Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Excel — Błyskawiczna lista rozwijana (Alt + ↓) — porada #381

W dzisiejszym poście nauczymy się jak stworzyć błyskawiczną listę rozwijaną na pomocą skrótu klawiszowego Alt + Strzałka w dół. Film ten powstał na podstawie komentarza Pana Jarosława pod filmem z poradą nr 322 (https://www.youtube.com/watch?v=9hpcn-KuwnI).

Zadanie to wykonamy na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1.

Rys. nr 1 – przykładowe dane
Rys. nr 1 – przykładowe dane

Kiedy już stworzymy sobie listę rozwijaną za pomocą polecenia Sprawdzanie poprawności danych z karty Dane (rys. nr 2).

Rys. nr 2 – polecenie Sprawdzanie poprawności danych
Rys. nr 2 – polecenie Sprawdzanie poprawności danych

Otrzymamy listę rozwijaną przedstawioną na rys. nr 3.

Rys. nr 3 – stworzona lista rozwijana
Rys. nr 3 – stworzona lista rozwijana

Powyższą listę rozwijaną możemy rozwijać bez używania myszki, korzystając ze skrótu klawiszowego Alt+strzałka w dół (rys. nr 4).

Rys. nr 4 – rozwijanie listy za pomocą skrótu klawiszowego Alt+Strzałka w dół
Rys. nr 4 – rozwijanie listy za pomocą skrótu klawiszowego Alt+Strzałka w dół

Warto zapamiętać, że ten skrót klawiszowy działa również na zwykłych danych wpisanych w dowolną kolumnę. Mianowicie jeśli mamy np. listę produktów i ustawimy aktywną komórkę pod naszymi danymi (komórka A11), następnie skorzystamy ze skrótu klawiszowego Alt+strzałka w dół, otrzymamy automatyczną listę danych (rys. nr 5).

Rys. nr 5 – automatyczna lista danych
Rys. nr 5 – automatyczna lista danych

Istotne jest, że ta lista jest unikatowa. Wybierzemy z powyższej listy np. produkt Kokosy, następnie przejdziemy na komórkę poniżej i ponownie skorzystamy ze skrótu klawiszowego Alt+Strzałka w dół, to otrzymamy unikatową listę rozwijaną, czyli żadne elementy nie będą się w niej powtarzać (rys. nr 6).

Rys. nr 6 – automatyczna unikatowa lista rozwijana
Rys. nr 6 – automatyczna unikatowa lista rozwijana

Możemy zauważyć, że produkt Kokosy występują na naszej liście dwukrotnie, natomiast na liście rozwijanej są tylko raz. Jest to niewątpliwe duże udogodnienie w pracy w Excelu.

Kolejnym plusem tego sposobu tworzenia listy rozwijanej jest sytuacja, kiedy wpiszemy w komórkę pierwszą literę produktu i skorzystamy ze skrótu klawiszowego, to pojawi nam się lista rozwijana, gdzie aktywny element ustawi się na pierwszym elemencie rozpoczynającym się od danej, wpisanej przez nas litery (rys. nr 7).

Rys. nr 7 – automatyczne przejście na liście do produktów rozpoczynających się wpisaną literą
Rys. nr 7 – automatyczne przejście na liście do produktów rozpoczynających się wpisaną literą

Można wpisać więcej znaków, wtedy na liście podświetlony zostanie element odpowiadający tym znakom.

Nie jest to lista rozwijana z pełnym wyszukiwaniem, ale jest to szybkie rozwiązanie, które w wielu sytuacjach ułatwi i usprawni nam pracę. Lista uzyskana ze sprawdzania poprawności danych nie daje nam możliwości wpisania znaków, od których ma się zaczynać nasz szukany element (rys. nr 8).

