Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W tym poście nauczymy się jak w rozlewającej się formule dołożyć dodatkowe obliczenia podsumowania danych. Odcinek bazuje na formule od Billa Szysza (rys. nr 1).
Rys. nr 1 – formuła Billa Szysza
Powyższą formułę przetłumaczyłem na język polski, żeby ułatwić jej zrozumienie (rys. nr 2).
Rys. nr 2 – formuła przetłumaczona na język polski
Mamy przykład, w którym wyciągamy konkretną liczbę ostatnich elementów, u nas 5. Ponadto jest dopisana formuła pozwalająca na dodatkowe obliczenia na tych danych, takie jak suma, średnia, min i max. Przede wszystkim możemy wybrać sobie jakie podsumowania nas interesują (fragmentator). Jak widać na rys. nr 2 formuła jest długa, mimo wykorzystania nowej funkcji ZEZWALAJ. Wykorzystujemy tutaj takie funkcje jak: TRANSPONUJ, LICZBA.KOLUMN, INDEKS, JEŻELI, SEKWENCJA, ILE.WIERSZY, SUMA, WYBIERZ, ŚREDNIA, MIN, MAX, MOD, NIE, CZY.BŁĄD, FILTRUJ, CZY.LICZBA, PODAJ.POZYCJĘ.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W tym poście
zajmiemy się bardzo skomplikowanym rozwiązaniem wykorzystującym funkcje ZEZWALAJ (angielskie LET). Zadanie to omówimy na podstawie rozwiązania
Bila Szysza, który jest znany z rozwiązywania bardzo skomplikowanych formuł,
zajmujących niekiedy kilka linijek i wykorzystujących wiele funkcji.
Zadanie
polega na łączeniu różnych zakresów, a dokładniej różnych list danych w jedną.
Jest to bardzo skomplikowane rozwiązanie (rys. nr 1).
rys. nr 1 — skomplikowane rozwiązanie
Zachęcam do obejrzenia filmu w celu poznania szczegółów tego rozwiązania. W tym filmie przetłumaczyłem wykorzystane formuły i wyjaśniam dokładnie ich mechanizm oraz zależności między poszczególnymi funkcjami. Pojedynczo stosowane funkcje są raczej proste, cała trudność polega na odpowiednim połączeniu wielu funkcji w jedną spójną całość.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W subskrypcji
Insider mamy nową funkcję do testowania – ZEZWALAJ, która pozwala
niejako na nazywanie formuł wewnątrz niej samej. Zaczniemy od prostych
przykładów z równaniami matematycznymi. Dane do tego zadania zostały
przedstawione na rys. nr 1.
Rys. nr 1 – dane do zadania
Pierwszym argumentem funkcji jest nazwa1, czyli w naszym przykładzie x. Co istotne, nie musimy nazwy pisać w podwójnych cudzysłowach. Drugi argument funkcji to wartość_nazwy1, czyli odwołanie do komórki z wartością argumentu X lub możemy również wartość tą wpisać na stałe ręcznie. Trzeci argument funkcji to obliczenie_lub_nazwa2, czyli np. równanie które chcielibyśmy obliczyć. Istotne jest, że nasza nazwa argumentu x jest nazwą wykorzystywaną tylko wewnątrz funkcji (rys. nr 2).
Rys. nr 2 – nazwa wykorzystywana wewnątrz funkcji
W trzecim argumencie
wpisujemy proste równanie x^2 + 2*x +3.
Zapis całej formuły powinien wyglądać następująco:
=ZEZWALAJ(x;A2;x^2+2*x+3)
Po
zatwierdzeniu formuły otrzymamy wynik przedstawiony na rys. nr 3.
Rys. nr 3 – wynik funkcji ZEZWALAJ
Jak widać na
rysunku powyżej otrzymaliśmy wynik po tym, jak Excel w miejsce każdego znaku x
w równaniu wstawił wartość x=5.
Dzięki
zastosowaniu funkcji ZEZWALAJ możemy budować różne równania i w łatwy sposób
otrzymać gotowy wynik. Zrobimy teraz kolejny przykład. W tej formule w drugim argumencie
funkcji zamiast odwołania do komórki, wpiszemy stałą wartość x (5). A równanie
w trzecim argumencie zapiszemy w następujący sposób: x^3+2*x^2+3*x+2. Zapis
całej formuły powinien wyglądać następująco:
=ZEZWALAJ(x;5;x^3+2*x^2+3*x+2)
Po zatwierdzeniu
formuły otrzymamy wynik przedstawiony na rys. nr 4.
