Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
Jak pokazać wartość procentową jak i liczbową na wykresie słupkowym?
Procenty i liczby na wykresie słupkowym — widzowie #40
Żeby zamieścić zarówno procenty jak i liczby na wykresie słupkowym, a dodatkowo jeszcze zrobić podział na odpowiedzi od kobiet i mężczyzn należy przygotować odpowiednio dane.
Można stworzyć 4 kolumny
— wartości dla mężczyzn,
— wartości dla kobiet,
— procenty dla mężczyzn,
— procenty dla kobiet,
Ważne są też etykiety wierszy, żeby było jasne co każdy słupek pokazuje.
Jak masz przygotowane dane, wstawiasz wykres słupkowy skumulowany i trzeba poprawić dane (Jeśli zdarzy się tak, że etykiety kolumn zostaną wzięte jako serie danych to trzeba z Narzędzi wykresów — karty Projektowanie wybrać opcję Przełącz wiersz/kolumnę).
Trzeba ustawić brak wypełnienia i brak linii dla serii z procentami oraz dołożyć im etykiety na końcu zewnętrznym.
Podobnie dla serii z wartościami trzeba dołożyć etykiety wewnętrzne i już mamy zarówno procenty jak i liczby na wykresie słupkowym.
Jeszcze warto zająć się legendą i kolorystyką serii.
Legendę warto umieścić u góry, ale przede wszystkim warto usunąć zbędne nazwy serii procentowych, które są niewidoczne. Trzeba kliknąć 2 razy na serię, którą chcesz usunąć z legendy, bo za pierwszym razem zaznacza się cała legenda, a później wystarczy zwykły Delele.
P.S.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić to napisz do mnie. Ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.
Jaką częścią całości jest dana wartość możesz obliczyć za pomocą dzielenia wartości przez SUMA wszystkich wartości albo wykorzystując tabelę przestawną i pokazać wartości jako procent sumy końcowej.
P.S.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.
Tabela kwadratów, które zamalowują się gdy procent rośnie
Wizualizacja 100% za pomocą tabeli małych kwadratów — sztuczki #8
W Excelu możesz robić wiele ciekawych sztuczek. Możesz np: stworzyć tabelę 10x10, której pola zmieniają kolor w zależności od wartości w innej komórce. Ta wartość może być procentem od 1% do 100% i w zależności od wartości kolor zmienia od 1 do 100 kwadracików.
Tablice reprezentujące procenty za pomocą małych kwadratów
To zadanie jest proste, wystarczy znać trochę formatowania, zwłaszcza warunkowego. Najpierw trzeba przygotować teren, czyli zaznaczyć obszar 10x10 i pokolorować go jasnym kolorem. Dodatkowo warto wszystkie obramowania ustawić na białe, wtedy końcowy efekt wizualny wychodzi znacznie lepiej.
Po pokolorowaniu trzeba wpisać wartości w komórki, od 1% do 100%, przydadzą się tutaj odpowiednie formuły i przeciąganie, żeby było szybko.
Teraz potrzebujesz pola według którego będziesz sprawdzać wartość procentową. Dla lepszego efektu w filmie skorzystałem z funkcji losowej LOS.ZAKR w odpowiedniej formule:
=LOS.ZAKR(1;100)/100
Daje ona losowy wynik od 1% do 100% z dokładnością do 1%. Trzeba tylko nadać komórce formatowanie procentowe inaczej będziesz widział ułamki dziesiętne od 0,01 do 1
Ponieważ standardowo komórki Excela nie są kwadratami, trzeba sprawdzić, jaka jest wysokość komórek, a następnie odpowiednio zwęzić wszystkie kolumny, żeby uzyskać efekt jak na filmie.
Teraz najtrudniejsza część zadania — wykorzystanie formatowania warunkowego. Zaznacz obszar tabeli, którą chcesz sprawdzać. Wejdź na zakładkę Narzędzia główne i z niej wybierz polecenie Formatowanie warunkowe — Nowa reguła.
Formatowanie warunkowe i tablica z procentami
Wybierz ostatnią pozycję z listy możliwych warunków, a następnie wpisz podobną formułę:
=B4=$B$14
Gdzie B4 to lewy górny róg tabeli z procentami, a $B$14 to odwołanie bezwzględne do komórki według sprawdzasz warunek (tej z funkcją LOS.ZAKR). Dodaj jeszcze formatowanie — wypełnienie ciemniejszą wersją koloru, który wybrałeś i gotowe.
[caption id="attachment_961" align="aligncenter" width="540"] Formuła sprawdzająca formatowania warunkowego wraz z ustawionym formatowaniem[/caption]
Nie do końca, bo pewnie zauważyłeś, że w komórkach dalej są wartości, a właściwie płotki — #, które mówią, że komórka jest za mała i przechowywana w nich liczba się nie mieści. Wypadałoby to poprawić, bo wygląda tandetnie.
