Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Power Query #24 — Rok, miesiąc i dzień z daty tabela kalendarza — funkcja List.Dates

W dzisiejszym poście nauczymy się jak wyciągnąć rok, miesiąc i dzień z daty. Nauczymy się tworzyć prostą tabelę kalendarza w Power Query. W tym przykładzie interesujące jest to, że nie mamy żadnych danych bazowych, zaczynamy od pustego arkusza w Excelu. Wszystko stworzymy w Power Query. Aby przejść do Edytora zapytań w Power Query rozwijamy polecenie Nowe zapytanie (punkt nr 2 na rysunku nr 1) z karty Dane, a następnie wybieramy kolejno polecenia Z innych źródeł (punkt nr 3) i Puste zapytanie (punkt nr 4).

rys. nr 1 — Z innych źródeł

Otworzy nam się pusty Edytor zapytań. W pasku formuły wpiszemy funkcję List.Dates. Musimy pamiętać o tym, że Power Query jest case sensitive, czyli zwraca uwagę na wielkość liter. Po wpisaniu tej funkcji w pasku formuły wciskamy przycisk Enter. Power Query rozpozna funkcję List.Dates i pokaże jej parametry, które musimy określić (rys. nr 2).

rys. nr 2 — Funkcja List.Dates

Power Query podpowiada nam co to jest za funkcja i podaje przykład jej zastosowania. W miejscu wprowadź parametry w polu Start podajemy datę początkową, u nas 2017-01-01. W polu Count wpisujemy 365, co oznacza, że chcemy mieć rozpisany cały rok. Natomiast w polu Step wpisujemy wartość 1, czyli chcemy mieć przeskok o jeden dzień. Wpisane parametry zatwierdzamy przyciskiem Wywołaj (rys. nr 3). 

rys. nr 3 — Wprowadź parametry funkcji

Otrzymamy listę dni w roku 2017, począwszy od daty 2017-01-01 z krokiem co jeden dzień. Wywołanie funkcji spowoduje, że pojawi się nam ona na liście zapytań, jako nowe zapytanie (oznaczone zieloną strzałką na rysunku nr 4).

rys. nr 4 — Lista zapytań

Jeśli nie chcemy aby pokazywało się nam nowe zapytanie, to możemy wyciąć (Ctrl+X) parametry z paska formuły dla zapytania Wywołano funkcję (część zaznaczona na rysunku nr 5), a następnie wkleić je (Ctrl+V) w pasku formuły do zapytania fx Zapytanie2.

rys. nr 5 — Zmiana w pasku formuły

Lista z datami wyświetli nam się teraz w zapytaniu Zapytanie 2, a w zapytaniu Wywołano funkcję wyświetli się błąd. W kolejnym kroku musimy usunąć to zapytanie — klikamy prawym przyciskiem myszy na jego nazwę i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń (rys. nr 6).

rys. nr 6 — Usuń zapytanie

Pojawi nam się komunikat Usuwanie zapytania, w którym musimy potwierdzić naszą decyzję klikając przycisk Usuń (rys. nr 7).

rys. nr 7 — Komunikat usuwanie zapytania

Nasze zapytanie cały czas jest listą, a my potrzebujemy tabeli, bo chcemy z tej listy wyciągnąć rok, miesiąc i dzień. Klikamy prawym przyciskiem myszy na nagłówek Lista i z podręcznego menu wybieramy polecenie Do tabeli.

rys. nr 8 — Do tabeli

Pojawi się nam okno Do tabeli, w którym możemy wybrać ogranicznik i sposób obsługi dodatkowych danych. Na tym etapie nic nie zmieniamy, zostawiamy domyślne parametry, a następnie zatwierdzamy przyciskiem OK. (rys. nr 9).

rys. nr 9 — Okno Do tabeli

Otrzymamy tabelę danych z jedną kolumną Column1, którą możemy dowolnie przekształcać (rys. nr 10).

rys. nr 10 — Kolumna z datami

Możemy też odszukać informacje o działaniu funkcji Table.FromList na stronie https://msdn.microsoft.com/en-us/library/mt260762.aspx (rys. nr 11) 

rys. nr 11 — Strona Microsoft

Na stronie Microsoftu możemy znaleźć informację, że jeśli chcemy mieć nazwy kolumn to musimy zmienić w pasku formuły parametr "null". Nazwę wpisujemy w nawiasach klamrowych {"Data"} co pokazaliśmy na rysunku nr 12.

rys. nr 12 — zmiana parametru null w formule

Jeśli nie znamy na tyle Power Query wystarczy dwa razy kliknąć na nazwę kolumny i ją zmienić.

