Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Excel — Numer tygodnia w miesiącu różne systemy — porada 344

W tym poście omówimy różne sposoby wyznaczania numeru tygodnia w miesiącu. Jest to czwarty i zarazem ostatni wpis z cyklu dotyczącego numerowania tygodni. Zagadnienie to omówimy na przykładowych danych z rysunku nr 1. 

rys. nr 1 — Przykładowe dane

Formuły do tego wpisu zaczerpnięte zostały ze strony https://stackoverflow.com/questions/20620712/excel-formula-to-get-week-number-in-month-having-Monday w języku angielskim.

Omówimy sobie pierwszy sposób działania. Pamiętamy, że tydzień ma 7 dni. Jeśli nasz tydzień zaczyna się w poniedziałek w poprzednim miesiącu to będzie się ciągnął do niedzieli w bieżącym miesiącu. Natomiast dopiero w sytuacji, kiedy 1 dnia miesiąca wypada czwartek, to dopiero wtedy możemy mówić, że jest to pierwszy tydzień tego miesiąca. I dopiero od tego tygodnia jest kontynuowana numeracja dla tego miesiąca. W celu wyznaczenia numeru tygodnia miesiąca skorzystamy z kilku funkcji takich jak: ZAOKR.DO.CAŁK, DZIEŃ oraz DZIEŃ.TYG. Nasza formuła (w komórce D13) będzie wyglądać następująco:

= ZAOKR.DO.CAŁK((6+DZIEŃ($B13+D$4‑DZIEŃ.TYG(&B13‑1)))/7)

co przedstawia rysunek nr 2

rys. nr 2 — Obliczenie numeru tygodnia w miesiącu (pierwszy sposób)

Zacznijmy wyjaśnienia od funkcji DZIEŃ. Odwołuje się ona do naszej daty ($B13) i dodaje wartość korekty ze względu na to, jaki dzień przyjęliśmy sobie za początek tygodnia (D$4). Funkcja DZIEŃ z założenia zwraca numer dnia w miesiącu. Od naszej daty z uwzględnieniem korekty odejmujemy dzień ze standardowej numeracji dni tygodnia pomniejszony o wartość 1. Musimy pamiętać o dodaniu wartości 6. Po tych wszystkich korektach otrzymujemy wartość liczbową, która podzielona przez 7 (ilość dni w tygodniu) i zaokrąglona do wartości całkowitych zwróci nam prawidłowy numer tygodnia w miesiącu.

Spróbujmy oszacować formułę krok po kroku. Wybieramy z zakładki Formuły polecenie Szacuj formułę (rys. nr 3).

rys. nr 3 — polecenie Szacuj formułę

Otworzy nam się okno Szacowania formuły. Po każdorazowym kliknięciu przycisku Szacuj, Excel zwróci nam wartości poszczególnych części formuły (rys. nr 4). Przyjęliśmy system, gdzie poniedziałek ma wartość 1, a niedziela ma wartość 7. Z formuły DZIEŃ.TYG otrzymujemy wartość 4, czyli czwartek. Dzięki naszym działaniom w funkcji DZIEŃ cofamy się do poniedziałku z danego tygodnia – otrzymamy liczbę 29 (2015–12-29), do której musimy dodać 6. Wyszła nam ilość dni 35, które musimy podzielić na ilość dni w tygodniu. Ostatecznie otrzymujemy numer tygodnia w miesiącu o wartości 5.

rys. nr 4 — Okno Szacowania formuły

Funkcja ZAOKR.DO.CAŁK. nie zaokrągla typowo, ale ucina wartość po przecinku. Nie bierze jej w ogóle pod uwagę. Drugi system wyznaczenia numeru tygodnia w miesiącu omówimy na przykładowych danych z rysunku na 5. Nowy tydzień będzie rozpoczynany od dnia, który sobie przyjmiemy za początek tygodnia. 

rys. nr 5 — Przykładowe dane

W 1 przypadku (kolumna Tydzień miesiąca 01) poniedziałek zaczyna tydzień, ale jest jeszcze w poprzednim miesiącu, więc kontynuujemy numerację z zeszłego miesiąca. Analogicznie dla przypadków 2 i 3. Kolejny przypadek zakłada początek tygodnia w czwartek i jest on jednocześnie 1 dniem danego miesiąca, wtedy rozpoczynam numerację nowego miesiąca (rys. nr 5).

Sposób działania jest bardzo podobny do pierwszego przypadku. Różnica polega na drugim argumencie funkcji DZIEŃ.TYG. Zapis naszej formuły (w komórce K13) będzie wyglądał następująco:

= ZAOKR.DO.CAŁK((6+DZIEŃ($B13-DZIEŃ.TYG(&B13‑K$4;3)))/7)

W formule tej odwołujemy się do naszej daty $B13 i od niej odejmujemy tyle dni, ile wynika z naszej daty minus korekta. Wartość korekty zależy od tego, który dzień przyjmiemy sobie za początek tygodnia (u nas drugi argument funkcji DZIEŃ.TYG wynosi 3 czyli poniedziałek ma numer 0, a niedziela to 6). Do otrzymanej wartości dodajemy 6, a następnie dzielimy przez 7 (analogicznie jak wyżej) – rys. nr 6. 

rys. nr 6 — Obliczenie numeru tygodnia w miesiącu (drugi sposób)

Pod filmem Leili Gharani, na który trafiłem w sieci, znalazłem komentarz, który pokazywał jak numerować tygodnie miesiąca przy założeniu, że 1 dzień miesiąca to zawsze początek pierwszego tygodnia tego miesiąca. W zależności czy nasz tydzień będzie się zaczynał od poniedziałku, wtorku czy środy to te pierwsze tygodnie mogą być krótsze lub dłuższe, co widać na rysunku nr 7. Przykładowo, jeśli 1 stycznia wypada w czwartek (kolumna Tydzień miesiąca 005) ,a my przyjmujemy piątek za początek nowego tygodnia to wtedy pierwszy tydzień miesiąca będzie trwał tylko 1 dzień. 

rys. nr 6 — Przykładowe dane

Formuła do wyznaczenia numeru tygodnia w miesiącu w omówionym przypadku (dla komórki R13) będzie wyglądać następująco:

=NUM.TYG($B13;R$4)-NUM.TYG(NR.SER.OST.DN.MIES($B13;-1)+1;R$4)+1

W pierwszej funkcji NUM.TYG korektą jest drugi argument, czyli wartość w zależności od dnia przyjętego za początek tygodnia w pierwszym systemie (rys. nr 7) 

rys. nr 7 — Obliczenie numeru tygodnia w miesiącu (trzeci sposób)

Następnie od numeru dnia tygodnia, który przypada na naszą datę musimy odjąć numer tygodnia, który wyznaczamy z numeru seryjnego ostatniego dnia miesiąca. W funkcji NR.SER.OST.DN.MIES drugi argument jest ujemny, oznacza to, że cofamy się o miesiąc , czyli otrzymujemy datę ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego nasz miesiąc. Następnie dodajemy wartość 1, czyli przechodzimy na 1 dzień naszego miesiąca (przedstawia to zapis NR.SER.OST.DN.MIES($B13;-1)+1, z którego otrzymujemy pierwszy dzień danego miesiąca). Drugi argument to po raz kolejny numer korekty, czyli systemu w którym przyjmujemy sobie dzień początku tygodnia. Należy pamiętać, aby na koniec dodać do wyniku wartość 1.

Wynik poszczególnych części formuły możemy sobie podejrzeć używając skrótu klawiszowego F9.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Ostatni wtorek miesiąca — widzowie #54

Jak wyznaczyć ostatni wtorek w miesiącu?

Ostatni wtorek miesiąca — widzowie #54 Ostatni wtorek miesiąca - widzowie #54

Dostałem zapytanie jak wyznaczyć ostatni wtorek w miesiącu. W Excelu zaczniemy od wyznaczenia ostatniego dnia miesiąca. Przy założeniu, że mamy podany rok i numer miesiąca, to możemy łatwo wyznaczyć datę z tego miesiąca – zakładamy, że pierwszy dzień:

=DATA(A2;B2;1)

Teraz potrzebujemy ostatniego dnia, czyli pomoże nam w tym funkcja NR.SER.OST.DN.MIES, w której jeśli wpiszemy zero jako 2 argument to da nam ostatni dzień z aktualnego miesiąca (wartości dodatnie będą przesuwać to na kolejne miesiące, a ujemne na wcześniejsze miesiące):

=NR.SER.OST.DN.MIES(DATA(A2;B2;1);0)

Jak z tego wyznaczyć ostatni wtorek? Trzeba odjąć kilka dni. W zależności, który jest to dzień tygodnia. Pomoże nam w tym funkcja DZIEŃ.TYG, która może zwracać kolejność od wtorku, tak że dla wtorku będzie zwracać 1, dla środy 2, …, dla niedzieli 6, a dla poniedziałku 7. Musimy jeszcze tą wartość zmniejszyć o 1.

