Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Excel Power Query 55 — Automatyczne usuwanie pustych kolumn

W tym poście zajmiemy się usuwaniem pustych kolumn w Power Query. Do mojego kursu na Udemy dostałem zapytanie czy jest możliwe szybkie usunięcie pustych kolumn z danych. W tego typu sytuacjach sam szukam odpowiedzi w gogle. Rozwiązanie znalazłem na stronie www.community.powerbi.com, mianowicie kod funkcji, którą będziemy mogli wykorzystać w naszym zadaniu (rys. nr 1).

 Rys. nr 1 – kod funkcji do usuwania pustych kolumn
Rys. nr 1 – kod funkcji do usuwania pustych kolumn 

Kopiujemy funkcję za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+C, a następnie wklejamy za pomocą skrótu Ctrl+V do Notepada ++, gdzie możemy podejrzeć elementy funkcji w kolorach (rys. nr 2).

Rys. nr 2 – formuła funkcji do usuwania pustych kolumn w Notepadzie ++
Rys. nr 2 – formuła funkcji do usuwania pustych kolumn w Notepadzie ++

Co istotne w tym zapisie – funkcja pobiera nam dane jako tabelę i usuwa puste kolumny z danych. Pobranej funkcji możemy użyć w Power Query. Załóżmy, że mamy przykładowe dane pokazane na rys. nr 3. Wynika z nich że zawierają one dużo pustych kolumn.

Rys. nr 3 – Przykładowe dane
Rys. nr 3 – Przykładowe dane

Rozwijamy polecenie Pobierz dane (punkt 2 na rys. nr 4) z karty Dane (punkt 1), następnie rozwijamy polecenie Z innych źródeł (punkt 3) i wybieramy polecenie Puste zapytanie (punkt 4).

Rys. nr 4 – ścieżka dostępu do polecenia Puste zapytanie
Rys. nr 4 – ścieżka dostępu do polecenia Puste zapytanie

Otworzy nam się pusty Edytor zapytań Power Query, gdzie musimy wkleić nasz kod M, czyli zapis funkcji skopiowany z Notepada++. Wybieramy polecenie Edytor zaawansowany z karty Narzędzia główne (rys. nr 5).

Rys. nr 5 – polecenie Edytor zaawansowany
Rys. nr 5 – polecenie Edytor zaawansowany

Otworzy nam się okno Edytora zaawansowanego, gdzie wklejamy za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+V naszą skopiowaną wcześniej funkcję (rys. nr 6). Zapis powinien wyglądać następująco:

(tbl as table) =>

let

            Headers = Table.ColumnNames(tbl),

            Result = Table.SelectColumns(tbl),

List.Select(Headers, each List.MatchesAny(Table.Column(tbl,_),

each_ <> null)))

in

Result

Rys. nr 6 – Edytor zaawansowany z zapisem funkcji
Rys. nr 6 – Edytor zaawansowany z zapisem funkcji

Wklejoną funkcję zatwierdzamy w Edytorze zaawansowanym przyciskiem Gotowe. Otrzymamy gotową funkcję przedstawioną na rys. nr 7.

Rys. nr 7 – Funkcja w Power Query
Rys. nr 7 – Funkcja w Power Query

Nie ma znaczenia, że zapis tej funkcji był w języku angielskim. Istotne jest, że ta funkcja pobiera tabelę i odpowiednio ją przekształca. Nasze zapytanie nazywa się Zapytanie 1, więc zmienimy jego nazwę w Ustawieniach zapytania na DeleteEmptyColumns, czyli Usuń puste kolumny. Co istotne nasze zapytanie ma postać funkcji co widać przy nazwie zapytania – skrót fx (rys. nr 8).

Rys. nr 8 – Zapytanie w postaci funkcji – oznaczenie fx
Rys. nr 8 – Zapytanie w postaci funkcji – oznaczenie fx

Sposób, którego używamy jest najprostszym sposobem użycia tej funkcji, czyli zaczytanie pustego zapytania i wstawienie do niego funkcji, następnie zaczytanie danych z Excela w formie tabeli do drugiego zapytania. Nie wychodząc z Power Query możemy rozwinąć sobie polecenie Nowe źródło (punkt 1 na rys. nr 9) na karcie Narzędzia główne, następnie rozwinąć polecenie Plik (punkt 2) i wybrać polecenie Excel (punkt 3).