Jeśli chcemy wyciągnąć z naszych dat rok, miesiąc i dzień to najlepiej dodać kolumny. Możemy również użyć poleceń z karty Przekształć, ale wtedy przekształcimy istniejącą kolumnę a nam chodzi o dodanie nowych kolumn z interesującymi nas danymi. Z karty Dodaj kolumnę wybieramy kolejno polecenia Data (punkt nr 2 na rysunku nr 13), następnie Rok (punkt nr 3) i znowu Rok (punkt nr 4).

rys. nr 13 — Dodaj kolumnę Rok

Otrzymamy tabelę z dodatkową kolumną Rok. Analogicznie korzystając z polecenia Data z karty Dodaj kolumnę, a następnie Miesiąc i Miesiąc. Następnie powtarzamy ścieżkę z tą różnicą że na ostatnim etapie wybieramy polecenie Nazwa miesiąca (punkt nr 4 na rysunku nr 14).

rys. nr 14 — Dodaj kolumnę Nazwa miesiąca

Wybierając na końcu polecenie Dzień otrzymamy kolumnę z numerem dnia w miesiącu. Możemy też wybrać w czwartym kroku polecenie Nazwa dnia, wtedy otrzymamy nazwy dni tygodnia przypisane do konkretnych dat (rys. nr 15).

rys. nr 15 — Dodaj kolumnę Nazwa dnia

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 16.

rys. nr 16 — Dane z dodanymi kolumnami

W panelu bocznym Ustawienia zapytania możemy zmienić nazwę zapytania na Kalendarz (rys. nr 17).

rys. nr 17 — Zmiana nazwy zapytania

Nasz kalendarz jest już gotowy i możemy go sobie wczytać do Excela. W tym celu używamy polecenia Zamknij i załaduj do (punkt nr 3 na rysunku nr 18) z karty Narzędzia główne.

rys. nr 18 — Zamknij i załaduj do

Otworzy nam się okno Ładowanie do, gdzie możemy ustawić parametry naszego kalendarza. Mianowicie wybrać sposób wyświetlania danych jako tabela i miejsce wstawienia danych – Istniejący arkusz i konkretna komórka. Ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem Załaduj (rys. nr 19).

rys. nr 19 Okno Ładowanie do

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 20.

rys. nr 20 — Dane załadowane do Excela

Z mojego niedopatrzenia wynika sposób wyświetlania danych w kolumnie Data, nie zmieniliśmy sposobu wyświetlania danych. Wybieramy polecenie Edytuj (punkt nr 2 na rysunku nr 21) z karty Zapytanie.

rys. nr 21 — Edytuj zapytanie

Wracamy do Edytora zapytań z naszym kalendarzem. Klikamy na tytuł kolumny Data i z podręcznego menu wybieramy polecenie Data, aby zmienić formatowanie domyślne (rys. nr 22).

rys. nr 22 — Zmiana typu formatowania danych

Power Query zmieni nam typ wyświetlania danych. Ponownie używając polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne wczytujemy dane do Excela. Otrzymamy kalendarz przedstawiony na rysunku nr 23. 

rys. nr 23 — Dane końcowe

Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Excel — Formatowanie warunkowe wykresów — postęp zadania — porada #363

W dzisiejszym poście nauczymy się jak formatować warunkowo wykresy na przykładzie postępu zadania lub ile procentowo upłynęło czasu od rozpoczęcia zadania do planowej daty jego zakończenia. Temat ten omówimy na przykładowych danych z rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

W celu wyjaśnienia, strefa zielona obowiązuje do 60% czasu przeznaczonego na wykonanie zadania, strefa pomarańczowa do 80% i analogicznie powyżej 80% strefa czerwona.

