Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W dzisiejszym poście nauczymy się jak wyciągnąć rok, miesiąc i dzień z daty. Nauczymy się tworzyć prostą tabelę kalendarza w Power Query. W tym przykładzie interesujące jest to, że nie mamy żadnych danych bazowych, zaczynamy od pustego arkusza w Excelu. Wszystko stworzymy w Power Query. Aby przejść do Edytora zapytań w Power Query rozwijamy polecenie Nowe zapytanie (punkt nr 2 na rysunku nr 1) z karty Dane, a następnie wybieramy kolejno polecenia Z innych źródeł (punkt nr 3) i Puste zapytanie (punkt nr 4).
rys. nr 1 — Z innych źródeł
Otworzy nam się pusty Edytor zapytań. W pasku formuły
wpiszemy funkcję List.Dates. Musimy pamiętać o tym, że Power Query jest case
sensitive, czyli zwraca uwagę na wielkość liter. Po wpisaniu tej funkcji w
pasku formuły wciskamy przycisk Enter. Power Query rozpozna funkcję List.Dates
i pokaże jej parametry, które musimy określić (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Funkcja List.Dates
Power
Query podpowiada nam co to jest za funkcja i podaje przykład jej zastosowania.
W miejscu wprowadź parametry w polu Start podajemy datę początkową, u nas
2017-01-01. W polu Count wpisujemy 365, co oznacza, że chcemy mieć rozpisany
cały rok. Natomiast w polu Step wpisujemy wartość 1, czyli chcemy mieć przeskok
o jeden dzień. Wpisane parametry zatwierdzamy przyciskiem Wywołaj (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Wprowadź parametry funkcji
Otrzymamy listę dni w roku 2017, począwszy od daty 2017-01-01
z krokiem co jeden dzień. Wywołanie funkcji spowoduje, że pojawi się nam ona na
liście zapytań, jako nowe zapytanie (oznaczone zieloną strzałką na rysunku nr 4).
rys. nr 4 — Lista zapytań
Jeśli nie chcemy aby pokazywało się nam nowe zapytanie, to
możemy wyciąć (Ctrl+X) parametry z paska formuły dla zapytania Wywołano funkcję
(część zaznaczona na rysunku nr 5), a następnie wkleić je (Ctrl+V) w pasku
formuły do zapytania fx Zapytanie2.
rys. nr 5 — Zmiana w pasku formuły
Lista z datami wyświetli nam się teraz w zapytaniu Zapytanie
2, a w zapytaniu Wywołano funkcję wyświetli się błąd. W kolejnym kroku musimy
usunąć to zapytanie — klikamy prawym przyciskiem myszy na jego nazwę i z
podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Usuń zapytanie
Pojawi nam się komunikat Usuwanie zapytania, w którym musimy
potwierdzić naszą decyzję klikając przycisk Usuń (rys. nr 7).
rys. nr 7 — Komunikat usuwanie zapytania
Nasze zapytanie cały czas jest listą, a my potrzebujemy
tabeli, bo chcemy z tej listy wyciągnąć rok, miesiąc i dzień. Klikamy prawym
przyciskiem myszy na nagłówek Lista i z podręcznego menu wybieramy polecenie Do
tabeli.
rys. nr 8 — Do tabeli
Pojawi się nam okno Do tabeli, w którym możemy wybrać
ogranicznik i sposób obsługi dodatkowych danych. Na tym etapie nic nie
zmieniamy, zostawiamy domyślne parametry, a następnie zatwierdzamy przyciskiem
OK. (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Okno Do tabeli
Otrzymamy tabelę danych z jedną kolumną Column1, którą możemy
dowolnie przekształcać (rys. nr 10).
Na stronie Microsoftu możemy znaleźć informację, że jeśli
chcemy mieć nazwy kolumn to musimy zmienić w pasku formuły parametr
"null". Nazwę wpisujemy w nawiasach klamrowych {"Data"} co
pokazaliśmy na rysunku nr 12.
rys. nr 12 — zmiana parametru null w formule
Jeśli nie znamy na tyle Power Query wystarczy dwa razy
kliknąć na nazwę kolumny i ją zmienić.