Rys. nr 4 – wynik funkcji ZEZWALAJ
Funkcja
ZEZWALAJ pozwala nam również obliczać bardziej skomplikowane zadania np. z
dwoma niewiadomymi (x i y). W pierwszym argumencie funkcji podamy wartość x,
której w drugim argumencie przypiszemy wartość z komórki A8. Następnie podajemy
argument nazwa2, czyli argument y i kolejny argument wartość_nazwy2
równą wartości w komórce B8. Dopiero po wpisaniu tych czterech argumentów, możemy
wpisać argument obliczenie. Zapis równania w argumencie obliczenie będzie
wyglądał następująco: x^2+y^2+x*y. Zapis całej formuły będzie wyglądał następująco:
=ZEZWALAJ(x;A8;y;B8;
x^2+y^2+x*y)
Po
zatwierdzeniu formuły otrzymamy wynik przedstawiony na rys. nr 5.
Rys. nr 5 – wynik funkcji ZEZWALAJ dla dwóch wartości
Co istotne
jeśli w zapisie funkcji w argumencie wartość_nazwa1 wykorzystamy odwołanie
do komórki, to funkcja będzie dynamiczna. Oznacza to, że jeśli zmienimy wartość
x w komórce z odwołania to automatycznie zmieni nam się wynik. Jeśli natomiast
wpiszemy konkretną wartość, nic nam się da zmiana w tabeli z danymi.
Z funkcji ZEZWALAJ
możemy korzystać nie tylko do obliczania równań. Pokażemy teraz jej inne możliwości.
Zadanie to wykonamy na podstawie przykładowych danych z rys. nr 6.
Rys. nr 6 – przykładowe dane do zadania
Tę funkcję
możemy wykorzystać tam, gdzie chcemy coś wyszukać, a funkcja WYSZUKAJ zwraca
nam nie to, co chcemy pokazać użytkownikom. W przykładowych danych mamy tabelkę
z produktami, w której oprócz cen mamy informację, że coś jest niedostępne,
brak lub nie ma. Nie chcemy pokazywać klientowi tych informacji, tylko żeby
wyświetlała się informacja np. – (myślnik). Gdybyśmy chcieli to rozwiązać za
pomocą innej funkcji, użylibyśmy funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO. Zapis funkcji
wyglądałby następująco:
=WYSZUKAJ.PIONOWO(A2;$G$2:$H$9;2;0)
Jeśli funkcja
WYSZUKAJ.PIONOWO zwróci nam tekst (nie ma, brak czy niedostępny, to chcemy aby
wyświetlał się znak myślnika. Natomiast jeśli funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO zwróci
liczbę, to chcemy aby ta liczba się wyświetlała, czyli żeby został wynik
funkcji.
W tym
przykładzie nie zadziała funkcja JEŻELI.BŁĄD, bo wynik funkcji
WYSZUKAJ.PIONOWO nie jest błędny, tylko dla nas nie odpowiedni. Musimy napisać
funkcję JEŻELI, która będzie sprawdzała, czy wynik funkcji
WYSZUKAJ.PIONOWO jest tekstem. Użyjemy tutaj funkcji CZY.TEKST.
Argumentem
funkcji CZY.TEKST jest wartość, czyli sprawdzamy c k funkcji
WYSZUKAJ.PIONOWO jest tekstem. Zapis funkcji CZY.TEKST powinien wyglądać następująco:
=CZY.TEKST(WYSZUKAJ.PIONOWO(A2;$G$2:$H$9;2;0))
Tak zapisaną
funkcję CZY.TEKST wstawiamy w miejsce pierwszego argumentu funkcji JEŻELI (argument
test_logiczny). Drugi argument funkcji JEŻELI to wartość_jeżeli_prawda,
czyli wartość jaką chcemy otrzymać, jeśli warunek z testu logicznego jest
spełniony. W tym argumencie wpisujemy znak myślnika w podwójnych cudzysłowach ("-").
Trzeci argument funkcji to wartość_jeżeli_fałsz, czyli wartość, jaką
chcemy uzyskać, jezli test logiczny nie jest spełniony. W tym przypadku chcemy
uzyskać wynik funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO. Zapis całej formuły powinien wyglądać
następująco:
Powyższą
formułę zatwierdzamy i kopiujemy na wiersze poniżej. Otrzymamy wyniki funkcji
JEŻELI przedstawione na rys. nr 7.
Rys. nr 7 – wyniki funkcji JEŻELI
ZEZWALAJ. Pierwszym
argumentem funkcji jest nazwa1, czyli np. Cena. Drugi argument to wartość_nazwy1,
czyli tutaj wklejamy wcześniej skopiowaną formułę funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO za
pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+V. W argumencie obliczenie wpisujemy
formułę funkcji JEŻELI, w której sprawdzamy, czy Cena jest tekstem za
pomocą funkcji CZY.TEKST (argument funkcji JEŻELI – test_logiczny). W argumencie
wartość_jeżeli_prawda chcemy otrzymać "-" (myślnik), natomiast
w argumencie wartość_jeżeli_fałsz chcemy otrzymać wartość Cena. Zapis
całej formuły powinien wyglądać następująco:
=ZEZWALAJ(Cena;
WYSZUKAJ.PIONOWO(A2;$G$2:$H$9;2;0); JEŻELI (CZY.TEKST(Cena; "-";Cena))
Powyższą
formułę zatwierdzamy i kopiujemy na wiersze poniżej. Otrzymamy wyniki, lecz w
formie zaokrąglonej. Musimy zmienić formatowanie ogólne danych na formatowanie
walutowe za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+4. Otrzymamy wyniki
funkcji ZEZWALAJ przedstawione na rys. nr 8.
Rys. nr 8 – wyniki funkcji ZEZWALAJ
Teraz zajmiemy się ostatnim przykładem, który przygotowałem, na wykorzystanie funkcji ZEZWALAJ. Przykładowe dane do tego przykładu zostały przedstawione na rys. nr 9.
Rys. nr 9 – przykładowe dane do zadania
W tych
danych mamy wykorzystaną funkcję tablicową FILTRUJ, która wyciąga
przefiltrowane dane po sprzedawcy. Wykorzystujemy tutaj również funkcję CZY.PUSTA.
W tym zadaniu chodzi o to, aby puste komórki zastąpić znakiem myślnik. Sama
funkcja FILTRUJ w miejsce pustych komórek zwraca wartość 0 (zero). A my nie
chcemy pokazywać wartości zero, chcemy ją zastąpić.
W tym celu
wykonujemy analogiczny test logiczny jak w przykładzie powyżej (za pomocą funkcji
JEŻELI). W pierwszym argumencie funkcji zapisujemy test_logiczny,
sprawdzający czy funkcja zwróci nam wartość 0. Jeśli warunek jest spełniony,
chcemy otrzymać znak myślnik (argument wartość_jeżeli_prawda). Jeśli warunek
nie jest spełniony chcemy otrzymać wyniki funkcji FILTRUJ (argument wartość_jeżeli_fałsz).
Zapis formuły powinien wyglądać następująco:
=JEŻELI(CZY.PUSTA(FILTRUJ(B1:C25;A1:A25=F2));"-";
FILTRUJ(B1:C25;A1:A25=F2))
Po zatwierdzeniu formuły otrzymamy wyniki
przedstawione na rys.
Rys. nr 10 – wyniki funkcji JEŻELI z użyciem funkcji FILTRUJ
Analogicznie
możemy wykonać to zadanie za pomocą funkcji ZEZWALAJ. W niej
zagnieździmy funkcję FILTRUJ, w której możemy nazwać wynik funkcji –
Filtr. Dzięki temu w argumencie obliczenie mamy uproszczoną formułę i
będzie ona bardziej zrozumiała dla osób, które będą korzystały z naszych
obliczeń. Zapis formuły powinien wyglądać następująco:
Po
zatwierdzeniu formuły otrzymamy wyniki przedstawione na rys. nr 11.
Rys. nr 11 – wyniki funkcji ZEZWALAJ
Prawdziwa potęga funkcji ZEZWALAJ pojawia się przy bardzo skomplikowanych formułach (jak to pokazywał Bill Jelen). Dane do tego zadania zostały przedstawione na rys. nr 12.
Rys. nr 12 – przykładowe dane
Mamy tutaj do czynienia z bardzo skomplikowaną formułą, wykorzystującą wiele funkcji (rys. nr 13).
Rys. nr 13 – formuła z użyciem funkcji ZEZWALAJ
Pracując nad tą skomplikowaną formułą, skróciłem odwołanie do zakresu nazywając go tb. Zapis formuły bez wykorzystania funkcji ZEZWALAJ jest dużo dłuższy co widać na rys. nr 14.
Rys. nr 14 – zapis formuły bez użycia funkcji ZEZWALAJ.
Zapis ten ma długość 4 linijek i wykorzystuje wiele różnych funkcji. Dzięki użyciu funkcji ZEZWALAJ udało się go skrócić do trzech niepełnych linijek. Zrobiłem małe podsumowanie. Mianowicie zapis funkcji JEŻELI jest wykorzystany 6 razy, a zapis funkcji WIERSZ, która zwraca numer wiersza wykorzystana została 2 razy (rys. nr 15).
Rys. nr 15 – ilość razów wykorzystania fragmentu formuły
Podsumowując, wykorzystywanie funkcji ZEZWALAJ pozwala w znacznym stopniu skracać skomplikowane formuły.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W dzisiejszym poście nauczymy się jak znaleźć n‑tą wartość spełniającą warunki (kryteria). Zadanie to wykonamy na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1.
Rys. nr 1 – przykładowe dane
W wyzwaniu nr 17 pokazywaliśmy jak rozwiązać taki problem klasycznym Excelem i wtedy w ogóle nie wykorzystywaliśmy funkcji związanych z wyszukiwaniem oprócz funkcji INDEKS. Funkcje jakie zostały tam wykorzystane zostały przedstawione na rys. nr 2.
Rys. nr 2 – wyszukiwanie wartości spełniającej 2 warunki w klasycznym Excelu
Próbowałem rozwiązać taki problem za pomocą rozwiązania zaproponowanego na stronie www.chandoo.org, które opierało się na wykorzystaniu funkcji X.WYSZUKAJ, ale to rozwiązanie jest zbyt skomplikowane dla przeciętnego użytkownika Excela. Rozwiązanie zostało przedstawione na rys. nr 3.
Rys. nr 3 – rozwiązanie zadania za pomocą sposobu ze strony www.chandoo.org
Nasze
zadanie wykonamy w Excelu tablicowym, wykorzystamy tutaj funkcje FILTRUJ
i INDEKS. Użyjemy najpierw funkcji FILTRUJ, która w chwili nagrywania
filmu (wrzesień 2019) była dostępna tylko w programie niejawnych testów Offica
(Insider). Pierwszym argumentem funkcji FILTRUJ jest tablica, czyli cała
tabela z danymi od komórki A3. Tabela zawiera dużo danych więc aby ją
odpowiednio i szybko zaznaczyć, musimy ustawić aktywną komórkę w komórce A3 i
za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+strzałka w bok zaznaczyć cały wiersz,
a następnie za pomocą skrótu Ctrl+Shift+strzałka w dół zaznaczyć obszar do
ostatniego wiersza. W celu powrotu do komórki, gdzie wpisujemy formułę musimy
użyć skrótu klawiszowego Ctrl+Backspace. Drugi argument funkcji to uwzględnienie,
czyli testy logiczne sprawdzające (inaczej filtry). W naszym teście chcemy
sprawdzić czy w kolumnie Województwo znajduje się to wybrane przez nas
województwo (np. lódzkie). Podsumowując zaznaczamy cała kolumnę Województwo
(bez nagłówka) i przyrównujemy ją do wartości, którą chcemy sprawdzić, czyli
B3:B300=F5. Zapis całej formuły powinien wyglądać następująco:
=FILTRUJ(A3:D300;B3:B300=F5)
Kiedy
podejrzymy sobie wynik formuły w trybie edycji komórki za pomocą klawisza F9,
otrzymamy sporą tablicę wartości logicznych PRAWDA i FAŁSZ, której fragment
został pokazany na rys. nr 4.
Rys. nr 4 – podgląd wyników funkcji FILTRUJ
Z podglądu wyników formuły wychodzimy za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Z. T wynikach wartości logiczne PRAWDA otrzymamy tylko dla sytuacji, kiedy w kolumnie Województwo pojawi się województwo łódzkie, natomiast wartości FAŁSZ będą wszędzie tam gdzie będzie każde inne województwo. Funkcja FILTRUJ zwróci nam tablicę danych dla każdego wystąpienia województwa łódzkiego przedstawioną na rys. nr 5.
Rys. nr 5 – tablica zwrócona przez funkcje FILTRUJ
W związku z tym, że nie mamy nałożonego odpowiedniego formatowania wyniki w pierwszej kolumnie nie przypominają dat. Wystarczy zaznaczyć kolumnę z datami i na karcie Narzędziagłówne w kategorii Liczba wybrać z listy rozwijanej typ danych Data krótka jak na rys. nr 6.
Rys. nr 6 – szybkie formatowanie danych – typ Data krótka
Otrzymaliśmy
dane spełniające jeden warunek (wybrane województwo), a nam zależy na
otrzymaniu danych spełniających 2 warunki. Teraz w formule funkcji wystarczy
dołożyć drugi filtr (drugie kryterium) dotyczący sprzedawcy. Ze względu na to,
że operacje porównania są wykonywane w Excelu na końcu musimy zapisać je w
nawiasach. Aby otrzymać drugie kryterium (oba kryteria mają być spełnione
jednocześnie) musimy te dwa kryteria przemnożyć przez siebie. W drugim
kryterium musimy porównać dane z kolumny Sprzedawca do określonego (wybranego
przez nas) sprzedawcy, czyli zapis testu logicznego powinien wyglądać
następująco: C3:C300=G5. Zapis całej formuły funkcji FILTRUJ powinien wyglądać
następująco:
=FILTRUJ(A3:D300;(B3:B300=F5)*(C3:C300=G5))
Dzięki
takiemu zapisowi otrzymaliśmy filtrowanie danych po 2 kryteriach przedstawione
na rys. nr 7.
Rys. nr 7 – dane spełniające dwa kryteria
Otrzymaliśmy dane spełniające dwa kryteria, czyli każde wystąpienie województwa łódzkiego i sprzedawcy Kinga. Nasz nałożony filtr jest dynamiczny, mianowicie możemy zmienić sobie nazwę zarówno województwa jak i sprzedawcy rozwijając listy rozwijane w odpowiednich komórkach (rys. nr 8).
Rys. nr 8 – dynamiczny charakter nałożonego filtru
Podsumowując
funkcja FILTRUJ zwraca nam tablicę danych. Naszym celem jest znalezienie n‑tej
wartości spełniającej podane warunki. Załóżmy że chcemy wyciągnąć z danych 5‑ty
wiersz (n=5). Możemy to zrobić za pomocą INDEKS, wystarczy, że do
funkcji INDEKS włożymy tablicę którą otrzymaliśmy z funkcji FILTRUJ. Pierwszym
argumentem funkcji INDEKS jest tablica, czyli tablica otrzymana za
pomocą funkcji FILTRUJ. Drugi argument funkcji to nr_wiersza, czyli
wartość parametru n (w naszym przykładzie wartość 5 zapisana w komórce F2).
Zapis formuły powinien wyglądać następująco:
Po
zatwierdzeniu formuły otrzymamy jeden wiersz (5‑ty wiersz) przedstawiony na
rys. nr 9.
Rys. nr 9 – 5‑ty wiersz zwrócony przez funkcję INDEKS
Ze względu
na to, że nas interesowała w tym przypadku tylko kwota a nie cały wiersz,
możemy ograniczyć zakres tablicy w formule funkcji FILTRUJ. Wystarczy zmienić
zakres danych A3:D300 na D3:D300. Zapis całej formuły powinien wyglądać
następująco:
Po
zatwierdzeniu formuły otrzymamy jeden konkretny wynik przedstawiony na rys. nr 10.
Rys. nr 10 – wynik funkcji INDEKS po zmianie zakresu w funkcji FILTRUJ
Jak łatwo zauważyć, wynik ma dziwną postać. Wystarczy zmienić formatowanie na walutowe, aby otrzymać prawidłowo pokazaną daną za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+4 (rys. nr 11).
Rys. nr 11 – zmiana formatowania na walutowe za pomocą skrótu klawiszowego
Podsumowując w tym przykładzie nie korzystaliśmy z funkcji X.WYSZUKAJ jak w klasycznym Excelu, aby odnaleźć n‑tą wartość, dzięki temu nasza formuła jest prosta (o wiele mniej skomplikowana niż te przedstawione na rys. nr 2 i 3). Czasami praca w Excelu polega na obliczeniu jakichś wartości w najłatwiejszy sposób, nie zawsze trzeba na siłę używać skomplikowanych funkcji, które na pierwszy rzut oka wydają się oczywiste do rozwiązania danego zadania.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W tym poście omówimy zagadnienie usuwania pustych wierszy.
Zdarza się, że po zaimportowaniu danych w arkuszu zostaną puste wiersze, ale nie chcemy przy okazji usunąć pustych komórek. Będziemy działać na naszych przykładowych danych. (Rys. nr 1)
Rys. nr 1 — Przykładowe dane
Jeśli nie mamy sytuacji jak w wierszu oznaczonym kolorem żółtym, czyli pustej tylko jednej komórki z wiersza, możemy usunąć puste wiersze przy użyciu skrótu klawiszowego Ctrl + G lub klawisza F5. Otworzy się wtedy okienko Przechodzenie do. (Rys. nr 2)
Rys. nr 2 — Usuwanie pustych wierszy
W tym oknie klikamy przycisk Specjalnie, a następnie w oknie, które się otworzy (oknie Przechodzenia do – specjalnie) zaznaczamy Opcję Puste i zatwierdzamy przyciskiem Ok. (Rys. nr 3)
Rys. nr 3 — Okno Przechodzenie do — specjalnie
W efekcie otrzymujemy zaznaczone puste komórki. Możemy kliknąć na taką zaznaczoną komórkę prawym przyciskiem myszy i w podręcznym menu wybrać opcję Usuń lub użyć skrótu klawiszowego CTRL + - (Rys. nr 4)
Rys. nr 4 — Usuwanie pustych komórek za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl + -
W okienku Usuwania, które się otworzy wybieramy opcję Przesuń komórki do góry i zatwierdzamy przyciskiem Ok. Ponieważ przy Wojciechu (wiersz oznaczony na żółto) była pusta komórka, a nas interesowało usunięcie całych pustych wierszy, usunięcie pustych komórek zadziałało nie tak jakbyśmy chcieli, ponieważ w kolumnie Nazwisko nastąpiło przesunięcie o jedną komórkę w górę (popsuło to połączenia pomiędzy danymi). (Rys. nr 5)
Dlatego musimy cofnąć naszą komendę (Ctrl + Z).
Rys. nr 5 — Efekt zastosowania formuły usunięcia pustych wierszy, (błędny w przypadku pustej jednej komórki w wierszu)
W celu usunięcia pustych wierszy musimy sobie policzyć ile jest pustych komórek w poszczególnych wierszach. Użyjemy do tego funkcję LICZ.PUSTE. (Rys. nr 6) W sytuacji kiedy mamy mało danych, możemy sobie przeciągnąć funkcję na komórki poniżej.
Rys. nr 6 — Funkcja LICZ.PUSTE
Gdybyśmy mieli więcej danych, musielibyśmy skopiować funkcję Ctrl + C i skrótem klawiszowym Ctrl + End przejść na sam koniec arkusza.
Wtedy możemy łatwo przejść do odpowiedniej kolumny, a następnie naciskamy skrót Ctrl + Shift + ↑, aby zaznaczyć wszystkie komórki powyżej, aż do komórki z formułą (ewentualnie strzałkami góra – dół dopasować zaznaczony zakres) i wklejamy naszą wcześniej przygotowaną formułę skrótem klawiszowym Ctrl + V. (Rys. nr 7)
Rys. nr 7 — Działanie skrótu klawiszowego Ctrl + Shift + ↑
Kolejnym etapem naszej pracy jest włączenie filtrów. Wybieramy z karty Dane – zakładkę Filtruj lub wciskamy skrót klawiszowy Ctrl + Shift + L. (Rys. nr 8)
Rys. nr 8 — Filtrowanie i użycie skrótu klawiszowego Ctrl + Shift + L
Interesuje nas, aby usunąć wiersze, gdzie występuje cyfra 2. Po rozwinięciu menu filtrów, odznaczamy wyniki, które nas nie interesują. (Rys. nr 9)
Rys. nr 9 — menu filtrów
Otrzymujemy wynik, czyli tylko puste wiersze (Rys. nr 10), które teraz możemy usunąć.
Rys. nr 10 — Puste wiersze, otrzymane po uruchomieniu filtrów
Zaznaczamy wiersze, a następnie używamy skrótu klawiszowego Ctrl + - aby je usunąć.
Należy pamiętać o wyłączeniu filtrów, których użyliśmy do wyselekcjonowania wierszy z numerem 2 (Rys. nr 11) oraz usunięciu pomocniczych obliczeń z kolumny C.
Rys. nr 11 — Czyszczenie filtrów z kolumny C
Otrzymujemy dane z usuniętymi pustymi wierszami (Rys. nr 12)
Rys. nr 12 — Dane po usunięciu pustych wierszy
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.