Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W dzisiejszym poście nauczymy się jak załadować ponad milion
wierszy do tabeli przestawnej, czyli ponad 1048576 wierszy, które mieszczą się
w arkuszu Excela. Będziemy używać do tego zadania dodatku do Excela – Power Query.
Dla ułatwienia dane pobierzemy sobie z pliku tekstowego,
czyli wybieramy polecenie Z pliku tekstowego /CSV z karty Dane (rys. nr 1).
Pobieranie danych z pliku tekstowego/ CSV
Otworzy nam się okno, w którym musimy znaleźć lokalizację
pliku (danych bazowych), jaki chcemy zaimportować do Power Query. Wybieramy
plik a następnie nasz wybór zatwierdzamy przyciskiem Importuj (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Wybór źródła danych
Otworzy nam się okno z danymi Sprzedaż zagranicznak.csv z
danymi, które będziemy chcieli edytować w Power Query, więc klikamy przycisk
Edytuj (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Edycja pliku CSV
Otworzy nam się Edytor zapytań Power Query, w którym chcemy
sprawdzić czy wszystkie dane zostały załadowane poprawnie. Kolumna Kod pocztowy
jest błędna, ponieważ Power Query źle rozpoznaje dane (np. dla kodu z wartością
0 z przodu Power Query pomija tą wartość 0 i otrzymujemy kod 4- cyfrowy).
Wystarczy zmienić formatowanie tej kolumny. Klikamy na ikonkę 123 przy nazwie
kolumny Kod pocztowy, a następnie z podręcznego menu wybrać formatowanie Tekst
(rys. nr 4).
rys. nr 4 — Zmiana formatu danych
Pojawi się komunikat, w którym musimy zatwierdzić zmianę typu
kolumny za pomocą przycisku Zamień bieżącą (rys. nr 5).
rys. nr 5 — Zmień typ kolumny
W kolejnym etapie wybieramy polecenie Zamknij i załaduj do z
karty Narzędzia główne (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Zamknij i załaduj do
Otworzy nam się okno Importowania danych. Jeśli posiadasz
subskrypcję Excela 365 w tym okienku znajduje się bezpośrednia opcja, aby
załadować dane jako Raport w formie tabeli przestawnej (rys. nr 7).
rys. nr 7 — Parametry importowania danych
Jeśli posiadasz starszą wersję pakietu Office to wybieramy
polecenie Utwórz tylko połączenie, następnie nasz wybór zatwierdzamy
przyciskiem OK (rys. nr 8).
rys. nr 8 — Utwórz tylko połączenie
W Excelu w bocznym panelu stworzyło się zapytanie Power Query,
tylko w formie połączenia (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Zapytanie Power Query w panelu bocznym
Na tym etapie musimy ręcznie wstawić sobie tabelę przestawną.
Klikamy polecenie Tabela przestawna z karty Wstawianie (rys. nr 10).
rys. nr 10 — Tabela przestawna
Otworzy nam się okno Tworzenia tabeli przestawnej. W polu
wybierz dane, które chcesz analizować, zaznaczamy opcję Użyj zewnętrznego
źródła danych, następnie klikamy przycisk Wybierz połączenie (rys. nr 11).
rys. nr 11 — Okno tworzenia tabeli przestawnej
Otworzy nam się okno z Istniejącymi połączeniami. Zaznaczamy
połączenie w tym arkuszu Zapytanie – Sprzedaż Zagranicznak, a następnie klikamy
przycisk Otwórz (rys. nr 12).
rys. nr 12 — Istniejące połączenia
Następnie w oknie Tworzenie tabeli przestawnej z rysunku nr 11,
wybieramy miejsce wstawienia naszej tabeli (Istniejący arkusz i konkretna
komórka $A$1) i tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK.
Mamy dużą ilość danych, więc musimy trochę poczekać, ponadto
Excel robi sobie kopię zapytania, co dodatkowo wydłuża proces przetwarzania
danych.