Teraz zaznacz obszar naciśnij Ctrl + 1, przejdź do formatowania liczb, wybierz formatowanie niestandardowe i wpisz ;;; (3 średniki) i załatwione płotki # zniknęły.
Formatowanie niestandardowe — usuwanie płotków #
Teraz możesz obserwować, jak po odświeżeniu (naciśnięciu klawisza F9) zamalowuje się różna liczba kwadracików z zależności od wylosowanego procentu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.
Excel 2010 — Procent i działania z procentami — porada 20
Procent to bardzo ważna rzecz w obliczeniach matematycznych i tym samym jest on bardzo ważny w Excelu. Można przyjąć, że 1% = 0,01. Taką dokładnie wartość przyjmuje Excel. Mimo, że nawet w pasku formuły pokazywana jest wartość w procentach, to w rzeczywistości znajduje się tam odpowiedni ułamek.
O tym należy pamiętać, mimo że widzisz 10%, 15%, 66% czy 100% czy jakąkolwiek inną wartość, to jest wynik formatowania, a w komórce w rzeczywistości przechowywany jest odpowiadający mu ułamek.
W wideo powyżej możesz zobaczyć jak w Excelu wykonać podstawowe działania z procentami:
Obliczanie wartości, jeśli są znane suma i procent
Do tego wystarczy proste mnożenie. Mnożysz wartość procentu (pamiętaj, żeby był on odpowiednio opisany, czyli najlepiej, żeby było ustawione formatowanie procentowe) przez sumę i dostajesz wynik w postaci wartości. Czyli np:, że 15% z 200 = 30.
Obliczanie procentu, jeśli są znane suma i wartość. W tej sytuacji wykonujesz dzielenie. Dzielisz wartość przez sumę, a następnie mnożysz przez 100… Czekaj to nie tak. Nie możesz przemnożyć przez 100 ponieważ wtedy uzyskasz inną wartość, ta wartość będzie 100 razy większa od prawidłowego wyniku. W takiej sytuacji powinieneś nadać formatowanie procentowe. Wynik będzie wyświetlał się w poprawnych %, ale też będzie przechowywana odpowiednia wartość w komórce.
Obliczanie sumy, jeśli są znane poszczególne wartość i procent całości jakie one stanowią. W tym przypadku wykonujesz kilka mnożeń i jednocześnie sumujesz wyniki. Excel dodatkowo daje Ci funkcję, która jeszcze łatwiej pozwoli Ci wykonać to obliczenie. Zamiast mnożenia pojedynczych komórek jedna przez drugą, a następnie ich dodawania zaznaczasz do funkcji od razu jeden obszar, a następnie odpowiadający mu drugi obszar, a całą resztę obliczeń wykonuje za Ciebie funkcja.
Obliczanie różnicy procentowej między dwoma liczbami, to może być trochę trudniejsze, ale wystarczy wiedzieć jak działa procent i co chcesz obliczyć. Chcesz obliczyć różnicę procentową i wiedzieć jaką cześć całości stanowi ta różnica. Czyli wystarczy, że od 2 wartości odejmiesz pierwszą, włożysz to w nawiasy, a następnie podzielisz przez pierwszą wartość:
(wartość2 — wartość1)/wartość1
albo upraszczając
wartość2/wartość1 — 1
Zmniejszanie lub zwiększanie liczby o wartość procentową, to proste mnożenie, tylko trzeba pamiętać o całości, jeśli chcesz cenę obniżyć o 15% to możesz to wykonać za pomocą działania:
wartość * (100% — 15%)
a jeśli chcesz zwiększyć to:
wartość * (100% + 15%)
Bardzo często przy tych obliczeniach odpowiednie zastosowanie jest stosowanie odwołanie względne i odwołanie bezwzględne, żeby przyspieszyć obliczanie wielu wyników.
Co to procent dla Excela? To odpowiednie formatowanie i przedstawianie liczby. Nawet w pasku formuły Excela widzisz znak %, ale Excel rzeczywiście w tej komórce nie trzyma procentu. Trzyma on w komórce liczbę, a pokazuje formatowanie procentowe.
Można powiedzieć, że 100% = 1, a 1% to 0,01. Takie wartości dokładnie trzymane są w komórkach Excela, a to, że % w komórkach to tylko wynik formatowania.
Trzeba odróżnić to co jest pokazywane w arkuszu od tego co jest przechowywane w komórce.
Dowiedz się jak w Excelu działają procenty i jak należy włączyć formatowanie procentowe.
Excel 2010 — Procent i formatowanie procentowe — porada 16