Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Power Query #28 — Pary produktów, które wystąpiły razem

W dzisiejszym poście nauczymy jak w Power Query znaleźć pary produktów, które wystąpiły razem w danych. Nie ma znaczenia czy będziemy bazować na Id produktu czy na jego nazwie. Załóżmy, że mamy listę zakupów z produktami oznaczonymi numerami Id. Ręczne wyszukiwanie par jest pracochłonne i męczące. Rozwiązanie tego problemu omówimy na podstawie przykładowych danych przedstawionych na rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

W pierwszym kroku musimy wczytać nasze dane do Power Query, w tym celu wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr 2 na rysunku nr 2) z karty Dane.

rys. nr 2 — Z tabeli

Otworzy nam się Edytor zapytań z wczytaną tabelą tIdProduktu. W polu Zastosowane kroki usuwamy krok Zmiana typu, ponieważ nie jest nam potrzebny. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 3.

rys. nr 3 — edytor zapytań

W kolejnym etapie musimy zduplikować tą kolumnę. Wybieramy polecenie Duplikuj kolumnę (punkt nr 2 na rysunku nr 4) z karty Dodaj kolumnę.

rys. nr 4 — duplikuj kolumnę

Następnie dokładamy jeszcze kolumnę z indeksem, żebyśmy widzieli które to były zakupy. Wybieramy polecenie Kolumna indeksu (punkt nr 2 na rysunku nr 5) a następnie od 01 (punkt nr 3 na rysunku nr 5) z karty Dodaj kolumnę.

rys.. nr 5 — Dodaj kolumnę indeksu

Aby w Power Query znaleźć pary produktów musimy podzielić dane po ogranicznikach a następnie odpowiednie dane połączyć. Wybieramy polecenie Podziel kolumny (punkt nr 2 na rysunku nr 6) z karty Narzędzia główne, a następnie polecenie Według ogranicznika (punkt nr 3 na rysunku nr 6).

rys. nr 6 — Podziel kolumny według ogranicznika

Otworzy nam się okno Dzielenia kolumny według ogranicznika, gdzie musimy określić parametry tego dzielenia. W polu Wybierz lub wprowadź ogranicznik wybieramy Niestandardowy (punkt nr 1 na rysunku nr 7), a następnie wpisujemy użyty u nas ogranicznik, czyli przecinek i spacja. W opcji Podziel przy wybieramy checkbox przy Każdym wystąpieniu ogranicznika (punkt nr 2 na rysunku nr 7). Natomiast w Opcjach zaawansowanych Podziel na (punkt nr 3 na rysunku nr 7) zaznaczamy checkbox przy Wierszach. Tak dobrane ustawienia zatwierdzamy przyciskiem OK.

rys. nr 7 — Dzielenie kolumny według ogranicznika

Otrzymamy dane, których fragment został przedstawiony na rysunku nr 8.

rys. nr 8 Podzielone dane

Power Query przy okazji dzielenia kolumny zamienił nam dane na liczby. Nie ma to większego znaczenia. Analogicznie postępujemy dla drugiej kolumny (kopii pierwszej). Wybieramy polecenie Podziel kolumny, a następnie według ogranicznika z karty Narzędzia główne (jak na rysunku nr 6). Pojawi się nam okno Dzielenia kolumny według ogranicznika, w której ustawiamy takie same parametry jak dla pierwszej kolumny (jak na rysunku nr 7) i wybrane parametry zatwierdzamy klikając przycisk OK. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 9.

rys. nr 9 — takie same wartości w dwóch kolumnach

W danych tych pojawia się problem – mamy zduplikowane pary (zaznaczone na rysunku nr 9 zielonym prostokątem). Można łatwo rozwiązać ten problem, ponieważ interesuje nas sytuacja, kiedy danej z kolumny pierwszej są mniejsze od danych z kolumny drugiej. Wystarczy dodać kolumnę warunkową z karty Dodaj kolumnę (rys. nr 10)

rys. nr 10 — Dodaj kolumnę warunkową

Otworzy nam się okno Dodawania kolumny warunkowej, gdzie musimy określić Nazwę kolumny – Pary (punkt nr 1 na rysunku nr 11), Następnie wypełnić warunek w punkcie 2 na rysunku nr 11. Ważne jest, że jeśli warunek zostanie spełniony to chcemy otrzymać wartość z pierwszej kolumny, natomiast jeśli nie zostanie spełniony chcemy otrzymać wartość null (punkt nr 3 na rysunku nr 11). Tak dobrane parametry kolumny warunkowej zatwierdzamy przyciskiem OK.

