Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W tym poście nauczymy się jak stworzyć ranking sprzedawców. W przykładowych danych na rys. nr 1 mamy zestawienie sprzedawców i ich sprzedaż. Z tych danych musimy zrobić podsumowanie sprzedaży poszczególnych sprzedawców, a następnie zrobić ranking, czyli wyciągnąć sprzedawców z największą sprzedażą.
Rys. nr 1 – przykładowe dane
Najpierw
zadanie to wykonamy za pomocą formuł i funkcjonalności Excela, a następnie to
samo zadanie wykonamy z wykorzystaniem tabeli przestawnej.
Pierwszym
krokiem będzie wyciągnięcie unikatowych wartości z kolumny Sprzedawca. Możemy
ręcznie skopiować wszystkich sprzedawców z kolumny B za pomocą skrótu
klawiszowego Ctrl+C, a następnie wkleić do kolumny G za pomocą skrótu Ctrl+V. Zaznaczamy
kolumnę G (Sprzedawca), a następnie wybieramy ikonkę polecenia Usuń
duplikaty z karty Dane (rys. nr 2).
Rys. nr 2 – polecenie Usuń duplikaty
Excel wyświetli nam komunikat Ostrzeżenie o usuwaniu duplikatów, w którym zaznaczamy checkbox przy opcji Pozostawić obecnie zaznaczony obszar, następnie zatwierdzamy komunikat przyciskiem Usuń duplikaty (rys. nr 3).
Rys. nr 3 – Ostrzeżenie o usuwaniu duplikatów
Wyświetli się okno Usuwania duplikatów, które zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 4).
Rys. nr 4 – okno Usuwania duplikatów
Wyświetli się kolejny komunikat, tym razem z informacją o liczbie usuniętych duplikatów i unikatowych wartości przedstawiony na rys. nr 5, który zatwierdzamy przyciskiem OK.
Rys. nr 5 – komunikat Excela
Otrzymamy kolumnę z sześcioma unikatowymi wartościami przedstawioną na rys. nr 6.
Rys. nr 6 – kolumna z unikatowymi wartościami (sprzedawcami)
Powyższe dane możemy posortować od A do Z za pomocą ikonki polecenia na karcie Dane (rys. nr 7).
Rys. nr 7 – polecenie sortowania danych od A do Z
Teraz musimy
podsumować sprzedaż poszczególnych sprzedawców. Użyjemy do tego funkcji SUMA.JEŻELI.
Pierwszym argumentem funkcji jest zakres, czyli zakres po którym
będziemy sprawdzać nasze kryterium (aby zaznaczyć całą kolumnę możemy użyć skrótu
klawiszowego Ctrl+Shift+Strzałka w dół. Zaznaczony zakres (B2:B325)
blokujemy bezwzględnie za pomocą klawisza F4. Drugi argument funkcji to kryteria,
czyli nazwa aktualnego sprzedawcy, którego nie blokujemy, ponieważ ma się
przesuwać w dół razem z kopiowanie formuły na wiersze poniżej. Trzeci argument
funkcji to suma_zakres, czyli kolumna, po której chcemy podsumować nasze
dane (E2:E325), zablokowana bezwzględnie. Zapis całej formuły powinien wyglądać
następująco:
=SUMA.JEŻELI($B$2:$B$325;G2;$E$2:$E$325)
Powyższą formułę
zatwierdzamy i kopiujemy w dół. Otrzymamy podsumowanie sprzedaży przedstawione
na rys. nr 8.
Rys. nr 8 – podsumowanie sprzedaży unikatowych sprzedawców
Otrzymaliśmy
sprzedaż sumaryczną wszystkich sprzedawców. Teraz możemy wykorzystać funkcję POZYCJA.NAJW
(pozycja największa), żeby określić pozycję danego wyniku w rankingu. Pierwszym
argumentem funkcji jest liczba, czyli konkretna wartość sprzedaży (H2).
Drugi argument funkcji to odwołanie, czyli zakres, z którego chcemy
zrobić ranking (H2:H7), zablokowany bezwzględnie za pomocą klawisza F4. Zapis
całej formuły powinien wyglądać następująco:
=POZYCJA.NAJW(H2;$H$2:$H$7)
Powyższą
formułę zatwierdzamy i przeciągamy na wiersze poniżej. Otrzymamy ranking pozycję
poszczególnych sprzedawców w rankingu sprzedaży przedstawiony na rys. nr 9.
Rys. nr 9 – ranking sprzedawców według wysokości sprzedaży
Jak widać na
rysunku powyżej mamy przyznane miejsca w rankingu, Cezary jest na pierwszym
miejscu a Paulina na ostatnim – szóstym. Aby ranking dobrze się prezentował to
musimy mieć posortowanych sprzedawców według miejsc, które kolejno zajmują.
Wykorzystamy do tego funkcje INDEKS, która będzie "patrzyła"
na kolumnę G (Sprzedawca), czyli w pierwszym argumencie podajemy zakres
zablokowany bezwzględnie — $G$2:$G$7. Drugi argument to nr_wiersza, czyli
pozycja poszczególnych sprzedawców. Aby uzyskać te pozysje musimy użyć funkcji PODAJ.POZYCJĘ.
Pierwszym argumentem funkcji jest szukana_wartość, czyli numer pozycji,
której szukamy – pozycja 1 (komórka K2). Drugi argument to przeszukiwana_tab,
czyli kolumna z rankingiem zablokowana bezwzględnie ($I$2:$I$7). Trzeci
argument to typ_porównania, wpisujemy wartość 0 – dopasowanie dokładne.
Zapis całej formuły powinien wyglądać następująco:
=INDEKS($G$2:$G$7;PODAJ.POZYCJĘ(K2;$I$2:$I$7;0))
Funkcja PODAJ.POZYCJĘ
zwraca nam numer wiersza z danym numerem w indeksie, a funkcja INDEKS zwraca
nam wartość z tego wiersza. Po zatwierdzeniu powyższej formuły i skopiowaniu
jej w dół, otrzymamy ranking przedstawiony na rys. nr 10.
Rys. nr 10 – ranking sprzedawców
Teraz pokażemy rozwiązanie wykorzystujące tabelę przestawną. Zaznaczamy pojedynczą komórkę w tablicy danych, na podstawie których chcemy wykonać tabelę przestawną. Wybieramy polecenie Tabela przestawna z karty Wstawianie (rys. nr 11).
Rys. nr 11 – polecenie Tabela przestawna
Otworzy nam się okno Tworzenia tabeli przestawnej, w którym wybieramy, gdzie chcemy umieścić raport w postaci tabeli przestawnej (Istniejący arkusz), wskazujemy konkretną komórkę (np. G10). Tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK.
Rys. nr 12 – okno Tworzenia tabeli przestawnej
Przeciągamy Sprzedawcę do obszaru Etykiet wierszy (punkt 1 na rys. nr 13), następnie przeciągamy Sprzedaż do obszaru Podsumowań wartości (punkt 2).
Rys. nr 13 – tworzenie tabeli przestawnej
Otrzymamy tabelę przedstawioną na rys. nr 14.
Rys. nr 14 – tabela przestawna
Mamy podsumowanie sprzedaży. W kolumnie Suma z Sprzedaż powinniśmy zmienić formatowanie, w tym celu klikamy prawym przyciskiem myszy na dowolną komórkę z tej kolumny, następnie z podręcznego menu wybieramy polecenie Format liczby (rys. nr 15).
Rys. nr 15 – polecenie Format liczby
Otworzy nam się okno Formatowania komórek, gdzie w polu Kategoria wybieramy Walutowe, następnie zatwierdzamy zmianę przyciskiem OK (rys. nr 16).
