Excel - kurs online - oferta dla każdego

Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.


Excel - kurs online. Dlaczego warto?

Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.

Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.

Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.

Excel Power Query #62 — Wszystkie cyfry z tekstu

W dzisiejszym poście nauczymy się jak wyciągnąć wszystkie cyfry z tekstu w Power Query. W poprzednim odcinku na temat Power Query pokazywaliśmy jak wyciągnąć cyfry znajdujące się na początku tekstu bądź na jego końcu. W przykładowych danych mamy tabelę, gdzie tekst został pomieszany z cyframi (rys. nr 1).

Rys. nr 1 – przykładowe dane
Rys. nr 1 – przykładowe dane

W celu zaczytania danych do Power Query wybieramy polecenie Z tabeli/zakresu  z karty Dane (rys. nr 2).

Rys. nr 2 – polecenie Z tabeli/zakresu
Rys. nr 2 – polecenie Z tabeli/zakresu

Otworzy nam się edytor zapytań Power Query z wczytaną tabelą z przykładowymi danymi przedstawiony na rys. nr 3.

Rys. nr 3 – edytor zapytań Power Query z wczytanymi danymi
Rys. nr 3 – edytor zapytań Power Query z wczytanymi danymi

Teraz zajmiemy się odpowiednim przekształcaniem tych danych. W pierwszym kroku musimy skopiować naszą kolumnę. W tym celu wybieramy polecenie Duplikuj kolumnę  z karty Dodaj kolumnę (rys. nr 4).

Rys. nr 4 – polecenie Duplikuj kolumnę
Rys. nr 4 – polecenie Duplikuj kolumnę

Otrzymamy dane ze zduplikowaną kolumną przedstawione na rys. nr 5.

Rys. nr 5 – dane ze zduplikowaną kolumną
Rys. nr 5 – dane ze zduplikowaną kolumną

Teraz zmienimy sobie nazwę nowej kolumny w pasku formuły, aby nie dodawać nowego kroku. Zmieniamy tekst zaznaczony na rys. nr 6 na „Cyfry”. Zapis ze zmienioną nazwą kolumny powinien wyglądać następująco:

=Table.DuplikateColumn(#"Zmieniono typ", "Tekst", "Cyfry")

Rys. nr 6 – nazwa nowej kolumny, którą chcemy zmienić w pasku formuły
Rys. nr 6 – nazwa nowej kolumny, którą chcemy zmienić w pasku formuły

Jeśli nie pokazuje Ci się pasek formuły, możesz go uruchomić zaznaczając checkbox przy poleceniu Pasek formuły na karcie Widok (rys. nr 7).

Rys. nr 7 – uruchamianie paska formuły
Rys. nr 7 – uruchamianie paska formuły

Kiedy mamy już zduplikowaną kolumnę, zaznaczamy ją i rozwijamy polecenie Podziel kolumny (punkt 2 na rys. nr 8) z karty Strona główna (punkt 1), następnie wybieramy polecenie Według liczby znaków (punkt 3).

Rys. nr 8 – ścieżka dostępu do polecenia Według liczby znaków
Rys. nr 8 – ścieżka dostępu do polecenia Według liczby znaków

Otworzy nam się okno Dzielenia kolumny według liczby znaków, gdzie w polu Liczba znaków wpisujemy wartość 1, następnie wybieramy w polu Podziel checkbox przy opcji Powtarzalne. Ważne jest abyśmy rozwinęli opcje zaawansowane, gdzie w polu Podziel na wybieramy dzielenie na Wiersze. Tak ustawione parametry dzielenia kolumny zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 9).

Rys. nr 9 – parametry dzielenia kolumny według liczby znaków
Rys. nr 9 – parametry dzielenia kolumny według liczby znaków

Otrzymamy podzielone dane, których fragment został przedstawiony na rys. nr 10.

Rys. nr 10 – fragment danych podzielonych według liczby znaków
Rys. nr 10 – fragment danych podzielonych według liczby znaków

W kolumnie Tekst mamy zduplikowane nasze oryginalne wartości, a w kolumnie Cyfry mamy podział na wszystkie pojedyncze znaki. Nasza kolumna Cyfry zaimportowała się domyślnie jako dane tekstowe, musimy zmienić typ danych. W tym celu klikamy na ikonkę ABC przy nazwie kolumny i z listy rozwijanej wybieramy typ Liczna całkowita (rys. nr 11).