Jeśli chcemy wyciągnąć z naszych dat rok, miesiąc i dzień to
najlepiej dodać kolumny. Możemy również użyć poleceń z karty Przekształć, ale
wtedy przekształcimy istniejącą kolumnę a nam chodzi o dodanie nowych kolumn z
interesującymi nas danymi. Z karty Dodaj kolumnę wybieramy kolejno polecenia
Data (punkt nr 2 na rysunku nr 13), następnie Rok (punkt nr 3) i znowu Rok
(punkt nr 4).
rys. nr 13 — Dodaj kolumnę Rok
Otrzymamy tabelę z dodatkową kolumną Rok. Analogicznie
korzystając z polecenia Data z karty Dodaj kolumnę, a następnie Miesiąc i
Miesiąc. Następnie powtarzamy ścieżkę z tą różnicą że na ostatnim etapie
wybieramy polecenie Nazwa miesiąca (punkt nr 4 na rysunku nr 14).
rys. nr 14 — Dodaj kolumnę Nazwa miesiąca
Wybierając na końcu polecenie Dzień otrzymamy kolumnę z
numerem dnia w miesiącu. Możemy też wybrać w czwartym kroku polecenie Nazwa
dnia, wtedy otrzymamy nazwy dni tygodnia przypisane do konkretnych dat (rys. nr 15).
rys. nr 15 — Dodaj kolumnę Nazwa dnia
Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 16.
rys. nr 16 — Dane z dodanymi kolumnami
W panelu bocznym Ustawienia zapytania możemy zmienić nazwę zapytania na Kalendarz (rys. nr 17).
rys. nr 17 — Zmiana nazwy zapytania
Nasz kalendarz jest już gotowy i możemy go sobie wczytać do
Excela. W tym celu używamy polecenia Zamknij i załaduj do (punkt nr 3 na
rysunku nr 18) z karty Narzędzia główne.
rys. nr 18 — Zamknij i załaduj do
Otworzy nam się okno Ładowanie do, gdzie możemy ustawić
parametry naszego kalendarza. Mianowicie wybrać sposób wyświetlania danych jako
tabela i miejsce wstawienia danych – Istniejący arkusz i konkretna komórka.
Ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem Załaduj (rys. nr 19).
rys. nr 19 Okno Ładowanie do
Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 20.
rys. nr 20 — Dane załadowane do Excela
Z mojego niedopatrzenia wynika sposób wyświetlania danych w kolumnie Data, nie zmieniliśmy sposobu wyświetlania danych. Wybieramy polecenie Edytuj (punkt nr 2 na rysunku nr 21) z karty Zapytanie.
rys. nr 21 — Edytuj zapytanie
Wracamy do Edytora zapytań z naszym kalendarzem. Klikamy na
tytuł kolumny Data i z podręcznego menu wybieramy polecenie Data, aby zmienić
formatowanie domyślne (rys. nr 22).
rys. nr 22 — Zmiana typu formatowania danych
Power Query zmieni nam typ wyświetlania danych. Ponownie używając polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne wczytujemy dane do Excela. Otrzymamy kalendarz przedstawiony na rysunku nr 23.
rys. nr 23 — Dane końcowe
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W dzisiejszym poście nauczymy się jak formatować warunkowo
wykresy na przykładzie postępu zadania lub ile procentowo upłynęło czasu od
rozpoczęcia zadania do planowej daty jego zakończenia. Temat ten omówimy na
przykładowych danych z rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
W celu wyjaśnienia, strefa zielona obowiązuje do 60% czasu
przeznaczonego na wykonanie zadania, strefa pomarańczowa do 80% i analogicznie
powyżej 80% strefa czerwona.
W tym poście nauczymy się jak stworzyć wykres, w którym będą
się zmieniać kolory w zależności od wartości jaką pobieramy z danych. Sztuczka
polega na tym, że na wykresie mamy uwzględnione trzy serie a nie jedną jak to
bywa standardowo. Każda z tych serii jest odpowiedzialna za inną wartość czasu,
który upłynął od rozpoczęcia zadania i jest oznaczona innym kolorem. Aby
wyznaczyć poszczególne kolory serii użyjemy funkcji JEŻELI.