Rys. nr 16 – zmiana formatowania na walutowe
Otrzymamy sformatowane dane przedstawione na rys. nr 17.
Rys. nr 17 – sformatowane dane
W tabeli przestawnej możemy sobie posortować dane od największej do najmniejszej za pomocą ikony sortowania od Z do A na karcie Dane. Posortowane dane zostały przedstawione na rys. nr 18.
Rys. nr 18 – posortowane dane
Otrzymaliśmy niejako ranking, ale nas mniej interesuje wartość sprzedaży, a bardziej numer pozycji danego sprzedawcy. Pole Sprzedaż jeszcze raz przeciągniemy do obszaru podsumowań wartości jak na rys. nr 13 (punkt 2). W nowej kolumnie klikamy prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu rozwijamy polecenie Pokaż wartości jako, a następnie wybieramy polecenie Porządkuj wartości od największych do najmniejszych (rys. nr 19).
Rys. nr 19 – polecenie Porządkuj wartości od największych do najmniejszych
Otworzy nam się okno Pokazywania wartości jako, gdzie na liście rozwijanej w polu podstawowym wybieramy Sprzedawca. Tak ustawiony parametr zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 20).
Rys. nr 20 – okno Pokazywania wartości jako
Otrzymamy ranking sprzedawców w odpowiedniej kolejności, ponieważ wcześniej posortowaliśmy dane. Ponadto możemy zmienić nazwę kolumny Suma z Sprzedaż2 na Ranking (rys. nr 21).
Rys. nr 21 – ranking sprzedawców
Możemy pozbyć się wartości Suma końcowa, ponieważ jest nam zbędna. W tym celu rozwijamy polecenie Sumy końcowe (punkt 2 na rys. nr 22) z karty Projektowanie (punkt 1), a następnie wybieramy polecenie Wyłącz dla wierszy i kolumn (punkt 2).
Rys. nr 22 – ścieżka dostępu do polecenia Wyłącz dla wierszy i kolumn
Otrzymamy tabelę przestawną z rankingiem sprzedawców bez sumy końcowej przedstawioną na rys. nr 23.
Rys. nr 23 – ranking sprzedawców bez sumy końcowej
Podsumowując stworzenie rankingu możemy wykonać na dwa sposoby, za pomocą funkcjonalności klasycznego Excela i tabeli przestawnej. Jak widać powyżej szybszym sposobem jest wykorzystanie tabeli przestawnej.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W tym poście nauczymy się jak w rozlewającej się formule dołożyć dodatkowe obliczenia podsumowania danych. Odcinek bazuje na formule od Billa Szysza (rys. nr 1).
Rys. nr 1 – formuła Billa Szysza
Powyższą formułę przetłumaczyłem na język polski, żeby ułatwić jej zrozumienie (rys. nr 2).
Rys. nr 2 – formuła przetłumaczona na język polski
Mamy przykład, w którym wyciągamy konkretną liczbę ostatnich elementów, u nas 5. Ponadto jest dopisana formuła pozwalająca na dodatkowe obliczenia na tych danych, takie jak suma, średnia, min i max. Przede wszystkim możemy wybrać sobie jakie podsumowania nas interesują (fragmentator). Jak widać na rys. nr 2 formuła jest długa, mimo wykorzystania nowej funkcji ZEZWALAJ. Wykorzystujemy tutaj takie funkcje jak: TRANSPONUJ, LICZBA.KOLUMN, INDEKS, JEŻELI, SEKWENCJA, ILE.WIERSZY, SUMA, WYBIERZ, ŚREDNIA, MIN, MAX, MOD, NIE, CZY.BŁĄD, FILTRUJ, CZY.LICZBA, PODAJ.POZYCJĘ.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W tym poście
zajmiemy się bardzo skomplikowanym rozwiązaniem wykorzystującym funkcje ZEZWALAJ (angielskie LET). Zadanie to omówimy na podstawie rozwiązania
Bila Szysza, który jest znany z rozwiązywania bardzo skomplikowanych formuł,
zajmujących niekiedy kilka linijek i wykorzystujących wiele funkcji.
