Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W
dzisiejszym poście omówimy zapisywanie ustawień tabeli przestawnych.
Zagadnienie to omówimy na przykładowych danych z rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
Tabelę przestawną wstawiamy z karty Wstawianie za pomocą
polecenia Tabela przestawna (rys. nr 2). Pamiętajmy – musimy mieć zaznaczoną
pojedynczą komórkę w danych na podstawie, których chcemy stworzyć tabelę
przestawną.
rys. nr 2 — Tabela przestawna
Pojawi nam się okno Tworzenie tabeli przestawnej. Zaznaczamy,
że chcemy ją utworzyć w istniejącym arkuszu (rys. nr 3) i zatwierdzamy
przyciskiem OK.
rys. nr 3 — Okno Tworzenie Tabeli przestawnej
Z panelu bocznego Pola tabeli przestawnej przeciągamy
interesujące nas dane, w naszym przypadku daty. Jeśli mamy Excela 365 to daty
automatycznie się pogrupują latami (rys. nr 4).
rys. nr 4 — Automatyczne grupowanie dat latami
Ja nie lubię tego sposobu grupowania. Aby zmienić grupowanie
klikamy prawym przyciskiem myszy na którąś z dat i z podręcznego menu wybieramy
polecenie Grupuj. Otworzy nam się okno Grupowanie, w którym odznaczamy
Kwartały, a następnie zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 5).
rys. nr 5 — Grupowanie
Otrzymamy tabelę przestawną z datami pogrupowanymi w lata z
wypisanymi miesiącami. Do tabeli dołożymy sobie jeszcze kilka elementów z okna Pól
tabeli przestawnej. Przeciągamy pole/kolumnę Województwo do obszaru etykiet
kolumn i pole/kolumnę Sprzedaż do okna obszaru podsumowań wartości (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Pola tabeli przestawnej
W wyniku tych działań otrzymamy tabelę przestawną
przedstawioną na rysunku powyżej. Chcemy zmienić wygląd naszej tabeli. Z karty
Projektowanie wybieramy polecenie Układ raportu a następnie Pokaż w formie tabelarycznej
(rys. nr 7).
rys. nr 7 — Pokaż w formie tabelarycznej
Otrzymamy tabelę, którą dużo łatwiej odczytać (rys. nr 8)
rys. nr 8 — Dane w formie tabelarycznej
Kolejnym krokiem jest zmiana formatowania. Klikamy prawym
przyciskiem myszy na dowolną komórkę z wartością sprzedaży i z podręcznego menu
wybieramy polecenie Format liczby. Otworzy nam się okno Formatowanie komórek, w
którym w zakładce Kategoria wybieramy formatowanie Walutowe, a następnie styl
formatowania liczbowego, które nam najbardziej odpowiada. Następnie zatwierdzamy
nasz wybór klikając przycisk OK (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Formatowanie walutowe
Zmienimy jeszcze kolorowanie (karta Projektowanie -> Style
tabeli przestawnej), żeby pokazać co jest w stanie zapamiętać nowa opcja w
Excelu 365.
rys. nr 10 — style tabeli przestawnej
Kolejnym ustawieniem jest włączenie sum końcowych. W karcie
Projektowanie, wybieramy polecenie Sumy końcowe, a następnie Włącz tylko dla
kolumn (rys. nr 11), czyli chcemy mieć podane sumy końcowe podliczone po
kolumnach.
rys. nr 11- Sumy końcowe
Teraz załóżmy, że chcemy stworzyć
nową tabelę, która będzie przypominała tą stworzoną powyżej. Przechodzimy do
menu Plik, a następnie Opcje. Otworzy nam się okno Opcje programu Excel. Na
karcie Dane znajdują się parametry związane z tabelą przestawną (rys. nr 12).
rys. nr 12 — Edytuj układ domyślny
Wyłączamy automatyczne grupowanie
kolumn po datach i godzinach (punkt 2 na powyższym obrazie) i wciskamy
polecenie Edytuj układ domyślny. Otworzy nam się okno Edytuj układ domyślny.
Świetną opcją jest to że możemy sobie zaimportować ustawienia z aktywnej tabeli
przestawnej, wystarczy kliknąć przycisk Importuj (rys. nr 13). Automatycznie
pojawią się ustawienia, które stworzyliśmy dla tabeli powyżej.
rys. nr 13 — Okno Edytuj układ domyślny
W Opcjach tabeli przestawnej (punkt 1 na powyższym obrazie) możemy
sprawdzić jeszcze więcej szczegółów.
Gdybyśmy kiedyś chcieli wrócić do standardowych ustawień
programu Excel wystarczy kliknąć przycisk Resetuj do ustawień domyślnych
programu Excel (punkt 2 na obrazie powyżej).
Teraz możemy stworzyć tabelę przestawną dla innych danych
przedstawionych na rysunku nr 14.
rys. nr 14 — Przykładowe dane
Wstawiamy tabelę przestawną korzystając z polecenie Tabela
przestawna z karty Wstawianie. Zaznaczamy w oknie Tworzenie tabeli przestawnej,
aby wstawiona została w tym samym arkuszu i zatwierdzamy klikając OK (rys. nr 15).
rys. nr 15 — Tworzenie tabeli przestawnej
Otworzy nam się panel boczny Pola tabeli przestawnej.
