Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Grupowanie wierszy i kolumn autokonspektem — porada #123

Jak grupować wiersze i kolumny w Excelu za pomocą autokonspektu?


Grupowanie wierszy i kolumn autokonspektem — porada #123

Grupowanie wierszy i kolumn autokonspektem - porada #123

Jeżeli Twoje dane są powiązane formuła np tak, że wartość sprzedaży dla sprzedawcy sumują się wartości sprzedanych produktów, a później wartości sprzedaży sprzedawców są sumowane do wyników województwa — wszystko to za pomocą prostych formuł. To może skorzystać z grupowania autokonspektem.

Oznacza to, że Excel sam będzie się starał pogrupować wiersze i kolumny po zależnościach między formułami w komórkach. Możesz je dokładniej zobaczyć wybierając funkcjonalność "Śledź zależności" i "Śledź poprzedniki" z karty Formuły.

Jeśli masz takie zależności stabilne to możesz rozwinąć opcję Grupuj i wybrać Autokonspekt. Teraz Excel nałoży grupowanie zarówno na wiersze jak i kolumny na podstawie zależności między formułami i komórkami.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić to napisz do mnie. Ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Grupowanie wierszy i kolumn — porada #122

Grupowanie wierszy i kolumn — porada #122

Jak grupować wiersze i kolumny w Excelu?


Grupowanie wierszy i kolumn — porada #122

Grupowanie wierszy i kolumn - porada #122

Żeby grupować wiersze lub kolumny w Excelu wystarczy wykorzystać funkcjonalność Grupuj na karcie Dane.

Zaznaczasz odpowiednią ilość wierszy i klikasz grupuj i już Excel je zgrupował. Wiąże się to z tym, że przy nagłówkach wierszy są teraz dodatkowe linie oraz + lub — symbolizujące grupę. Gdy naciskasz plus to grupa się rozwija, a gdy minus to zwija.

Jeśli dodasz na tych samych wierszach nowe grupy, ale o mniejszej ilości wierszy niż wcześniejsza grupa to doda się kolejny poziom grupowania. Symbolizowane to przez numery na górze nagłówków wierszy. Jeśli naciśniesz na nich 1 to zwiniesz wszystkie, zaś naciśnięcie innej liczby będzie skutkowało rozwinięciem wszystkich grup do klikniętego poziomu.

Analogicznie postępujesz z kolumnami.

Jeśli zaznaczysz całe wiersze lub kolumny to Excel dokona grupowania automatycznie jednak jeśli zaznaczysz mniejszy obszar to Excel będzie się pytał czy chcesz grupować to wierszach, czy kolumnach.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić to napisz do mnie. Ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Grupowanie wierszy i kolumn — porada #122

Usuwanie linii siatki i ograniczenie zakresu arkusza — porada #114

Jak ukryć linie siatki i ograniczyć zakres arkusza?


Usuwanie linii siatki i ograniczenie zakresu arkusza — porada #114

Usuwanie linii siatki i ograniczenie zakresu arkusza - porada #114

Aby usunąć linie siatki należy wejść na kratę Widok i odznaczyć pole wyboru Linie siatki.

Żeby ograniczyć ilość kolumn i/lub wierszy w arkuszu należy je ukryć. Czyli wybierasz wiersz, który już ma być nie widoczny naciskasz Ctrl + Shift + Strzałka w dół (pozwoli Ci to przejść do ostatniego wiersza), a następnie ukrywasz wszystkie wiersze.
Analogicznie postępujesz z kolumnami tylko skrót to Ctrl + Shift + Strzałka w prawo

Tak przygotowany obszar warto chronić (opcja Chroń arkusz z karty Recenzje), ponieważ łatwo odkryć ukryte wiersze i kolumny, po prostu zaznaczając ostatni widoczny i przeciągnąć myszką na szary obszar, a następnie wybrać opcję odkryj z podręcznego menu.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić to napisz do mnie. Ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Usuwanie linii siatki i ograniczenie zakresu arkusza — porada #114

Pobieranie wartości z komórki oddalonej o wybraną ilość kolumn — porada #46

Jak w Excelu cofać się o zmienną ilość kolumn?


Pobieranie wartości z komórki oddalonej o wybraną ilość kolumn — porada #46

Miałem potrzebę pobierać wartość z wcześniejszych kolumn. Tylko ilość kolumn o które się przesuwałem była zmienna. Załóżmy, że jednego dnia chciałem, żeby była pobierana wartość z kolumny sąsiadującej, drugiego z 2 kolumny po lewej, a trzeciego z 4 kolumny na prawo, albo nawet więcej. 

Dane te były wprowadzana, jako część składników do tabeli, która rozrastała się w prawą stronę. Czyli dodatkowo chciałem stworzyć taką formułę, którą będzie można kopiować i będzie dalej działała.

Funkcja INDEKS

Najprostszy sposób jaki znalazłem wykorzystywał funkcję INDEKS.

Funkcja INDEKS zwraca wybraną pozycję (wartość komórki) z zaznaczonego obszaru (wprowadzanego jako pierwszą zmienną do funkcji).

W filmie podany jest przykład:

INDEKS($B$4:$E$7;2;3)

Excel dla takich parametrów zwróci wartość przechowywaną w 2 wierszu i 3 kolumnie wybranego obszaru ($B$4:$E$7), czyli wartość komórki D5.

Co wybiera funkcja INDEKS

Co wybiera funkcja INDEKS

Przesuwanie o wybraną ilość kolumn

Jak to wykorzystać do pobierania wartości z komórek przesuniętych o zmienną ilość kolumn? Przede wszystkim potrzebowałem zaznaczyć odpowiedni obszar. Ten wprowadzony jako pierwszy miał jedną wadę, nie zmieniał się wraz z przechodzeniem na prawo w arkuszu Excela. dlatego usunąłem znak $ przy E, czyli przykładowy obszar wyglądał tak $B$4:E$7, dzięki temu zawsze zaczynałem od 1 komórki ustawionej bezwzględnie, a przesuwałem kolumny tabeli (wierszy nie) wraz z przesuwaniem się na prawo.