Zadanie
polega na łączeniu różnych zakresów, a dokładniej różnych list danych w jedną.
Jest to bardzo skomplikowane rozwiązanie (rys. nr 1).
rys. nr 1 — skomplikowane rozwiązanie
Zachęcam do obejrzenia filmu w celu poznania szczegółów tego rozwiązania. W tym filmie przetłumaczyłem wykorzystane formuły i wyjaśniam dokładnie ich mechanizm oraz zależności między poszczególnymi funkcjami. Pojedynczo stosowane funkcje są raczej proste, cała trudność polega na odpowiednim połączeniu wielu funkcji w jedną spójną całość.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W tym poście nauczymy się jak odwrócić tablicę, czyli jak pokazać jej wartości od dołu do góry. Zadanie to wykonamy na podstawie przykładowych danych z rys. nr 1 .
Rys. nr 1 – przykładowe dane
W naszych danych dla ułatwienia mamy wartości numeryczne (liczebniki od pierwszego do dziesiątego) i naszym zadaniem będzie ich odwrócenie, czyli uzyskanie wartości od dziesiątego do pierwszego.
Możemy to
zrobić zarówno w Excelu klasycznym jak i tablicowym poprzez budowanie sekwencji.
Na przykład możemy wpisać liczbę 10 w komórce B2, następnie liczbę 9 w komórce
B3. Potem wystarczy przeciągnąć ręcznie te wartości do końca tabelki. Otrzymamy
wartości w odpowiedniej kolejności przedstawione na rys. nr 2.
Rys. nr 2 – ręcznie przeciągnięte wartości liczbowe
My chcemy
jednak te wartości uzyskać poprzez funkcjonalności Excela, a nie wpisywanie
ręczne.
W klasycznym
Excelu możemy użyć funkcji ILE.WIERSZY. Argumentem tej funkcji jest tablica,
czyli zakres (tabela A2:$A$11). Istotne tutaj jest, że ostatnią komórkę zakresu
musimy zablokować bezwzględnie, natomiast pierwsza ma pozostać względna. Zapis
formuły powinien wyglądać następująco:
=ILE.WIERSZY(A2:$A$11)
Po
zatwierdzeniu formuły i przeciągnięciu jej na wiersze poniżej otrzymamy
numerację wierszy przedstawioną na rys. nr 3.
Rys. nr 3 – numeracja wierszy uzyskana dzięki funkcji ILE.WIERSZY
Jak widać
taki ciąg nie jest wstawiony ręcznie a za pomocą formuły Excela. Jeśli mamy
numery wierszy, które chcemy wyciągnąć, to wystarczy je wstawić do funkcji INDEKS.
Pierwszym argumentem funkcji INDEKS jest tablica, czyli zakres naszych
wartości z tablicy Lista ($A$2:$A$11). Musimy tutaj pamiętać, aby zakres argumentu
tablica zablokować bezwzględnie. Drugi argument funkcji to nr_wiersza,
czyli numery malejące uzyskane z funkcji ILE.WIERSZY. Zapis formuły powinien
wyglądać następująco:
=INDEKS($A$2:$A$11;
ILE.WIERSZY(A2:$A$11))
Powyższą
formułę zatwierdzamy klawiszem Enter i kopiujemy na wiersze poniżej. Otrzymamy numery
wierszy ustawione malejąco przedstawione na rys. nr 4.
Rys. nr 4 – numeracja wierszy uzyskana dzięki funkcji INDEKS
Teraz
zajmiemy się rozwiązaniem w Excelu tablicowym. Wykorzystamy tutaj funkcję SEKWENCJA,
która zwraca sekwencję liczb. Pierwszym argumentem funkcji SEKWENCJA są wiersze,
gdzie należy podać ilość wierszy jakie chcemy uzyskać (10). Formułę wpiszeZapis
formuły powinien wyglądać następująco:
=SEKWENCJA(10)
Po
zatwierdzeniu formuły otrzymamy sekwencję liczb przedstawioną na rys. nr 5.
Rys. nr 5 – wyniki funkcji SEKWENCJA
Przy takim
wypełnieniu funkcji otrzymaliśmy numery wierszy w kolejności rosnącej. Jeśli
chcemy uzyskać kolejność odwrotną, musimy podać funkcji SEKWENCJA więcej
argumentów.
Drugi
argument funkcji to kolumny, czyli ilość kolumn, jakie chcemy uzyskać (w
naszym przykładzie wpisujemy wartość 1 – jedna kolumna). Trzeci argument
funkcji to początek, czyli wartość, od której chcemy zacząć naszą numerację
(tutaj wartość 10). Czwarty argument funkcji to krok, czyli wartość o
jaką mają się różnić poszczególne wyniki. My chcemy uzyskać listę malejącą,
czyli w argumencie krok musimy wpisać ujemną wartość (-1). Zapis całej funkcji
powinien wyglądać następująco:
=SEKWENCJA(10;1;10;-1)
Powyższą
formułę zatwierdzamy i otrzymamy ciąg liczb malejący przedstawiony na rys. nr 6.
Rys. nr 6 – lista malejąca uzyskana z funkcji SEKWENCJA
Przy
większej ilości danych możemy mieć problem z określeniem ilości wierszy, jakie
chcemy otrzymać. Natomiast jeśli znamy tą ilość, funkcja SEKWENCJA będzie
dobrym wyborem. Ilość wierszy moglibyśmy podliczyć za pomocą funkcji ILE.WIERSZY.
Teraz
wystarczy, że tak jak w Excelu klasycznym dołożymy funkcję INDEKS (wstawimy
funkcję SEKWENCJA do funkcji INDEKS).
Pierwszym
argumentem funkcji INDEKS jest tablica, czyli zakres z tabeli Lista. W Excelu
tablicowym nie musimy pamiętać o zablokowaniu bezwzględnym zakresu tablicy,
ponieważ funkcja SEKWENCJA generuje określoną ilość wyników. Drugi argument
(nr_wiersza) to wartości uzyskane z funkcji SEKWENCJA. Zapis formuły powinien
wyglądać następująco:
=INDEKS(A2:A11;
SEKWENCJA(10;1;10;-1))
Po
zatwierdzeniu powyższej formuły otrzymamy wyniki, które automatycznie rozlewają
się na określony zakres, przedstawione na rys. nr 7.
Rys. nr 7 – wyniki funkcji INDEKS
Istotne
jest, że formuła znajduje się tylko w pierwszym wierszu (komórka D2), natomiast
w pozostałych wierszach mamy tylko rozlane wyniki.
Jeśli masz
dostęp do nowych funkcji tablicowych, to śmiało powinieneś ich używać. Ponieważ
nie musisz pamiętać o kopiowaniu/ przeciąganiu formuły na odpowiedni zakres.
Przy formułach tablicowych wyniki same rozlewają się na odpowiednią ilość
komórek.
Ponadto
moglibyśmy zastąpić w formule funkcji SEKWENCJA, argumenty wiersze i początek
za pomocą funkcji ILE.WIERSZY. Sprawi to, że nasza formuła będzie dynamiczna
(zmiany w danych bazowych spowodują zmianę w wynikach całej formuły). Zapis
takiej formuły powinien wyglądać następująco:
Wykorzystaliśmy
funkcję tablicową, żeby pokazać, że funkcje z Excela klasycznego świetnie współpracują
z nowymi funkcjami tablicowymi. Ponadto użycie funkcji tablicowej sprawia, że
wyniki formuły automatycznie rozlewają się na odpowiedni obszar, nie musimy
kopiować formuły na pozostałe komórki.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W dzisiejszym poście nauczymy się jak znaleźć n‑tą wartość spełniającą warunki (kryteria). Zadanie to wykonamy na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1.
Rys. nr 1 – przykładowe dane
W wyzwaniu nr 17 pokazywaliśmy jak rozwiązać taki problem klasycznym Excelem i wtedy w ogóle nie wykorzystywaliśmy funkcji związanych z wyszukiwaniem oprócz funkcji INDEKS. Funkcje jakie zostały tam wykorzystane zostały przedstawione na rys. nr 2.
Rys. nr 2 – wyszukiwanie wartości spełniającej 2 warunki w klasycznym Excelu
Próbowałem rozwiązać taki problem za pomocą rozwiązania zaproponowanego na stronie www.chandoo.org, które opierało się na wykorzystaniu funkcji X.WYSZUKAJ, ale to rozwiązanie jest zbyt skomplikowane dla przeciętnego użytkownika Excela. Rozwiązanie zostało przedstawione na rys. nr 3.
Rys. nr 3 – rozwiązanie zadania za pomocą sposobu ze strony www.chandoo.org
Nasze
zadanie wykonamy w Excelu tablicowym, wykorzystamy tutaj funkcje FILTRUJ
i INDEKS. Użyjemy najpierw funkcji FILTRUJ, która w chwili nagrywania
filmu (wrzesień 2019) była dostępna tylko w programie niejawnych testów Offica
(Insider). Pierwszym argumentem funkcji FILTRUJ jest tablica, czyli cała
tabela z danymi od komórki A3. Tabela zawiera dużo danych więc aby ją
odpowiednio i szybko zaznaczyć, musimy ustawić aktywną komórkę w komórce A3 i
za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+strzałka w bok zaznaczyć cały wiersz,
a następnie za pomocą skrótu Ctrl+Shift+strzałka w dół zaznaczyć obszar do
ostatniego wiersza. W celu powrotu do komórki, gdzie wpisujemy formułę musimy
użyć skrótu klawiszowego Ctrl+Backspace. Drugi argument funkcji to uwzględnienie,
czyli testy logiczne sprawdzające (inaczej filtry). W naszym teście chcemy
sprawdzić czy w kolumnie Województwo znajduje się to wybrane przez nas
województwo (np. lódzkie). Podsumowując zaznaczamy cała kolumnę Województwo
(bez nagłówka) i przyrównujemy ją do wartości, którą chcemy sprawdzić, czyli
B3:B300=F5. Zapis całej formuły powinien wyglądać następująco:
=FILTRUJ(A3:D300;B3:B300=F5)
Kiedy
podejrzymy sobie wynik formuły w trybie edycji komórki za pomocą klawisza F9,
otrzymamy sporą tablicę wartości logicznych PRAWDA i FAŁSZ, której fragment
został pokazany na rys. nr 4.
Rys. nr 4 – podgląd wyników funkcji FILTRUJ
Z podglądu wyników formuły wychodzimy za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Z. T wynikach wartości logiczne PRAWDA otrzymamy tylko dla sytuacji, kiedy w kolumnie Województwo pojawi się województwo łódzkie, natomiast wartości FAŁSZ będą wszędzie tam gdzie będzie każde inne województwo. Funkcja FILTRUJ zwróci nam tablicę danych dla każdego wystąpienia województwa łódzkiego przedstawioną na rys. nr 5.
Rys. nr 5 – tablica zwrócona przez funkcje FILTRUJ
W związku z tym, że nie mamy nałożonego odpowiedniego formatowania wyniki w pierwszej kolumnie nie przypominają dat. Wystarczy zaznaczyć kolumnę z datami i na karcie Narzędziagłówne w kategorii Liczba wybrać z listy rozwijanej typ danych Data krótka jak na rys. nr 6.
Rys. nr 6 – szybkie formatowanie danych – typ Data krótka
Otrzymaliśmy
dane spełniające jeden warunek (wybrane województwo), a nam zależy na
otrzymaniu danych spełniających 2 warunki. Teraz w formule funkcji wystarczy
dołożyć drugi filtr (drugie kryterium) dotyczący sprzedawcy. Ze względu na to,
że operacje porównania są wykonywane w Excelu na końcu musimy zapisać je w
nawiasach. Aby otrzymać drugie kryterium (oba kryteria mają być spełnione
jednocześnie) musimy te dwa kryteria przemnożyć przez siebie. W drugim
kryterium musimy porównać dane z kolumny Sprzedawca do określonego (wybranego
przez nas) sprzedawcy, czyli zapis testu logicznego powinien wyglądać
następująco: C3:C300=G5. Zapis całej formuły funkcji FILTRUJ powinien wyglądać
następująco:
=FILTRUJ(A3:D300;(B3:B300=F5)*(C3:C300=G5))
Dzięki
takiemu zapisowi otrzymaliśmy filtrowanie danych po 2 kryteriach przedstawione
na rys. nr 7.
Rys. nr 7 – dane spełniające dwa kryteria
Otrzymaliśmy dane spełniające dwa kryteria, czyli każde wystąpienie województwa łódzkiego i sprzedawcy Kinga. Nasz nałożony filtr jest dynamiczny, mianowicie możemy zmienić sobie nazwę zarówno województwa jak i sprzedawcy rozwijając listy rozwijane w odpowiednich komórkach (rys. nr 8).
Rys. nr 8 – dynamiczny charakter nałożonego filtru
Podsumowując
funkcja FILTRUJ zwraca nam tablicę danych. Naszym celem jest znalezienie n‑tej
wartości spełniającej podane warunki. Załóżmy że chcemy wyciągnąć z danych 5‑ty
wiersz (n=5). Możemy to zrobić za pomocą INDEKS, wystarczy, że do
funkcji INDEKS włożymy tablicę którą otrzymaliśmy z funkcji FILTRUJ. Pierwszym
argumentem funkcji INDEKS jest tablica, czyli tablica otrzymana za
pomocą funkcji FILTRUJ. Drugi argument funkcji to nr_wiersza, czyli
wartość parametru n (w naszym przykładzie wartość 5 zapisana w komórce F2).
Zapis formuły powinien wyglądać następująco:
Po
zatwierdzeniu formuły otrzymamy jeden wiersz (5‑ty wiersz) przedstawiony na
rys. nr 9.
Rys. nr 9 – 5‑ty wiersz zwrócony przez funkcję INDEKS
Ze względu
na to, że nas interesowała w tym przypadku tylko kwota a nie cały wiersz,
możemy ograniczyć zakres tablicy w formule funkcji FILTRUJ. Wystarczy zmienić
zakres danych A3:D300 na D3:D300. Zapis całej formuły powinien wyglądać
następująco:
Po
zatwierdzeniu formuły otrzymamy jeden konkretny wynik przedstawiony na rys. nr 10.
Rys. nr 10 – wynik funkcji INDEKS po zmianie zakresu w funkcji FILTRUJ
Jak łatwo zauważyć, wynik ma dziwną postać. Wystarczy zmienić formatowanie na walutowe, aby otrzymać prawidłowo pokazaną daną za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+4 (rys. nr 11).
Rys. nr 11 – zmiana formatowania na walutowe za pomocą skrótu klawiszowego
Podsumowując w tym przykładzie nie korzystaliśmy z funkcji X.WYSZUKAJ jak w klasycznym Excelu, aby odnaleźć n‑tą wartość, dzięki temu nasza formuła jest prosta (o wiele mniej skomplikowana niż te przedstawione na rys. nr 2 i 3). Czasami praca w Excelu polega na obliczeniu jakichś wartości w najłatwiejszy sposób, nie zawsze trzeba na siłę używać skomplikowanych funkcji, które na pierwszy rzut oka wydają się oczywiste do rozwiązania danego zadania.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.