rys. nr 11 — okno dodawania kolumny warunkowej

Konkretnie chcemy otrzymać wartość z pierwszej kolumny tylko wtedy kiedy wartość z pierwszej kolumny jest mniejsza od wartości z drugiej kolumny. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 12. Nie jest to jeszcze wynik docelowy, bo chcemy otrzymać parę, ale ważne jest, że para pokazuje się dla jednej sytuacji w pierwszym zakupie.

rys. nr 12 — Dane z kolumną warunkową

Aby otrzymać jako wynik parę, musimy wprowadzić zmiany w zapisie formuły w pasku formuły. Dołożyć z ogranicznikiem wartość z kolumny drugiej. Zapis formuły został przedstawiony na rysunku nr 13 (zieloną strzałką zaznaczono wprowadzoną zmianę). Wprowadzoną zmianę zatwierdzamy przyciskiem Enter.


rys. nr 13 — zapis formuły 

W wyniku otrzymamy błąd ponieważ nasze dane zostały zmienione na liczby. Aby obejść ten problem musielibyśmy użyć funkcji Number.ToText. My użyjemy łatwiejszego sposobu – z zastosowanych kroków usuniemy krok zmiany typu danych z tekstu na liczby – Zmieniono typ i Zmieniono typ1 (rys. nr 14).

rys. nr 14 — usunięcie kroków

Otrzymamy wtedy prawidłowe dane przedstawione na rysunku nr 15.

rys. nr 15 — Dane w formie tekstowej

Pozostaje nam pogrupować te produkty po ilości, użyjemy do tego polecenia Grupowanie według (punkt nr 2 na rysunku nr 16) z karty Narzędzia główne.

rys. nr 16 — Grupowanie według

Otworzy się nam okno Grupowania według, w którym musimy określić nazwę nowej kolumny i rodzaj operacji jaką chcemy wykonać. Wybrane parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 17).

rys. nr 17 — Okno Grupowania według

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 18.

rys. nr 18 — pogrupowane dane

W danych tych wiele razy powtórzyła nam się wartość null, więc wystarczy przefiltrować dane, żeby odfiltrować wyniki dla null. Klikamy na ikonkę trójkącika w nazwie kolumny Pary i odznaczamy w filtrach null (rys. nr 19).

rys. nr 19 — Odfiltrowanie danych dla null

W kolejnym etapie chcemy posortować dane malejąco w obu kolumnach. Korzystamy z podręcznego menu po naciśnięciu ikonki trójkącika w tytule kolumn, gdzie wybieramy polecenie Sortuj malejąco (rys. nr 20).

rys. nr 20 — Sortuj malejąco

Otrzymamy końcowe dane, które możemy załadować do Excela. Korzystamy z polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 21).

rys. nr 21 — Zamknij i załaduj do

W Excelu otworzy nam się okno Ładowania do, gdzie ustawiamy parametry wstawianych danych. Sposób wyświetlania danych jako tabela i miejsce wstawienia danych jako istniejący arkusz i wskazujemy konkretną komórkę. Powyższe parametry zatwierdzamy przyciskiem Załaduj (rys. nr 22).

rys. nr 22 — Okno Ładowanie do

Otrzymamy dane wstawione do Excela przedstawione na rysunku nr 23.

rys. nr 23 — dane wczytane do Excela 

Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Power Query #29 — Jak połączyć listy osób zapisanych na różne kursy

W dzisiejszym poście nauczymy się jak połączyć listy osób zapisanych na różne kursy za pomocą Power Query – dodatku do Excela. W przykładowych danych do tego zagadnienia przedstawionych na rysunku nr 1 mamy podane trzy listy adresów mailowych związanych z różnymi kursami. Naszym zadaniem jest połączenie tych list i stworzenie skumulowanej tabeli z adresami mailowymi z zaznaczonymi kursami, na jaki właściciel danego maila się zapisał.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

Nasze zadanie ma również na celu to, żeby konkretna osoba która zapisała się na wszystkie trzy kursy w naszej tabeli występowała jeden raz (np. Andrzej@gazeta.pl zapisał się na trzy kursy).

Pierwszym krokiem jest zaczytanie naszych danych bazowych, w tym celu zaznaczamy dowolną komórkę w pierwszej tabeli i wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr 2 na rysunku nr 2) z karty Dane. Ułatwieniem tutaj jest, że tabele wejściowe zostały nazwane Tabela1, Tabela2 i Tabela3.

rys. nr 2 — Z tabeli

Otworzy nam się Edytor zapytań z wczytaną tabelą Tabela1 (rys. nr 3). Z Zastosowanych kroków (Ustawienia zapytania) usuwamy krok Zmieniono typ, ponieważ jest on niepotrzebny.

rys. nr 3 — Edytor zapytań

Pozostałe tabele możemy wczytać w łatwy sposób, wystarczy że zduplikujemy sobie Zapytanie. Klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwę Zapytanie1 i z podręcznego menu wybieramy polecenie Duplikuj (rys. nr 4). Czynność tę powtarzamy dwa razy ponieważ potrzebujemy trzech tabel.

rys. nr 4 — Duplikuj zapytanie

Zaznaczamy sobie zapytanie Tabela1 (2) i w pasku formuły zmieniamy nazwę Tabela1 na Tabela2 (oznaczone zieloną strzałką na rysunku nr 5). Wprowadzoną zmianę zatwierdzamy przyciskiem Enter.

rys. nr 5 — Zmiany w pasku formuły

Otrzymamy zapytanie Tabela1 (2) z wczytaną drugą tabelą z danymi (osoby zapisane na kurs Dashboardy) przedstawione na rysunku nr 6. Po raz kolejny usuwamy niepotrzebny krok Zmieniono typ z Zastosowanych kroków.

rys. nr 6 — Połączone zapytania

Analogicznie wygląda sytuacja dla trzeciego zapytania. Klikamy na nazwę zapytania Tabela1 (3) i w pasku formuły zmieniamy nazwę Tabela1 na Tabela3. Wprowadzoną zmianę zatwierdzamy przyciskiem Enter. Otrzymamy trzecie zapytanie z wczytanymi danymi z tabeli numer 3 przedstawionymi na rysunku nr 7. Po raz kolejny usuwamy niepotrzebny krok Zmieniono typ z Zastosowanych kroków.

rys. nr 7 — Dane z trzech tabel

Kolejnym krokiem jest zmiana nazwy zapytań nr 2 i 3 we Właściwościach w panelu bocznym z Ustawieniami zapytania (oznaczone zieloną strzałką na rysunku nr 8).

rys. nr 8 — Zmiana nazwy zapytania

Kiedy już mamy zaczytane wszystkie trzy tabele, możemy je połączyć. Rozwijamy polecenie Połącz (punkt nr 2 na rysunku nr 9) z karty Narzędzia główne i wybieramy polecenie Dołącz zapytania (punkt nr 3 na rysunku nr 9).

rys. nr 9 — Dołącz zapytania

Pojawi nam się okno Dołączanie, gdzie zaznaczamy checkbox przy opcji Co najmniej trzy tabele (punkt nr 1 na rysunku nr 10). Następnie dodajemy Tabelę2 i Tabelę3 z pola Dostępne tabele do pola Tabele do dołączenia za pomocą przycisku Dodaj (punkt nr 2 na rysunku nr 10). Dołączone tabele zatwierdzamy przyciskiem OK.

rys. nr 10 — Okno Dołączania zapytań

Otrzymamy jedną tabelę ze skumulowanymi danymi ze wszystkich trzech tabel (rys. nr 11).