Rys. nr 11 – zmiana typu danych w kolumnie Cyfry
Rys. nr 11 – zmiana typu danych w kolumnie Cyfry

Pojawi nam się okienko, w którym musimy potwierdzić decyzję o zmianie typu danych za pomocą przycisku Zamień bieżącą (rys. nr 12).

Rys. nr 12 – okno Zmień typ kolumny
Rys. nr 12 – okno Zmień typ kolumny

Otrzymamy zmienione dane, gdzie w miejscach znaków tekstowych otrzymamy "Error", ponieważ Power Query nie rozpozna cyfry. Natomiast w miejscach, gdzie mieliśmy do czynienia ze spacją otrzymamy wartość "null" (rys. nr 13).

Rys. nr 13 – dane po zmianie typu danych z tekstu na liczby całkowite
Rys. nr 13 – dane po zmianie typu danych z tekstu na liczby całkowite

Dzięki temu, że otrzymaliśmy błędy (error), w miejscach znaków tekstowych, możemy je łatwo usunąć. Rozwijamy polecenie Usuń wiersze (punkt 2 na rys. nr 14) z karty Strona główna (punkt 1), następnie wybieramy polecenie Usuń błędy (punkt 3).

Rys. nr 14 – ścieżka dostępu do polecenia Usuń błędy
Rys. nr 14 – ścieżka dostępu do polecenia Usuń błędy

Otrzymamy dane po usunięciu wierszy z błędami przedstawione na rys. nr 15 .

Rys. nr 15 – dane po usunięciu wierszy z błędami (error)
Rys. nr 15 – dane po usunięciu wierszy z błędami (error)

W kolejnym kroku chcielibyśmy pozbyć się wierszy z wartościami null, które powstały w miejsce spacji. W tym celu rozwijamy filtry (ikona trójkąta obok nazwy kolumny) i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń puste (rys. nr 16).

Rys. nr 16 – polecenie Usuń puste
Rys. nr 16 – polecenie Usuń puste

Otrzymamy dane bez pustych wierszy przedstawione na rys. nr 17. 

Rys. nr 17 – dane po usunięciu pustych wierszy
Rys. nr 17 – dane po usunięciu pustych wierszy

Możemy zauważyć, że przy konkretnym tekście mamy tylko te wiersze, gdzie znalazły się cyfry, bez względu czy były one na początku, na końcu czy w środku tekstu. Otrzymaliśmy wyciągnięte wszystkie cyfry z tekstu, lecz nie są one jeszcze odpowiednio zgrupowane. Zaznaczamy kolumnę Tekst i wybieramy polecenie Grupowanie według z karty Strona główna (rys. nr 18).

Rys. nr 18 – polecenie Grupowanie według
Rys. nr 18 – polecenie Grupowanie według

Otworzy nam się okno Grupowania według, gdzie wybieramy typ grupowanie Podstawowy. W polu Nazwa nowej kolumny zmieniamy domyślną nazwę Liczność na Cyfry, następnie w polu Operacja wybieramy z listy rozwijanej Wszystkie wiersze. Tak ustawione parametry grupowania według zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 19).

Rys. nr 19 – parametry Grupowania według
Rys. nr 19 – parametry Grupowania według

Otrzymamy pogrupowane dane przedstawione na rys. nr 20.

Rys. nr 20 – pogrupowane dane
Rys. nr 20 – pogrupowane dane

Pod skrótem Table ukryta jest tabelka zarówno z danymi z kolumny Tekst jak i z kolumny Cyfry. Nam zależy tylko na danych z kolumny cyfry, więc zrobimy małe przekształcenie w pasku formuły. Zamiast znaku podkreślenia, który oznacza cały wiersz wpiszemy nazwę kolumny. Zapis formuły powinien wyglądać następująco:

=Table.Group (#"Przefiltrowano wiersze", {"Tekst"}, {{"Cyfry" each [Cyfry], type table [Tekst=anynonnull, Cyfry=numer]}})

Otrzymamy dane tylko z kolumny Cyfry ukryte pod słowem List w naszej tabeli przedstawione na rys. nr 21.

