Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W dzisiejszym wpisie nauczymy się czym są funkcje nietrwałe,
ulotne w Excelu. Bill Szysz często wypowiada się, żeby nie korzystać z tych
funkcji. Są to przede wszystkim takie funkcji jak: PRZESUNIĘCIE, TERAZ, DZIŚ,
LOS, LOS.ZAKR, ADD.POŚR, KOMÓRKA – w zależności od argumentów, INFO,
SUMA.JEŻELI przy nierównych zakresach. Wadą tych funkcji jest to, że bardzo
często się przeliczają i a to powoduje duże obciążenie procesora. Temat ten omówimy
na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
Ogólnie jeśli parametry funkcji się nie zmieniają i wartości
w komórkach, do których się odwołuje pozostają bez zmian, to taka funkcja się
nie przelicza ponownie. Natomiast funkcje wymienione powyżej przeliczają się za
każdym razem, kiedy naciśniemy klawisz F9. W tym wpisie opieram się na
informacjach ze strony internetowej https://www.decisionmodels.com/calcsecretsi.htm Znajdziemy
na tej stronie plik do pobrania (volatileFuncs.zip), który pozwoli ci
przetestować tą ulotność wyżej wymienionych funkcji.
Funkcja INDEKS nie będzie się przeliczać, jeśli jej argumenty
się nie zmienią. Jest funkcją stałą. A reszta funkcji z naszych przykładowych funkcji
to funkcje nietrwałe. Użycie funkcji nietrwałej i jej ponowne przeliczenie
spowoduje zmiany w całym arkuszu, jeśli dalej będziemy mieć odwołania do
komórki z wynikiem z tej funkcji.
Przykładowo w komórce C12 mamy wynik z funkcji nietrwałej. W
komórce niżej mamy formułę VBA, która odwołuje się do wyniku z funkcji
nietrwałej (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Formuła VBA zliczająca ilość przeliczeń
Aby zobaczyć jak działa funkcji VBA z komórki C13 musimy użyć
skrótu klawiszowego Alt+F11. W danych mamy jedną modułową zmienną i dodajemy do
niej liczbę 1 za każdym razem kiedy uruchomimy komputer (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Okno formuły VBA
Zwracamy wynik z dodatkowymi obliczeniami, aby na pewno te
wartości się nie zmieniły. Użyto tutaj operacji przyrównania (kiedy w VBA
przyrównuje się dwie takie same wartości to zwraca wartość ‑1), więc aby
otrzymać wynik bez zmian trzeba dodać 1. Na końcu mamy linijkę, która (skrót
klawiszowy Ctrl+G) w oknie Immediate wypisuje informacje, w której komórce była
uruchamiana ta funkcja. Można uruchomić okno Immediate za pomocą skrótu
klawiszowego Ctrl+G lub z karty View wybrać opcję Immediate Window (rys. nr 4).
rys. nr 4 — Immediate window
W naszych przykładowych danych kolorem żółtym oznaczono
funkcje nietrwałe. Kiedy naciśniemy klawisz F9, aby ponownie przeliczyć arkusz
to wszystkie funkcje oznaczone kolorem żółtym zmienią wynik.
Podsumowując funkcje nietrwałe przeliczają się za każdym
razem kiedy coś wpiszemy, np. wpiszemy w dowolną komórkę słowo Tekst i
zatwierdzimy Enterem, to funkcje nietrwałe się przeliczą. Zrobią to przy każdej
zmianie danych, nawet takich do których one nie mają odwołania. Każde nasze
działanie w Excelu spowoduje ich ponowne przeliczenie.
Ciekawostką jest, że funkcja SUMA.JEŻELI również może być
nietrwała ale tylko w sytuacji kiedy zakresy, do których się odwołujemy nie są
ze sobą tożsame – nie są tej samej długości (rys. nr 5).
rys. nr 5 — Różne zakresy dla funkcji LICZ.JEŻELI
W naszym przykładzie argument Zakres ma pięć komórek, a drugi
argument po którym sumujemy ma tylko jedną komórkę.
Dodatkowo pamiętajmy, że każda formuła, która odwołuje się do
funkcji ulotnej, będzie przeliczana, ponieważ komórka do której się odwołuje
uległa zmianie.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
Jak losować elementy z różnymi wagami prawdopodobieństwa?
Losowanie elementów z różnym prawdopodobieństwem — widzowie #57
Żeby losować elementy z różnym prawdopodobieństwem potrzebujesz przede wszystkim ustalić stosunek prawdopodobieństw poszczególnych elementów np: że element A ma bazową szansę wylosowania 1, a element B ma szansę wylosowania 2, czyli element B będzie losowany 2 razy częściej.
Następnie należy wszystkie prawdopodobieństwa ustawić jako sumę bieżącą, przez sumę wszystkich prawdopodobieństw, czyli zaczynamy od 0, a następnie dodajemy kolejne prawdopodobieństwa, by uzyskać progi od 0 do 1
=SUMA($B$2:B2)/SUMA($B$2:$B$8)
teraz wystarczy określić pozycję (PODAJ.POZYCJĘ) wylosowanej wartości z funkcji LOS i wybrać ją z listy elementów pomiędzy którymi losujemy (funkcja INDEKS):
Film omawia podstawy działania funkcji LOS i LOS.ZAKR
P.S.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.
Dostałem zapytanie jak wylosować 2 pozycje z 5 elementów bez powtórzeń. Znalazłem 2 rozwiązania (oba będą działać też dla innej ilości elementów). Oba na początek korzystając z funkcji LOS
Jak wylosować pozycje z listy bez powtórzeń — widzowie #8
Chodzi o to, żeby obok listy elementów ustawić wynik funkcji LOS, czyli losową liczbę od 0 do 1.
Przykładowe wyniki funkcji LOS dla listy 5 elementów
Teraz w pierwszym rozwiązaniu kopiujesz wynik i sortujesz go po wielkości liczb (czy rosnąco czy malejąco nie ma znaczenia). Uzyskujesz listę elementów ustawioną losowo.
Rozwiązanie 1 — posortowane elementy przy czym wyniki funkcji LOS już się zmieniły
Teraz żeby wybrać 2 elementy korzystasz z funkcji INDEKS, której podajesz zakres listy i numery wierszy, które chcesz pobrać:
=INDEKS($E$2:$E$6; WIERSZ(A1))
Rozwiązanie 1 — Wynik z funkcją INDEKS i WIERSZ
Numer wiersza możesz podać tak jak tu w przykładzie odwołując się do pierwszej komórki (później będzie się ono zmieniać wraz z przeciąganiem formuły w dół).
Drugie rozwiązanie wykorzystuje trudniejszą formułę, ale za to jest dynamiczne, czyli zmienia się wraz ze zmianą wyników funkcji LOS (pierwsze jest stabilne dopóki ponownie nie posortujesz listy).
Zaczynamy od znalezienia k‑tego największego elementu za pomocą funkcji MAX.K, czyli najpierw 1 największy, potem 2 itd.
=MAX.K($A$2:$A$6;WIERSZ(A1))
Ponownie korzystam z odwołania do wiersza by dynamicznie wybierać elementu po kolei.
Następnie trzeba znaleźć pozycję tego elementu, czyli funkcja PODAJ.POZYCJĘ będzie potrzebna. 1 argument to znaleziona k‑ta największa wartość, 2 to zakres przeszukiwania, a 3 mówi o tym, że dopasowanie ma być dokładne (ustawiony na 0).
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.
W Excelu nie ma sposobu na bezpośrednie losowanie tekstu, ale są za to 2 funkcje do losowania liczb:
LOS — losowanie liczby od 0 do 1 (ułamek dziesiętny),
LOS.ZAKR — losowanie liczby całkowitej z wyznaczonego przedziału od dołu do góry (może być liczba ujemna),
Kombinacja jednej z tych funkcji i odpowiednich formuł, a uzyskujesz możliwość losowania tekstu.
Przygotowanie do losowania — funkcja losowania liczb
Przede wszystkim potrzebujesz funkcji losującej liczbę. Dla naszych potrzeb wykorzystamy funkcję LOS.ZAKR, która umożliwia losowanie liczby całkowitej z zakresu. Ten zakres będzie tak duży jak duży zbiór danych tekstowych do losowania przygotujesz. Załóżmy, że chcemy wylosować jedną z 4 wartości:
Wschód,
Zachód,
Północ,
Południe,
Czyli potrzebujesz, żeby funkcja losująca wybrała liczbę od 1 do 4. Powinna wyglądać tak:
LOS.ZAKR(1;4)
Tworzenie nazwy komórki
Następnie tak wylosowaną liczbę trzeba połączyć z literą kolumny, w której znajduje się lista wyrazów/tekstów, z których chcemy losować. Chodzi o to, żeby połączenie litery i wylosowanej liczby dało nazwę komórki. Załóżmy, że dane masz umieszczone w kolumnie B, dlatego połączenie funkcji powinno wyglądać np tak:
"B"&LOS.ZAKR(1;4)
czyli łączysz (&) literę "B" (pamiętaj o cudzysłowach) z losową liczbą całkowitą z przedziału od 1 do 4. Czyli możliwe wyniki to
B1
B2
B3
B4
Odwołanie do komórki i losowanie tekstu
Wystarczy, żeby w tych komórkach był odpowiedni tekst i jeszcze jedna funkcja i możesz losować tekst w Excelu. Tą funkcją jest ADR.POŚR, która zamieni zwykły tekst na bezpośrednie odwołanie do komórki, a ponieważ ta nazwa jest losowa uzyskałeś właśnie losowanie tekstu w Excelu 😉 Prawda, że proste?
Cała formuła wraz z przykładowymi danymi (zaznaczone na fioletowo) może wyglądać tak:
Excel — losowanie tekstu
Jeśli chcesz zmienić wyniki losowania wystarczy, że na ciśniesz F9 — Excel wtedy na nowo wykona wszystkie obliczenia. Dodatkowo też każda zmiana w wartościach wybieranych wpłynie od razu na wyniki końcowe (zależy od ustawień obliczeń w Excelu).
Czyli jeśli np: zamienisz "Wschód" na "W" Excel wykona ponownie obliczenia i pojawią się nowe wyniki losowań. Możesz też bardzo łatwo dodać dodatkowe możliwości do wybierania, tylko pamiętaj, że wtedy potrzeba odpowiednio zmodyfikować zakres losowania.
Excel — losowanie tekstu po zmianach
P.S.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.