Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Excel — Rozrastająca się lista rozwijana — porada 322

W dzisiejszym poście nauczymy się jak stworzyć rozrastająco się listę rozwijaną w Excelu. Załóżmy, że mamy listę kilku sprzedawców a chcemy mieć możliwość dopisania do niej sprzedawcy spoza naszej listy, który automatycznie zostanie dołączony do listy rozwijanej. Zagadnienie to omówimy na przykładowych danych z rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

Przede wszystkim musimy stworzyć sobie listę unikatowych sprzedawców, aby żaden z nich się nie powtórzył. Aby stworzyć listę unikatowych wartości, używam funkcji LICZ.JEŻELI. Pierwszym argumentem funkcji jest Zakres, czyli od komórki powyżej naszej formuły do komórki powyżej naszej formuły. Wpisujemy zakres $E$1:E1, pierwsza wartość blokujemy bo jest to wartość skrajna a druga ma nam się rozrastać w dół. Drugim argumentem funkcji są kryteria, czyli wszystkie wartości z naszej tabeli (wartości z listy sprzedawców).

Zapis funkcji będzie wyglądał następująco: =LICZ.JEŻELI($E$1:E1;tSprzedawcy[Sprzedawca]).

Zatwierdzamy funkcję. Jako początkowy wynik otrzymujemy 0. Możemy sobie rozwinąć ten wynik za pomocą skrótu klawiszowego F9, aby otrzymać ={0;0;0;0;0}. Taki wynik jest następstwem tego, że żaden sprzedawca nie pojawił się w komórce powyżej aktualnej komórki z formułą. Pożądany efekt uzyskamy dodając kolejne kroki, bo chcemy aby nasza formuła zwróciła nam kolejnego sprzedawcę. Musimy skorzystać z funkcji PODAJ.POZYCJĘ, która będzie szukała wartości 0 w zakresie z funkcji LICZ.JEŻELI na zasadzie dokładnego dopasowania. Zapis funkcji będzie wyglądał następująco:

=PODAJ.POZYCJĘ(LICZ.JEŻELI($E$1:E1;tSprzedawcy[Sprzedawca]);0), czyli funkcja znajdzie pierwszą wartość 0 jaka się pojawi. 

Musimy pamiętać, że jest to formuła tablicowa i należy ją zatwierdzić klawiszami Ctrl+Shift+Enter. Otrzymamy wartość 1, ale nas nie interesuje cyfra, tylko wartość jaka znajduje się na pierwszej pozycji (nazwa sprzedawcy). Aby uzyskać taki wynik musimy użyć funkcji INDEKS po kolumnie ze sprzedawcami. Zapis formuły będzie wyglądał następująco:

=INDEKS(tSprzedawcy[Sprzedawca]PODAJ.POZYCJĘ(LICZ.JEŻELI($E$1:E1;tSprzedawcy[Sprzedawca]);0)), zatwierdzamy Ctrl+Shift+Enter. Tak przygotowaną formułę przeciągamy w dół (rys. nr 2).

rys. nr 2 — funkcja INDEKS

Dzięki tej formule otrzymujemy listę sprzedawców bez duplikatów, nie uwzględnia ona powtarzających się wartości. Robimy ją tak długą, żeby mieć pewność, że nie zabraknie nam w niej miejsca. Jednak musimy ją sobie ograniczyć tylko do prawidłowych wartości. Możemy to zrobić za pomocą funkcji LICZ.JEŻELI. Pierwszym argumentem funkcji jest Zakres, czyli komórki E2:E13, musimy pamiętać zablokować bezwzględnie zakres za pomocą skrótu klawiszowego F4. Drugim argumentem to szukane wartości, czyli "?*". Są to dwa symbole wieloznaczne w Excelu, wykorzystywane między innymi w funkcji LICZ.JEŻELI. Zapis formuły będzie wyglądał następująco: =LICZ.JEŻELI($E$2:$E$13; "?*")

Zapis ten oznacza, że szukamy komórki w której pojawi się przynajmniej jeden z tych znaków. Jak sobie zatwierdzimy formułę, otrzymamy cyfrę 4 (ilość pozycji spełniających warunek). Funkcja ta nie zwraca uwagę na wartość 0 i na błędy (rys. nr 3).

rys. nr 3 — Funkcja LICZ.JEŻELI

Listę rozwijaną tworzy się często za pomocą funkcji PRZESUNIĘCIE, ale ta funkcja jest nietrwała i często się przelicza. My stworzymy listę rozwijaną za pomocą funkcji INDEKS, która zwraca odwołanie do zakresu (blokujemy za pomocą klawisza F4) i numer wiersza G2.

