Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Procenty i liczby na wykresie słupkowym — widzowie #40

Jak pokazać wartość procentową jak i liczbową na wykresie słupkowym?


Procenty i liczby na wykresie słupkowym — widzowie #40

Procenty i liczby na wykresie słupkowym - widzowie #40

Żeby zamieścić zarówno procenty jak i liczby na wykresie słupkowym, a dodatkowo jeszcze zrobić podział na odpowiedzi od kobiet i mężczyzn należy przygotować odpowiednio dane.

Można stworzyć 4 kolumny
— wartości dla mężczyzn,
— wartości dla kobiet,
— procenty dla mężczyzn,
— procenty dla kobiet,

Ważne są też etykiety wierszy, żeby było jasne co każdy słupek pokazuje.

Jak masz przygotowane dane, wstawiasz wykres słupkowy skumulowany i trzeba poprawić dane (Jeśli zdarzy się tak, że etykiety kolumn zostaną wzięte jako serie danych to trzeba z Narzędzi wykresów — karty Projektowanie wybrać opcję Przełącz wiersz/kolumnę).

Trzeba ustawić brak wypełnienia i brak linii dla serii z procentami oraz dołożyć im etykiety na końcu zewnętrznym.

Podobnie dla serii z wartościami trzeba dołożyć etykiety wewnętrzne i już mamy zarówno procenty jak i liczby na wykresie słupkowym.

Jeszcze warto zająć się legendą i kolorystyką serii.

Legendę warto umieścić u góry, ale przede wszystkim warto usunąć zbędne nazwy serii procentowych, które są niewidoczne. Trzeba kliknąć 2 razy na serię, którą chcesz usunąć z legendy, bo za pierwszym razem zaznacza się cała legenda, a później wystarczy zwykły Delele.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić to napisz do mnie. Ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Procenty i liczby na wykresie słupkowym — widzowie #40

Procent sumy końcowej — funkcja SUMA lub Tabela Przestawna — porada #101

Jak obliczyć procentowy udział w sumie końcowej?


Procent sumy końcowej — funkcja SUMA lub Tabela Przestawna — porada #101

Procent sumy końcowej - funkcja SUMA lub Tabela Przestawna - porada #101

Jaką częścią całości jest dana wartość możesz obliczyć za pomocą dzielenia wartości przez SUMA wszystkich wartości albo wykorzystując tabelę przestawną i pokazać wartości jako procent sumy końcowej.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Procent sumy końcowej — funkcja SUMA lub Tabela Przestawna — porada #101

Wizualizacja 100% za pomocą tabeli małych kwadratów — sztuczki #8

Tabela kwadratów, które zamalowują się gdy procent rośnie


Wizualizacja 100% za pomocą tabeli małych kwadratów — sztuczki #8

W Excelu możesz robić wiele ciekawych sztuczek. Możesz np: stworzyć tabelę 10x10, której pola zmieniają kolor w zależności od wartości w innej komórce. Ta wartość może być procentem od 1% do 100% i w zależności od wartości kolor zmienia od 1 do 100 kwadracików.

Tablice reprezentujące procenty za pomocą małych kwadratów

Tablice reprezentujące procenty za pomocą małych kwadratów

To zadanie jest proste, wystarczy znać trochę formatowania, zwłaszcza warunkowego. Najpierw trzeba przygotować teren, czyli zaznaczyć obszar 10x10 i pokolorować go jasnym kolorem. Dodatkowo warto wszystkie obramowania ustawić na białe, wtedy końcowy efekt wizualny wychodzi znacznie lepiej.

Po pokolorowaniu trzeba wpisać wartości w komórki, od 1% do 100%, przydadzą się tutaj odpowiednie formuły i przeciąganie, żeby było szybko.

Teraz potrzebujesz pola według którego będziesz sprawdzać wartość procentową. Dla lepszego efektu w filmie skorzystałem z funkcji losowej LOS.ZAKR w odpowiedniej formule:
=LOS.ZAKR(1;100)/100
Daje ona losowy wynik od 1% do 100% z dokładnością do 1%. Trzeba tylko nadać komórce formatowanie procentowe inaczej będziesz widział ułamki dziesiętne od 0,01 do 1

Ponieważ standardowo komórki Excela nie są kwadratami, trzeba sprawdzić, jaka jest wysokość komórek, a następnie odpowiednio zwęzić wszystkie kolumny, żeby uzyskać efekt jak na filmie.

Teraz najtrudniejsza część zadania — wykorzystanie formatowania warunkowego. Zaznacz obszar tabeli, którą chcesz sprawdzać. Wejdź na zakładkę Narzędzia główne i z niej wybierz polecenie Formatowanie warunkowe — Nowa reguła.

Formatowanie warunkowe i tablica z procentami

Formatowanie warunkowe i tablica z procentami

Wybierz ostatnią pozycję z listy możliwych warunków, a następnie wpisz podobną formułę:
=B4=$B$14 Gdzie B4 to lewy górny róg tabeli z procentami, a $B$14 to odwołanie bezwzględne do komórki według sprawdzasz warunek (tej z funkcją LOS.ZAKR). Dodaj jeszcze formatowanie — wypełnienie ciemniejszą wersją koloru, który wybrałeś i gotowe. [caption id="attachment_961" align="aligncenter" width="540"]Formuła sprawdzająca formatowania warunkowego wraz z ustawionym formatowaniem Formuła sprawdzająca formatowania warunkowego wraz z ustawionym formatowaniem[/caption]

Nie do końca, bo pewnie zauważyłeś, że w komórkach dalej są wartości, a właściwie płotki — #, które mówią, że komórka jest za mała i przechowywana w nich liczba się nie mieści. Wypadałoby to poprawić, bo wygląda tandetnie.
Teraz zaznacz obszar naciśnij Ctrl + 1, przejdź do formatowania liczb, wybierz formatowanie niestandardowe i wpisz ;;; (3 średniki) i załatwione płotki # zniknęły.