Rys. nr 21 – dane pogrupowane jako lista
Rys. nr 21 – dane pogrupowane jako lista

W pasku formuły nadal mamy typ danych table oraz dodatkowe domyślne dane. Musimy wprowadzić dodatkowe zmiany, między innymi zamienić table na list. Zapis formuły powinien wyglądać następująco:

=Table.Group (#"Przefiltrowano wiersze", {"Tekst"}, {{"Cyfry" each [Cyfry], type list}})

Dzięki takiej zmianie oprócz słowa list mamy zaznaczony odpowiednią ikonką typ danych w kolumnie cyfry, co widać na rys. nr 22.

Rys. nr 22 – dane po zmianie typu na listopad
Rys. nr 22 – dane po zmianie typu na listopad

Dodatkowo dzięki takiej zmianie możemy bez problemu rozwinąć takie dane. W tym celu rozwijamy ikonkę ze strzałkami obok nazwy kolumny Cyfry i wybieramy polecenie Wyodrębnij wartości (rys. nr 23).

Rys. nr 23 – polecenie Wyodrębnij wartości
Rys. nr 23 – polecenie Wyodrębnij wartości

Otworzy nam się okno Wyodrębniania wartości z listy, gdzie z listy rozwijanej musimy wybrać Ogranicznik, jakiego Power Query ma użyć do połączenia danych. W naszym przykładzie, ze względu na to że mamy do czynienia z cyframi wybieramy Brak ogranicznika. Tak ustawione parametry wyodrębniania wartości zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 24).

Rys. nr 24 – parametry Wyodrębniania wartości z listy
Rys. nr 24 – parametry Wyodrębniania wartości z listy

Otrzymamy wyodrębnione cyfry w drugiej kolumnie przedstawione na rys. nr 25. 

Rys. nr 25 – dane wyodrębnione z listy
Rys. nr 25 – dane wyodrębnione z listy

Co istotne mimo że wyciągnęliśmy z danych cyfry mają one przypisany typ danych Tekst. Gdyby zależało nam żeby zmienić typ danych na liczby to stracilibyśmy zera wiodące, czyli nie otrzymalibyśmy wszystkich cyfr z tekstu.

Tak przygotowane dane możemy załadować do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj do z karty Strona główna (rys. nr 26).

Rys. nr 26 – polecenie Zamknij i załaduj do
Rys. nr 26 – polecenie Zamknij i załaduj do

W Excelu otworzy nam się okno Importowania danych, gdzie wybieramy sposób wyświetlania danych jako Tabela oraz wskazujemy miejsce wstawienia danych, czyli Istniejący arkusz oraz wskazujemy konkretną komórkę. Tak ustawione parametry importowania danych zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 27).

Rys. nr 27 – okno Importowania danych
Rys. nr 27 – okno Importowania danych

Otrzymamy dane wstawione do Excela przedstawione na rys. nr 28.

Rys. nr 28 – dane wstawione do Excela
Rys. nr 28 – dane wstawione do Excela

Jak widać Power Query bez problemu poradził sobie z wyciągnięciem wszystkich cyfr z tekstu bez względu, gdzie się one znajdowały, czy były na końcu tekstu, czy na początku, czy też w środku.


Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Power Query #28 — Pary produktów, które wystąpiły razem

W dzisiejszym poście nauczymy jak w Power Query znaleźć pary produktów, które wystąpiły razem w danych. Nie ma znaczenia czy będziemy bazować na Id produktu czy na jego nazwie. Załóżmy, że mamy listę zakupów z produktami oznaczonymi numerami Id. Ręczne wyszukiwanie par jest pracochłonne i męczące. Rozwiązanie tego problemu omówimy na podstawie przykładowych danych przedstawionych na rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

W pierwszym kroku musimy wczytać nasze dane do Power Query, w tym celu wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr 2 na rysunku nr 2) z karty Dane.

