Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W dzisiejszym poście nauczymy jak w Power Query znaleźć pary
produktów, które wystąpiły razem w danych. Nie ma znaczenia czy będziemy
bazować na Id produktu czy na jego nazwie. Załóżmy, że mamy listę zakupów z
produktami oznaczonymi numerami Id. Ręczne wyszukiwanie par jest pracochłonne i
męczące. Rozwiązanie tego problemu omówimy na podstawie przykładowych danych
przedstawionych na rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
W pierwszym kroku musimy wczytać nasze dane do Power Query, w
tym celu wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr 2 na rysunku nr 2) z karty Dane.
rys. nr 2 — Z tabeli
Otworzy nam się Edytor zapytań z wczytaną tabelą tIdProduktu.
W polu Zastosowane kroki usuwamy krok Zmiana typu, ponieważ nie jest nam
potrzebny. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 3.
rys. nr 3 — edytor zapytań
W kolejnym etapie musimy zduplikować tą kolumnę. Wybieramy
polecenie Duplikuj kolumnę (punkt nr 2 na rysunku nr 4) z karty Dodaj kolumnę.
rys. nr 4 — duplikuj kolumnę
Następnie dokładamy jeszcze kolumnę z indeksem, żebyśmy
widzieli które to były zakupy. Wybieramy polecenie Kolumna indeksu (punkt nr 2
na rysunku nr 5) a następnie od 01 (punkt nr 3 na rysunku nr 5) z karty Dodaj
kolumnę.
rys.. nr 5 — Dodaj kolumnę indeksu
Aby w Power Query znaleźć pary produktów musimy podzielić
dane po ogranicznikach a następnie odpowiednie dane połączyć. Wybieramy
polecenie Podziel kolumny (punkt nr 2 na rysunku nr 6) z karty Narzędzia
główne, a następnie polecenie Według ogranicznika (punkt nr 3 na rysunku nr 6).
rys. nr 6 — Podziel kolumny według ogranicznika
Otworzy nam się okno Dzielenia kolumny według ogranicznika,
gdzie musimy określić parametry tego dzielenia. W polu Wybierz lub wprowadź
ogranicznik wybieramy Niestandardowy (punkt nr 1 na rysunku nr 7), a następnie
wpisujemy użyty u nas ogranicznik, czyli przecinek i spacja. W opcji Podziel
przy wybieramy checkbox przy Każdym wystąpieniu ogranicznika (punkt nr 2 na
rysunku nr 7). Natomiast w Opcjach zaawansowanych Podziel na (punkt nr 3 na
rysunku nr 7) zaznaczamy checkbox przy Wierszach. Tak dobrane ustawienia
zatwierdzamy przyciskiem OK.
rys. nr 7 — Dzielenie kolumny według ogranicznika
Otrzymamy dane, których fragment został przedstawiony na
rysunku nr 8.
rys. nr 8 Podzielone dane
Power Query przy okazji dzielenia kolumny zamienił nam dane
na liczby. Nie ma to większego znaczenia. Analogicznie postępujemy dla drugiej
kolumny (kopii pierwszej). Wybieramy polecenie Podziel kolumny, a następnie
według ogranicznika z karty Narzędzia główne (jak na rysunku nr 6). Pojawi się
nam okno Dzielenia kolumny według ogranicznika, w której ustawiamy takie same
parametry jak dla pierwszej kolumny (jak na rysunku nr 7) i wybrane parametry
zatwierdzamy klikając przycisk OK. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 9.
