Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W dzisiejszym poście nauczymy się jak wyciągnąć rok, miesiąc i dzień z daty. Nauczymy się tworzyć prostą tabelę kalendarza w Power Query. W tym przykładzie interesujące jest to, że nie mamy żadnych danych bazowych, zaczynamy od pustego arkusza w Excelu. Wszystko stworzymy w Power Query. Aby przejść do Edytora zapytań w Power Query rozwijamy polecenie Nowe zapytanie (punkt nr 2 na rysunku nr 1) z karty Dane, a następnie wybieramy kolejno polecenia Z innych źródeł (punkt nr 3) i Puste zapytanie (punkt nr 4).
rys. nr 1 — Z innych źródeł
Otworzy nam się pusty Edytor zapytań. W pasku formuły
wpiszemy funkcję List.Dates. Musimy pamiętać o tym, że Power Query jest case
sensitive, czyli zwraca uwagę na wielkość liter. Po wpisaniu tej funkcji w
pasku formuły wciskamy przycisk Enter. Power Query rozpozna funkcję List.Dates
i pokaże jej parametry, które musimy określić (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Funkcja List.Dates
Power
Query podpowiada nam co to jest za funkcja i podaje przykład jej zastosowania.
W miejscu wprowadź parametry w polu Start podajemy datę początkową, u nas
2017-01-01. W polu Count wpisujemy 365, co oznacza, że chcemy mieć rozpisany
cały rok. Natomiast w polu Step wpisujemy wartość 1, czyli chcemy mieć przeskok
o jeden dzień. Wpisane parametry zatwierdzamy przyciskiem Wywołaj (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Wprowadź parametry funkcji
Otrzymamy listę dni w roku 2017, począwszy od daty 2017-01-01
z krokiem co jeden dzień. Wywołanie funkcji spowoduje, że pojawi się nam ona na
liście zapytań, jako nowe zapytanie (oznaczone zieloną strzałką na rysunku nr 4).
rys. nr 4 — Lista zapytań
Jeśli nie chcemy aby pokazywało się nam nowe zapytanie, to
możemy wyciąć (Ctrl+X) parametry z paska formuły dla zapytania Wywołano funkcję
(część zaznaczona na rysunku nr 5), a następnie wkleić je (Ctrl+V) w pasku
formuły do zapytania fx Zapytanie2.
rys. nr 5 — Zmiana w pasku formuły
Lista z datami wyświetli nam się teraz w zapytaniu Zapytanie
2, a w zapytaniu Wywołano funkcję wyświetli się błąd. W kolejnym kroku musimy
usunąć to zapytanie — klikamy prawym przyciskiem myszy na jego nazwę i z
podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Usuń zapytanie
Pojawi nam się komunikat Usuwanie zapytania, w którym musimy
potwierdzić naszą decyzję klikając przycisk Usuń (rys. nr 7).
rys. nr 7 — Komunikat usuwanie zapytania
Nasze zapytanie cały czas jest listą, a my potrzebujemy
tabeli, bo chcemy z tej listy wyciągnąć rok, miesiąc i dzień. Klikamy prawym
przyciskiem myszy na nagłówek Lista i z podręcznego menu wybieramy polecenie Do
tabeli.
rys. nr 8 — Do tabeli
Pojawi się nam okno Do tabeli, w którym możemy wybrać
ogranicznik i sposób obsługi dodatkowych danych. Na tym etapie nic nie
zmieniamy, zostawiamy domyślne parametry, a następnie zatwierdzamy przyciskiem
OK. (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Okno Do tabeli
Otrzymamy tabelę danych z jedną kolumną Column1, którą możemy
dowolnie przekształcać (rys. nr 10).
Na stronie Microsoftu możemy znaleźć informację, że jeśli
chcemy mieć nazwy kolumn to musimy zmienić w pasku formuły parametr
"null". Nazwę wpisujemy w nawiasach klamrowych {"Data"} co
pokazaliśmy na rysunku nr 12.
rys. nr 12 — zmiana parametru null w formule
Jeśli nie znamy na tyle Power Query wystarczy dwa razy
kliknąć na nazwę kolumny i ją zmienić.