rys. nr 2 — Z tabeli

Otworzy nam się Edytor zapytań z wczytaną tabelą tIdProduktu. W polu Zastosowane kroki usuwamy krok Zmiana typu, ponieważ nie jest nam potrzebny. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 3.

rys. nr 3 — edytor zapytań

W kolejnym etapie musimy zduplikować tą kolumnę. Wybieramy polecenie Duplikuj kolumnę (punkt nr 2 na rysunku nr 4) z karty Dodaj kolumnę.

rys. nr 4 — duplikuj kolumnę

Następnie dokładamy jeszcze kolumnę z indeksem, żebyśmy widzieli które to były zakupy. Wybieramy polecenie Kolumna indeksu (punkt nr 2 na rysunku nr 5) a następnie od 01 (punkt nr 3 na rysunku nr 5) z karty Dodaj kolumnę.

rys.. nr 5 — Dodaj kolumnę indeksu

Aby w Power Query znaleźć pary produktów musimy podzielić dane po ogranicznikach a następnie odpowiednie dane połączyć. Wybieramy polecenie Podziel kolumny (punkt nr 2 na rysunku nr 6) z karty Narzędzia główne, a następnie polecenie Według ogranicznika (punkt nr 3 na rysunku nr 6).

rys. nr 6 — Podziel kolumny według ogranicznika

Otworzy nam się okno Dzielenia kolumny według ogranicznika, gdzie musimy określić parametry tego dzielenia. W polu Wybierz lub wprowadź ogranicznik wybieramy Niestandardowy (punkt nr 1 na rysunku nr 7), a następnie wpisujemy użyty u nas ogranicznik, czyli przecinek i spacja. W opcji Podziel przy wybieramy checkbox przy Każdym wystąpieniu ogranicznika (punkt nr 2 na rysunku nr 7). Natomiast w Opcjach zaawansowanych Podziel na (punkt nr 3 na rysunku nr 7) zaznaczamy checkbox przy Wierszach. Tak dobrane ustawienia zatwierdzamy przyciskiem OK.

rys. nr 7 — Dzielenie kolumny według ogranicznika

Otrzymamy dane, których fragment został przedstawiony na rysunku nr 8.

rys. nr 8 Podzielone dane

Power Query przy okazji dzielenia kolumny zamienił nam dane na liczby. Nie ma to większego znaczenia. Analogicznie postępujemy dla drugiej kolumny (kopii pierwszej). Wybieramy polecenie Podziel kolumny, a następnie według ogranicznika z karty Narzędzia główne (jak na rysunku nr 6). Pojawi się nam okno Dzielenia kolumny według ogranicznika, w której ustawiamy takie same parametry jak dla pierwszej kolumny (jak na rysunku nr 7) i wybrane parametry zatwierdzamy klikając przycisk OK. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 9.

rys. nr 9 — takie same wartości w dwóch kolumnach

W danych tych pojawia się problem – mamy zduplikowane pary (zaznaczone na rysunku nr 9 zielonym prostokątem). Można łatwo rozwiązać ten problem, ponieważ interesuje nas sytuacja, kiedy danej z kolumny pierwszej są mniejsze od danych z kolumny drugiej. Wystarczy dodać kolumnę warunkową z karty Dodaj kolumnę (rys. nr 10)

rys. nr 10 — Dodaj kolumnę warunkową

Otworzy nam się okno Dodawania kolumny warunkowej, gdzie musimy określić Nazwę kolumny – Pary (punkt nr 1 na rysunku nr 11), Następnie wypełnić warunek w punkcie 2 na rysunku nr 11. Ważne jest, że jeśli warunek zostanie spełniony to chcemy otrzymać wartość z pierwszej kolumny, natomiast jeśli nie zostanie spełniony chcemy otrzymać wartość null (punkt nr 3 na rysunku nr 11). Tak dobrane parametry kolumny warunkowej zatwierdzamy przyciskiem OK.

rys. nr 11 — okno dodawania kolumny warunkowej

Konkretnie chcemy otrzymać wartość z pierwszej kolumny tylko wtedy kiedy wartość z pierwszej kolumny jest mniejsza od wartości z drugiej kolumny. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 12. Nie jest to jeszcze wynik docelowy, bo chcemy otrzymać parę, ale ważne jest, że para pokazuje się dla jednej sytuacji w pierwszym zakupie.