Dla serii oznaczonej kolorem zielonym zapis funkcji będzie
wyglądał następująco:
=JEŻELI(D2<60%;D2;"")
Wyjaśnimy sobie teraz zapis formuły, chcemy sprawdzić czy
wartość podana w komórce D2 (postęp zadania) jest mniejszy od 60%. Jeżeli test
logiczny zwraca wartość logiczną PRAWDA, czyli wartość jest mniejsza od 60%, to
chcemy aby Excel zwrócił nam tą wartość, jeżeli FAŁSZ, czyli wartość okaże się
większa od 60%, to chcemy by Excel zwrócił nam nic ("" – oznaczenie
pustego ciągu znaków). Zatwierdzamy formułę a następnie przeciągamy na wiersze
poniżej. Otrzymamy wartości przedstawione na rysunku nr 2.
rys. nr 2 — Wynik funkcji JEŻELI dla wartości mniejszej od 60%
Dla serii pomarańczowej sytuacja jest analogiczna z tą
różnicą że musimy połączyć dwa warunki za pomocą funkcji ORAZ. Zapis funkcji
będzie wyglądał następująco:
=JEŻELI(ORAZ(D2>=60%;D2<80%);D2;"")
Nasza sprawdzana wartość musi być większa lub równa 60% i
jednocześnie mniejsza od 80%. Jeżeli jest to prawda to Excel ma zwrócić nam tą
sprawdzaną wartość, a jeżeli jest to fałsz otrzymamy nic. Zatwierdzamy formułę
i przeciągamy na wiersze poniżej (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Wynik funkcji JEŻELI dla wartości większej bądź równej 60% i mniejszej od 80%
Analogicznie dla serii czerwonej, Czyli użyjemy funkcji
JEŻELI, zapis jej będzie wyglądał następująco:
=JEŻELI(D2>=80%;D2;"")
Sprawdzamy czy nasza wartość jest większa bądź równa 80%,
jeżeli prawda to otrzymamy tą wartość, jeżeli fałsz otrzymamy nic. Zatwierdzamy
formułę i przeciągamy na wiersze poniżej (rys. nr 4).
rys. nr 4 — Wynik funkcji JEŻELI dla wartości większej bądź równej 80%
Musimy jeszcze sobie jeszcze wyjaśnić jak obliczyć procentowy
czas jaki upłynął od rozpoczęcia zadania. Ustalamy sobie datę zakończenia
zadań, w naszym przypadku data 2019-01-20. Będziemy odejmować od siebie
wartości (daty) i dzielić przez różnicę czasu, czyli od daty rozpoczęcia
zadania odejmiemy datę jego zakończenia.
Zapis funkcji będzie wyglądał następująco:
=(MIN($C11;DZIŚ())-$B11)/($C11-$B11)
Musimy wyznaczyć wartość minimalną z dnia końca zadania i
dnia dzisiejszego, dzięki temu nigdy nie przekroczymy 100%.
Mamy obliczone nasze kolorowe serie pomocnicze przedstawione
na rysunku powyżej (rys nr 4) i na ich podstawie możemy stworzyć wykres. Aby
Excel się nam nie pogubił w obliczeniach, na początek zaznaczymy tylko 2 kolumny
– Zadanie i Zielone. Z karty Wstawianie wybieramy polecenie Wykres słupkowy skumulowany
(rys. nr 5).
rys. nr 5 — Wstawianie wykresu
Otrzymamy wykres dla serii zielonej. Używając skrótu
klawiszowego Ctrl+1 otworzy nam się panel boczny Formatowanie osi. Zaznaczamy w
Położeniu osi polecenie Kategorie w kolejności odwrotnej i w Przecięciu z osią
poziomą polecenie Przy kategorii maksymalnej (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Opcje osi
Zmieniamy sobie tytuł wykresu na Upłynęło zadań. Następnie
musimy dodać kolejne serie do wykresu, czyli z karty Projektowanie wybieramy
polecenie Zaznacz dane (rys. nr 7).