W tym poście nauczymy się jak stworzyć wykres, w którym będą się zmieniać kolory w zależności od wartości jaką pobieramy z danych. Sztuczka polega na tym, że na wykresie mamy uwzględnione trzy serie a nie jedną jak to bywa standardowo. Każda z tych serii jest odpowiedzialna za inną wartość czasu, który upłynął od rozpoczęcia zadania i jest oznaczona innym kolorem. Aby wyznaczyć poszczególne kolory serii użyjemy funkcji JEŻELI.

Dla serii oznaczonej kolorem zielonym zapis funkcji będzie wyglądał następująco:

=JEŻELI(D2<60%;D2;"")

Wyjaśnimy sobie teraz zapis formuły, chcemy sprawdzić czy wartość podana w komórce D2 (postęp zadania) jest mniejszy od 60%. Jeżeli test logiczny zwraca wartość logiczną PRAWDA, czyli wartość jest mniejsza od 60%, to chcemy aby Excel zwrócił nam tą wartość, jeżeli FAŁSZ, czyli wartość okaże się większa od 60%, to chcemy by Excel zwrócił nam nic ("" – oznaczenie pustego ciągu znaków). Zatwierdzamy formułę a następnie przeciągamy na wiersze poniżej. Otrzymamy wartości przedstawione na rysunku nr 2.

rys. nr 2 — Wynik funkcji JEŻELI dla wartości mniejszej od 60%

Dla serii pomarańczowej sytuacja jest analogiczna z tą różnicą że musimy połączyć dwa warunki za pomocą funkcji ORAZ. Zapis funkcji będzie wyglądał następująco:

=JEŻELI(ORAZ(D2>=60%;D2<80%);D2;"")

Nasza sprawdzana wartość musi być większa lub równa 60% i jednocześnie mniejsza od 80%. Jeżeli jest to prawda to Excel ma zwrócić nam tą sprawdzaną wartość, a jeżeli jest to fałsz otrzymamy nic. Zatwierdzamy formułę i przeciągamy na wiersze poniżej (rys. nr 3).

rys. nr 3 — Wynik funkcji JEŻELI dla wartości większej bądź równej 60% i mniejszej od 80%

Analogicznie dla serii czerwonej, Czyli użyjemy funkcji JEŻELI, zapis jej będzie wyglądał następująco:

=JEŻELI(D2>=80%;D2;"")

Sprawdzamy czy nasza wartość jest większa bądź równa 80%, jeżeli prawda to otrzymamy tą wartość, jeżeli fałsz otrzymamy nic. Zatwierdzamy formułę i przeciągamy na wiersze poniżej (rys. nr 4).


rys. nr 4 — Wynik funkcji JEŻELI dla wartości większej bądź równej 80% 

Musimy jeszcze sobie jeszcze wyjaśnić jak obliczyć procentowy czas jaki upłynął od rozpoczęcia zadania. Ustalamy sobie datę zakończenia zadań, w naszym przypadku data 2019-01-20. Będziemy odejmować od siebie wartości (daty) i dzielić przez różnicę czasu, czyli od daty rozpoczęcia zadania odejmiemy datę jego zakończenia.

Zapis funkcji będzie wyglądał następująco:

=(MIN($C11;DZIŚ())-$B11)/($C11-$B11)

Musimy wyznaczyć wartość minimalną z dnia końca zadania i dnia dzisiejszego, dzięki temu nigdy nie przekroczymy 100%.

Mamy obliczone nasze kolorowe serie pomocnicze przedstawione na rysunku powyżej (rys nr 4) i na ich podstawie możemy stworzyć wykres. Aby Excel się nam nie pogubił w obliczeniach, na początek zaznaczymy tylko 2 kolumny – Zadanie i Zielone. Z karty Wstawianie wybieramy polecenie Wykres słupkowy skumulowany (rys. nr 5).

rys. nr 5 — Wstawianie wykresu

Otrzymamy wykres dla serii zielonej. Używając skrótu klawiszowego Ctrl+1 otworzy nam się panel boczny Formatowanie osi. Zaznaczamy w Położeniu osi polecenie Kategorie w kolejności odwrotnej i w Przecięciu z osią poziomą polecenie Przy kategorii maksymalnej (rys. nr 6).

rys. nr 6 — Opcje osi

Zmieniamy sobie tytuł wykresu na Upłynęło zadań. Następnie musimy dodać kolejne serie do wykresu, czyli z karty Projektowanie wybieramy polecenie Zaznacz dane (rys. nr 7).