Rys. nr 9 – ścieżka dostępu do polecenia Excel
Rys. nr 9 – ścieżka dostępu do polecenia Excel

Otworzy nam się okno Importowania danych, w którym musimy znaleźć plik z naszymi przykładowymi danymi z rys. nr 3. Wybieramy plik i klikamy na niego dwukrotnie lub zatwierdzamy nasz wybór przyciskiem Otwórz (rys. nr 10).

Rys. nr 10 – Okno Importowania danych
Rys. nr 10 – Okno Importowania danych

Otworzy nam się okno Nawigatora, gdzie na liście elementów wybieramy jeden arkusz, ten który chcemy przekształcić – o nazwie Dane. Nasz wybór zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 11).

Rys. nr 11 – okno Nawigator
Rys. nr 11 – okno Nawigator

Arkusz ten zostanie zaczytany do Power Query jako odrębne zapytanie co widać na rys. nr 12.

Rys. nr 12 – Arkusz zaczytany jako odrębne zapytanie
Rys. nr 12 – Arkusz zaczytany jako odrębne zapytanie

Dodatkowo możemy usunąć krok Zmieniono typ z Zastosowanych kroków (Ustawienia zapytania), ponieważ krok ten nic nie wnosi do naszych danych.

Aby usunąć puste kolumny wystarczy przejść na zapytanie z naszą funkcją i w polu tbl (Wprowadź parametr) wybrać naszą zaczytaną tabelę z drugiego zapytania. Wybór tabeli zatwierdzamy przyciskiem Wywołaj (rys. nr 13).

Rys. nr 13 – Wprowadzanie parametru funkcji (wybór tabeli z drugiego zapytania)
Rys. nr 13 – Wprowadzanie parametru funkcji (wybór tabeli z drugiego zapytania)

W wyniku zadziałania funkcji otrzymamy dane w formie tabeli, z których zostały usunięte wszystkie puste kolumny (rys. nr 14).

Rys. nr 14 – Dane w formie tabeli po usunięciu pustych kolumn
Rys. nr 14 – Dane w formie tabeli po usunięciu pustych kolumn

Co istotne do poprawnego zadziałania tej funkcji musi być całkowicie pusta kolumna (np. kolumna nr 7 ma test w przedostatnim wierszu i już nie została usunięta). Po nagłówkach kolumn doskonale widać jak dużo kolumn zostało usuniętych.

Podsumowując pokazaliśmy sposób usunięcia pustych kolumn w Power Query znaleziony w internecie. Jeśli jesteś bardziej zaawansowanym użytkownikiem możesz zaczytać dane do Power Query i wkleić tą funkcję pod razu w jednym zapytaniu. Innym sposobem wywołania funkcji jest polecenie Wywołaj funkcję niestandardową z karty Dodaj kolumnę (rys. nr 15).

Rys. nr 15 – polecenie Wywołaj funkcję niestandardową
Rys. nr 15 – polecenie Wywołaj funkcję niestandardową

Tak przygotowane dane musimy załadować do Excela, w tym celu wybieramy polecenie Zamknij i załaduj z karty Narzędzia główne (rys. nr 16).

Rys. nr 16 – polecenie Zamknij i załaduj
Rys. nr 16 – polecenie Zamknij i załaduj

Nie przekształcaliśmy dodatkowo danych, zależało nam jedynie na usunięciu pustych kolumn z danych. Zapytania zostały załadowane do Excela jako połączenia (ze względu na to, że mamy kilka zapytań) – rys. nr 17.

Rys. nr 17 – Zapytania załadowane do Excela jako połączenia
Rys. nr 17 – Zapytania załadowane do Excela jako połączenia

Zaznaczamy zapytanie Wywołano funkcję i klikamy na nie prawym przyciskiem myszy, następnie z podręcznego menu wybieramy polecenie Załaduj do (rys. nr 18).

Rys. nr 18 – polecenie Załaduj do
Rys. nr 18 – polecenie Załaduj do

Otworzy nam się okno Importowania danych, gdzie wybieramy sposób wyświetlania danych jako Tabela i wskazujemy miejsce wstawienia danych, czyli Istniejący arkusz oraz wskazujemy konkretną komórkę. Tak ustawione parametry importowania danych zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 19).