Rys. nr 8 – możliwości listy rozwijanej ze sprawdzania poprawności danych
Rys. nr 8 – możliwości listy rozwijanej ze sprawdzania poprawności danych

Jeśli interesuje Cię lista rozwijana z pełną opcją wyszukiwania to polecam dodatek Jona Acampora. W poradzie nr 379 pokazywałem jak zainstalować Add-inn (https://www.youtube.com/watch?v=ChAG8UtGkPE), natomiast w poradzie nr 380 jak wyciągnąć z niej kod (https://www.youtube.com/watch?v=ChAG8UtGkPE). Wyciągnięcie kodu jest potrzebne, aby ten dodatek przenosił się wraz z plikiem przy jego kopiowaniu, a nie był podpięty do jednego komputera.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Excel Power Query 49 — Błąd przy pobieraniu nazwanego zakresu, który jest filtrowany

W dzisiejszym poście zajmiemy się błędem, który pojawia się przy pobieraniu danych, kiedy wcześniej nałoży się filtr. Załóżmy, że mamy w przykładowych danych zakres, który nie jest tabelą.  Zaznaczamy ten zakres i będziemy chcieli go nazwać — po prostu NazwanyZakres (w miejscu oznaczonym strzałką na rys. nr 1).

rys. nr 1 - nazywanie zaznaczonego zakresu
rys. nr 1 — nazywanie zaznaczonego zakresu

Nazwanie zakresu pozwala nam wrócić do niego z każdego miejsca w arkuszu (z każdej komórki) rozwijając okno, w którym nazywaliśmy ten zakres (rys. nr 2).

rys. nr 2 - powrót do nazwanego zakresu z każdego miejsca w arkuszu
rys. nr 2 — powrót do nazwanego zakresu z każdego miejsca w arkuszu

Kiedy mamy nazwany zakres możemy za pomocą polecenia Z tabeli/zakresu z karty Dane pobrać go do Power Query (rys. nr 3).

rys. nr 3 - pobieranie danych do Power Query za pomocą polecenia Z tabeli/zakresu
rys. nr 3 — pobieranie danych do Power Query za pomocą polecenia Z tabeli/zakresu

W takim przypadku Power Query nie ma żadnych problemów, pobiera dane prawidłowo. Otworzy nam się Edytor zapytań z wczytanym zaznaczonym zakresem (rys. nr 4).

rys. nr 4 - edytor zapytań z wczytanym zakresem z Excela
rys. nr 4 — edytor zapytań z wczytanym zakresem z Excela

Problem pojawia się jeśli na ten nazwany zakres w Excelu nałożymy filtr, a następnie za pomocą polecenia Z tabeli/zakresu z karty Dane wczytamy ten zakres do Power Query. Otworzy nam się edytor zapytań Power Query, ale z błędem (rys. nr 5).

rys. nr 5 - edytor zapytań z wczytanym zaznaczonym zakresem z błędem
rys. nr 5 — edytor zapytań z wczytanym zaznaczonym zakresem z błędem

Błąd wynika z tego, że Power Query nie odczytuje zakresu danych tylko próbuje odczytać filtr, który jest nałożony na ten zakres (rys. nr 6).

rys. nr 6 - próba odczytania danych nie z zaznaczonego zakresu a z nałożonego filtru
rys. nr 6 — próba odczytania danych nie z zaznaczonego zakresu a z nałożonego filtru

Możemy przyjrzeć się dokładniej funkcji Excel.CurrentWorkbook, gdzie widzimy, że przy nazwie filtru jest błąd, ponieważ Power Query próbuje pobrać tabelę, której nazwa nie istnieje (rys. nr 7).

rys. nr 7 - Próba pobrania danych z tabeli, której nazwa nie istnieje
rys. nr 7 — Próba pobrania danych z tabeli, której nazwa nie istnieje

Jako tester lubię sobie czasem poeksperymentować, poszukać sposobu na obejście tego błędu. W innym pliku rozwijamy polecenie Pobierz dane (punkt 2 na rys. nr 8) z karty Dane (punkt 1), następnie rozwijamy polecenie Z pliku (punkt 3) i wybieramy Ze skoroszytu (punkt 4).

rys. nr 8 - ścieżka dostępu do polecenia Ze skoroszytu
rys. nr 8 — ścieżka dostępu do polecenia Ze skoroszytu

Otworzy nam się okno Importowanie danych, gdzie wybieramy nasz plik klikając na niego dwa razy (rys. nr 9).

rys. nr 9 - okno Importowania danych
rys. nr 9 — okno Importowania danych

Otworzy nam się okno Nawigator, gdzie możemy podejrzeć zawartość skoroszytu, czyli jego poszczególne elementy (rys. nr 10).

rys. nr 10 -  okno Nawigator, gdzie możemy podejrzeć zawartość skoroszytu
rys. nr 10 — okno Nawigator, gdzie możemy podejrzeć zawartość skoroszytu 