rys. nr 12 — Dane z kolumną warunkową

Aby otrzymać jako wynik parę, musimy wprowadzić zmiany w zapisie formuły w pasku formuły. Dołożyć z ogranicznikiem wartość z kolumny drugiej. Zapis formuły został przedstawiony na rysunku nr 13 (zieloną strzałką zaznaczono wprowadzoną zmianę). Wprowadzoną zmianę zatwierdzamy przyciskiem Enter.


rys. nr 13 — zapis formuły 

W wyniku otrzymamy błąd ponieważ nasze dane zostały zmienione na liczby. Aby obejść ten problem musielibyśmy użyć funkcji Number.ToText. My użyjemy łatwiejszego sposobu – z zastosowanych kroków usuniemy krok zmiany typu danych z tekstu na liczby – Zmieniono typ i Zmieniono typ1 (rys. nr 14).

rys. nr 14 — usunięcie kroków

Otrzymamy wtedy prawidłowe dane przedstawione na rysunku nr 15.

rys. nr 15 — Dane w formie tekstowej

Pozostaje nam pogrupować te produkty po ilości, użyjemy do tego polecenia Grupowanie według (punkt nr 2 na rysunku nr 16) z karty Narzędzia główne.

rys. nr 16 — Grupowanie według

Otworzy się nam okno Grupowania według, w którym musimy określić nazwę nowej kolumny i rodzaj operacji jaką chcemy wykonać. Wybrane parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 17).

rys. nr 17 — Okno Grupowania według

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 18.

rys. nr 18 — pogrupowane dane

W danych tych wiele razy powtórzyła nam się wartość null, więc wystarczy przefiltrować dane, żeby odfiltrować wyniki dla null. Klikamy na ikonkę trójkącika w nazwie kolumny Pary i odznaczamy w filtrach null (rys. nr 19).

rys. nr 19 — Odfiltrowanie danych dla null

W kolejnym etapie chcemy posortować dane malejąco w obu kolumnach. Korzystamy z podręcznego menu po naciśnięciu ikonki trójkącika w tytule kolumn, gdzie wybieramy polecenie Sortuj malejąco (rys. nr 20).

rys. nr 20 — Sortuj malejąco

Otrzymamy końcowe dane, które możemy załadować do Excela. Korzystamy z polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 21).

rys. nr 21 — Zamknij i załaduj do

W Excelu otworzy nam się okno Ładowania do, gdzie ustawiamy parametry wstawianych danych. Sposób wyświetlania danych jako tabela i miejsce wstawienia danych jako istniejący arkusz i wskazujemy konkretną komórkę. Powyższe parametry zatwierdzamy przyciskiem Załaduj (rys. nr 22).

rys. nr 22 — Okno Ładowanie do

Otrzymamy dane wstawione do Excela przedstawione na rysunku nr 23.

rys. nr 23 — dane wczytane do Excela 

Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama

Power Query #26 — Zamień wszystkie x w tabeli na nagłówki kolumn

W dzisiejszym poście nauczymy się jak zamienić wszystkie x w tabeli na nagłówki kolumn. Jest to zadanie zaczerpnięte od Oza du Soleila https://www.youtube.com/watch?v=abQrUE10Xqo , on rozwiązał to za pomocą kilku zapytań. Nasze zadanie ma na celu podstawienie w miejsce x w tabeli odpowiednich nagłówków. Przykładowe dane i cel do którego dążymy został przedstawiony na rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Dane i cel do którego dążymy

Na przykład chcemy aby zamiast znaku x dla Scoobiego zostało wstawione Jedzenie (czyli nagłówek kolumny, w której został wstawiony ten znak x). Pokażemy jak to zrobić w Power Query za pomocą tylko jednego zapytania. Załóżmy, że mamy przykładową tabelkę z danymi przedstawioną na rysunku nr 2.

rys. nr 2 — Przykładowe dane

Z karty Dane wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr 2 na rysunku nr 3).