Zapis formuły będzie wyglądał następująco: =$E$2:INDEKS($E$2:$E$13;$G$2).

Funkcja INDEKS zwróci nam ostatnią prawidłową wartość – w naszym przypadku "Wojciech" (rys. nr 4).

rys. nr 4 — Podejrzenie formuły klawiszem F9

W formule otrzymujemy zakres od komórki E2 do wyniku funkcji INDEKS, czyli jeśli podejrzymy sobie wyniki formuły za pomocą klawisza F4 to okazuje się, że wynikiem są nazwy wszystkich unikalnych sprzedawców (rys. nr 5).

rys. nr 5 — Podejrzenie wyników formuły za pomocą klawisza F4

Końcowy zapis formuły będzie wyglądał następująco:

=$E$2:INDEKS($E$2:$E$13; LICZ.JEŻELI($E$2:$E$13; "?*"))

Zastąpiliśmy odwołanie do komórki G2, zapisem formuły, z której powstał tam wynik. Otrzymaliśmy cały zbudowany zakres. Formułę tą musimy skopiować w trybie edycji komórki. Korzystając ze skrótu klawiszowego Ctrl+F3 przechodzimy do okna Menedżera nazw (rys. nr 6)

rys. nr 6 — okno Menedżer nazw

Kolejnym krokiem jest stworzenie nowej nazwy. Zmieniamy nazwę na Sprzedawcy, a następnie w miejscu Odwołuje się do wkleić naszą skopiowaną formułę (rys. nr 7). Zatwierdzamy klikając OK.

rys. nr 7 — Okno Nowa nazwa

Zamykamy Menedżera nazw. Następnie zaznaczamy kolumnę z nazwami sprzedawców i wybieramy polecenie Poprawność danych z karty Dane (rys. nr 8).

rys. nr 8 — polecenie Poprawność danych

Otworzy nam się okno Sprawdzanie poprawności danych, gdzie jako kryterium poprawności wybieramy Listę, a jako źródło ustawiamy nazwę Sprzedawcy(rys. nr 9). 

rys. nr 9 — Sprawdzanie poprawności danych

Aby wybrać źródło, rozwijamy okno Wklejanie nazwy za pomocą klawisza F3 i wybieramy nazwę naszego zakresu (rys. nr 10).

rys. nr 10 — Okno Wklejanie nazwy

Zatwierdzamy przyciskiem OK. W efekcie przy każdej komórce z nazwą sprzedawcy utworzyła nam się lista rozwijana.

rys. nr 11 — Listy rozwijane w każdej komórce

Zapomniałem zrobić jednej ważnej rzeczy przy sprawdzaniu poprawności danych, mianowicie w karcie Alert o błędzie musimy odznaczyć Pokazuj alerty po wprowadzeniu nieprawidłowych danych (rys. nr 12). Przypomniałem sobie o tej funkcjonalności oglądając, któryś z filmów Maliny z malinowego bloga o Excelu. Musimy pamiętać o tej czynności, ponieważ chcemy mieć możliwość wprowadzania dodatkowych wartości spoza listy.

rys. nr 12 —
Pokazuj alerty po wprowadzeniu nieprawidłowych danych 

Teraz kiedy dopiszemy kolejnego sprzedawcę, będzie on uwzględniony w liście rozwijanej w każdej komórce z nazwami sprzedawców. Możemy budować sobie listę, wybierać sprzedawców z list i wstawiać ich jeszcze raz lub dodawać nowych. 


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Jak stworzyć listę rozwijaną bez powtórzeń — widzowie #101

Potrzebujesz stworzyć grupę list rozwijanych bez powtórzeń, czyli przykładowo jeśli wybierasz pracowników, to raz wybrany pracownik nie może się już pojawiać w innych komórkach należących do tej samej grupy.

Jak to osiągnąć potrzebujesz mieć przede wszystkim listę wszystkich pracowników (zawodników itp.).

Widzowie 101 - Jak stworzyć listę rozwijaną bez powtórzeń 01

Dla ułatwienia nasze dane są już przechowywane w tablicy, żeby zapewnić sobie automatyczny rozrost, gdy zostaną dodani nowi pracownicy.
Zacznijmy od tego, że musimy sprawdzić czy konkretny pracownik został już wybrany. My posłużymy się tutaj funkcją LICZ.JEŻELI i sprawdzimy, czy w zakresie komórek z listami został wybrany już konkretny pracownik.