Otrzymamy w Excelu pustą tabelę, przestawną którą stworzymy
przeciągając odpowiednie dane do pól etykiet wierszy i kolumn (rys. nr 13).
rys. nr 13 — Pusta tabela przestawna
Przeciągamy pola Miasto i Kraj do obszaru etykiet wierszy, a
następnie przeciągamy pole Przychód do obszaru Sumy wartości (rys. nr 14).
rys. nr 14 — Przeciąganie danych do obszaru etykiet
Otrzymamy tabelę przestawną przedstawioną na rysunku nr 15.
rys. nr 15 — Tabla przestawna
Możemy sobie podejrzeć ilość załadowanych wierszy w panelu
Zapytania i połączenia. W tym arkuszu zostało stworzonych 2 501 580
wierszy (rys. nr 16).
rys. nr 16 — ilość wierszy
Klikamy skrót klawiszowy Ctrl+S, aby zapisać nasze dane.
Skopiowane zapytanie Sprzedaż zagraniczna (2) zostało stworzone tylko pod tą
tabelę przestawną. Połączenie źródłowe możemy dalej wykorzystywać do innych
zadań.
Ciekawostką jest, że plik w Excelu dotyczący tego odcinka
zajmuje niecałe 30 Mb, w porównaniu do 130 Mb danych w pliku źródłowym csv.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W dzisiejszym poście omówimy modele 3D, czyli funkcjonalność
która została dodana już jakiś czas temu do Excela 365 (rys. nr 1).
rys. nr 1 — Przykładowy model 3D
Możemy sobie oglądać taka komórkę 3D, obracać ją itp. Takie
modele 3D możemy wstawić z karty Wstawianie z polecenia oznaczonego na rysunku
poniżej jako punkt 2, z pliku lub ze źródeł online (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Wstawianie modelu 3D
W naszym przykładzie wybieramy wstawianie ze źródeł online,
otworzy nam się okno Modele 3D online, zawierające obrazy 3D z zasobów
Microsoftu (rys. nr 3).
rys. nr 3 — Modele 3D online
Możemy
wyszukać sobie jakiś konkretny obraz lub wybrać z listy. W tym przykładzie
wybierzemy sobie Bugs a następnie Ladybug, czyli biedronkę. Jedną z
podstawowych wad modeli 3D jest ich rozmiar, długo trzeba czekać na wstawienie
takiego modelu w arkusz (rys. nr 4).
rys. nr 4 — Model 3D — biedronka
W karcie Formatowanie możemy użyć opcji Kadrowanie, czyli
powiększyć lub zmniejszyć obiekt (rys. nr 5).
rys. nr 5 — Kadrowanie modelu 3D
Należy pamiętać, że jeśli powiększymy obiekt poza zakres
(kadr) to elementy, które wyjdą poza kadr nie będą widoczne. Możemy obiekt
zmniejszyć, przesunąć w kadrze jak również obracać wokół własnej osi o 360
stopni.
Przydatną funkcjonalnością jest to, że możemy sobie
zresetować model 3D, czyli wrócić do podstawowego obrazu. Polecenie Resetuj
model 3D znajduje się na karcie Formatowanie (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Opcja Resetuj model 3D
Klikając
menu Plik, a następnie Informacje we właściwościach widzimy, że nasza biedronka
zajmuje 31,6 MB.
rys. nr 7 — Informacje o modelu 3D
Jest to ciekawa funkcjonalność mimo rozmiaru. W Excelu może
się przydać do prezentacji danych i dashboardów.
Jeśli zainteresowały cię modele 3D, to na stronie www.remix3d.com znajdziesz ich bardzo dużo. Możemy
wgrać je bezpośrednio do Excela lub pobrać na dysk a potem wstawić je z pliku.
Na koniec chciałbym wspomnieć o wyzwaniu Excel Hash, czyli coś w stylu Master
Chef – dostajesz wybrane losowo funkcjonalności Excela i musisz coś z nich
stworzyć. Chciałbym, żebyście zobaczyli sobie jak maniacy Excela poradzili
sobie z zadaniem na stronie https://www.youtube.com/playlist?list=PLHrPHBbDHgT0UnY1qb36YZrBwpWNJX8Lx
Podsumowując modele 3D są mało przydatne w Excelu, głównie dlatego, że
zajmują dużo miejsca — jeden model od kilku do nawet kilkudziesięciu MB.
Wyglądają na przydatne przy dashboardach i wizualizacji danych.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
Dzisiejszy post będzie poświęcony komentarzom wielowątkowym.
Jest to nowa funkcjonalność dodana do wersji Excela 365. Teraz kiedy dodamy
komentarz z karty Recenzje będzie on wielowątkowy, czyli można odpowiadać na
dany komentarz nawet kilka razy. Zauważyłem że Microsoft w swoich produktach
bardziej zaczyna dbać o współpracę pomiędzy ludźmi, użytkownikami. Komentarze
wielowątkowe mogą nawet wyglądać jak dialog, mogą być dodawane z różnych
komputerów, przez różne osoby (rys. nr 1).
rys. nr 1 — Komentarze wielowątkowe
Możemy raz po raz odpowiadać na komentarze jak również wrócić
do poprzednich komentarzy i je edytować lub usunąć zbędne. Polecenia do tych
komentarzy możemy znaleźć na karcie Recenzja (rys. nr 2).
rys. nr 2 — Polecenia z karty Recenzja
Karta wygląda jak w poprzednich wersjach Excela, ale
polecenia te działają na zasadzie komentarzy wielowątkowych. Nowy komentarz
możemy również dodać przy użyciu skrótu klawiszowego Shift+F2. Podstawową
zaletą tych komentarzy jest to, że wiele osób może brać udział w komentowaniu
danego zagadnienia i wszystkie te komentarze są widoczne.
Wcześniejsze
komentarze miały ciekawe funkcjonalności – mogliśmy im zmienić kształt (rys. nr
3) lub wstawić obrazek.
rys. nr 3 — Komentarz w określonym kształcie
W poradzie nr 203 omawialiśmy jak wstawić obraz w komentarz,
natomiast w poradzie nr 112 nauczyliśmy się jak zmienić kształt komentarza.
Kiedy będziemy chcieli edytować komentarz starego typu to Excel będzie chciał
zmienić wszystkie komentarze w danym arkuszu zmienić na wielowątkowe (rys. nr 4).
rys. nr 4 — Komunikat o zmianie wszystkich komentarzy na typ wielowątkowy
My nie chcemy zmieniać ich na nowy typ, więc musimy znaleźć
miejsce, gdzie Microsoft schował te stare polecenia (stary typ komentarzy).
Najprościej jest kliknąć prawym przyciskiem myszy na wstążkę i wybrać polecenie
Dostosuj wstążkę (rys. nr 5).
rys. nr 5 — Dostosuj wstążkę
Otworzy nam się okno Opcje programu Excel. Możemy tam dodać
sobie Nową kartę, a następnie zmienić jej nazwę, w naszym przykładzie na
Komentarze (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Dodawanie nowej karty na wstążce
Następnie w okienku Wybierz polecenia z musimy znaleźć ten stary typ komentarzy. Najłatwiej znaleźć interesujące nas opcje w Poleceniach których nie ma na wstążce. Teraz z listy możemy wybrać sobie opcje, nas interesuje Nowy komentarz (starsza wersja). Po wybraniu opcji naciskamy przycisk Dodaj, aby dodać nowe polecenia do stworzonej grupy. Kolejnymi poleceniami są Poprzedni komentarz (starsza wersja), Następny komentarz (starsza wersja) i Pokaż/Ukryj komentarze (starsza wersja). Każde z wybranych poleceń musimy dodać do naszej stworzonej karty przyciskiem Dodaj. Ułatwieniem w szukaniu poleceń jest to, że są one ułożone alfabetycznie (rys. nr 7).
rys. nr 7 — Dodawanie poleceń do nowej karty
W tym oknie nie znajdziemy polecenia Usuń komentarze. Możemy
je znaleźć w Kartach głównych, następnie Recenzja i Komentarze (rys. nr 8)
rys. nr 8 — Znalezienie polecenia Usuń komentarze
Strzałkami po prawej stronie możemy sobie pozmieniać
kolejność poleceń na naszej stworzonej karcie ze starymi wersjami poleceń
dotyczących komentarzy (rys. nr 9). Zatwierdzamy przyciskiem OK.
rys. nr 9 — Ustawienie kolejności poleceń na nowej karcie
Otrzymamy Nową kartę z poleceniami które sami wybraliśmy
(rys. nr 10).
rys. nr 10 — Wygląd stworzonej karty
Poleceniami z tej karty możemy wstawić komentarz starego
typu. Nie będzie tutaj wielowątkowości. Nie będzie wiadomo, kto pisał
komentarz, bo nazwę autora możemy sobie edytować. W komentarzach wielowątkowych
nie możemy zmienić nazwy autora komentarza, chyba że zmienimy nazwę użytkownika
komputera w systemie Windows.
Podsumowując mam nadzieję że zaciekawiłem cię nową opcja w
Excelu, ale też liczę że nie zapomnisz o starszych wersjach, które dają
możliwość ustawienia kształtu lub obrazka. Zaawansowany użytkownik chce mieć
możliwość korzystania ze wszystkich możliwości jakie daje Excel (nawet tych
zastąpionych nowszymi).
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.
W
dzisiejszym poście omówimy zapisywanie ustawień tabeli przestawnych.
Zagadnienie to omówimy na przykładowych danych z rysunku nr 1.
rys. nr 1 — Przykładowe dane
Tabelę przestawną wstawiamy z karty Wstawianie za pomocą
polecenia Tabela przestawna (rys. nr 2). Pamiętajmy – musimy mieć zaznaczoną
pojedynczą komórkę w danych na podstawie, których chcemy stworzyć tabelę
przestawną.
rys. nr 2 — Tabela przestawna
Pojawi nam się okno Tworzenie tabeli przestawnej. Zaznaczamy,
że chcemy ją utworzyć w istniejącym arkuszu (rys. nr 3) i zatwierdzamy
przyciskiem OK.
rys. nr 3 — Okno Tworzenie Tabeli przestawnej
Z panelu bocznego Pola tabeli przestawnej przeciągamy
interesujące nas dane, w naszym przypadku daty. Jeśli mamy Excela 365 to daty
automatycznie się pogrupują latami (rys. nr 4).
rys. nr 4 — Automatyczne grupowanie dat latami
Ja nie lubię tego sposobu grupowania. Aby zmienić grupowanie
klikamy prawym przyciskiem myszy na którąś z dat i z podręcznego menu wybieramy
polecenie Grupuj. Otworzy nam się okno Grupowanie, w którym odznaczamy
Kwartały, a następnie zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 5).
rys. nr 5 — Grupowanie
Otrzymamy tabelę przestawną z datami pogrupowanymi w lata z
wypisanymi miesiącami. Do tabeli dołożymy sobie jeszcze kilka elementów z okna Pól
tabeli przestawnej. Przeciągamy pole/kolumnę Województwo do obszaru etykiet
kolumn i pole/kolumnę Sprzedaż do okna obszaru podsumowań wartości (rys. nr 6).
rys. nr 6 — Pola tabeli przestawnej
W wyniku tych działań otrzymamy tabelę przestawną
przedstawioną na rysunku powyżej. Chcemy zmienić wygląd naszej tabeli. Z karty
Projektowanie wybieramy polecenie Układ raportu a następnie Pokaż w formie tabelarycznej
(rys. nr 7).
rys. nr 7 — Pokaż w formie tabelarycznej
Otrzymamy tabelę, którą dużo łatwiej odczytać (rys. nr 8)
rys. nr 8 — Dane w formie tabelarycznej
Kolejnym krokiem jest zmiana formatowania. Klikamy prawym
przyciskiem myszy na dowolną komórkę z wartością sprzedaży i z podręcznego menu
wybieramy polecenie Format liczby. Otworzy nam się okno Formatowanie komórek, w
którym w zakładce Kategoria wybieramy formatowanie Walutowe, a następnie styl
formatowania liczbowego, które nam najbardziej odpowiada. Następnie zatwierdzamy
nasz wybór klikając przycisk OK (rys. nr 9).
rys. nr 9 — Formatowanie walutowe
Zmienimy jeszcze kolorowanie (karta Projektowanie -> Style
tabeli przestawnej), żeby pokazać co jest w stanie zapamiętać nowa opcja w
Excelu 365.
rys. nr 10 — style tabeli przestawnej
Kolejnym ustawieniem jest włączenie sum końcowych. W karcie
Projektowanie, wybieramy polecenie Sumy końcowe, a następnie Włącz tylko dla
kolumn (rys. nr 11), czyli chcemy mieć podane sumy końcowe podliczone po
kolumnach.
rys. nr 11- Sumy końcowe
Teraz załóżmy, że chcemy stworzyć
nową tabelę, która będzie przypominała tą stworzoną powyżej. Przechodzimy do
menu Plik, a następnie Opcje. Otworzy nam się okno Opcje programu Excel. Na
karcie Dane znajdują się parametry związane z tabelą przestawną (rys. nr 12).
rys. nr 12 — Edytuj układ domyślny
Wyłączamy automatyczne grupowanie
kolumn po datach i godzinach (punkt 2 na powyższym obrazie) i wciskamy
polecenie Edytuj układ domyślny. Otworzy nam się okno Edytuj układ domyślny.
Świetną opcją jest to że możemy sobie zaimportować ustawienia z aktywnej tabeli
przestawnej, wystarczy kliknąć przycisk Importuj (rys. nr 13). Automatycznie
pojawią się ustawienia, które stworzyliśmy dla tabeli powyżej.
rys. nr 13 — Okno Edytuj układ domyślny
W Opcjach tabeli przestawnej (punkt 1 na powyższym obrazie) możemy
sprawdzić jeszcze więcej szczegółów.
Gdybyśmy kiedyś chcieli wrócić do standardowych ustawień
programu Excel wystarczy kliknąć przycisk Resetuj do ustawień domyślnych
programu Excel (punkt 2 na obrazie powyżej).
Teraz możemy stworzyć tabelę przestawną dla innych danych
przedstawionych na rysunku nr 14.
rys. nr 14 — Przykładowe dane
Wstawiamy tabelę przestawną korzystając z polecenie Tabela
przestawna z karty Wstawianie. Zaznaczamy w oknie Tworzenie tabeli przestawnej,
aby wstawiona została w tym samym arkuszu i zatwierdzamy klikając OK (rys. nr 15).
rys. nr 15 — Tworzenie tabeli przestawnej
Otworzy nam się panel boczny Pola tabeli przestawnej.
Przeciągamy Datę do okienka Wiersze. W ustawieniach wcisnęliśmy aby Excel nie
grupował nam dat, więc teraz musimy to zrobić sami. Klikamy na którąś datę
prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy polecenie Grupuj. W
oknie Grupowanie zaznaczamy aby grupowanie odbywało się po latach i miesiącach,
zatwierdzamy klikając przycisk OK. (rys. nr 16).
rys. nr 16 — Grupowanie
Po tym grupowaniu już widać, że otrzymaliśmy układ
tabelaryczny, czyli ten którym ustawiliśmy w poprzedniej tabeli. Przeciągamy
Sprzedawca do okienka Kolumny i Sprzedaż do okienka Suma Wartości. Otrzymamy
tabelę przedstawioną na rysunku nr 17.
rys. nr 17 — Tabela przestawna
Podsumowując możemy zauważyć, że Excel nie użył kolorystyki,
którą wybraliśmy dla tabeli wzorcowej oraz nie użył formatowania liczbowego z
tej tabeli. Nowe polecenie w Excelu 365 zapamiętuje wiele ustawień tabeli
przestawnej i z pewnością przyspieszy to pracę na tabelach przestawnych.
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.