rys. nr 11 — Skumulowane dane

Mimo że dane zostały dołączone to nadal osoby które zapisały się na większą ilość kursów są wyświetlane osobno, a nam chodzi o to by takie osoby wyświetlane były w tabeli tylko raz. W tym celu musimy anulować przestawienie innych kolumn poza kolumną Mail. Klikamy prawym przyciskiem myszy na tytuł kolumny Mail i z podręcznego menu wybieramy polecenie Anuluj przestawienie innych kolumn (rys. nr 12).

rys. nr 12 — Anuluj przestawienie innych kolumn

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 13, gdzie stworzą nam się nowe kolumny. Kolumna Atrybuty będzie zawierała nazwy kolumn, natomiast kolumna Wartość będzie zawierała wartości jakie były przypisane do odpowiednich adresów mailowych w tych kolumnach.

rys. nr 13 — Dane z nowymi kolumnami

Najważniejszy efekt działania tego polecenia to pozbycie się z danych wartości null. W kolejnym etapie musimy przekształcić jedną z tych kolumn (Atrybuty bądź Wartość), zrobimy operację odwrotną. Z karty Przekształć wybieramy polecenie Kolumna przestawna (punkt nr 2 na rysunku nr 14).

rys. nr 14 — Kolumna przestawna

Otworzy nam się okno Tabeli przestawnej, gdzie stworzymy nowe kolumny przy użyciu kolumny Atrybyt, czyli powstaną kolumny z nazwami VBA, Dashboardy i Excel (rys. nr 15). Odpowiednio w każdej z tych kolumn będzie wpisana wartość z kolumny Wartość (punkt nr 1 na rysunku nr 15). Ponadto musimy wybrać w Opcjach zaawansowanych wybieramy w jaki sposób będą agregowane nasze dane – Nie agreguj (punkt nr 2 na rysunku nr 15). Wybrane parametry zatwierdzamy przyciskiem OK.

rys. nr 15 — Okno kolumny przestawnej

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 16, gdzie mamy już skumulowane dane. Przykładowo właściciel maila Andrzej@gazeta.pl występuje tylko raz na liście mimo że zapisał się aż na trzy kursy.

rys. nr 16 — Skumulowane dane

Tak przygotowane dane możemy załadować do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj (punkt nr 2 na rysunku nr 17) z karty Narzędzia główne.

rys. nr 17 Zamknij i załaduj

Ponieważ jednocześnie pobieraliśmy dane z trzech tabel, to utworzyło nam się w Excelu tylko połączenie. Dane te będą widoczne w panelu bocznym Zapytania. Gdyby nie były widoczne należy wybrać polecenie Pokaż zapytania z karty Dane (rys. nr 18).

rys. nr 19 — Pokaż zapytania

Interesuje nas zapytanie Tabela1, bo to w tym zapytaniu połączyliśmy wszystkie dane (rys. nr 19).

rys. nr 19 — Zapytanie Tabela1

Klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwę zapytania Tabela1 i z podręcznego menu wybieramy polecenie Załaduj do (rys. nr 20).

rys. nr 20 — Załaduj do

Otworzy nam się okno Ładowania do, gdzie wybieramy sposób przedstawienia załadowanych danych jako Tabela, a następnie lokalizację tych danych jako Istniejący arkusz i wskazujemy konkretną komórkę (rys. nr 21). Powyższe parametry zatwierdzamy przyciskiem Załaduj.

rys. nr 21 — Okno Ładowanie do

Otrzymamy dane załadowane do Excela przedstawione na rysunku nr 22.

rys. nr 22 — Dane w Excelu

Przy tworzeniu danych został zrobiony błąd, którego nie zauważyliśmy. W Excelu w oknie Zapytania dotyczące skoroszytu jest on wyszczególniony (rys. nr 23).

rys. nr 23 — Błąd w zapytaniu

Po kliknięciu na ten błąd, otworzy nam się edytor zapytań z wczytanym błędem w zapytaniu Tabela1 (rys. nr 24).

rys. nr 24 — Edytor zapytań z błędem

W panelu bocznym Ustawienia zapytania klikamy na Źródło w Zastosowanych krokach. Mamy podany numer wiersza w którym był błąd, więc możemy go łatwo znaleźć. Kiedy klikniemy na ten wiersz wyświetli nam się pod tabelą informacja o tym błędzie (rys. nr 25).