Następnie trzeba było dopasować odpowiedni wiersz. Ponieważ pierwszym wierszem dla wybranego obszaru jest wiersz w arkuszu oznaczony numerem 4 trzeba było to odpowiednio obliczyć. Zastosowałem funkcję WIERSZ. Zwraca ona numer wiersza komórki, do której się odwołujesz. Odwoływałem się względnie do komórki, w której była zapisywana formuła. Następnie trzeba było odjąć ilość wierszy w arkuszu nad zaznaczonym obszarem. Dlatego odwoływałem się do komórki o 1 wiersz wyżej nad górną granicą obszaru. Na przykładzie wyglądało to tak:

WIERSZ(F4)-WIERSZ($F$3)

pierwszy wiersz się zmienia wraz z budowaniem tabeli w dół i prawo, a wiersz nad tabelą ma się nie przesuwać, żeby zawsze była odejmowana jednakowa wartość.

Teraz został element przesuwania się o wybraną ilość kolumn. Nie można w funkcji INDEKS wpisać po prostu ilości kolumn, o które chce się cofnąć, ponieważ funkcja INDEKS zwraca konkretny numer kolumny od początku, czyli trzeba było odjąć tą wartość od całej szerokości obszaru. Uzyskałem ją dzięki funkcji LICZBA.KOLUMN. Jednak po odjęciu okazało się, że formuła zwraca mi wartość z kolumny o 1 wcześniej niż chciałem. Mogłem to rozwiązać na 2 sposoby, albo uwzględnić w obszarze kolumnę komórki, w której wpisuję formułę, albo dodać 1. Wolałem mieć mniej składników sumy. 

Ewentualnie jeśli chcesz skrócić długość ten formuły, możesz powiększyć obszar, żeby zaczynał się od 1 wiersza arkusza, wtedy nie trzeba odejmować numeru wiersza tuż nad obszarem. Wtedy formuła wygląda tak:

INDEKS($B$1:F$7;WIERSZ(F4);LICZBA.KOLUMN($B$1:F$7)-$F10)

Końcowa wersja formuły odwołująca się do różnych kolumn

Końcowa wersja formuły odwołująca się do różnych kolumn

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Pobieranie wartości z komórki oddalonej o wybraną ilość kolumn — porada #46

Wykonanie ostatniej czynności — Klawisza F4 — porada #31

Wykonanie ostatniej czynności w Excelu


Wykonanie ostatniej czynności — Klawisza F4 — porada 31

Klawisz F4

Excel 2010 ma bardzo dużo funkcjonalności mających ułatwić i przyspieszyć Twoją pracę.Jedną z takich możliwości jest wykonanie ostatniej czynności jeszcze raz dzięki klawiszowi Excel 2010  - Klawisz F4.

O tej sztuczce dowiedziałem się z kanału MrExcela. Rozmawiał on z jednym z finalistów ModelOff 2012 i pokazywał użyteczność klawisza F4 na przykładzie ustawiania wysokości wierszy. Równie dobrze możesz zastosować wykonanie ostatniej czynności do korygowania szerokości kolumny.

Wykonanie ostatniej czynności na przykładzie wysokości wiersza

Jak to zrobić? Jak bezboleśnie ustawiać wysokość wiersza taką jaką już masz? Na obrazie poniżej widzisz niechcianą sytuację. 2 wiersze mają inną wysokość od zamierzonej. 16 jest za wysoki, a 14 za niski.

Wiersze różnej wysokości

Wiersze różnej wysokości

Wystarczy, że klikniesz zmianę wysokości wiersza i naciśniesz Enter. Nawet nie musisz się przyglądać jaka jest konkretna wysokość wiersza.

 Wysokość wiersza

Wysokość wiersza

Potem wystarczy, że przejdziesz do komórki, która się znajduje w odpowiednim wierszu. W przykładzie powyżej byłaby to dowolna komórka z wiersza 16 lub 14. Następnie wystarczy, że naciśniesz Excel 2010  - Klawisz F4 i Excel dopasuje wysokość, ponieważ ostatnią wykonaną czynnością było nadanie wierszowi konkretnej wysokości.

Na tej samej zasadzie możesz również ustawiać szerokość kolumn. Ustawiasz konkretną szerokość raz, a następnie naciskasz Excel 2010  - Klawisz F4 i Excel nada dowolnej kolumnie taką szerokość jak ostatnio zmienianej.

Kolejne przykłady klawisz F4

Użyteczność klawisza Excel 2010  - Klawisz F4 zależy od Twojej pomysłowości. Przydaje się najbardziej, gdy wykonujesz powtarzające się czynności. 

Na filmie możesz zobaczyć oprócz ustawiania szerokości kolumny i wysokości również wykorzystanie klawisza F4 do:

      Rysowania obramowań — możesz zmienić obramowania np tak:
      Obramowanie

      Obramowanie

      Chociaż w większości sytuacji kopiowanie obramowań wykonasz za pomocą malarza formatów:

      Narzędzia główne -> Schowek -> Malarz formatów

       Malarz formatów

      Malarz formatów

      Scalania wielu komórek jednocześnie (zobacz kiedy scalanie komórek jest lepsze od wyrównania na obszarze tutaj)

Napisz jakie jeszcze znalazłem wykorzystanie dla wykonania ostatniej czynności.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Excel i Adam — kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Wykonanie ostatniej czynności — Klawisza F4 — porada 31