rys. nr 7 — Polecenie Zaznacz dane
Otworzy nam się okno Wybieranie źródła danych, gdzie wciskamy
polecenie Dodaj (rys. nr 8).
rys. nr 8 — Dodawanie danych
W oknie Edytowanie serii zaznaczamy Nazwę serii (tytuł) i Wartości serii. Zatwierdzamy klikając OK (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Edytowanie serii
Analogicznie dodajemy serię czerwoną. Mamy teraz trzy serie o
różnych kolorach (rys. nr 10).
rys. nr 10 — Wybieranie źródła danych
Zatwierdzamy przyciskiem OK. Otrzymaliśmy wykres ale w innych
kolorach niż założyliśmy. Zmieniamy kolory poszczególnych serii zmieniając
kolor wypełnienia w karcie Narzędzia główne (rys. nr 11).
Rys. nr 11 — Wykres po zmianie kolorów wypełnienia
W czasie różnych zmian zepsuło nam się procentowe formatowanie
osi. Naciskamy skrót klawiszowy Ctrl+1, otworzy nam się panel boczny
Formatowanie osi. Musimy przejść do zakładki Liczby i zmienić kod formatu na 0%
(rys. nr 12).
rys. nr 12 — Formatowanie osi — Liczby
Następnie w zakładce Opcje osi ustawić maksimum na 100%,
czyli wpisać wartość 1 (rys. nr 13).
rys. nr 13 — Formatowanie osi — Maksimum
Następnie w opcjach serii ustawić szerokość odstępów między
seriami, chcemy zmniejszyć tą odległość, czyli żeby nasze słupki były szersze
(rys. nr 14).
rys. nr 14 — Odległość między seriami
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W
dzisiejszym poście omówimy zapisywanie ustawień tabeli przestawnych.
Zagadnienie to omówimy na przykładowych danych z rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
Tabelę przestawną wstawiamy z karty Wstawianie za pomocą
polecenia Tabela przestawna (rys. nr 2). Pamiętajmy – musimy mieć zaznaczoną
pojedynczą komórkę w danych na podstawie, których chcemy stworzyć tabelę
przestawną.
rys. nr 2 — Tabela przestawna
Pojawi nam się okno Tworzenie tabeli przestawnej. Zaznaczamy,
że chcemy ją utworzyć w istniejącym arkuszu (rys. nr 3) i zatwierdzamy
przyciskiem OK.
rys. nr 3 — Okno Tworzenie Tabeli przestawnej
Z panelu bocznego Pola tabeli przestawnej przeciągamy
interesujące nas dane, w naszym przypadku daty. Jeśli mamy Excela 365 to daty
automatycznie się pogrupują latami (rys. nr 4).
rys. nr 4 — Automatyczne grupowanie dat latami
Ja nie lubię tego sposobu grupowania. Aby zmienić grupowanie
klikamy prawym przyciskiem myszy na którąś z dat i z podręcznego menu wybieramy
polecenie Grupuj. Otworzy nam się okno Grupowanie, w którym odznaczamy
Kwartały, a następnie zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 5).
rys. nr 5 — Grupowanie
Otrzymamy tabelę przestawną z datami pogrupowanymi w lata z
wypisanymi miesiącami. Do tabeli dołożymy sobie jeszcze kilka elementów z okna Pól
tabeli przestawnej. Przeciągamy pole/kolumnę Województwo do obszaru etykiet
kolumn i pole/kolumnę Sprzedaż do okna obszaru podsumowań wartości (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Pola tabeli przestawnej
W wyniku tych działań otrzymamy tabelę przestawną
przedstawioną na rysunku powyżej. Chcemy zmienić wygląd naszej tabeli. Z karty
Projektowanie wybieramy polecenie Układ raportu a następnie Pokaż w formie tabelarycznej
(rys. nr 7).
