rysunku nr 10). Otrzymamy ostatnie wiersze przedstawione na rysunku nr 13.
s. nr 13 — Błędne ostatnie wiersze
Od razu widać że są to takie same wartości jak dla pierwszych
wierszy w zapytaniu tNotowania. Z Power Query jest taki problem, że nie odświeża
sobie bufora danych i działa na pierwszym zaczytaniu. Nie uwzględnia sortowania. Możemy obejść ten
błąd. Przed usunięciem duplikatów musimy wykonać operację która każe Powe Query
ponownie zaczytać dane, stworzyć ich nowy układ. Rozwiązanie to podpowiedział
mi Bill Szysz. Najprostszą operacją jest dodawanie kolumny indeksu. Z karty
Dodaj kolumnę, wybieramy polecenie Kolumna indeksu (punkt 2 na rysunku nr 14),
a następnie Od 1 (punkt 3).
rys. nr 14 — Kolumna indeksu
Nie ma znaczenia czy dodamy Kolumnę indeksu od 0 czy od 1 bo
chodzi tylko o ponowne wczytanie danych przez program Power Query. Zaznaczamy
kolumny Data i Firma a następnie wybieramy polecenie Usuń duplikaty z karty
Narzędzia główne (rys. nr 10 wyżej). Teraz otrzymamy dane przedstawione na
rysunku nr 15.
rys. nr 15 — Ostatnie wiersze
Tym razem dane są poprawne, możemy to zauważyć między innymi
po numerze kolumny indeksu (numery są nie po kolei). Kolumna Indeks i Czas są
nam niepotrzebne. Zaznaczamy je, klikamy prawym przyciskiem myszki i z
podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń kolumny (rys. nr 16).
rys. nr 16 — Usuń kolumny
Otrzymamy dane dla zapytania tNotowania2 przedstawione na
rysunku nr 17.
rys. nr 17 — Dane dla zapytania tNotowania2
Analogicznie dla zapytania tNotowania usuwamy kolumnę Czas i
otrzymujemy wyniki przedstawione na rysunku nr 18.
rys. nr 18 — Dane po usunięciu kolumny Czas
W kolejnym kroku musimy scalić te zapytania. Zaznaczamy zapytanie tNotowania i z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Połącz, potem Scal zapytania (polecenia oznaczone kolejno na rysunku nr 19).
rys. nr 19 — Scal zapytania
Otworzy nam się okno Scalanie. Musimy pamiętać, aby dla
zapytania tNotowania (punkt nr 1 na rysunku nr 20) przy użyciu przycisku Ctrl
zaznaczyć kolumny Data i Firma, bo po tych kolumnach mamy wyznaczone niepowtarzalność
wiersza. Analogicznie dla zapytania tNotowania2 (punkt nr 2 na rysunku nr 20)
zaznaczamy kolumny Data i Firma. Następnie w punkcie oznaczony numerem 3 na rysunku
poniżej wybrać Rodzaj sprzężenia, czyli Lewe zewnętrzne.
rys. nr 20 — Scalanie
Zatwierdzamy opcje scalania przyciskiem OK i mamy dołożone do
naszego zapytania tNotowania wyniki zapytania tNotowania2 (rys. nr 21).
rys. nr 21 — Scalone dane dla dwóch zapytań
Na razie wyniki drugiego zapytania są w formie tabeli. A
wyniki poszczególnych wierszy przedstawione są poniżej (miejsce zaznaczone
zieloną strzałką na rysunku nr 22)
rys. nr 22
Z tych wartości potrzebujemy wyciągnąć tylko cenę bo inne
wartości już mamy. Klikamy ikonkę dwóch strzałek przy nazwie tNotowania2 i
zaznaczamy opcję Rozwiń, następnie zaznaczamy tylko kolumnę Cena i odznaczamy
checkbox przy poleceniu Użyj oryginalnej
nazwy kolumny jako prefiksu (polecenia kolejno oznaczone numerami od do 3 na
rysunku nr 23).
rys. nr 23
Zatwierdzamy nasz wybór przyciskiem OK i otrzymujemy dane
przedstawione na rysunku nr 24, zawierające ceny z obu zapytań. Możemy
pozmieniać nazwy kolumn na Pierwsza cena i Ostatnia cena.
rys. nr 24 — Dane z obu zapytań
Tak przygotowane dane możemy zamknąć i załadować do Excela.
Polecenie Zamknij i załaduj do na karcie Narzędzia główne (rys. nr 25).
rys. nr 25 — Zamknij i załaduj
W Excelu wyświetli nam się okno Ładowanie do. Wybieramy
sposób wyświetlania danych jako Utwórz tylko połączenie, a następnie
lokalizację wstawienia danych jako Nowy arkusz i Zatwierdzamy nasz wybór
klikając przycisk OK (rys. nr 26).
rys. nr 26 — Ładowanie do
Rozwijamy po prawej stronie okienko Zapytania do. Klikamy
prawym przyciskiem myszy na tNotowania i z podręcznego menu wybieramy polecenie
Załaduj do (rys. nr 27).
rys. nr 27 — Załaduj do
Pokaże się nam okno ładowanie do, w którym wybieramy sposób
wyświetlania danych jako Tabela i lokalizację ich wyświetlenia w Istniejącym
arkuszu, następnie klikamy przycisk Załaduj (rys. nr 28).
rys. nr 28 — przycisk Załaduj
Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 29.
rys. nr 29 — Końcowe dane
Power Query sprawdza się przy wyznaczaniu wartości z
pierwszego i ostatniego wiersza, ale zdarzają się zgrzyty przy usuwaniu
duplikatów. Wynika to z tego, że Power Query potrzebuje przeczyszczenia buforu
danych, ponownego załadowania danych.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.