rys. nr 9 — takie same wartości w dwóch kolumnach
W danych tych pojawia się problem – mamy zduplikowane pary
(zaznaczone na rysunku nr 9 zielonym prostokątem). Można łatwo rozwiązać ten
problem, ponieważ interesuje nas sytuacja, kiedy danej z kolumny pierwszej są
mniejsze od danych z kolumny drugiej. Wystarczy dodać kolumnę warunkową z karty
Dodaj kolumnę (rys. nr 10)
rys. nr 10 — Dodaj kolumnę warunkową
Otworzy nam się okno Dodawania kolumny warunkowej, gdzie
musimy określić Nazwę kolumny – Pary (punkt nr 1 na rysunku nr 11), Następnie
wypełnić warunek w punkcie 2 na rysunku nr 11. Ważne jest, że jeśli warunek
zostanie spełniony to chcemy otrzymać wartość z pierwszej kolumny, natomiast
jeśli nie zostanie spełniony chcemy otrzymać wartość null (punkt nr 3 na
rysunku nr 11). Tak dobrane parametry kolumny warunkowej zatwierdzamy
przyciskiem OK.
rys. nr 11 — okno dodawania kolumny warunkowej
Konkretnie chcemy otrzymać wartość z pierwszej kolumny tylko
wtedy kiedy wartość z pierwszej kolumny jest mniejsza od wartości z drugiej
kolumny. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 12. Nie jest to jeszcze
wynik docelowy, bo chcemy otrzymać parę, ale ważne jest, że para pokazuje się
dla jednej sytuacji w pierwszym zakupie.
rys. nr 12 — Dane z kolumną warunkową
Aby otrzymać jako wynik parę, musimy wprowadzić zmiany w zapisie formuły w pasku formuły. Dołożyć z ogranicznikiem wartość z kolumny drugiej. Zapis formuły został przedstawiony na rysunku nr 13 (zieloną strzałką zaznaczono wprowadzoną zmianę). Wprowadzoną zmianę zatwierdzamy przyciskiem Enter.
rys. nr 13 — zapis formuły
W wyniku otrzymamy błąd ponieważ nasze dane zostały zmienione
na liczby. Aby obejść ten problem musielibyśmy użyć funkcji Number.ToText. My
użyjemy łatwiejszego sposobu – z zastosowanych kroków usuniemy krok zmiany typu
danych z tekstu na liczby – Zmieniono typ i Zmieniono typ1 (rys. nr 14).
rys. nr 14 — usunięcie kroków
Otrzymamy wtedy prawidłowe dane przedstawione na rysunku nr 15.
rys. nr 15 — Dane w formie tekstowej
Pozostaje nam pogrupować te produkty po ilości, użyjemy do
tego polecenia Grupowanie według (punkt nr 2 na rysunku nr 16) z karty
Narzędzia główne.
rys. nr 16 — Grupowanie według
Otworzy się nam okno Grupowania według, w którym musimy
określić nazwę nowej kolumny i rodzaj operacji jaką chcemy wykonać. Wybrane
parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 17).
rys. nr 17 — Okno Grupowania według
Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 18.
rys. nr 18 — pogrupowane dane
W danych tych wiele razy powtórzyła nam się wartość null,
więc wystarczy przefiltrować dane, żeby odfiltrować wyniki dla null. Klikamy na
ikonkę trójkącika w nazwie kolumny Pary i odznaczamy w filtrach null (rys. nr 19).
rys. nr 19 — Odfiltrowanie danych dla null
W kolejnym etapie chcemy posortować dane malejąco w obu
kolumnach. Korzystamy z podręcznego menu po naciśnięciu ikonki trójkącika w
tytule kolumn, gdzie wybieramy polecenie Sortuj malejąco (rys. nr 20).
rys. nr 20 — Sortuj malejąco
Otrzymamy końcowe dane, które możemy załadować do Excela.
Korzystamy z polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 21).
rys. nr 21 — Zamknij i załaduj do
W Excelu otworzy nam się okno Ładowania do, gdzie ustawiamy
parametry wstawianych danych. Sposób wyświetlania danych jako tabela i miejsce
wstawienia danych jako istniejący arkusz i wskazujemy konkretną komórkę.
Powyższe parametry zatwierdzamy przyciskiem Załaduj (rys. nr 22).
rys. nr 22 — Okno Ładowanie do
Otrzymamy dane wstawione do Excela przedstawione na rysunku
nr 23.
rys. nr 23 — dane wczytane do Excela
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.