Przeciągamy Datę do okienka Wiersze. W ustawieniach wcisnęliśmy aby Excel nie
grupował nam dat, więc teraz musimy to zrobić sami. Klikamy na którąś datę
prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy polecenie Grupuj. W
oknie Grupowanie zaznaczamy aby grupowanie odbywało się po latach i miesiącach,
zatwierdzamy klikając przycisk OK. (rys. nr 16).
rys. nr 16 — Grupowanie
Po tym grupowaniu już widać, że otrzymaliśmy układ
tabelaryczny, czyli ten którym ustawiliśmy w poprzedniej tabeli. Przeciągamy
Sprzedawca do okienka Kolumny i Sprzedaż do okienka Suma Wartości. Otrzymamy
tabelę przedstawioną na rysunku nr 17.
rys. nr 17 — Tabela przestawna
Podsumowując możemy zauważyć, że Excel nie użył kolorystyki,
którą wybraliśmy dla tabeli wzorcowej oraz nie użył formatowania liczbowego z
tej tabeli. Nowe polecenie w Excelu 365 zapamiętuje wiele ustawień tabeli
przestawnej i z pewnością przyspieszy to pracę na tabelach przestawnych.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W dzisiejszym poście omówimy operacje na datach przed rokiem
1900. Zagadnienie to omówimy na przykładowych danych z rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
John Walkenbach napisał funkcje bazującą na kodach VBA, które
potrafią sobie poradzić z datami przed rokiem 1900. VBA obsługuje daty od roku
100 do 9999. Korzystając z funkcji Johna musimy pamiętać, że pisał je w
angielskim Excelu, więc w funkcjach ogranicznikiem jest przecinek (rys. nr 2).
W polskim Excelu oddzielamy argumenty funkcji znakiem ;.
rys. nr 2 — Typy funkcji obliczeń na datach przed rokiem 1900
Pliki Johna Walkenbacha były dostępne na stronie https://spreadsheetpage.com/index.php/tip/extended_date_functions/ niestety nie ma ich już pod tym adresem, ani nie udało mi się ich znaleźć w internecie, dlatego z godnie z tym jak zrozumiałem licencję udostępniam je za darmo do pobrania na mojej stronie w katalogu XDATEhttps://www.exceliadam.pl/youtube. Ważne jest aby zapamiętać jego lokalizacje (lub zapisać). W Excelu przechodzimy do karty Plik, a następnie Opcje. Otworzy nam się okno Opcje programu Excel. Wybieramy zakładkę Dodatki, upewniamy się że w okienku Zarządzaj mamy Dodatki programu Excel, a następnie wciskamy przycisk Przejdź (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Opcje programu Excel
Pojawi nam się okno Dodatki. Wciskamy przycisk Przeglądaj i
musimy znaleźć miejsce, gdzie rozpakowaliśmy pobrane wcześniej pliki. Wybieramy
plik xdate.xla i klikamy przycisk Otwórz. W oknie Dodatki pojawi nam się nasz
dodatek, zaznaczamy checkbox przy tym dodatku (Extended Date Functions) i
zatwierdzamy klikając przycisk OK (rys. nr 4).
rys. nr 4 — Okno Dodatki
Dzięki uruchomieniu tego dodatku, kiedy w komórce zaczniemy
pisać nazwę funkcji zaczynającą się od XD pojawią nam się funkcje Johna Walkenbacha.
Przy użyciu tych funkcji możemy sobie tworzyć daty. Moglibyśmy je stworzyć
wpisując je ręcznie, ale dzięki funkcji XDATE, kiedy po wpisaniu na końcu ciągu
trzech liter ddd, otrzymamy skrócony dzień tygodnia, jakiemu odpowiada ten
dzień. Przy wpisaniu ręcznym nie dałoby się sprawdzić jaki to był dzień
tygodnia.
Funkcja XDATEDIF podaje nam różnice dni, czyli ile dni jest
między danymi datami (rys. nr 5). Aby poprawnie działała musi mieć datę
zapisaną w formacie rr-mm-dd, nie może mieć żadnych dodatków, np. dnia
tygodnia.
rys. nr 5 — Odwołania do dat w formacie rr-mm-dd
Na stronie podanej na początku wpisu możemy doczytać jakie są
te funkcje, jakie maja argumenty i jakie wartości zwracają. Funkcje te działają
na bazie kodu VBA.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W tej
poradzie nauczymy się jak zmienić kolor wstążki w Excelu i rozmiar czcionki w
arkuszu. Ja zmieniłem kolor na ciemnoszary, ponieważ przy takim kolorze mniej
męczą mi się oczy. Takiej zmiany możemy dokonać w karcie Plik, klikając
polecenie Opcje (rys. nr 1).
rys. nr 1 — Opcje Excela
Pojawi nam się okno Opcje programu Excel. W zakładce Ogólne
zmieniamy Motyw pakietu Office – w naszym przypadku na ciemnoszary (rys. nr 2).
Zatwierdzamy klikając OK.
rys. nr 2 — Okno Opcji programu Excel
Możemy również zmienić Tło pakietu Office i rodzaj oraz
wielkość czcionki w nowym skoroszycie. Kiedy zaakceptujemy zmiany klikając OK,
zmiany nie uruchomią się od razu, należy uruchomić ponownie program Excel (rys.
nr 3).
rys. nr 3 — Zmiana opcji programu Excel
W efekcie zmieni nam się czcionka na arkuszu oraz na pasku
formuły (rodzaj i wielkość), natomiast nie zmieni się na wstążce.
Czytałem, że jeśli zmienimy czcionkę w systemie operacyjnym
Windows to automatycznie zmieni nam się czcionka w programie Excel. Mnie ta
zmiana nie zadziałała.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.