Formatowanie niestandardowe - usuwanie płotków #

Formatowanie niestandardowe — usuwanie płotków #

Teraz możesz obserwować, jak po odświeżeniu (naciśnięciu klawisza F9) zamalowuje się różna liczba kwadracików z zależności od wylosowanego procentu.

Sztuczka na podstawie podcastu MrExcela 1652

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Wizualizacja 100% za pomocą tabeli małych kwadratów — sztuczki #8

Procent i działania z procentami — porada 20

Procent i działania z procentami w Excelu 2010



Excel 2010 — Procent i działania z procentami — porada 20

Procent to bardzo ważna rzecz w obliczeniach matematycznych i tym samym jest on bardzo ważny w Excelu. Można przyjąć, że 1% = 0,01. Taką dokładnie wartość przyjmuje Excel. Mimo, że nawet w pasku formuły pokazywana jest wartość w procentach, to w rzeczywistości znajduje się tam odpowiedni ułamek. 

O tym należy pamiętać, mimo że widzisz 10%, 15%, 66% czy 100% czy jakąkolwiek inną wartość, to jest wynik formatowania, a w komórce w rzeczywistości przechowywany jest odpowiadający mu ułamek. 

W wideo powyżej możesz zobaczyć jak w Excelu wykonać podstawowe działania z procentami:

    Obliczanie wartości, jeśli są znane suma i procent

  • Do tego wystarczy proste mnożenie. Mnożysz wartość procentu (pamiętaj, żeby był on odpowiednio opisany, czyli najlepiej, żeby było ustawione formatowanie procentowe) przez sumę i dostajesz wynik w postaci wartości. Czyli np:, że 15% z 200 = 30.
  • Obliczanie procentu, jeśli są znane suma i wartość. W tej sytuacji wykonujesz dzielenie. Dzielisz wartość przez sumę, a następnie mnożysz przez 100… Czekaj to nie tak. Nie możesz przemnożyć przez 100 ponieważ wtedy uzyskasz inną wartość, ta wartość będzie 100 razy większa od prawidłowego wyniku. W takiej sytuacji powinieneś nadać formatowanie procentowe. Wynik będzie wyświetlał się w poprawnych %, ale też będzie przechowywana odpowiednia wartość w komórce.
  • Obliczanie sumy, jeśli są znane poszczególne wartość i procent całości jakie one stanowią. W tym przypadku wykonujesz kilka mnożeń i jednocześnie sumujesz wyniki. Excel dodatkowo daje Ci funkcję, która jeszcze łatwiej pozwoli Ci wykonać to obliczenie. Zamiast mnożenia pojedynczych komórek jedna przez drugą, a następnie ich dodawania zaznaczasz do funkcji od razu jeden obszar, a następnie odpowiadający mu drugi obszar, a całą resztę obliczeń wykonuje za Ciebie funkcja.
  • Obliczanie różnicy procentowej między dwoma liczbami, to może być trochę trudniejsze, ale wystarczy wiedzieć jak działa procent i co chcesz obliczyć. Chcesz obliczyć różnicę procentową i wiedzieć jaką cześć całości stanowi ta różnica. Czyli wystarczy, że od 2 wartości odejmiesz pierwszą, włożysz to w nawiasy, a następnie podzielisz przez pierwszą wartość:

    (wartość2 — wartość1)/wartość1

    albo upraszczając

    wartość2/wartość1 — 1 

  • Zmniejszanie lub zwiększanie liczby o wartość procentową, to proste mnożenie, tylko trzeba pamiętać o całości, jeśli chcesz cenę obniżyć o 15% to możesz to wykonać za pomocą działania:

    wartość * (100% — 15%)

    a jeśli chcesz zwiększyć to:

    wartość * (100% + 15%)

Bardzo często przy tych obliczeniach odpowiednie zastosowanie jest stosowanie odwołanie względne i odwołanie bezwzględne, żeby przyspieszyć obliczanie wielu wyników. 

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — 
Excel 2010 — Procent i działania z procentami — porada 20

Excel 2010 — Procent i formatowanie procentowe — porada 16

Excel 2010 jak dodać formatowanie procentowe

Co to procent dla Excela? To odpowiednie formatowanie i przedstawianie liczby. Nawet w pasku formuły Excela widzisz znak %, ale Excel rzeczywiście w tej komórce nie trzyma procentu. Trzyma on w komórce liczbę, a pokazuje formatowanie procentowe. 

Można powiedzieć, że 100% = 1, a 1% to 0,01. Takie wartości dokładnie trzymane są w komórkach Excela, a to, że % w komórkach to tylko wynik formatowania.

Trzeba odróżnić to co jest pokazywane w arkuszu od tego co jest przechowywane w komórce.

Dowiedz się jak w Excelu działają procenty i jak należy włączyć formatowanie procentowe.


Excel 2010 — Procent i formatowanie procentowe — porada 16

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — 
Excel 2010 — Procent i formatowanie procentowe — porada 16