Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Excel — Przechodzenie do specjalnych zakresów komórek — porada 325

W dzisiejszym wpisie omówimy polecenie Przechodzenia do — specjalnie. Jest to polecenie umieszczone na końcu karty Narzędzia główne (rys. nr 1).

rys. nr 1 — Polecenie Przechodzenie do — specjalnie

Zagadnienie to omówimy sobie na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 2.

rys. nr 2 — Przykładowe dane

W pierwszej kolejności omówimy sobie polecenie Przejdź do. Z karty Narzędzia główne wybieramy polecenie Znajdź i zaznacz, a następnie Przejdź do. Otworzy nam się okno Przechodzenie do, które służy głównie do przechodzenia do nazwanych zakresów danych. My potrzebujemy bardziej specjalistycznego podejścia, więc wciskamy przycisk Specjalnie, pokazany na rysunku nr 3.

rys. nr 3 — Okno Przechodzenie do

Otworzy nam się okno Przechodzenie do – specjalnie. Okno to możemy otworzyć za pomocą skrótów klawiszowych – Ctrl+G, aby otworzyć okno Przechodzenie do, a następnie Alt+S, aby przejść do okna Przechodzenie do – specjalnie (rys. nr 4).

rys. nr 4 — Okno Przechodzenie do — specjalnie

W tym oknie mamy wiele możliwości. Pierwszą opcją są Komentarze. Jeśli mamy zaznaczona jedną komórkę i skorzystamy z opcji Komentarze, Excel zaznaczy nam wszystkie komórki w arkuszu, gdzie są umieszczone jakieś komentarze. Kiedy zaznaczymy zakres danych (przynajmniej 2 komórki) i skorzystamy z tego samego polecenia, Excel zaznaczy nam komórki z komentarzem tylko w zaznaczonym zakresie. W oknie Przechodzenie do – specjalnie, możemy wybrać wartości Stale lub Formuły w danym zakresie, do jednych i drugich obowiązują checkboxy z rysunku nr 5. 

rys. nr 5 — checkboxy dla Formuł i Stałych

W naszym przykładzie chcemy, aby Excel zaznaczył nam wartości Stałe, będące Liczbami bądź Tekstem, czyli w checkboxie odznaczamy Logiczne i Błędy. Otrzymujemy dane z rysunku nr 6 z zaznaczonymi tylko komórkami z wartościami liczbowymi lub tekstem. (skreślone komórki nie zaznaczone).

rys. nr 6 — Zaznaczone komórki z Liczbami i Tekstem

Zaznaczyliśmy Stałe wartości, więc możemy się domyślić, że komórki niezaznaczone zawierają formuły.

Możemy wybrać opcje Puste, wtedy Excel zaznaczy nam puste komórki na zaznaczonym zakresie. Kolejną opcją jest Bieżący obszar w stosunku do komórki dla której wybraliśmy tą opcję. Bieżący obszar możemy również zaznaczyć za pomocą skrótów klawiszowych Ctrl+A lub Ctrl+Shift+8.

Kolejnym polecenie jest Bieżąca tablica, w naszym przykładzie Excel nie znajdzie takich danych, bo nie mamy w naszych danych formuły tablicowej (rys. nr 7)

rys. nr 7 ‑Komunikat nie znaleziono wyników

Jeśli zaznaczymy jakiś zakres (fragment tablicy, ale aktywna komórka będzie się znajdować w zakresie tej tablicy), gdzie mamy takie formuły, to Excel zaznaczy nam całą tablicę. Natomiast jeśli zaznaczymy jakiś zakres danych, gdzie aktywna komórka będzie znajdować się poza tablicą (mimo iż część zakresu będzie w tej tablicy) otrzymamy komunikat, że nie znaleziono komórek.

Następną opcją są Obiekty, czyli Excel zaznaczy nam wszystkie obiekty w arkuszu(rys. nr 8).

rys. nr 8 — Polecenie Zaznaczanie obiektów

Dla mnie lepszą opcją do zaznaczania obiektów jest polecenie Okienko zaznaczenia (karta Narzędzia główne, polecenie Znajdź i zaznacz) – rys. nr 9, ponieważ tu mogę jasno kontrolować elementy, które chce zaznaczyć.

rys. nr 10 — Polecenie Znajdź i zaznacz

W naszych danych mamy umieszczony ukryty wiersz. W opcjach okna Przechodzenie do – specjalnie jest opcja Tylko widoczne komórki, która zaznaczy nam obszar bez ukrytych komórek. W celu zaznaczenia tylko widocznych komórek możemy również użyć skrótu klawiszowego Ctrl+;.