=LICZ.JEŻELI(Listy!$B$2:$B$8;[@Nazwisko])

Widzowie 101 - Jak stworzyć listę rozwijaną bez powtórzeń 02

Przy wybranych nazwiskach pojawia się wartość 1, a przy niewybranych 0. Nam zależy bardziej na tych nie wybranych, więc posłużymy się funkcją JEŻELI, żeby ich rozróżnić. Excel wartość 0 traktuje jako FAŁSZ, a wartość 1 jako PRAWDA. Nam zależy, żeby dla 1 pojawiała się wartość FAŁSZ, a dla 0 porządkowy numer niewybranego pracownika.

Żeby obliczyć porządkowy numer niewybranego pracownika posłużymy się funkcją ILE.LICZB, która będziesz miała dynamiczny zakres od nagłówka tabeli ($B$1:B1). Patrzymy od nagłówka, żeby uniknąć odwołań cyklicznych, dlatego też będziemy musieli dodać jedynkę, żeby nasz ciąg zaczął się od wartości 1.

=JEŻELI(LICZ.JEŻELI(Listy!$B$2:$B$8;[@Nazwisko]);FAŁSZ;ILE.LICZB($B$1:B1)+1)

Widzowie 101 - Jak stworzyć listę rozwijaną bez powtórzeń 03

Jak już mamy ponumerowanych niewybranych pracowników, to w kolumnie obok (Lista Niewybranych) tworzymy listę tych niewybranych pracowników. Pomoże nam w tym funkcja INDEKS, której podamy zakres kolumny Nazwisko do wyboru, a funkcja PODAJ.POZYCJĘ, w której w kolejnych wierszach będziemy szukać coraz większej liczby (ciągu tworzonego za pomocą funkcji ILE.WIERSZY i rozrastającego się zakresu).

=INDEKS([Nazwisko];PODAJ.POZYCJĘ(ILE.WIERSZY($C$2:C2);$B$2:$B$15;0))

Widzowie 101 - Jak stworzyć listę rozwijaną bez powtórzeń 04

Dzięki powyższej formule uzyskaliśmy listę niewybranych pracowników i błędy #N/D! na koniec listy, ale nimi nie musimy się w ogóle przejmować.
Na podstawie tych obliczeń możemy stworzyć listę rozwijaną. Wykorzystamy do tego funkcję PRZESUNIĘCIE od pierwszego niewybranego pracownika (komórki C2). Z tej komórki nie chcemy się nigdzie przesuwać, ale potrzebujemy zmienić dynamicznie rozmiar w zależności od ilości nie wybranych pracowników. Ta wartość, to maksymalna wartość z kolumny Wybrany. Łącznie uzyskujemy taką formułę:

=PRZESUNIĘCIE($C$2;0;0;MAX(tabPracownicy[Wybrany]))

Widzowie 101 - Jak stworzyć listę rozwijaną bez powtórzeń 05

Wystarczy teraz, że skopiujesz tą formułę i naciśniesz skrót Ctrl + F3, żeby wejść do okna menadżera nazw.

Widzowie 101 - Jak stworzyć listę rozwijaną bez powtórzeń 06

Tam możesz dodać Nową nazwę (ListaNiewybranych) i wkleić skopiowaną przed chwilą formułę.

Widzowie 101 - Jak stworzyć listę rozwijaną bez powtórzeń 07

Pozostaje Ci tylko nałożyć sprawdzanie poprawności danych na obszarze, który przyjęliśmy do naszych list (Listy!$B$2:$B$8) i już nasze zadanie skończone.

Widzowie 101 - Jak stworzyć listę rozwijaną bez powtórzeń 08

Pozdrawiam
Adam Kopeć
Miłośnik Excela

Google Docs 1 — Lista rozwijana z opcją wyszukiwania

Niedawne zlecenie zmusiło mnie do pracy na Google Docs i dzięki temu odkryłem jak stworzyć w nich listę rozwijaną z opcją wyszukiwania. Okazuje się, że jest to bardzo proste, bo jest to domyślna opcja listy rozwijanej.

Co w takim razie musisz zrobić, żeby stworzyć listę rozwijaną w Google Docs? Musisz przede wszystkim przygotować dane:

Google Docs 1 - Lista rozwijana z opcją wyszukiwania 01

Następnie wystarczy, że zaznaczysz komórkę lub komórki, w których chcesz mieć listy rozwijane, a następnie z menu Dane wybierzesz ostatnie polecenie Sprawdzanie poprawności.