Jeśli zaznaczymy sobie cały plik Excela i wciśniemy przycisk Edytuj, to zobaczymy wszystkie elementy i zakresy z tego pliku. Otworzy nam się edytor zapytań Power Query z listą tych wszystkich elementów. Tutaj Power Query użyje innej funkcji Excel.Workbook (rys. nr 11).

rys. nr 11 - Edytor zapytań z listą wszystkich elementów znajdujących się w skoroszycie
rys. nr 11 — Edytor zapytań z listą wszystkich elementów znajdujących się w skoroszycie

W naszych danych nie interesują nas arkusze, czyli odfiltrujemy kolumnę Kind. W tym celu klikamy na trójkąt przy nazwie kolumny Kind i odznaczamy checkbox przy nazwie Sheet (czyli arkusz). Filtr zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 12).

rys. nr 12 - nakładanie filtru (odfiltrowanie arkuszy)
rys. nr 12 — nakładanie filtru (odfiltrowanie arkuszy)

Otrzymamy tabelę tylko ze zdefiniowanymi nazwami przedstawioną na rys. nr 13.

rys. nr 13 - tabela ze zdefiniowanymi nazwami
rys. nr 13 — tabela ze zdefiniowanymi nazwami

Interesuje nas jeszcze kolumna Hidden, która pokazuje które elementy są ukryte. Filtr nałożony na dane jest ukryty, natomiast nazwany zakres jest widoczny. Przy pobieraniu danych Power Query sięga niestety po tą tabelę, która jest ukryta (rys. nr 14).

rys. nr 14 -  elementy ukryte - Hidden
rys. nr 14 — elementy ukryte — Hidden

W takim rozwiązaniu Power Query nie ma problemu i poprawnie odczytuje dane.

Jak możemy obejść ten błąd przy standardowym pobieraniu danych do Power Query? 

Wyłączamy filtr w naszym nazwanym zakresie. Jest on niewidoczny ale dalej się tam znajduje. Stworzyliśmy tabelę pomocniczą z zakresem do filtrowania i właśnie na nią nakładamy ten filtr za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+L (rys. nr 15).

rys. nr 15 - nakładanie filtru za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+L
rys. nr 15 — nakładanie filtru za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+L

Teraz jeśli pobierzemy dane z tego zakresu za pomocą polecenia Z tabeli/zakresu z karty Dane, otworzy nam się edytor zapytań Power Query z wczytanym zakresem (rys. nr 16).

rys. nr 16 - Edytor zapytań z wczytanym zakresem
rys. nr 16 — Edytor zapytań z wczytanym zakresem

W kroku Źródło w Zastosowanych krokach możemy podejrzeć sobie funkcję użytą przez Power Query. Możemy zauważyć, że dalej pojawia nam się błąd mimo, że dane zostały wczytane (rys. nr 17).

rys. nr 17 - funkcja Excel.CorrentWorkbook
rys. nr 17 — funkcja Excel.CorrentWorkbook

Sposobem na zlikwidowanie błędu jest zmiana właściwości zakresu w VBA (rys. nr 18).

rys. nr 18 - zmiana właściwości zakresu w VBA
rys. nr 18 — zmiana właściwości zakresu w VBA

Wynika z tego, że funkcja Power Query źle odwołuje się do zakresu i stąd wynika problem (zły zapis zakresu – pojedynczy cudzysłów).

Podsumowując celem tego filmu było pokazanie, że Power Query nie zawsze chce zwracać dane, których potrzebujesz. Przede wszystkim w sytuacji kiedy nakładasz filtr na nazwany zakres.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Power Query #20 — Ile dni w miesiącu pomiędzy datami

W dzisiejszym poście nauczymy się wyznaczać ilość dni w miesiącu pomiędzy datami w Power Query. Odcinek ten powstał jako odpowiedź na komentarz Billa Szyszkowskiego do postu z pytaniami od widzów nr 121, poruszającego ten sam problem. Wyznaczymy ilość dni pomiędzy datami w danym miesiącu ale tym razem za pomocą Power Query. Musimy pamiętać, że kiedy w Excelu mamy daty to tak naprawdę mamy do czynienia z liczbami, bo daty w Excelu to liczby. Bill Szysz zwrócił uwagę, że czasami nie uwzględniamy tego pierwszego dnia, np. między datami 2018-01-02 a 2018-01-04 są 2 dni różnicy, ale jeśli policzymy to dokładnie to mamy 2018-01-02, 2018-01-03 i 2018-01-04, a więc 3 dni. W zależności czy liczymy ten pierwszy dzień czy nie to otrzymujemy różne wyniki. Bill Szysz zaproponował rozwiązanie tego problemu w Power Query. Zagadnienie to omówimy na przykładowych danych z rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

Standardowo mamy dane umieszczone w tabeli i w Excelu od 2016 wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr 2 na rysunku nr 2) z karty Dane, aby zaczytać dane do Power Query.

rys. nr 2 — Polecenie Z tabeli

Otworzy nam się okno Edytora zapytań dla danych zaczytanych z tabeli tDaty. Musimy pamiętać, że Power Query chce zapisać dane jako daty, a my chcemy skorzystać z liczb. Klikamy ikonkę (oznaczoną zieloną strzałką na rysunku nr 3) przy nazwie kolumny Od i z podręcznego menu wybieramy polecenie Liczba całkowita. 

rys. nr 3 — Zmiana formatu danych

Pojawi się nam komunikat o zmianie typu kolumny, gdzie musimy kliknąć przycisk Zamień bieżącą (rys. nr 4).

rys. nr 4 — Komunikat o zmianie typu kolumny

Tę samą czynność powtarzamy dla kolumny obok nazwanej Do. Klikamy ikonkę przy jej nazwie i z podręcznego menu wybieramy polecenie Liczba całkowita. Pojawi nam się komunikat o zmianie typu kolumny, gdzie klikamy przycisk Zamień bieżącą. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 5.

rys. nr 5 — Dane po zmianie z daty na format liczbowy

W kolejnym kroku wybieramy polecenie Kolumna niestandardowa (punkt nr 2 na rysunku nr 6) z karty Dodaj kolumnę.

rys. nr 6 — Kolumna niestandardowa

Pojawi nam się okno Kolumna niestandardowa, w której zmienimy nazwę kolumny na Miesiąc, a następnie w okienku formuły kolumny niestandardowej wpiszemy ={[od]..[do]}. Następnie nasze ustawienia zatwierdzamy klikając przycisk OK (rys. nr 7).

rys. nr 7 — Parametry kolumny niestandardowej

Musimy tutaj pamiętać , że pod wartościami [od] i [do] kryją się liczby. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 8, gdzie dla każdego wiersza w kolumnie Miesiąc mamy listę liczb między tymi datami – zapisanymi też jako liczby.

rys. nr 8 — Kolumna niestandardowa Miesiąc

Dla pierwszego wiersza lista ta została przedstawiona na rysunku nr 9.

rys. nr 9 — Dni kryjące się w tabeli pod nazwą List

W kolejnym kroku zaznaczamy kolumnę Miesiąc, klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwę tej kolumny  i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń inne kolumny (rys. nr 11).

rys. nr 11 — Usuń inne kolumny

Zostanie nam jedna kolumna. Następnie klikamy ikonkę oznaczoną na rysunku nr 12 zieloną strzałką i z podręcznego menu wybieramy polecenie Rozwiń do nowych wierszy.

rys. nr 12 — Rozwiń do nowych wierszy

Otrzymamy listę wszystkich dni pomiędzy datami (rys. nr 13).

rys. nr 13 — Lista dni między datami

Nas interesuje konkretnie ilość dni w danym miesiącu, więc w pierwszym kroku musimy znowu zmienić typ danych na daty. Rozwijamy ikonkę przy nazwie kolumny i z podręcznego menu wybieramy polecenie Data (rys. nr 14).

rys. nr 14 — Zmiana typy wyświetlania danych

Otrzymamy listę dni w postaci dat, przedstawioną na rysunku nr 15 (jej fragment).

rys. nr 15 — Lista dni między datami w postaci dat

Przy tak przygotowanych danych wybieramy polecenie Data (punkt nr 2 na rysunku nr 16) z karty Dodaj kolumnę.

rys. nr 16 — Polecenie Data

Za pomocą tego polecenia możemy z daty wyciągać różne parametry, takie jak rok, kwartał, miesiąc itd. My wybieramy Rok (rys. nr 17), następnie analogicznie wybieramy Miesiąc.

rys. nr 17 — Dodanie kolumny Rok

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 18.

rys. nr 18 — Dane z dodaną kolumną Rok

W kolejnym kroku z karty Przekształć wybieramy polecenie Data, a następnie Miesiąc i Nazwa miesiąca (po kolei kroki oznaczone na rysunku nr 19).

rys. nr 19 — Dodawanie kolumny Miesiąc

Kiedy korzystamy z poleceń z karty Dodaj kolumnę to powstaje nowa kolumna, jeśli zaś korzystamy z polecenia z karty Przekształć, to działamy na istniejącej kolumnie i w niej wprowadzamy zmiany. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 20.

rys. nr 20 — Dane z dodaną kolumną Miesiąc

Zaznaczamy wszystkie trzy kolumny a następnie wybieramy polecenie Grupowanie według (punkt nr 2 na rysunku nr 21) z karty Narzędzia główne.

rys. nr 21 — Grupowanie według

Otworzy nam się okno Grupowanie według, gdzie wybieramy grupowanie Zawansowane (punkt nr 1 na rysunku nr 22). Automatycznie pojawią nam się trzy poziomy grupowania (punkt nr 2). Następnie nazywamy nową kolumnę Ile dni (punkt nr 3) i wybieramy operację Zlicz wiersze (punkt nr 4), która ma zliczyć dni z danego miesiąca. Nie interesuje nas jakie to były dni tylko ich ilość. Nasze parametry zatwierdzamy przyciskiem OK

rys. nr 22 — Parametry w oknie Grupowanie według

Otrzymamy pogrupowane dane według miesięcy przedstawione na rysunku nr 23.

rys. nr 23 — Pogrupowane dane

Tak przygotowane dane chcemy załadować do Excela, więc korzystamy z polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 24).

rys. nr 24 — Zamknij i załaduj

Otworzy nam się okno Ładowanie do, gdzie ustawiamy parametry wstawianych danych, sposób wyświetlania danych jako Tabela i miejsce wstawienia danych jako istniejący arkusz i wybieramy konkretną komórkę, gdzie chcemy umieścić nasze dane. Parametry zatwierdzamy przyciskiem Załaduj (rys. nr 25).

rys. nr 25 — parametry okna Ładowanie do

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 26.

rys. nr 26 — Dane załadowane do Excela

W naszych wczytanych dołożyliśmy Rok tylko dla sytuacji kiedy mamy w danych przeskok lat. Przygotowałem sobie dodatkowy wiersz, który kiedy dodam do tabeli z pierwotnymi danymi, a następnie naszą tabele z Power Query odświeżę – klikamy prawym przyciskiem myszy na dane (dowolną komórkę w tabeli zwróconej przez zapytanie Power Query), a następnie z podręcznego menu wybieramy polecenie Odśwież (rys. nr 27).

rys. nr 27 — Odśwież zaczytane dane

Otrzymamy przeliczone dane z uwzględnionymi miesiącami w kolejnym roku (który dołożyliśmy do tabeli i danymi bazowymi), przedstawione na rysunku nr 28.

rys. nr 27 — Odświeżone dane

Podsumowując Power Query świetnie sprawdza się w wyznaczaniu ilości dni między datami w danym miesiącu. Rozwiązanie jest dużo szybsze i prostsze niż w Excelu 


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Power Query #19 — Scalanie tego samego zapytania

W dzisiejszym poście zajmiemy się tematem scalania tego samego zapytania w Power Query. Zagadnienie to omówimy na podstawie danych z poprzedniego postu przedstawionych na rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

Poprzedni post dotyczył wyciągania pierwszych i ostatnich wierszy po unikatowych wartościach z kolumn Data i Firma. Stworzyliśmy dwa zapytania i scaliliśmy je ze sobą. Tym razem chcemy mieć jedno zapytanie. Zagadnienie to jest wstępem do języka zapytań M, czyli kulis zapytań Power Query. Pozwoli nam to w miarę naszego rozwoju nie korzystać tylko z gotowych rozwiązań tego dodatku do Excela.

Pierwszym krokiem jest wczytanie naszych danych z tabeli do Power Query. Musimy w tym celu użyć polecenia Z tabeli z karty Dane (rys. nr 2).

rys. nr 2 — Pobieranie danych zewnętrznych

Tak jak w poprzednim poście dane zostały wczytane w innym formacie więc musimy dla kolumny Data i Czas zmienić typ kolumny na bieżącą – klikamy prawym przyciskiem myszy na tytuł kolumn Data i analogicznie Czas, następnie wybieramy polecenie Data lub dla drugiej kolumny Godzina i na komunikacie, który się wyświetli klikamy przycisk Zamień bieżącą (zaznaczono zieloną strzałką na rysunku nr 3). Celem tych działań jest to, żeby Power Query odpowiednio interpretował te dane.

rys. nr 3 — Zmiana typu kolumny

Na karcie Widok musimy mieć włączony Pasek formuły (rys. nr 4). Będziemy robić na nim drobne zmiany w kodzie.

rys. nr 4 — Pasek formuły

Wczytane dane przedstawione zostały na rysunku nr 5.

rys. nr 5 — Wczytane dane

Kolejnym krokiem jest posortowanie danych. Klikamy prawym przyciskiem myszki na trójkącik przy tytule kolumny Data i wybieramy polecenie Sortuj rosnąco (rys. nr 6).

rys. nr 6 — Sortuj rosnąco

Te same działania musimy powtórzyć dla kolumny Czas. Klikamy prawym przyciskiem myszki na trójkącik przy tytule kolumny Czas i wybieramy polecenie Sortuj rosnąco. Z boku ekranu w Ustawieniach zapytania mamy wpisane kroki, które wykonaliśmy na naszych danych (rys. nr 7).

rys. nr 7 — Ustawienia zapytania

Możemy zmienić nazwę tego kroku, aby w każdym momencie działań widzieć co konkretnie zrobiliśmy. Naciskamy klawisz F2 i zmieniamy nazwę na Posortowano Asc (nie napisałem rosnąco, bo ze względu na język programowania staram się nie używać polskich znaków) – rys. nr 8.

rys. nr 8 — Zmiana nazwy kroku

Teraz tak jak w poprzednim poście musimy usunąć duplikaty po kolumnach Data i Firma. Zaznaczamy kolumny Data i Firma, a następnie wybieramy z karty Narzędzia główne polecenie Usuń wiersze (punkt nr 2 na rysunku nr 9), a potem Usuń duplikaty (punkt nr 3 na rysunku nr 9).

rys. nr 8 — Usuń duplikaty

Otrzymamy wyciągnięte pierwsze wiersze po unikatowych wartościach. Zostały one przedstawione na rysunku nr 10.

rys. nr 10 — Pierwsze wiersze po unikatowych wartościach

Analogicznie jak dla poprzedniego etapu zmieniamy nazwę zastosowanego kroku w Ustawieniach zapytania za pomocą klawisza F2 z Usunięto duplikaty na Pierwsze.

Chcemy aby teraz kolejny krok jaki wykonamy nie był zależny od kroku Pierwsze tylko od wcześniejszego czyli Posortowano Asc. Klikamy na krok Posortowano Asc i kopiujemy formułę z paska formuły za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+C. Następnie przechodzimy do ostatniego naszego kroku, czyli Pierwsze i na pasku formuły kliknąć przycisk funkcyjny fx – dodać krok niestandardowy i wkleić (Ctrl+V lub kliknąć prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybrać polecenie Wklej) w pasek formuły skopiowaną wcześniej formułę z kroku Posortowano Asc.

Musimy zmienić część wklejonej formuły, bo chcemy aby kolumna Czas była posortowana malejąco. Najprościej wystarczyło by zmienić rodzaj sortowania klikając na znaczek sortowania przy nazwie kolumny Czas (rys. nr 12).

rys. nr 12 — Sortuj malejąco po kolumnie Czas

Dla bardziej zaawansowanych użytkowników jest inny sposób. Wystarczy zmienić w formule dla kolumny czas sortowanie z Ascending na Descending, co zostało pokazane na rysunku nr 13.

rys. nr 13 — Zmiana na pasku formuły

Oba sposoby zadziałają w ten sam sposób. Zmieniamy nazwę kroku Niestandardowe 1 za pomocą klawisza F2 na Posortowano Desc. Musimy pamiętać, że Power Query ma problem z tym, że dane nie zostały wczytane od nowa, pamięta wcześniejszy bufor więc jak w poprzednim poście musimy dodać kolumnę indeksu. Z karty Dodaj kolumnę wybieramy polecenie Kolumna indeksu (punkt nr 2 na rysunku nr 14) a następnie Od 0 (punkt nr 3 na rysunku nr 14). Nie ma znaczenia jaki typ kolumny indeksu wybierzemy bo jest to kolumna pomocnicza i w późniejszym etapie ją usuniemy.