Jeśli chcemy wyciągnąć z naszych dat rok, miesiąc i dzień to
najlepiej dodać kolumny. Możemy również użyć poleceń z karty Przekształć, ale
wtedy przekształcimy istniejącą kolumnę a nam chodzi o dodanie nowych kolumn z
interesującymi nas danymi. Z karty Dodaj kolumnę wybieramy kolejno polecenia
Data (punkt nr 2 na rysunku nr 13), następnie Rok (punkt nr 3) i znowu Rok
(punkt nr 4).
rys. nr 13 — Dodaj kolumnę Rok
Otrzymamy tabelę z dodatkową kolumną Rok. Analogicznie
korzystając z polecenia Data z karty Dodaj kolumnę, a następnie Miesiąc i
Miesiąc. Następnie powtarzamy ścieżkę z tą różnicą że na ostatnim etapie
wybieramy polecenie Nazwa miesiąca (punkt nr 4 na rysunku nr 14).
rys. nr 14 — Dodaj kolumnę Nazwa miesiąca
Wybierając na końcu polecenie Dzień otrzymamy kolumnę z
numerem dnia w miesiącu. Możemy też wybrać w czwartym kroku polecenie Nazwa
dnia, wtedy otrzymamy nazwy dni tygodnia przypisane do konkretnych dat (rys. nr 15).
rys. nr 15 — Dodaj kolumnę Nazwa dnia
Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 16.
rys. nr 16 — Dane z dodanymi kolumnami
W panelu bocznym Ustawienia zapytania możemy zmienić nazwę zapytania na Kalendarz (rys. nr 17).
rys. nr 17 — Zmiana nazwy zapytania
Nasz kalendarz jest już gotowy i możemy go sobie wczytać do
Excela. W tym celu używamy polecenia Zamknij i załaduj do (punkt nr 3 na
rysunku nr 18) z karty Narzędzia główne.
rys. nr 18 — Zamknij i załaduj do
Otworzy nam się okno Ładowanie do, gdzie możemy ustawić
parametry naszego kalendarza. Mianowicie wybrać sposób wyświetlania danych jako
tabela i miejsce wstawienia danych – Istniejący arkusz i konkretna komórka.
Ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem Załaduj (rys. nr 19).
rys. nr 19 Okno Ładowanie do
Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 20.
rys. nr 20 — Dane załadowane do Excela
Z mojego niedopatrzenia wynika sposób wyświetlania danych w kolumnie Data, nie zmieniliśmy sposobu wyświetlania danych. Wybieramy polecenie Edytuj (punkt nr 2 na rysunku nr 21) z karty Zapytanie.
rys. nr 21 — Edytuj zapytanie
Wracamy do Edytora zapytań z naszym kalendarzem. Klikamy na
tytuł kolumny Data i z podręcznego menu wybieramy polecenie Data, aby zmienić
formatowanie domyślne (rys. nr 22).
rys. nr 22 — Zmiana typu formatowania danych
Power Query zmieni nam typ wyświetlania danych. Ponownie używając polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne wczytujemy dane do Excela. Otrzymamy kalendarz przedstawiony na rysunku nr 23.