rys. nr 7 — Polecenie Zaznacz dane

Otworzy nam się okno Wybieranie źródła danych, gdzie wciskamy polecenie Dodaj (rys. nr 8).

rys. nr 8 — Dodawanie danych

W oknie Edytowanie serii zaznaczamy Nazwę serii (tytuł) i Wartości serii. Zatwierdzamy klikając OK (rys. nr 9).

rys. nr 9 — Edytowanie serii

Analogicznie dodajemy serię czerwoną. Mamy teraz trzy serie o różnych kolorach (rys. nr 10).

rys. nr 10 — Wybieranie źródła danych

Zatwierdzamy przyciskiem OK. Otrzymaliśmy wykres ale w innych kolorach niż założyliśmy. Zmieniamy kolory poszczególnych serii zmieniając kolor wypełnienia w karcie Narzędzia główne (rys. nr 11).

Rys. nr 11 — Wykres po zmianie kolorów wypełnienia

W czasie różnych zmian zepsuło nam się procentowe formatowanie osi. Naciskamy skrót klawiszowy Ctrl+1, otworzy nam się panel boczny Formatowanie osi. Musimy przejść do zakładki Liczby i zmienić kod formatu na 0% (rys. nr 12).

rys. nr 12 — Formatowanie osi — Liczby

Następnie w zakładce Opcje osi ustawić maksimum na 100%, czyli wpisać wartość 1 (rys. nr 13).

rys. nr 13 — Formatowanie osi — Maksimum

Następnie w opcjach serii ustawić szerokość odstępów między seriami, chcemy zmniejszyć tą odległość, czyli żeby nasze słupki były szersze (rys. nr 14).

rys. nr 14 — Odległość między seriami

Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Excel 365 — Domyślne ustawienia Tabeli Przestawnej — Porada 357

W dzisiejszym poście omówimy zapisywanie ustawień tabeli przestawnych. Zagadnienie to omówimy na przykładowych danych z rysunku nr 1. 

rys. nr 1 — Przykładowe dane

Tabelę przestawną wstawiamy z karty Wstawianie za pomocą polecenia Tabela przestawna (rys. nr 2). Pamiętajmy – musimy mieć zaznaczoną pojedynczą komórkę w danych na podstawie, których chcemy stworzyć tabelę przestawną.

rys. nr 2 — Tabela przestawna

Pojawi nam się okno Tworzenie tabeli przestawnej. Zaznaczamy, że chcemy ją utworzyć w istniejącym arkuszu (rys. nr 3) i zatwierdzamy przyciskiem OK.

rys. nr 3 — Okno Tworzenie Tabeli przestawnej

Z panelu bocznego Pola tabeli przestawnej przeciągamy interesujące nas dane, w naszym przypadku daty. Jeśli mamy Excela 365 to daty automatycznie się pogrupują latami (rys. nr 4).

rys. nr 4 — Automatyczne grupowanie dat latami

Ja nie lubię tego sposobu grupowania. Aby zmienić grupowanie klikamy prawym przyciskiem myszy na którąś z dat i z podręcznego menu wybieramy polecenie Grupuj. Otworzy nam się okno Grupowanie, w którym odznaczamy Kwartały, a następnie zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 5).

rys. nr 5 — Grupowanie

Otrzymamy tabelę przestawną z datami pogrupowanymi w lata z wypisanymi miesiącami. Do tabeli dołożymy sobie jeszcze kilka elementów z okna Pól tabeli przestawnej. Przeciągamy pole/kolumnę Województwo do obszaru etykiet kolumn i pole/kolumnę Sprzedaż do okna obszaru podsumowań wartości (rys. nr 6).

rys. nr 6 — Pola tabeli przestawnej

W wyniku tych działań otrzymamy tabelę przestawną przedstawioną na rysunku powyżej. Chcemy zmienić wygląd naszej tabeli. Z karty Projektowanie wybieramy polecenie Układ raportu a następnie Pokaż w formie tabelarycznej (rys. nr 7).