=DZIEŃ.TYG(C2;12)-1

Tą wartość odejmujemy od ostatniego dnia miesiąca i otrzymujemy ostatni wtorek:

=C2-D2

Jeśli chciałbyś mieć to w jednej formule to po połączeniu wszystkich formuł otrzymałbyś taką formułę:

=NR.SER.OST.DN.MIES(DATA(A2;B2;1);0)-(DZIEŃ.TYG(NR.SER.OST.DN.MIES(DATA(A2;B2;1);0);12)-1)

Odrobinę bardziej skomplikowaną 😉 ale mieszczącą się w jednej komórce, a nie trzech.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić to napisz do mnie. Ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Ostatni wtorek miesiąca — widzowie #54

Mini kalendarz w arkuszu — porada #167

Jak stworzyć w Excelu mini kalendarz?

Mini kalendarz w arkuszu — porada #167 Mini kalendarz w arkuszu - porada #167

Żeby stworzyć mini kalendarz w arkuszu Excela trzeba się trochę napracować. Przede wszystkim trzeba zrobić tabelę z 12 miesiącami i odpowiednią ilością komórek (dni) dla każdego miesiąca. Potrzeba 42 komórki — 6 tygodni po 7 dni. Ciągi od poniedziałku do niedzieli.

Jeśli masz wybrany rok, dla którego chcesz zrobić kalendarz to teraz potrzeba ustalić 1 dzień tego roku, czyli pierwszy stycznia. Można to zrobić prostą formułą:

=DATA($B$1;1;1)

Następne pierwsze dni miesiąca można stworzyć korzystając z formuły:

=NR.SER.OST.DN.MIES(C4;0)+1

czy do ostatniego dnia z poprzedniego miesiąca dodajemy jeden dzień i dzięki temu mamy pierwszy dzień kolejnego miesiąca.

Ważne, żeby miesiące były sformatowane tak, żeby pokazywał się tylko miesiąc (4 razy literka m oznaczająca miesiąc mmmm).

Podobnie komórki przeznaczone na dni formatujemy liczbowo (Ctrl + 1) tylko pojedynczą literą d, żeby pokazywały tylko numer dnia.

Żeby uzyskać kolejne daty wystarczy dodawać kolejną liczbę dni. Można np dołożyć dodatkowe nagłówki nad komórkami dni z liczbami od 1 do 42. Tylko w takiej sytuacji kończymy tylko z tym, że zawsze zaczynamy od 2 dnia miesiąca, a chcemy, żeby pierwszy dzień miesiąca pojawiał się w komórce odpowiedniego dnia tygodnia.

Żeby to uzyskać potrzebujemy jeszcze sprawdzić jaki dzień tygodnia był pierwszego dnia miesiąca. Wystarczy do tego prosta funkcja:

DZIEŃ.TYG($C4;2)

2 w drugim argumencie służy, by poniedziałek pokazywał się jako 1, a niedziela jako 7.

Teraz wystarczy połączyć wszystkie elementy by uzyskać kolejne dni:

=$C4-DZIEŃ.TYG($C4;2)+D$2

Uzyskasz wtedy odpowiednie numery dni, ale przydałoby się jeszcze odpowiednio sformatować warunkowo komórki, by dni z innego miesiąca było widać inaczej podobnie też niedziele.

Dla dni miesiąca potrzebujemy sprawdzać taką formułę:

=MIESIĄC($C4)<>MIESIĄC(D4)

a dla niedzieli wystarczy taka formuła

=DZIEŃ.TYG(D4;2)=7

Tak masz przygotowany prosty mini kalendarz w Excelu.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić to napisz do mnie. Ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Mini kalendarz w arkuszu — porada #167

Jak zliczyć pracujące dni weekendu — widzowie #47

Jak policzyć przepracowaną liczbę dni w weekendach?

Jak zliczyć pracujące dni weekendu — widzowie #47 Jak zliczyć pracujące dni weekendu - widzowie #47

Żeby policzyć ile dni weekendowych jest pracujących, przy założeniu, że mamy daty poszczególnych dni i dni pracujące rozróżniamy po liczbie przepracowanych godzin, możemy wykorzystać proste sprawdzenie jaki to dzień tygodnia za pomocą formuły:

=DZIEŃ.TYG($A$2:$A$31;2)>5

oraz czy w danej komórce wstawiono wartość liczbową

=CZY.LICZBA($B$2:$B$31)

Możemy te warunki połączyć w funkcji SUMA.ILOCZYNÓW tylko potrzebujemy zamienić wartości PRAWDA i FAŁSZ zamienić na jedynki i zero, ponieważ funkcja SUMA.ILOCZYNÓW nie radzi sobie z wartościami logicznymi.
Najprościej to zrobić za pomocą podwójnego minusa.

=SUMA.ILOCZYNÓW(–(DZIEŃ.TYG($A$2:$A$31;2)>5);–CZY.LICZBA($B$2:$B$31))

Tej formuły nie musisz zatwierdzać jako formuły tablicowej (Ctrl + Shift + Enter) ponieważ funkcja SUMA.ILOCZYNÓW radzi sobie z operacjami tablicowymi.

Jeśli nie miałbyś dat przy dniach możesz skorzystać z formuły sprawdzającej tylko dni z weekendów, ale jest bardziej uciążliwe, bo musisz zaznaczać poszczególne weekendy osobno:

=SUMA(–CZY.LICZBA(B3:B4);–CZY.LICZBA(B10:B11))

tą formułę musisz zatwierdzić jako formułę tablicową (Ctrl + Shift + Enter)

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić to napisz do mnie. Ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Jak zliczyć pracujące dni weekendu — widzowie #47

Nazwy dni tygodnia dopasowane do daty — porada #79

Jak przy datach ustawić nazwę dnia tygodnia?


Nazwy dni tygodnia dopasowane do daty — porada #79

Nazwy dni tygodnia dopasowane do daty - porada #79
Co masz zrobić, gdy chcesz obok daty napisać jaki to jest dzień tygodnia, czyli np: 

2013-11-08 to piątek

Cóż możesz zerknąć w kalendarz i wpisać odpowiednią nazwę dnia tygodnia, a jeśli masz więcej nazw w kolumnie to wystarczy, że klikniesz 2 razy w prawy dolny róg komórki i Excel wypełni ciągiem nazwy dni tygodnia od poniedziałku do niedzieli cykliczne.

Jeśli jednak zmienisz daty, znów będziesz musiał poprawiać nazwę dnia tygodnia. To może być jeszcze trudniejsze, jeśli nie masz dni ustawionych po kolei — wtedy ta takty wcale się nie sprawdzi (zapomniałem o tym wspomnieć w wideo).

Żeby to zrobić za pomocą formuły, która się automatycznie dostosowuje musisz wykorzystać funkcję DZIEŃ.TYG i tu pojawia się mały problem, bo ta funkcja nie zwraca nazwy dnia tygodnia tylko jego numer i w zależności od Twoich potrzeb te numery mogą oznaczać różne dni tygodnia (kwestia wybrania odpowiedniego 2 argumentu), dlatego potrzebna Ci tabela pomocnicza, gdzie będziesz miał przypisane numery do nazw dni tygodnia i funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO.

Czyli najpierw funkcja DZIEŃ.TYG podaje Ci numer dnia, a potem za pomocą funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO wyszukujesz odpowiednią nazwę z tabeli pomocniczej.

=WYSZUKAJ.PIONOWO(DZIEŃ.TYG(B2;2);$D$6:$E$12;2)

i to załatwia sprawę nawet jeśli masz nieuporządkowane dni, ale ciąg z przerwami albo często zmieniasz daty.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić napisz do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo bezpośrednio. W miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Nazwy dni tygodnia dopasowane do daty — porada #79