rys. nr 3 — Z tabeli

Otworzy nam się edytor zapytań tCechy z wczytaną tabela z Excela (rys. nr 4). W pierwszym etapie chcemy usunąć krok Zmieniono tym z Zastosowanych kroków, bo nie jest nam on potrzebny.

rys. nr 4 — Edytor zapytań

W naszych wczytanych danych jest jedna postać, która w każdej kolumnie ma Null, czyli nie ma w żadnej kolumnie znaku x. to był największy problem, żeby rozwiązać to zadanie za pomocą jednego zapytania. Klikamy na tytuł komuny Imię prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy polecenie Anuluj przestawienie innych kolumn (rys. nr 5).

rys. nr 5 — Anuluj przestawienie innych kolumn

W efekcie otrzymamy tabelkę z tylko tymi osobami gdzie był znak x (rys. nr 6). Nie została uwzględniona tutaj postać Duch, u której nie było w ogóle tego znaku.

rys. nr 6 — tabela z danymi

Wynika z tego, że nie możemy użyć tego polecenia. Potrzebujemy sposobu na uwzględnienie osoby, która nie zaznaczyła żadnego znaku x (czyli np. nie wybrała żadnego kursu z naszej oferty). Usuwamy z Zastosowanych kroków ostatni etap, ponieważ zwracał niekompletne dane. Można to zrobić za pomocą Kolumny indeksu. Z karty Dodaj kolumnę wybieramy polecenie Kolumna indeksu (punkt nr 2 na rysunku na 7), a następnie od 0 lub 1 (nie ma to znaczenia, ponieważ jest to kolumna pomocnicza, dzięki której osoba Duch nie zniknie z danych, ponieważ będzie miała przypisaną jakąś wartość).

rys. nr 7 — Kolumna indeksu

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 8.

rys. nr 8 — Dane z nową kolumną

Na tym etapie po raz kolejny wybieramy polecenie z podręcznego menu Anuluj przestawienie innych kolumn (identycznie jak na rysunku nr 5 wyżej). Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 9.

rys. nr 9 — Dane

Kolumna z Wartościami jest nam nie potrzebna, natomiast potrzebujemy drugiej kolumny z Atrybutami. Klikamy prawym przyciskiem myszy na nagłówek kolumny Atrybut i z podręcznego menu wybieramy polecenie Duplikuj kolumnę (rys. nr 10).

rys. nr 10 — Duplikuj kolumnę

W kolejnym etapie usuwamy kolumnę z wartościami. Klikamy na jej nagłówek prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń (rys. nr 11).

rys. nr 11 — Usuń

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 12.

rys. nr 12

Mamy dwie kolumny z takimi samymi wartościami, część z tych danych ma posłużyć jako nagłówki kolumn a część jako wartości. Aby tak się stało musimy znaleźć na karcie Przekształć ikonkę Kolumny przestawnej (punkt nr 2 na rysunku nr 13). Ważne jest aby aktywna (zaznaczona) była kolumna Atrybut.

rys. nr 13 — Kolumna przestawna

Pojawi się okno Kolumny przestawnej (rys. nr 14). Polecenie to utworzy nowe kolumny przy użyciu danych z kolumny Atrybut. Jeśli jakaś nazwa się powtórzy to kolumna pozostanie pojedyncza, nie zostanie zduplikowana np. dla danej Jedzenie. W polu Kolumna wartości (punkt nr 1 na rysunku nr 14) musimy wybrać daną, jaka ma być przechowywana w tej nowej kolumnie. Tę wartość chcemy wziąć z kolumny Atrybut – kopia. Nasza kolumna z imionami natomiast zostanie na miejscu. Ważne jest tutaj użycie opcji zaawansowanych – w polu Agreguj funkcje wartości (punkt nr 2) wybieramy polecenie Nie agreguj, ponieważ nie chcemy tutaj wykonywać żadnych obliczeń. Tak ustawione parametry  kolumny przestawnej zatwierdzamy klikając przycisk OK.

rys. nr 14 — Okno kolumny przestawnej

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 15.

rys. nr 15 — Dane z kolumną przestawną

W kolejnym etapie musimy usunąć kolumnę indeks, która była kolumną pomocniczą. Klikamy prawym przyciskiem myszy na nagłówek kolumny Indeks i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń. Otrzymamy wynik końcowy, o który nam chodziło (rys. nr 16).

Rys nr 16 — Ostateczny wynik

Następnie wybieramy polecenie Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 17).

rys. nr 17 — Zamknij i załaduj do

Otworzy nam się okno Ładowanie do, gdzie wybieramy rodzaj wyświetlania danych jako Tabela i miejsce ich wstawienia jako istniejący arkusz i konkretną komórkę. Powyższe parametry zatwierdzamy klikając przycisk Załaduj (rys. nr 18).

rys. nr 18 — Okno Ładowania do

Otrzymamy dane w Excelu przedstawione na rysunku nr 19.

rys. nr 19 — Dane wczytane do Excela

Jedyną wadą takiego rozwiązania jest to, że Power Query sortuje wszystkie dane, łącznie z nazwami kolumn. Możemy sobie sprawdzić działanie zapytania dodając dodatkowe dane do tabeli z dany mi bazowymi (dodatkowe wiersze i kolumnę). Następnie klikamy prawym przyciskiem myszy na komórkę z tabeli z Power Query i z podręcznego menu wybieramy polecenie Odśwież (rys. nr 20).

rys. nr 20 — Odśwież dane

Otrzymamy prawidłowo przeliczone dane przedstawione na rysunku nr 21.

rys. nr 21 — Przeliczone dane

Książka Mistrz Excela + promo na 35 urodziny

Chcę Cię poinformować, że w końcu udało mi zebrać środki i dopiąć wszystkich formalności, żeby powstało II wydanie mojej książki Mistrz Excela (zostałem wydawcą)
II wydanie jest wzbogacone o rozdział (nr 22) wprowadzający w genialny dodatek (Power Query) do Excela służący do pobierania, łączenia i wstępnej obróbki danych z wielu źródeł.

Książka Mistrz Excela to historia Roberta, który musi poznać dobrze Excela na potrzeby nowej pracy. Książka jest napisana w formie rozmów Roberta z trenerem, dzięki temu jest przystępniejsza w odbiorze niż standardowe książki techniczne pisane językiem "wykładowym".

Rozmowy zostały podzielone na 22 tematyczne rozdziały, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki Excela. Robert zaczyna naukę od poznania ciekawych aspektów sortowania i filtrowania danych w Excelu, przechodzi przez formatowanie warunkowe, tabele przestawne, funkcje wyszukujące i wiele innych tematów, by na koniec poznać wstępne informacje o VBA i Power Query.
A wszystko to na praktycznych przykładach i z dużą ilością zdjęć.

Żebyś mógł śledzić postępy Roberta, do książki dołączone są pliki Excela, na których pracuje Robert.

Aktualnie w promocji urodzinowej możesz mieć Mistrza Excela w obniżonej cenie, jeśli tylko wpiszesz kod 35URODZINY
https://exceliadam.pl/produkt/ksiazka-mistrz-excela

Na powyższej stronie znajdziesz dokładniejszy opis książki, opinie osób, które kupiły I wydanie oraz podgląd pierwszego rozdziału książki, żeby upewnić się, czy forma rozmów przy nauce Excela jest dla Ciebie.
Jeśli książka Ci się spodoba poinformuj o niej swoich znajomych. 

W ramach promocji na moje 35 urodziny możesz też mieć każdy z moich kursów wideo na Udemy za zaledwie 35 zł. Linki do kursów zamieszczam poniżej. W każdym kursie są udostępnione filmy do podglądu, byś mógł się przekonać czy dany kurs jest dla Ciebie.

Power Query
https://www.udemy.com/course/mistrz-power-query/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Excela
https://www.udemy.com/mistrz-excela/?couponCode=35URODZINY

Dashboardy
https://www.udemy.com/course/excel-dashboardy/?couponCode=35URODZINY

Mistrz Formuł
https://www.udemy.com/course/excel-mistrz-formul/?couponCode=35URODZINY

VBA
https://www.udemy.com/course/excel-vba-makra/?couponCode=35URODZINY

Microsoft Power BI
https://www.udemy.com/course/power-bi-microsoft/?couponCode=35URODZINY

Książka Mistrz Excela reklama