Kolejną opcją jest zaznaczenie Różnic w wierszach (rys. nr 10). Analogicznie zadziała polecenie Różnice w kolumnach – otrzymamy zaznaczone komórki z innym wynikiem. Wtedy łatwo jest np. zmienić im kolor, aby móc sprawdzić skąd wynika ta różnica.

rys. nr 10 — Polecenie Różnice w wierszach

Kolejną opcją są Poprzedniki, czyli jeśli jakieś formuły odwołują się do komórek, to te komórki będą zaznaczone.

Następnie mamy polecenie Zależności, czyli w sytuacji jeśli mamy formułę odwołującą się do innej komórki. W tym przypadku dla mnie wygodniej jest skorzystać z poleceń na karcie Formuły – Śledź poprzedniki lub zależności (rys. nr 11). To rozwiązanie jest dla mnie lepsze bo fizycznie pokazuje te zależności między komórkami, która od której jest zależna.

rys. nr 11 — Polecenie Śledź poprzedniki

Polecenie Ostatnia komórka zaznaczy nam ostatnią używaną komórkę. Ogólnie rzecz biorąc ta komórka może być pusta, ale jest to komórka wyznaczona niejako przez przecięcie się ostatniego używanego wiersza z ostatnią używaną kolumną. Ostatnią komórkę możemy również wyznaczyć za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+End.

W oknie Przechodzenie do – specjalnie mamy również opcję Sprawdzanie poprawności danych. Polecenie to wyznaczy nam komórki, których zadaniem jest sprawdzanie poprawności danych. Zostaną zaznaczone wszystkie takie komórki na danym zakresie lub takie same –  o takim samym sprawdzaniu poprawności danych.

Opcja Formatowanie warunkowe Wszystkie sprawi, że Excel zaznaczy obszar z formatowaniem warunkowym w całym arkuszu. Łatwiejszym sposobem dla mnie jest użycie polecenia Zarządzaj regułami z Formatowania warunkowego na karcie Narzędzia główne (rys. nr 12).

rys. nr 12 — Polecenie Zarządzaj regułami

Wyświetli nam się Meneger reguł formatowania warunkowego, w którym mamy listę wszystkich komórek z takim formatowaniem w arkuszu (rys. nr 13).

rys. nr 13 — Okno
Meneger reguł formatowania warunkowego 

Podsumowując Przechodzenie do – specjalnie ułatwia pracę w Excelu poprzez zaznaczanie komórek, które nas interesują, spełniających jakieś kryterium.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Poprawne sumowanie zakresów z błędami dla różnych wersji Excela — widzowie #18

Jak sumować poprawnie mimo błędów w zakresie sumy?


Poprawne sumowanie zakresów z błędami dla różnych wersji Excela — widzowie #18

Poprawne sumowanie zakresów z błędami dla różnych wersji Excela - widzowie #18

Jeśli wykorzystujesz funkcję SUMA do sumowania zakresu, w którym jest błąd otrzymasz wynik z błędem. Jak tego uniknąć.

W Excelu 2010 możesz skorzystać z funkcji AGREGUJ np:

=AGREGUJ(9;6;B1:B8)

      9 (1 argument) — mówi, że chcesz sumować,
      6 (2 argument) — mówi, że funkcja ma ignorować błędy

Dla Excela 2007 formuła może wyglądać tak

=SUMA(JEŻELI.BŁĄD(B1:B9;0))

czyli sprawdza czy jest błąd (funkcja JEŻELI.BŁĄD), jeżeli jest to podstawiasz w jego miejsce zero, a potem sumujesz całość. Pamiętaj o zatwierdzeniu kombinacją klawiszy Ctrl + Shift + Enter, bo to formuła tablicowa.

Dla Excela 2003 jest najwięcej pisania:

=SUMA(JEŻELI(CZY.LICZBA(B1:B9);B1:B9;0))

Najpierw sprawdzasz czy wartość jest liczbą (funkcja CZY.LICZBA) jeśli tak to wstawiasz tą liczbę jeśli nie to wstawiasz zero (pomaga funkcja JEŻELI), a na koniec sumujesz. Tą formułę również zatwierdzasz kombinacją klawiszy Ctrl + Shift + Enter

Przy pliku .xls w jakim te formuły były pisane w trybie zgodności jeśli zechcesz zapisać plik pojawi Ci się komunikat o nie zgodności i możesz nawet podejrzeć raport i domyśleć się, że funkcja AGREGUJ jest dostępna od 2010, a JEŻELI.BŁĄD od 2007.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Poprawne sumowanie zakresów z błędami dla różnych wersji Excela — widzowie #18

Sumowanie sprzedaży po dniu tygodnia — sztuczki #21

Jak zsumować sprzedaż po wybranym dniu tygodnia? 

W poszczególnych dniach tygodnia masz różną sprzedaż. Chcesz wiedzieć jak zsumować wartość sprzedaży dla konkretnego dnia. 


Sumowanie sprzedaży po dniu tygodnia — sztuczki #21

Najpierw potrzebne są daty. Ich odpowiednie formatowanie 

dddd, mmmm dd, rrrr

zapewni Ci, że będziesz widział wszystkie potrzebne informacje wpisując bardzo mało. Powyższe formatowanie zapewni Ci, że każda data będzie pokazywana w komórce w koncepcji:

nazwa dnia, nazwa miesiąca numer dnia, rok

Tabela z sformatowanymi odpowiednio datami

Tabela z sformatowanymi odpowiednio datami

Jednak wyświetlany "piątek" jest wynikiem formatowania i ciężko byłoby wyciągać nazwę dnia, nawet jakby byłby to tekst. O wiele proście pracować na datach (liczbach) i skorzystać z funkcji TEKST z odpowiednimi argumentami:

TEKST($A$2:$A$18;"ddd")

  • 1 argument ($A$2:$A$18) to zakres gdzie są przechowywane daty, 
  • 2 argument ("ddd") mówi Excel ma wyciągnąć z podanych liczb tylko nazwę skróconą dnia.

Nazwa skrócone dni tygodnia zawiera tabela poniżej:

Tabela ze skróconymi nazwami dni tygodnia

Tabela ze skróconymi nazwami dni tygodnia

Teraz należy przyrównać wynik funkcji TEKST do kryterium. Uzyskasz w ten sposób tablicę z wartością PRAWDA wtedy gdy kryterium będzie spełnione ({FAŁSZ;PRAWDA;FAŁSZ;FAŁSZ;PRAWDA;FAŁSZ;FAŁSZ;FAŁSZ})

Kolejnym krokiem będzie wykorzystanie funkcji SUMA.ILOCZYNÓW i dołożenie kolejnego czynnika jakim jest zakres z wartościami sprzedaży w poszczególne dni

=SUMA.ILOCZYNÓW(TEKST($A$2:$A$18;"ddd")=E2;$B$2:$B$18)

ponieważ jednak funkcja SUMA.ILOCZYNÓW nie rozumie wartości PRAWDA i FAŁSZ, żeby otrzymać prawidłowe wartości, trzeba jeszcze wynik porównania funkcji TEKST zamienić na wartości liczbowe — trzeba na tekście wykonać operację matematyczną (dodać 0, przemnożyć przez 1, wykorzystać podwójny znak minus –), ponieważ w Excelu z tych operacji najszybciej działa podwójna negacja (2 znaki minus), 

Wartości PRAWDA i FAŁSZ zamienione na 0 i 1 w formule

Wartości PRAWDA i FAŁSZ zamienione na 0 i 1 w formule

dlatego ją wykorzystamy:

=SUMA.ILOCZYNÓW(–(TEKST($A$2:$A$18;"ddd")=E2);$B$2:$B$18)

Wynik obliczenia dla wykorzystanej funkcji TEKST w formule

Wynik obliczenia dla wykorzystanej funkcji TEKST w formule

Pamiętaj tylko o kolejności operacji arytmetycznych, znak minus działa dużo wcześniej od porównania (znaku =), dlatego trzeba dodać nawiasy.

Jeśli chcesz wykorzystać inne nazwy dni od tych standardowych, to trzeba do tego podejść w inny sposób. 

Tabela z innymi nazwami dni tygodnia i przypisanymi im numerami

Tabela z innymi nazwami dni tygodnia i przypisanymi im numerami

Trzeba wykorzystać funkcję DZIEŃ.TYG i WYSZUKAJ.PIONOWO orz tablicę przechowującą numery dni tygodnia oraz odpowiadające im nazwy dni tygodnia.

DZIEŃ.TYG($A$2:$A$18)=WYSZUKAJ.PIONOWO($E$5;$E$7:$F$13;2;0)

Tu też należy to włożyć w funkcję SUMA.ILOCZYNÓW dodać 2 minusy w odpowiednim miejscu i 2 czynnik jakim są wartości sprzedaży:

=SUMA.ILOCZYNÓW(–(DZIEŃ.TYG($A$2:$A$18)=WYSZUKAJ.PIONOWO($E$5;$E$7:$F$13;2;0));$B$2:$B$18)

Wynik obliczenia dla wykorzystanej funkcji DZIEŃ.TYG i odwołaniu do tabeli nazw dni tygodnia

Wynik obliczenia dla wykorzystanej funkcji DZIEŃ.TYG i odwołaniu do tabeli nazw dni tygodnia

Przy tej formule można podstawić w miejsce zakresu tabeli z numerami dni tygodnia i przypisanymi ich nazwami wartości stałe:

{"N"\1;"Pon"\2;"Wt"\3;"Śr"\4;"Czw"\5;"Pt"\6;"So"\7}

Najprościej to zrobisz zaznaczając zakres podczas edycji formuły i naciskając klawisz F9 i zatwierdzisz wynik Enterem.

=SUMA.ILOCZYNÓW(–(DZIEŃ.TYG($A$2:$A$18)=WYSZUKAJ.PIONOWO($E$5;{"N"\1;"Pon"\2;"Wt"\3;"Śr"\4;"Czw"\5;"Pt"\6;"So"\7};2;0));$B$2:$B$18)

Podmienione w formule odwołanie do zakresu z nazwami i liczbami dnia tygodnia na tablicę wartości

Podmienione w formule odwołanie do zakresu z nazwami i liczbami dnia tygodnia na tablicę wartości

P.S.

Wpis na podstawie Excel Magic Trick 997

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Sumowanie sprzedaży po dniu tygodnia — sztuczki #21

Formuła — Ile brakuje Ci sprzedaży do następnego bonusu — sztuczki #19

Jak obliczyć ile brakuje Ci sprzedaży do następnego bonusu?

Jeśli masz tabele z zabranymi progami sprzedaży i odpowiadającymi im bonusami, to kwestia wyznaczenia bonusu jaki Ci przysługuje jest bardzo prosty. Wystarczy, że wykorzystasz taką funkcję:

=WYSZUKAJ.PIONOWO(B1;A6:B11;2)


Formuła — Ile brakuje Ci sprzedaży do następnego bonusu — sztuczki #19

Funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO wyszykuje przybliżonej wartości (B1) w obszarze (A6:B11), a następnie zwraca wartość bonusu z wyszukanego wiersza i wyznaczonej kolumny (2).

Wyszukany należny bonus dla danej wielkości sprzedaży

Wyszukany należny bonus dla danej wielkości sprzedaży

Jeśli jednak chcesz wyszukać ile brakuje Ci sprzedaży do następnego bonusu potrzebujesz zbudować większą formułę. 

Najpierw potrzebujesz znaleźć w tabeli (A6:A11) pozycję gdzie znajduje się próg (B1) dla kolejnego bonusu. Najlepiej wykorzystaj funkcję:

=PODAJ.POZYCJĘ(B1;A6:A11)+1

Do funkcji dodajesz 1 ponieważ zwracany jest wiersz o 1 za nisko.

Znaleziona pozycja kolejnego progu bonusu

Znaleziona pozycja kolejnego progu bonusu

Kiedy masz już pozycję z tabeli, trzeba wyciągnąć wartość z tego pola i odjąć aktualną wartość sprzedaży:

=INDEKS(A6:A11;PODAJ.POZYCJĘ(B1;A6:A11)+1)-B1

Obliczenie ile potrzebujesz by zasłużyć na większy bonus

Obliczenie ile potrzebujesz by zasłużyć na większy bonus

Ewentualnie możesz jeszcze zabezpieczyć się przed błędem, gdy Twoja sprzedaż przekracza próg sprzedaży dla najwyższego bonusu:

=JEŻELI.BŁĄD(INDEKS(A6:A11;PODAJ.POZYCJĘ(B1;A6:A11)+1)-B1;"Masz najwyższy bonus")

P.S.

Wpis na podstawie Excel Magic Trick 995

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Formuła — Ile brakuje Ci sprzedaży do następnego bonusu — sztuczki #19

Wyłączenie sprawdzania poprawności formuł — porada #69

Jak wyłączyć irytujące sprawdzanie poprawności formuł w Excelu?

Z tego wideo dowiesz się jak w Excelu wyłączyć tą irytującą funkcję sprawdzania poprawności formuł. Dzięki czemu już nigdy nie zobaczysz tych irytujących zielonych kwadracików (a może trójkątów ;)) za każdym razem, gdy Excel stwierdzi, że formuła jest błędna.


Wyłączenie sprawdzania poprawności formuł — porada #69

Wystarczy, że odznaczysz jeden checkbox tak jak na obrazie poniżej:

Odznaczony checkbox Włącz sprawdzanie błędów w tle

Odznaczony checkbox Włącz sprawdzanie błędów w tle

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Wyłączenie sprawdzania poprawności formuł — porada #69