rys. nr 7 — Pokaż w formie tabelarycznej

Otrzymamy tabelę, którą dużo łatwiej odczytać (rys. nr 8)

rys. nr 8 — Dane w formie tabelarycznej

Kolejnym krokiem jest zmiana formatowania. Klikamy prawym przyciskiem myszy na dowolną komórkę z wartością sprzedaży i z podręcznego menu wybieramy polecenie Format liczby. Otworzy nam się okno Formatowanie komórek, w którym w zakładce Kategoria wybieramy formatowanie Walutowe, a następnie styl formatowania liczbowego, które nam najbardziej odpowiada. Następnie zatwierdzamy nasz wybór klikając przycisk OK (rys. nr 9).

rys. nr 9 — Formatowanie walutowe

Zmienimy jeszcze kolorowanie (karta Projektowanie -> Style tabeli przestawnej), żeby pokazać co jest w stanie zapamiętać nowa opcja w Excelu 365.

rys. nr 10 — style tabeli przestawnej

Kolejnym ustawieniem jest włączenie sum końcowych. W karcie Projektowanie, wybieramy polecenie Sumy końcowe, a następnie Włącz tylko dla kolumn (rys. nr 11), czyli chcemy mieć podane sumy końcowe podliczone po kolumnach.

rys. nr 11- Sumy końcowe

Teraz załóżmy, że chcemy stworzyć nową tabelę, która będzie przypominała tą stworzoną powyżej. Przechodzimy do menu Plik, a następnie Opcje. Otworzy nam się okno Opcje programu Excel. Na karcie Dane znajdują się parametry związane z tabelą przestawną (rys. nr 12).

rys. nr 12 — Edytuj układ domyślny

Wyłączamy automatyczne grupowanie kolumn po datach i godzinach (punkt 2 na powyższym obrazie) i wciskamy polecenie Edytuj układ domyślny. Otworzy nam się okno Edytuj układ domyślny. Świetną opcją jest to że możemy sobie zaimportować ustawienia z aktywnej tabeli przestawnej, wystarczy kliknąć przycisk Importuj (rys. nr 13). Automatycznie pojawią się ustawienia, które stworzyliśmy dla tabeli powyżej.

rys. nr 13 — Okno Edytuj układ domyślny

W Opcjach tabeli przestawnej (punkt 1 na powyższym obrazie) możemy sprawdzić jeszcze więcej szczegółów. 

Gdybyśmy kiedyś chcieli wrócić do standardowych ustawień programu Excel wystarczy kliknąć przycisk Resetuj do ustawień domyślnych programu Excel (punkt 2 na obrazie powyżej).

Teraz możemy stworzyć tabelę przestawną dla innych danych przedstawionych na rysunku nr 14.

rys. nr 14 — Przykładowe dane

Wstawiamy tabelę przestawną korzystając z polecenie Tabela przestawna z karty Wstawianie. Zaznaczamy w oknie Tworzenie tabeli przestawnej, aby wstawiona została w tym samym arkuszu i zatwierdzamy klikając OK (rys. nr 15).

rys. nr 15 — Tworzenie tabeli przestawnej

Otworzy nam się panel boczny Pola tabeli przestawnej. Przeciągamy Datę do okienka Wiersze. W ustawieniach wcisnęliśmy aby Excel nie grupował nam dat, więc teraz musimy to zrobić sami. Klikamy na którąś datę prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy polecenie Grupuj. W oknie Grupowanie zaznaczamy aby grupowanie odbywało się po latach i miesiącach, zatwierdzamy klikając przycisk OK. (rys. nr 16).

rys. nr 16 — Grupowanie

Po tym grupowaniu już widać, że otrzymaliśmy układ tabelaryczny, czyli ten którym ustawiliśmy w poprzedniej tabeli. Przeciągamy Sprzedawca do okienka Kolumny i Sprzedaż do okienka Suma Wartości. Otrzymamy tabelę przedstawioną na rysunku nr 17.

rys. nr 17 — Tabela przestawna

Podsumowując możemy zauważyć, że Excel nie użył kolorystyki, którą wybraliśmy dla tabeli wzorcowej oraz nie użył formatowania liczbowego z tej tabeli. Nowe polecenie w Excelu 365 zapamiętuje wiele ustawień tabeli przestawnej i z pewnością przyspieszy to pracę na tabelach przestawnych.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama