Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
W
dzisiejszym poście kontynuujemy rozwiązywanie zadań z Matury z informatyki
2018, zajmiemy się rozwiązaniem zadania nr 5.3 w Power Query. Treść zadania
została przedstawiona na rys. nr 1.
rys. nr 1 — treść zadania 5.3 z informatyki z Matury 2018
Zadanie
polega na stworzeniu zostawienia wpływów wody do zbiornika retencyjnego w
kolejnych miesiącach roku 2008. Zaczynamy od włączenia sobie okna Zapytania
i połączenia, aby mieć dostęp do wcześniej wczytanych danych (które
załadowaliśmy sobie do rozwiązania poprzednich zadań). Rys. nr 2.
rys. nr 2 — polecenie Zapytania i połączenia
Klikamy na
nazwę zapytania Woda, gdzie mamy wczytane dane z pliku tekstowego zawierającego
ilości dopływającej wody do zbiornika retencyjnego. Otworzy nam się Edytor
zapytań Power Query z wczytanymi danymi, przedstawionymi na rys. nr 3.
rys. nr 3 — edytor zapytań z wczytanymi danymi
Po raz
kolejny będziemy się odwoływać do danych z tego zapytania, czyli klikamy prawym
przyciskiem myszy na nazwę zapytania Woda a następnie z podręcznego menu
wybieramy polecenie Odwołanie (rys. nr 4).
rys. nr 4 — ścieżka dostępu do polecenia Odwołanie
Będziemy
pracować na zapytaniu woda(2). Interesuje nas konkretny rok (2008) i podział na
miesiące. W pierwszej kolejności wyciągniemy numer miesiąca z daty, czyli rozwijamy
polecenie Data (punkt 2 na rys. nr 5) z karty Dodaj kolumnę
(punkt 1), następnie rozwijamy polecenie Miesiąc (punkt 3) i wybieramy
polecenie Miesiąc (punkt 4).
rys. nr 5 — ścieżka dostępu do polecenia Miesiąc
Otrzymamy
dane z nową kolumną zawierającą numer miesiąca w roku przedstawione na rys. nr 6.
rys. nr 6 — Tabela z nową kolumną z numerem miesiąca
W kolejnym
etapie interesuje nas rok – potrzebujemy danych tylko z roku 2008. W tym celu
rozwijamy polecenie Data (punkt 2 na rys. nr 7) z karty Przekształć
(punkt 1), a następnie rozwijamy polecenie Rok (punkt 3) i wybieramy
polecenie Rok (punkt 4).
rys. nr 7 — ścieżka dostępu do polecenia Rok
Otrzymamy
przekształcone dane w kolumnie Data przedstawione na rys. nr 8.
rys. nr 8 — Dane z przekształconą kolumną Data
Na tym
etapie możemy przefiltrować dane w kolumnie Data. Klikamy ikonkę z trójkącikiem
przy nazwie kolumny Data, a następnie zaznaczamy checkbox przy roku 2008. Tak
ustawiony parametr filtru zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 9).
rys. nr 9 — filtrowanie danych w kolumnie Data
Otrzymamy
dane zawierające tylko rok 2008. Możemy ponadto zmienić kolejność kolumn, czyli
przeciągnąć nową kolumnę o nazwie Miesiąc w miejsce za kolumną Data. Otrzymamy
uporządkowane dane przedstawione na rys. nr 10.
rys. nr 10 — uporządkowane dane
Ponadto zmieniamy
nazwę kolumny Data na Rok. Kolejny etap będzie polegał na pogrupowaniu danych
miesiącami. Dodatkowo potrzebujemy wiersza z podsumowaniem, co w Power Query
jest trudniejsze niż standardowo w Excelu. Aby ułatwić sobie zadanie
zduplikujemy to, co do tej pory zrobiliśmy, czyli klikamy prawym przyciskiem
myszy na nazwę zapytania woda(2) i z podręcznego menu wybieramy polecenie Duplikuj
(rys. nr 11).
rys. nr 11 — polecenie Duplikuj
Otrzymamy
kolejne zapytanie o nazwie woda(3). W zapytaniu woda (2) zrobimy grupowanie po kolumnach
Rok i Miesiąc. W tym celu zaznaczamy kolumny Rok i Miesiąc przytrzymując
klawisz Ctrl, następnie wybieramy polecenie Grupowanie według z karty Narzędzia
główne (rys. nr 12).
rys. nr 12 — ścieżka dostępu do polecenia Grupowanie według
Otworzy nam
się okno grupowania według, gdzie dzięki temu że zaznaczyliśmy dwie kolumny
mamy od razu grupowanie zaawansowane. W polu Operacja wybieramy polecenie Suma,
w polu Kolumna wybieramy Woda m3, natomiast w polu Nazwa nowej kolumny
wpisujemy Przypływy. Tak ustawione parametry grupowania zatwierdzamy
przyciskiem OK (rys. nr 13).
rys. nr 13 — parametry Grupowania danych
Otrzymamy
pogrupowane (zsumowane) dane według miesięcy przedstawione na rys. nr 14.
Tabela zawiera w kolumnie Przypływy ilość wody jaka wpływa do zbiornika
retencyjnego w poszczególnych miesiącach roku 2008.
rys. nr 14 — Pogrupowane dane w kolumnie Przypływy
Analogiczne
działanie wykonamy w zapytaniu woda(3), ale tutaj zrobimy podsumowanie po całym
roku. Zaznaczamy tylko kolumnę Rok, następnie wybieramy polecenie Grupowanie
według z karty Narzędzia główne (jak na rys. nr 12).
Otworzy nam
się okno Grupowania według z typem grupowania podstawowym. W polu Operacja
wybieramy Sumę, w polu Kolumna wybieramy kolumnę Woda m3, natomiast w polu
Nazwa Nowej kolumny wpisujemy Przypływy. Tak ustawione parametry grupowania
zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 15).
rys. nr 15 — parametry Grupowania według
W zapytaniu
woda(3) otrzymamy podsumowane dane po cały roku 2008 przedstawione na rys. nr 16.
rys. nr 16 — dane pogrupowane według roku (zsumowane)
Teraz możemy
sobie dołączyć zapytania, w tym celu wybieramy polecenie Dołącz zapytania
z karty Narzędzia główne (rys. nr 17).
rys. nr 17 — ścieżka dostępu do polecenia Dołącz zapytania
Do zapytania
z podsumowaniem po roku i miesiącach (woda(2)) dołączamy zapytanie z
podsumowaniem po roku (woda(3)). Otworzy nam się okno Dołączanie, gdzie w polu
Tabela do dołączenia wybieramy zapytanie woda(3). Nasz wybór zatwierdzamy
przyciskiem OK (rys. nr 18).
rys. nr 18 — okno dołączania zapytań
Dzięki temu,
że w obu zapytaniach nazwaliśmy tak samo kolumnę z podsumowaniem (Przypływy) to
Power Query automatycznie połączył te kolumny w jedną. Otrzymamy połączone
zapytania przedstawione na rys. nr 19.
rys. nr 19 — połączone dane z dwóch zapytań
W kolumnie
Miesiąc dla podsumowania po roku otrzymaliśmy wartość null, ponieważ tej
kolumny nie było w naszym podsumowaniu w zapytaniu woda (3).
Dobrze
byłoby zamiast wartości null wpisać np. wartość tekstową suma. W Power Query
pojawia się problem, ponieważ dane w kolumnie Miesiąc zostały określone jako
typ liczbowy i kiedy podejmiemy próbę wpisania tekstu to Power Query będzie
zgłaszał sprzeciw. W cely wyjaśnienia problemu wybieramy polecenie Zamienianie wartości z karty Narzędzia główne (rys. nr 20).
rys. nr 20 — ścieżka dostępu do polecenia Zamienianie wartości
Otworzy nam
się okno Zamieniania wartości, gdzie w polu Wartość do znalezienia wpisujemy
null, natomiast w polu Zamień na wpisujemy Suma. Jeśli spróbujemy zatwierdzić
tę zmianę przyciskiem OK, Power Query zaprotestuje, co widać na rys. nr 21.
rys. nr 21 — parametry zamieniania wartości
Musimy
anulować okno Zamieniania wartości. Poradzić sobie tutaj możemy zmieniając typ
danych w kolumnie Miesiąc, czyli klikamy na ikonkę 123 przy nazwie kolumny
Miesiąc i wybieramy typ danych Tekst (rys. nr 22).
rys. nr 22 — zmiana typu danych na tekst
Po takiej
zmianie po raz kolejny wybieramy polecenie Zamienianie wartości z karty Narzędzia główne (jak na rys.
nr 20). Otworzy nam się okno Zamieniania wartości, gdzie już bez problemu
możemy wpisać parametry jak na rys. nr 21 i zatwierdzić je przyciskiem OK.
Otrzymamy dane przedstawione na rys. nr 23.
rys. nr 23 — zamienione wartości w danych
Tak
przygotowane dane możemy załadować do Excela, w tym celu wybieramy polecenie Zamknij
i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 24).
rys. nr 24 — polecenie Zamknij i załaduj do
Otworzy nam
się okno Importowania danych w Excelu. Ponieważ mamy dwa zapytania nie możemy
ich od razu wstawić do Istniejącego arkusza, dlatego wybieramy opcję Utwórz
tylko połączenie i zatwierdzamy nasz wybór przyciskiem OK (rys. nr 25).
rys. nr 25 — okno Importowania danych
W panelu
bocznym Zapytania i połączenia mamy wszystkie zapytania wczytane jako
połączenie. Aby wiedzieć, które zapytanie jest tym właściwym klikamy na
zapytanie woda (2) i przechodzimy do edytora zapytań Power Query, gdzie
zmieniamy jego nazwę w polu Nazwa na Woda 5_3. Następnie kolejny raz musimy
załadować dane do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj z karty Narzędzia
główne. Zapytanie załaduje się jako połączenie. Na tym etapie z okienka Zapytań
i połączeń możemy załadować to konkretne zapytanie klikając na mnie prawym
przyciskiem myszy a następnie wybrać polecenie Załaduj do (rys. nr 26).
rys. nr 26 — polecenie Załaduj do
Otworzy nam
się po raz kolejny okno Importowania danych, gdzie tym razem możemy wybrać sposób
wyświetlania danych w skoroszycie jako Tabela oraz wskazać konkretną komórkę w
istniejącym arkuszu. Tak ustawione parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys.
nr 27).
rys. nr 27 — okno Importowania danych
Otrzymamy
dane wczytane do Excela przedstawione na rys. nr 28.
rys. nr 28 — Dane wczytane do Excela
Dla lepszej
prezentacji danych możemy zmienić formatowanie w kolumnie Przypływy. Korzystając
ze skrótu klawiszowego Ctrl+1 otwieramy okno Formatowania komórek. Przechodzimy
na Kategorię Liczbowe, a następnie ustawiamy 0 miejsc po przecinku i zaznaczamy
checkbox przy opcji Użyj separatora. Tak ustawione parametry formatowania
zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 29).
rys. nr 29 — Formatowanie komórek
Kolejnym
etapem zadania jest stworzenie wykresu przypływów wody do zbiornika
retencyjnego. Zaznaczamy dane z kolumny Przypływy, ale bez komórki
podsumowującej dla całego roku a następnie wybieramy wykres kolumnowy z
karty Wstawianie (rys. nr 30).
rys. nr 30 — ścieżka dostępu do polecenia wykres kolumnowy
Pierwszą
rzeczą jaką poprawimy na standardowym wykresie, będzie pogrubienie kolumn.
Zaznaczamy serie na wykresie, a następnie korzystając ze skrótu klawiszowego
Ctrl+1, otworzymy panel Formatowania serii danych, gdzie możemy zmienić
szerokość odstępu między seriami (rys. nr 31).
rys. nr 31 — Formatowanie serii danych
W kolejnym
etapie musimy zmienić tytuł wykresu, czyli klikamy dwukrotnie na napis Tytuł
wykresu i zmieniamy jego nazwę na Przypkywy Wirki w roku 2008 [m3].
Aby w Excelu uzyskać indeks górny musimy napisać normalną 3, następnie ją
zaznaczyć i korzystając ze skrótu klawiszowego Ctrl+1, otworzyć okno Czcionki,
gdzie zaznaczmy check box przy opcji Indeks górny (rys. nr 32).
rys. nr 32 — indeks górny w oknie czcionka
Ponadto
potrzebujemy na wykresie zamieścić informacje przy osiach (co przedstawiają
dane osie). Od Excela 2013 klikamy na ikonę + w rogu wykresu i zaznaczamy
checkbox przy opcji Tytuły osi (rys. nr 33).
rys. nr 33 — Elementy wykresu (tytuły osi)
Tytuły osi
wstawiają się jako domyślne, czyli musimy je sami odpowiednio zmienić. Klikamy
dwukrotnie na tytuł osi i wpisujemy dla osi pionowej Woda m3,
natomiast dla osi poziomej Nr miesiąca. Otrzymamy poprawny wykres przedstawiony
na rys. nr 34
rys. nr 34 — poprawiony wykres Przypływów do zbiornika retencyjnego
Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny
Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą) II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.
Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".
Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query. A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.
Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.
Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie. Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych.
W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.