rys. nr 7 — Pokaż w formie tabelarycznej
Otrzymamy tabelę, którą dużo łatwiej odczytać (rys. nr 8)
rys. nr 8 — Dane w formie tabelarycznej
Kolejnym krokiem jest zmiana formatowania. Klikamy prawym
przyciskiem myszy na dowolną komórkę z wartością sprzedaży i z podręcznego menu
wybieramy polecenie Format liczby. Otworzy nam się okno Formatowanie komórek, w
którym w zakładce Kategoria wybieramy formatowanie Walutowe, a następnie styl
formatowania liczbowego, które nam najbardziej odpowiada. Następnie zatwierdzamy
nasz wybór klikając przycisk OK (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Formatowanie walutowe
Zmienimy jeszcze kolorowanie (karta Projektowanie -> Style
tabeli przestawnej), żeby pokazać co jest w stanie zapamiętać nowa opcja w
Excelu 365.
rys. nr 10 — style tabeli przestawnej
Kolejnym ustawieniem jest włączenie sum końcowych. W karcie
Projektowanie, wybieramy polecenie Sumy końcowe, a następnie Włącz tylko dla
kolumn (rys. nr 11), czyli chcemy mieć podane sumy końcowe podliczone po
kolumnach.
rys. nr 11- Sumy końcowe
Teraz załóżmy, że chcemy stworzyć
nową tabelę, która będzie przypominała tą stworzoną powyżej. Przechodzimy do
menu Plik, a następnie Opcje. Otworzy nam się okno Opcje programu Excel. Na
karcie Dane znajdują się parametry związane z tabelą przestawną (rys. nr 12).
rys. nr 12 — Edytuj układ domyślny
Wyłączamy automatyczne grupowanie
kolumn po datach i godzinach (punkt 2 na powyższym obrazie) i wciskamy
polecenie Edytuj układ domyślny. Otworzy nam się okno Edytuj układ domyślny.
Świetną opcją jest to że możemy sobie zaimportować ustawienia z aktywnej tabeli
przestawnej, wystarczy kliknąć przycisk Importuj (rys. nr 13). Automatycznie
pojawią się ustawienia, które stworzyliśmy dla tabeli powyżej.
rys. nr 13 — Okno Edytuj układ domyślny
W Opcjach tabeli przestawnej (punkt 1 na powyższym obrazie) możemy
sprawdzić jeszcze więcej szczegółów.
Gdybyśmy kiedyś chcieli wrócić do standardowych ustawień
programu Excel wystarczy kliknąć przycisk Resetuj do ustawień domyślnych
programu Excel (punkt 2 na obrazie powyżej).
Teraz możemy stworzyć tabelę przestawną dla innych danych
przedstawionych na rysunku nr 14.
rys. nr 14 — Przykładowe dane
Wstawiamy tabelę przestawną korzystając z polecenie Tabela
przestawna z karty Wstawianie. Zaznaczamy w oknie Tworzenie tabeli przestawnej,
aby wstawiona została w tym samym arkuszu i zatwierdzamy klikając OK (rys. nr 15).
rys. nr 15 — Tworzenie tabeli przestawnej
Otworzy nam się panel boczny Pola tabeli przestawnej.
Przeciągamy Datę do okienka Wiersze. W ustawieniach wcisnęliśmy aby Excel nie
grupował nam dat, więc teraz musimy to zrobić sami. Klikamy na którąś datę
prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy polecenie Grupuj. W
oknie Grupowanie zaznaczamy aby grupowanie odbywało się po latach i miesiącach,
zatwierdzamy klikając przycisk OK. (rys. nr 16).
rys. nr 16 — Grupowanie
Po tym grupowaniu już widać, że otrzymaliśmy układ
tabelaryczny, czyli ten którym ustawiliśmy w poprzedniej tabeli. Przeciągamy
Sprzedawca do okienka Kolumny i Sprzedaż do okienka Suma Wartości. Otrzymamy
tabelę przedstawioną na rysunku nr 17.
rys. nr 17 — Tabela przestawna
Podsumowując możemy zauważyć, że Excel nie użył kolorystyki,
którą wybraliśmy dla tabeli wzorcowej oraz nie użył formatowania liczbowego z
tej tabeli. Nowe polecenie w Excelu 365 zapamiętuje wiele ustawień tabeli
przestawnej i z pewnością przyspieszy to pracę na tabelach przestawnych.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.