rys. nr 23 — Dane końcowe
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W dzisiejszym poście omówimy funkcje WYSZUKAJ.PIONOWO zwracającą
wszystkie wartości spełniające dane warunki oraz POŁĄCZ.TEKSTY. Zagadnienie to
omówimy na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
W filmie Excel VBA odcinek 12 ( https://www.youtube.com/watch?v=nUhq-noDd2k )
pokazałem jak samodzielnie napisać funkcje, która znajdzie wszystkich
sprzedawców z np. województwa świętokrzyskiego (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Szukanie sprzedawców według województwa
Od kiedy udało mi się zainstalować licencję 365 Microsoft MVP
mam dostęp do funkcji POŁĄCZ.TEKSTY, dzięki której możemy znacznie szybciej przypisać
sprzedawców do konkretnych województw. Aby dobrze zrozumieć jak działa ta
funkcja omówimy sobie jej poszczególne argumenty. Zapis funkcji będzie wyglądał
następująco:
=POŁĄCZ.TEKSTY(", ";FAŁSZ;D2:D8)
Pierwszym argumentem funkcji jest Ogranicznik, w naszym przypadku będzie to przecinek i spacja (", "), czyli sposób rozdzielenia wyników. Kolejnym argumentem jest Ignoruj_puste, czyli PRAWDA (ignoruj puste komórki) lub FAŁSZ (uwzględnij puste komórki). W naszym przykładzie wybierzemy FAŁSZ (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Drugi argument funkcji
Następnym argumentem jest Tekst_1, czyli tekst lub zakresy tekstu, które chcemy połączyć. W naszym przykładzie zaznaczymy sobie nazwy województw i dwie komórki poniżej, żeby zobaczyć zachowanie funkcji dla pustych komórek (zakres D2:D8). Wybraliśmy jako drugi argument FAŁSZ, dlatego na końcu mamy uwzględnione puste komórki (rys. nr 4).
rys. nr 4 — Uwzględnione puste komórki w wyniku funkcji POŁĄCZ.TEKSTY
W większości sytuacji chcemy ignorować puste komórki
(wpisujemy PRAWDA lub 1), dlatego nasza formuła powinna wyglądać następująco:
=POŁĄCZ.TEKSTY(", ";PRAWDA;D2:D8)
Kiedy zatwierdzimy tak wpisaną formułę nie mamy już
dodatkowych przecinków i pustych miejsc w wynikach.
Teraz kiedy wiemy jak działa funkcja POŁĄCZ.TEKSTY, musimy
podać funkcji właściwe zakresy dane. Będziemy do tego potrzebować formuły tablicowej
– funkcji JEŻELI, która najpierw sprawdzi nam kryteria. Naszym kryterium jest
województwo, czyli zaznaczamy zakres $A$2:$A$18 i porównujemy ten zakres do
województwa które nas interesuje w tym momencie, czyli do komórki D2. Jeżeli
danym wierszu jest wartość która nas interesuje, to chcemy otrzymać sprzedawcę,
czyli jako drugi argument funkcji JEŻELI zaznaczamy zakres ze sprzedawcami
($B$$:$B$18). Natomiast w sytuacji kiedy nasz warunek nie jest spełniony chcemy
otrzymać pusty ciąg tekstowy, czyli jako trzeci argument wpisujemy nic ("").
Zapis funkcji będzie wyglądał następująco:
Jeśli podejrzymy sobie wynik funkcji JEŻELI za pomocą
klawisza F9 w trybie edycji komórki zobaczymy następujące wyniki (rys. nr 5)
rys. nr 5 — Podgląd wyników w trybie edycji komórki
Otrzymamy kilku sprzedawców dla województwa świętokrzyskiego
i puste ciągi tekstowe dla pozostałych województw. Pamiętamy, że cyfra 1 w
funkcji POŁĄCZ.TEKSTY ignoruje te puste miejsca, więc jako wynik otrzymamy
tylko imiona sprzedawców. Zatwierdzamy formułę i otrzymujemy błąd- za dużo
sprzedawców (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Błędny wynik funkcji
Błąd ten wynika z tego iż funkcja JEŻELI jest formułą
tablicowa i żeby zadziałała poprawnie należy ją zatwierdzić używając skrótu
klawiszowego Ctrl+Shift+Enter (rys. nr 7).
rys. nr 7 — Poprawny wynik funkcji tablicowej
Przeciągamy formułę w dół i otrzymujemy wyniki dla wszystkich województw (rys. nr 8 ).
rys. nr 8 — Wynik działania funkcji dla całej tabeli
Podsumowując skorzystanie z funkcji JEŻELI i POŁĄCZ.TEKSTY jest
dużo prostsze niż pisanie kodów w VBA. Musimy jednak pamiętać o prawidłowych
zakresach danych i o zatwierdzaniu formuł tablicowych skrótem klawiszowym Ctrl+Shift+Enter.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.