Google Docs 1 - Lista rozwijana z opcją wyszukiwania 02

Pojawi się okno

Google Docs 1 - Lista rozwijana z opcją wyszukiwania 03

gdzie będziesz mógł zmienić zakres komórek na których chcesz nałożyć sprawdzanie poprawności. Niżej w Kryteriach powinna być domyślnie zaznaczona opcja Lista z zakresu. Są też tam inne możliwości, ale dziś na nich nam nie zależy. Obok znajduje się pole, gdzie wstawiamy zakres komórek listy. Gdy będziesz zaznaczał zakres listy, zniknie okno Sprawdzania poprawności, a pojawi się tylko okno zaznaczania zakresu. Spokojnie możesz na przyszłość zaznaczyć większy zakres danych (pustych komórek). Arkusz kalkulacyjny Google Docs poprawnie go zinterpretuje.

Google Docs 1 - Lista rozwijana z opcją wyszukiwania 04

Załóżmy, że pozostałe opcje chcesz zostawić domyślne, czyli  chcesz zapewnić możliwość wstawiania wartości nieprawidłowych, tylko z wyświetlającym się komunikatem

Google Docs 1 - Lista rozwijana z opcją wyszukiwania 05

Oraz chcesz, żeby wyświetlał się przycisk w komórce informujący, że jest w niej lista rozwijana. Załóżmy, że listy rozwijane włączymy na zakresie A2:A5. Wtedy arkusz będzie wyglądał tak:

Google Docs 1 - Lista rozwijana z opcją wyszukiwania 06

Wystarczy teraz, że klikniesz w trójkącik wskazujący w dół i wybierzesz z listy pozycję, która Cię interesuje.

Google Docs 1 - Lista rozwijana z opcją wyszukiwania 07

Możesz też zacząć wpisywać tekst w komórkę i Google Docs ograniczy Ci szybko listę możliwości. Wystarczy, że strzałkami dół/góra wybierzesz tą, która Cię interesuje, a następnie klawiszem Tab wstawisz ją do komórki. Możesz też na nią kliknąć dwukrotnie myszą.

Google Docs 1 - Lista rozwijana z opcją wyszukiwania 08

Wyszukiwanie działa od początku wyrazów, ale raczej nie wyszuka Ci informacji w środku słowa:

Google Docs 1 - Lista rozwijana z opcją wyszukiwania 09

Pozdrawiam
Adam Kopeć
Miłośnik Excela

 

 

 

Obraz na podstawie listy rozwijanej — porada #126

Jak stworzyć obraz, który zmienia się w zależności od pozycji na liście rozwijanej?


Obraz na podstawie listy rozwijanej — porada #126

Obraz na podstawie listy rozwijanej - porada #126

Żeby stworzyć obraz, który zmienia się w zależności od pozycji na liście rozwijanej. Przede wszystkim trzeba mieć przygotowaną odpowiednią tabelę, gdzie w 1 kolumnie są nazwy przypisane do obrazów, a w 2 są obrazy.

Ważne, żeby każdy obraz znajdował się w osobnej komórce i nie wychodził poza jej krawędzie.

Następnie wystarczy prosta formuła wyszukująca, wykorzystująca funkcję INDEKS i PODAJ.POZYCJĘ.
W indeksie zaznaczamy tablicę, czyli zakres komórek, gdzie znajdują się obrazki, a za pomocą PODAJ.POZYCJĘ wyszukujemy pozycji elementu z listy rozwijanej w naszej tabeli pomocniczej.

=INDEKS($H$2:$H$4;PODAJ.POZYCJĘ($B$2;$G$2:$G$4;0))

Tak stworzonej formule musimy przypisać nazwę w menadżerze nazw (Ctrl + F3).
Następnie tą nazwę przypisujemy do obrazu: klikamy w niego i naciskamy F2, by w pasku formuły wpisać odpowiednią nazwę.

Ważne jest, że przypisać tak formułę można tylko do 1 komórki z listą rozwijaną. Czyli jeśli chcesz mieć 2 obraz, który reaguje na zmiany innej listy musisz stworzyć nową formułę i nadać jej inną nazwę, nawet jeśli różni się ona tylko pojedynczym argumentem.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić to napisz do mnie. Ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Obraz na podstawie listy rozwijanej — porada #126

Symbole i znaki specjalne na liście rozwijanej — porada #108

Jak wstawić symbole na liście rozwijanej w Excelu?


Symbole i znaki specjalne na liście rozwijanej — porada #108

Symbole i znaki specjalne na liście rozwijanej  - porada #108

Możesz stworzyć listę rozwijaną, na której będą znajdować się symbole i znaki specjalne chociaż nie wszystkie symbole będą się dobrze prezentować.

Excel przy rozwijaniu listy pokazuje te symbole, które występują w standardowej czcionce, dlatego gdy użyjesz innej czcionki elementy pokazujące się na liście i te po wyborze mogą okazać się całkiem różne.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Symbole i znaki specjalne na liście rozwijanej — porada #108