rys. nr 25 — Informacja o błędzie

Błąd ten dotyczy maila Sebastian@yahoo.com, który wystąpił w danych źródłowych dwa razy (dla tego samego kursu) co widać na rysunku nr 26.

rys. nr 26 — Miejsce błędu

Musimy poprawić te dane W Excelu i usunąć powtarzający się adres mailowy, następnie klikamy prawym przyciskiem myszy na dowolną komórkę w danych z zapytania i z podręcznego menu wybieramy polecenie Odśwież (rys. nr 27).

rys. nr 27 — Odśwież

Otrzymamy prawidłowe dane przedstawione na rysunku nr 28.

rys. nr 28 — Prawidłowe dane

Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Power Query #26 — Zamień wszystkie x w tabeli na nagłówki kolumn

W dzisiejszym poście nauczymy się jak zamienić wszystkie x w tabeli na nagłówki kolumn. Jest to zadanie zaczerpnięte od Oza du Soleila https://www.youtube.com/watch?v=abQrUE10Xqo , on rozwiązał to za pomocą kilku zapytań. Nasze zadanie ma na celu podstawienie w miejsce x w tabeli odpowiednich nagłówków. Przykładowe dane i cel do którego dążymy został przedstawiony na rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Dane i cel do którego dążymy

Na przykład chcemy aby zamiast znaku x dla Scoobiego zostało wstawione Jedzenie (czyli nagłówek kolumny, w której został wstawiony ten znak x). Pokażemy jak to zrobić w Power Query za pomocą tylko jednego zapytania. Załóżmy, że mamy przykładową tabelkę z danymi przedstawioną na rysunku nr 2.

rys. nr 2 — Przykładowe dane

Z karty Dane wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr 2 na rysunku nr 3).

rys. nr 3 — Z tabeli

Otworzy nam się edytor zapytań tCechy z wczytaną tabela z Excela (rys. nr 4). W pierwszym etapie chcemy usunąć krok Zmieniono tym z Zastosowanych kroków, bo nie jest nam on potrzebny.

rys. nr 4 — Edytor zapytań

W naszych wczytanych danych jest jedna postać, która w każdej kolumnie ma Null, czyli nie ma w żadnej kolumnie znaku x. to był największy problem, żeby rozwiązać to zadanie za pomocą jednego zapytania. Klikamy na tytuł komuny Imię prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy polecenie Anuluj przestawienie innych kolumn (rys. nr 5).

rys. nr 5 — Anuluj przestawienie innych kolumn

W efekcie otrzymamy tabelkę z tylko tymi osobami gdzie był znak x (rys. nr 6). Nie została uwzględniona tutaj postać Duch, u której nie było w ogóle tego znaku.

rys. nr 6 — tabela z danymi

Wynika z tego, że nie możemy użyć tego polecenia. Potrzebujemy sposobu na uwzględnienie osoby, która nie zaznaczyła żadnego znaku x (czyli np. nie wybrała żadnego kursu z naszej oferty). Usuwamy z Zastosowanych kroków ostatni etap, ponieważ zwracał niekompletne dane. Można to zrobić za pomocą Kolumny indeksu. Z karty Dodaj kolumnę wybieramy polecenie Kolumna indeksu (punkt nr 2 na rysunku na 7), a następnie od 0 lub 1 (nie ma to znaczenia, ponieważ jest to kolumna pomocnicza, dzięki której osoba Duch nie zniknie z danych, ponieważ będzie miała przypisaną jakąś wartość).

rys. nr 7 — Kolumna indeksu

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 8.

rys. nr 8 — Dane z nową kolumną

Na tym etapie po raz kolejny wybieramy polecenie z podręcznego menu Anuluj przestawienie innych kolumn (identycznie jak na rysunku nr 5 wyżej). Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 9.

rys. nr 9 — Dane

Kolumna z Wartościami jest nam nie potrzebna, natomiast potrzebujemy drugiej kolumny z Atrybutami. Klikamy prawym przyciskiem myszy na nagłówek kolumny Atrybut i z podręcznego menu wybieramy polecenie Duplikuj kolumnę (rys. nr 10).

rys. nr 10 — Duplikuj kolumnę

W kolejnym etapie usuwamy kolumnę z wartościami. Klikamy na jej nagłówek prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń (rys. nr 11).

rys. nr 11 — Usuń

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 12.

rys. nr 12

Mamy dwie kolumny z takimi samymi wartościami, część z tych danych ma posłużyć jako nagłówki kolumn a część jako wartości. Aby tak się stało musimy znaleźć na karcie Przekształć ikonkę Kolumny przestawnej (punkt nr 2 na rysunku nr 13). Ważne jest aby aktywna (zaznaczona) była kolumna Atrybut.

rys. nr 13 — Kolumna przestawna

Pojawi się okno Kolumny przestawnej (rys. nr 14). Polecenie to utworzy nowe kolumny przy użyciu danych z kolumny Atrybut. Jeśli jakaś nazwa się powtórzy to kolumna pozostanie pojedyncza, nie zostanie zduplikowana np. dla danej Jedzenie. W polu Kolumna wartości (punkt nr 1 na rysunku nr 14) musimy wybrać daną, jaka ma być przechowywana w tej nowej kolumnie. Tę wartość chcemy wziąć z kolumny Atrybut – kopia. Nasza kolumna z imionami natomiast zostanie na miejscu. Ważne jest tutaj użycie opcji zaawansowanych – w polu Agreguj funkcje wartości (punkt nr 2) wybieramy polecenie Nie agreguj, ponieważ nie chcemy tutaj wykonywać żadnych obliczeń. Tak ustawione parametry  kolumny przestawnej zatwierdzamy klikając przycisk OK.

rys. nr 14 — Okno kolumny przestawnej

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 15.

rys. nr 15 — Dane z kolumną przestawną

W kolejnym etapie musimy usunąć kolumnę indeks, która była kolumną pomocniczą. Klikamy prawym przyciskiem myszy na nagłówek kolumny Indeks i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń. Otrzymamy wynik końcowy, o który nam chodziło (rys. nr 16).

Rys nr 16 — Ostateczny wynik

Następnie wybieramy polecenie Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 17).

rys. nr 17 — Zamknij i załaduj do

Otworzy nam się okno Ładowanie do, gdzie wybieramy rodzaj wyświetlania danych jako Tabela i miejsce ich wstawienia jako istniejący arkusz i konkretną komórkę. Powyższe parametry zatwierdzamy klikając przycisk Załaduj (rys. nr 18).

rys. nr 18 — Okno Ładowania do

Otrzymamy dane w Excelu przedstawione na rysunku nr 19.

rys. nr 19 — Dane wczytane do Excela

Jedyną wadą takiego rozwiązania jest to, że Power Query sortuje wszystkie dane, łącznie z nazwami kolumn. Możemy sobie sprawdzić działanie zapytania dodając dodatkowe dane do tabeli z dany mi bazowymi (dodatkowe wiersze i kolumnę). Następnie klikamy prawym przyciskiem myszy na komórkę z tabeli z Power Query i z podręcznego menu wybieramy polecenie Odśwież (rys. nr 20).

rys. nr 20 — Odśwież dane

Otrzymamy prawidłowo przeliczone dane przedstawione na rysunku nr 21.

rys. nr 21 — Przeliczone dane

Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Podział tekstu ciągiem kolejnych ograniczników separatorów — Power Query #15

W tym poście zajmiemy się dzielenie tekstu za pomocą ciągu kolejnych ograniczników. W naszym przykładzie zakładamy, że najpierw dane chcemy podzielić (stworzyć podział na kolumny), gdy znajdziemy pierwszy średnik, potem przecinek i dalej zgodnie z układem danych (kolejne separatory to średnik, przecinek, pionowa linia i spacja).

Power Query 15 - Podział tekstu ciągiem kolejnych ograniczników (separatorów) - 01

Ważne, że ten podział działa jako ciąg, czyli najpierw znajdowany jest średnik (w tym miejscu wstawiany jest pierwszy podział na kolumny). Później od miejsca znalezionego średnika jest szukany przykładowy przecinek (kolejny podział na kolumny), a potem kolejne znaki, które wstawimy.

Standardowo zaczytujemy dane do Power Query i pozbywamy się kroków związanych ze zmianą typu danych w kolumnach. Kolejnym krokiem będzie wstawienie podziału kolumny po ograniczniku.

Power Query 15 - Podział tekstu ciągiem kolejnych ograniczników (separatorów) - 02

Pierwszy podział chcemy zrobić po średnik najbardziej z lewej strony.

Power Query 15 - Podział tekstu ciągiem kolejnych ograniczników (separatorów) - 03

Oczywiście to nie wszystkie podziały bo w sumie mamy 4 ograniczniki (separatory). Moglibyśmy zrobić analogiczną operację na kolejno rozdzielanych kolumnach, ale możemy zrobić to szybciej w jednym kroku, wystarczy, że mamy włączony pasek formuły w Power Query (karta Widok odpowiedni checkbox). Wtedy widzimy jako formuła (funkcja języka M została użyta do podziału na 2 kolumny po pierwszy ograniczniku (średniku). Została użyta funkcja 

Splitter.SplitTextByEachDelimiter

Power Query 15 - Podział tekstu ciągiem kolejnych ograniczników (separatorów) - 04

której możemy podać po kolei (w ciągu) kolejne ograniczniki (separatory) i później odpowiednio nadać nazwy kolumną, czyli formuła po zmianach powinna wyglądać tak:

= Table.SplitColumn(Źródło, "Dane", Splitter.SplitTextByEachDelimiter({";", ",", "|", " "}, QuoteStyle.Csv, false), {"Imię i Nazwisko", "Miejsce urodzenia", "Adres", "Kod pocztowy", "Miasto"})

Power Query 15 - Podział tekstu ciągiem kolejnych ograniczników (separatorów) - 05

Zauważ, że w danych specjalnie zostały popełnione błędy. Dlatego podział robi się niepoprawnie, bo Power Query musi znaleźć ograniczniki (separatory) w ciągu (w ustalonej kolejności) jeśli nie znajdzie kolejnego ogranicznika (separatora) z ciągu nie będzie szukał kolejnego, czyli nie wstawi podziału na kolumny i pojawią się puste kolumny (wypełnione wartościami 'null'). Na szczęście jeśli poprawimy dane to nasze zapytanie poprawi wynik po jego odświeżeniu.

Można zauważyć, że w niektórych kolumnach mamy spacja na początku danych. Żeby je usunąć wystarczy dodać spacja jako tekst ogranicznika (ogranicznik/separator może być więcej niż 1 znakiem).

Prawidłowy wynik końcowy (wgrany do Excela) powinien wyglądać tak:

Power Query 15 - Podział tekstu ciągiem kolejnych ograniczników (separatorów) - 06

Pozdrawiam
Adam Kopeć
Miłośnik Excela
Microsoft MVP

Usuwanie pierszych, ostatnich, naprzemiennych i pustych wierszy — Power Query #14

Dzisiaj chce porozmawiać o usuwaniu niepotrzebnych wierszy w Power Query, bo niedawno musiałem sporo zbędnych informacji (wierszy) usunąć zanim przeszedłem do analizy danych.

Mamy odpowiednio spreparowaną tabelę, która pomoże nam w poznaniu funkcjonalności usuwania wierszy w Power Query. Główne jej założeniem jest, że są to dane eksportowane z naszego głównego programu, który dzieli informacje na strony. Każda strona ma określoną ilość wierszy (15, żeby nie było ich za dużo w przykładzie 😉 ).Na każdej stronie są 2 linijki stopki. Cały dokument na wiersze Tytułu (zaczynające dokument/dane) oraz wiersze z informacjami końcowymi kończące dokument, które są nam zbędne.

Mamy jeszcze kilka pustych wierszy, zduplikowanych wierszy, i wierszy z "błędami".

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 01

Wczytujemy dane z tabeli do Power Query i zaczynamy usuwanie zbędnych wierszy (Na początku mamy 56 wierszy). Rozwijamy polecenie Usuń wiersze na karcie Narzędzia główne i w pierwszej kolejności usuwamy pierwsze wiersze (jest ich 7)

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 02

Otworzy się okno, w które wpisujemy ile pierwszych wierszy chcemy usunąć (7) i zatwierdzamy wybór przyciskiem OK – zostaje nam 49 wierszy.

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 03

Kolejnym krokiem jest usuwanie wierszy sekwencyjnie (naprzemiennie).

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 04

Mogliśmy to zrobić równie dobrze jako pierwszy krok, tylko musielibyśmy odpowiednio policzyć, kiedy chcemy zacząć usuwanie. Patrząc na nasze dane, po tym jak usunęliśmy 7 pierwszych wierszy tytułu, to chcemy zacząć usuwanie od 7 wiersza, usunąć 2 wiersze, a następnie zachować kolejne 13 wierszy (przypominam strona ma 15 linijek).

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 05

Po pierwszym usunięciu wiersze dalej są usuwane sekwencyjnie (naprzemienne), czyli, jak usunęli 2 wiersz od 7 linijki (7 i 8 wiersz) następnie zachowaliśmy 13 wierszy, to jeśli jeszcze nie doszliśmy do ostatniego wiersze, to znowu usuwamy 2 wiersze i zachowujemy 13 i tak aż do końca danych. Zostaje nam 43 wiersze.
Teraz usuwamy ostatnie wiersze.

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 06

Czyli wpisujemy 5 w okno usuwania ostatnich wierszy (zostaje 38).

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 07

Kolejną operacją jaką chcemy wykonać jest usuwanie pustych wierszy, czyli takich wierszy, gdzie we wszystkich wierszach występuje wartość null. Teraz są to wiersze nr 10 i 11. Wiersz 8 ma wartość null tylko w drugiej kolumnie, więc nie zostanie usunięty (zostaje 36 wierszy).

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 08

Jeśli chcielibyśmy usunąć wiersze z wartością null w kolumnie NrWierszy, to najprościej byłoby je odfiltrować i tak najprościej postąpić w sytuacji w której w danej kolumnie są wartości dla których chcemy usunąć całe wiersze (zostaje 35 wierszy).

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 09

Teraz chcemy usunąć błędy, tylko wartości w drugiej kolumnie podpisane jako 'błąd' nie są faktycznie błędem tylko tekstem. Zakładamy, że jeśli drugiej kolumnie występuje tekst, a nie liczba, to ten wiersz chcemy usunąć. Najprościej jest zmienić typ danych dla drugiej kolumny na liczbę (w tym przykładzie całkowitą). Ponieważ tekstów nie da się zamienić na liczbę Power Query w ich miejsce wstawia informację o błędzie (Error) i teraz możemy usunąć błędy. Musimy tylko pamiętać, że ma być zaznaczona kolumna, która zawiera błędy, które chcemy usunąć (zostaje 30 wierszy).

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 10

Została nam ostatnia operacja usuwania duplikatów. Przy niej musimy bacznie zwracać uwagę ile i które wiersze mamy zaznaczone, gdyż wiersz będzie uznany za duplikat, kiedy wcześniej istniał wiersz, który miał takie same wartości we wszystkich zaznaczonych kolumnach. 

Jeśli w naszym przykładzie zaznaczymy tylko pierwszą kolumnę (Dane zaimportowane). 

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 11

To tylko ta kolumna będzie przy sprawdzaniu duplikatów, więc, jeśli jakaś wartość się w niej powtórzy (wcześniej już był wiersz, który miał taką samą wartość w kolumnie Dane zaimportowane), to zostanie usunięty cały wiersz. Po tym zostałoby nam tylko 15 wierszy (jeśli tak zrobiłeś usuń ostatni krok zapytania).

My szukamy duplikatów po obu wierszach, a identyczne wartości w obu wierszach mamy tylko w wierszach 27 i 28, 

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 12

więc usuwamy te duplikaty po obu kolumnach i zostaje nam 29 wierzy. Teraz możemy je załadować do Excela.
P.S. Jak mogliśmy na podane powyżej sposoby usuwać wiersze, możemy je też zachować. Zachowujemy tylko wiersze wskazane. Pozostałe są usuwane.

Power Query 14 - Usuwanie wierszy - 13

Pozdrawiam
Adam Kopeć
Miłośnik Excela
Microsoft MVP