rys. nr 14 — Kolumna indeksu

Power Query dzięki dodaniu dodatkowej kolumny od nowa zaczyta dane i zapamięta kolejność z odwrotnym sortowaniem. Zaznaczamy kolumny Data i Firma i z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Usuń wiersze a następnie Usuń duplikaty (analogicznie jak na rysunku nr 9 dla pierwszych wierszy). Otrzymamy ostatnie wiersze dla unikatowych wartości przedstawione na rysunku nr 15.

rys. nr 15 — Ostatnie wiersze dla unikatowych wartości

Zaznaczamy kolumnę Czas i Indeks i usuwamy za pomocą polecenia Usuń kolumny z podręcznego menu (rys. nr 16).

rys. nr 16 — Usuń kolumny

W poprzednim poście te same wyniki otrzymaliśmy w dwóch osobnych zapytaniach. W tym poście otrzymaliśmy takie same wyniki w jednym zapytaniu tylko w innych krokach. Pierwsze wiersze są w kroku Pierwsze, a ostatnie wiersze są w kroku Usunięto kolumny. Zmienimy jeszcze nazwę ostatniego kroku za pomocą klawisza F2 na Ostatnie (rys. nr 17). Teraz wiemy, które kroki chcemy połączyć. 

rys. nr 17 — Kroki które trzeba połączyć

Z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Połącz (punkt nr 2 na rysunku nr 18), a następnie Scal zapytania (punkt nr 3 na rysunku nr 18).

rys. nr 18 — Scal zapytania

Otworzy nam się okno Scalanie. Scalać będziemy to samo zapytanie, czyli wybierzemy tNotowania i w drugim okienku tNotowania (bieżący). Zaznaczamy w obu zapytaniach kolumny Data i Firma. One są na razie identyczne. W kolejnym kroku zrobimy pewną zmianę. Zatwierdzamy nasz wybór przyciskiem OK (rys. nr 19).

rys. nr 19 — Okno scalanie

W tym kroku bardzo ważne jest, że widzimy pasek formuły, bo mamy tam podane, na którym kroku wykonujemy dane zadanie (rys. nr 20).

rys. nr 20 — Pasek formuły

W naszej formule powinniśmy zmienić pierwsze wystąpienie słowa Ostanie na słowo Pierwsze (nazwy kroków zapytania). Aby otrzymać prawidłowe dane formuła na pasku formuły powinna wyglądać jak na rysunku nr 21.

rys. nr 21 — Zmiana nazwy kroku w formule

W formule powyżej mamy informację, że chcemy połączyć dane z dwóch kroków w tym samym zapytaniu – krok Pierwsze i krok Ostatnie.

Z naszej tabeli musimy się pozbyć kolumny Czas za pomocą polecenie Usuń kolumnę z podręcznego menu. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 22.

rys. nr 22 — Usuń kolumnę

Następnie rozwijamy kolumnę Ostatnie (strzałki w prawym roku nazwy kolumny), odznaczamy Datę i Firmę, a zostawiamy tylko Cenę. Nie chcemy używać oryginalnej nazwy kolumny jako prefiksu i na koniec zatwierdzamy nasze ustawienia przyciskiem OK (rys. nr 23).

rys. nr 23

W otrzymanych danych zmienimy nazwę dwóch ostatnich kolumn z Cenami na Pierwsze i Ostatnie. Otrzymamy końcowe dane dla pierwszych i ostatnich wierszy unikatowych wartości przedstawione na rysunku nr 24.

rys. nr 24 — Pierwsze i ostatnie wiersze dla unikatowych wartości

Są to dane uzyskane w jednym zapytaniu, włącznie ze scalaniem. Był to wstęp do zagłębiania się w język M, aby poznać lepiej formuły i możliwości jakie nam dają. Ostatnim krokiem jest załadowanie danych do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj z karty Narzędzia główne (rys. nr 25).

rys. nr 25 — Zamknij i załaduj

W Excelu otworzy nam się okno Ładowanie do, gdzie wybieramy sposób wyświetlania danych jako Tabela i miejsce załadowania danych jako Istniejący arkusz (konkretną komórkę). Nasz wybór zatwierdzamy przyciskiem Załaduj (rys. nr 26).

rys. nr 26 — Okno Ładowanie do

Dane wklejone do Excela prezentują się jak na rysunku nr 27.

Dane wklejone do Excela

Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama