Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W
dzisiejszym poście nauczymy się jak usunąć lub wybrać konkretne kolumny z
danych. W przykładowych danych mamy zapożyczoną z internetu tabelę z dużą
ilością kolumn z informacjami (rys. nr 1).
rys. nr 1 — Przykładowe dane
Nie zawsze potrzebujemy aż tyle danych ze wszystkich tych kolumn. Kiedy pobieramy takie dane do Power Query, (w naszym przykładzie z pliku CSV) to może być ciężko wybrać tylko te, które nas interesują lub usunąć konkretne z nich. W celu pobrania danych wybieramy polecenie Z pliku tekstowego/CSV z karty Dane (rys. nr 2).
rys. nr 2 — polecenie Z pliku tekstowego/CSV
Otworzy nam
się okno Importowania danych, w którym musimy znaleźć lokalizację naszego
pliku, a następnie dwa razy na niego kliknąć lub nasz wybór zatwierdzić
przyciskiem Otwórz (rys. nr 3).
rys. nr 3 — okno Importowania danych
Otworzy nam
się okno z danymi, gdzie możemy wybrać konkretne dane, ale jest to
problematyczne przy tak dużej ich ilości. Dlatego klikamy przycisk Edytuj (rys.
nr 4).
rys. nr 4 — okno z danymi, z których możemy wybrać konkretne dane
Power Query
posiada funkcjonalność, która ułatwia takie operacje. Otworzy nam się Edytor
zapytań Power Query z wczytaną tabelą z danymi.
Nie znając tej funkcjonalności możemy zaznaczyć kolumny, które chcemy zostawić przytrzymując klawisz Ctrl, a następnie kliknąć prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybrać polecenie Usuń inne kolumny (rys. nr 5).
rys. nr 5 — polecenie Usuń inne kolumny
W wyniku tej
operacji otrzymamy tylko zaznaczone wcześniej kolumny (rys. nr 6).
rys. nr 6 — kolumny pozostałe po usunięciu pozostałych
To polecenie
sprawdza się wtedy kiedy tych kolumn jest mało i łatwo możemy znaleźć te, które
nas interesują. Zatem usuwamy ostatni krok (Usunięto inne kolumny) z
Zastosowanych kroków.
Kiedy mamy kilkadziesiąt kolumn dużo łatwiejszym sposobem jest wykorzystanie polecenia Wybieranie kolumn z karty Narzędzia główne (rys. nr 7).
rys. nr 7 — polecenie Wybieranie kolumn z karty Narzędzia główne
Otworzy nam
się okno Wybierania kolumn, gdzie mamy listę wszystkich kolumn w tabeli i
możemy wybrać nazwy kolumn, których potrzebujemy za pomocą zaznaczenia/
odznaczenia odpowiednich checkboxów (rys. nr 8). Po wybraniu odpowiednich
checkboxów nasz wybór zatwierdzamy przyciskiem OK.
rys. nr 8 — Okno wybieranie kolumn
Wybraliśmy
takie same kolumny jak w pierwszym przykładzie, więc otrzymamy tabelę przedstawioną
na rys. nr 6. Tak przygotowane dane możemy załadować do Excela za pomocą
polecenia Zamknij i załaduj z karty Narzędzia główne (rys. nr 9).
rys. nr 9 — polecenie Zamknij i załaduj
Dane zostały
załadowane tylko jako połączenie, więc klikamy prawym przyciskiem myszy na
nazwę zapytania w panelu bocznym Zapytania i połączenia i z podręcznego menu
wybieramy polecenie Załaduj do (rys. nr 10).
rys. nr 10 — polecenie Załaduj do z podręcznego menu
Otworzy nam
się okno Importowania danych, gdzie wybieramy sposób wyświetlania danych jako
tabela oraz wskazujemy miejsce wstawienia danych, w naszym przykładzie
Istniejący arkusz i wskazujemy konkretną komórkę. Tak ustawione parametry
zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 11).
rys. nr 11 — okno Importowania danych
Otrzymamy
wybrane przez nas kolumny załadowane do Excela przedstawione na rys. nr 12.
rys. nr 12 — wybrane dane wczytane do Excela
W pierwszym
arkuszu mamy konkretne cztery kolumny, które były nam potrzebne, a w kolejnym
arkuszu możemy załadować inne kolumny z tego samego pliku CSV. Przechodzimy do
Arkusza 2 i analogicznie jak w przykładzie powyżej korzystając z polecenia Z
pliku tekstowego/CSV z karty Dane możemy pobrać dane jeszcze raz, z tym że tym
razem wybrać inne kolumny, które nas interesują (rys. nr 2).
Załóżmy, że tym razem będzie nas interesował adres klienta, więc po zaczytaniu danych do Power Query rozwijamy polecenie Wybieranie kolumn (punkt 2 na rys. nr 13) z karty Narzędzia główne (punkt 1), a następnie wybieramy polecenie Przejdź do kolumny (punkt 3).
rys. nr 13 — polecenie Przejdź do kolumny
Otworzy nam
się okno Przejdź do kolumny, gdzie możemy wybrać nazwę konkretnej kolumny i
przeskoczyć do niej. Polecenie to przydaje się w sytuacji, kiedy mamy bardzo
dużą ilość kolumn i ciężko znaleźć tę, która nas aktualnie interesuje (rys. nr 14).
rys. nr 14 — okno Przejdź do kolumny
Power Query
automatycznie przeskoczy do wybranej kolumny i zaznaczy ją (rys. nr 15).
rys. nr 15 — wybrana kolumna zaznaczona w danych
Po raz kolejny wybieramy polecenie Wybieranie kolumn z karty Narzędzia główne (jak na rys. nr 7). Otworzy nam się okno Wybierania kolumn, gdzie zgodnie z założeniem zaznaczamy checkboxy przy kolumnach związanych z adresem. Zaznaczone kolumny zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 16).
rys. nr 16 — Okno Wybierania kolumn
Otrzymamy
dane z wybranymi kolumnami przedstawione na rys. nr 17.
rys. nr 17 — dane z wybranymi wcześniej kolumnami
Tak przygotowane dane możemy załadować do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 18).
rys. nr 18 — polecenie Zamknij i załaduj do
Otworzy nam
się okno Importowania danych, gdzie wybieramy sposób wyświetlania danych jako
tabela oraz wskazujemy miejsce ich wstawienia, czyli Istniejący arkusz i
konkretna komórka. Tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 19).
rys. nr 19 — okno Importowania danych
Otrzymamy
dane w Excelu zawierające wybrane przez nas kolumny związane z adresami
klientów (rys. nr 20).
rys. nr 20 — dane wczytane do Excela
Podsumowując wyciąganie konkretnych kolumn z tabel, gdzie mamy kilkadziesiąt kolumn jest dużo łatwiejsze dzięki funkcjonalności Wybierania kolumn.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.