Rys. nr 19 – okno Importowania danych
Rys. nr 19 – okno Importowania danych

Otrzymamy dane wstawione do Excela przedstawione na rys. nr 20.

Rys. nr 20 – Dane zaczytane do Excela
Rys. nr 20 – Dane zaczytane do Excela

Tak przygotowane dane wymagają jeszcze obróbki, mianowicie uporządkowania ich, usunięcia zbędnych wierszy i zbędnych informacji. Najważniejsze że udało nam się wykonać pierwszy krok, czyli automatyczne usuwanie niepotrzebnych kolumn za pomocą funkcji znalezionej w internecie.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Excel Power Query 49 — Błąd przy pobieraniu nazwanego zakresu, który jest filtrowany

W dzisiejszym poście zajmiemy się błędem, który pojawia się przy pobieraniu danych, kiedy wcześniej nałoży się filtr. Załóżmy, że mamy w przykładowych danych zakres, który nie jest tabelą.  Zaznaczamy ten zakres i będziemy chcieli go nazwać — po prostu NazwanyZakres (w miejscu oznaczonym strzałką na rys. nr 1).

rys. nr 1 - nazywanie zaznaczonego zakresu
rys. nr 1 — nazywanie zaznaczonego zakresu

Nazwanie zakresu pozwala nam wrócić do niego z każdego miejsca w arkuszu (z każdej komórki) rozwijając okno, w którym nazywaliśmy ten zakres (rys. nr 2).

rys. nr 2 - powrót do nazwanego zakresu z każdego miejsca w arkuszu
rys. nr 2 — powrót do nazwanego zakresu z każdego miejsca w arkuszu

Kiedy mamy nazwany zakres możemy za pomocą polecenia Z tabeli/zakresu z karty Dane pobrać go do Power Query (rys. nr 3).

rys. nr 3 - pobieranie danych do Power Query za pomocą polecenia Z tabeli/zakresu
rys. nr 3 — pobieranie danych do Power Query za pomocą polecenia Z tabeli/zakresu

W takim przypadku Power Query nie ma żadnych problemów, pobiera dane prawidłowo. Otworzy nam się Edytor zapytań z wczytanym zaznaczonym zakresem (rys. nr 4).

rys. nr 4 - edytor zapytań z wczytanym zakresem z Excela
rys. nr 4 — edytor zapytań z wczytanym zakresem z Excela

Problem pojawia się jeśli na ten nazwany zakres w Excelu nałożymy filtr, a następnie za pomocą polecenia Z tabeli/zakresu z karty Dane wczytamy ten zakres do Power Query. Otworzy nam się edytor zapytań Power Query, ale z błędem (rys. nr 5).

rys. nr 5 - edytor zapytań z wczytanym zaznaczonym zakresem z błędem
rys. nr 5 — edytor zapytań z wczytanym zaznaczonym zakresem z błędem

Błąd wynika z tego, że Power Query nie odczytuje zakresu danych tylko próbuje odczytać filtr, który jest nałożony na ten zakres (rys. nr 6).

rys. nr 6 - próba odczytania danych nie z zaznaczonego zakresu a z nałożonego filtru
rys. nr 6 — próba odczytania danych nie z zaznaczonego zakresu a z nałożonego filtru

Możemy przyjrzeć się dokładniej funkcji Excel.CurrentWorkbook, gdzie widzimy, że przy nazwie filtru jest błąd, ponieważ Power Query próbuje pobrać tabelę, której nazwa nie istnieje (rys. nr 7).

rys. nr 7 - Próba pobrania danych z tabeli, której nazwa nie istnieje
rys. nr 7 — Próba pobrania danych z tabeli, której nazwa nie istnieje

Jako tester lubię sobie czasem poeksperymentować, poszukać sposobu na obejście tego błędu. W innym pliku rozwijamy polecenie Pobierz dane (punkt 2 na rys. nr 8) z karty Dane (punkt 1), następnie rozwijamy polecenie Z pliku (punkt 3) i wybieramy Ze skoroszytu (punkt 4).

rys. nr 8 - ścieżka dostępu do polecenia Ze skoroszytu
rys. nr 8 — ścieżka dostępu do polecenia Ze skoroszytu

Otworzy nam się okno Importowanie danych, gdzie wybieramy nasz plik klikając na niego dwa razy (rys. nr 9).

rys. nr 9 - okno Importowania danych
rys. nr 9 — okno Importowania danych

Otworzy nam się okno Nawigator, gdzie możemy podejrzeć zawartość skoroszytu, czyli jego poszczególne elementy (rys. nr 10).

rys. nr 10 -  okno Nawigator, gdzie możemy podejrzeć zawartość skoroszytu
rys. nr 10 — okno Nawigator, gdzie możemy podejrzeć zawartość skoroszytu 

Jeśli zaznaczymy sobie cały plik Excela i wciśniemy przycisk Edytuj, to zobaczymy wszystkie elementy i zakresy z tego pliku. Otworzy nam się edytor zapytań Power Query z listą tych wszystkich elementów. Tutaj Power Query użyje innej funkcji Excel.Workbook (rys. nr 11).

rys. nr 11 - Edytor zapytań z listą wszystkich elementów znajdujących się w skoroszycie
rys. nr 11 — Edytor zapytań z listą wszystkich elementów znajdujących się w skoroszycie

W naszych danych nie interesują nas arkusze, czyli odfiltrujemy kolumnę Kind. W tym celu klikamy na trójkąt przy nazwie kolumny Kind i odznaczamy checkbox przy nazwie Sheet (czyli arkusz). Filtr zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 12).

rys. nr 12 - nakładanie filtru (odfiltrowanie arkuszy)
rys. nr 12 — nakładanie filtru (odfiltrowanie arkuszy)

Otrzymamy tabelę tylko ze zdefiniowanymi nazwami przedstawioną na rys. nr 13.

rys. nr 13 - tabela ze zdefiniowanymi nazwami
rys. nr 13 — tabela ze zdefiniowanymi nazwami

Interesuje nas jeszcze kolumna Hidden, która pokazuje które elementy są ukryte. Filtr nałożony na dane jest ukryty, natomiast nazwany zakres jest widoczny. Przy pobieraniu danych Power Query sięga niestety po tą tabelę, która jest ukryta (rys. nr 14).

rys. nr 14 -  elementy ukryte - Hidden
rys. nr 14 — elementy ukryte — Hidden

W takim rozwiązaniu Power Query nie ma problemu i poprawnie odczytuje dane.

Jak możemy obejść ten błąd przy standardowym pobieraniu danych do Power Query? 

Wyłączamy filtr w naszym nazwanym zakresie. Jest on niewidoczny ale dalej się tam znajduje. Stworzyliśmy tabelę pomocniczą z zakresem do filtrowania i właśnie na nią nakładamy ten filtr za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+L (rys. nr 15).

rys. nr 15 - nakładanie filtru za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+L
rys. nr 15 — nakładanie filtru za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+L

Teraz jeśli pobierzemy dane z tego zakresu za pomocą polecenia Z tabeli/zakresu z karty Dane, otworzy nam się edytor zapytań Power Query z wczytanym zakresem (rys. nr 16).

rys. nr 16 - Edytor zapytań z wczytanym zakresem
rys. nr 16 — Edytor zapytań z wczytanym zakresem

W kroku Źródło w Zastosowanych krokach możemy podejrzeć sobie funkcję użytą przez Power Query. Możemy zauważyć, że dalej pojawia nam się błąd mimo, że dane zostały wczytane (rys. nr 17).

rys. nr 17 - funkcja Excel.CorrentWorkbook
rys. nr 17 — funkcja Excel.CorrentWorkbook

Sposobem na zlikwidowanie błędu jest zmiana właściwości zakresu w VBA (rys. nr 18).

rys. nr 18 - zmiana właściwości zakresu w VBA
rys. nr 18 — zmiana właściwości zakresu w VBA

Wynika z tego, że funkcja Power Query źle odwołuje się do zakresu i stąd wynika problem (zły zapis zakresu – pojedynczy cudzysłów).

Podsumowując celem tego filmu było pokazanie, że Power Query nie zawsze chce zwracać dane, których potrzebujesz. Przede wszystkim w sytuacji kiedy nakładasz filtr na nazwany zakres.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama