Nie znasz dobrze obsługi Excela? A może nie znasz jej wcale? Doskonale wiem, że w dzisiejszych czasach i realiach, znajomość tego programu jest nie tylko niezbędna, ale przede wszystkim korzystna dla Ciebie samego. Moje szkolenie z Excela online pokaże Ci, że arkusz kalkulacyjny nie jest wcale Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem w porządkowaniu i analizie danych - nie tylko liczbowych. Stworzyłem kurs Excel online na każdym poziomie, zarówno dla osób początkujących, średniozaawansowanych, jak i zaawansowanych. Znajdziesz u mnie także szkolenie z Excela online dedykowane specjalnie przedsiębiorcom. Każdy kurs zawiera starannie wyselekcjonowany zakres wiedzy i zagadnień, które odpowiadają na ściśle sprecyzowane potrzeby jego użytkowników.
Excel - kurs online. Dlaczego warto?
Zastanawiasz się, czy Excel i kurs online to dobre połączenie? Czy taka forma nauki pracy z arkuszem kalkulacyjnym może być efektywna? Pozwól, że rozwieję Twoje wątpliwości.
Od lat z powodzeniem zajmuję się dzieleniem swoją wiedzą zdalnie. Ta forma nauki, szczególnie w ostatnim czasie, mocno zyskała na popularności, a jej techniki znacząco się rozwinęły. Abyś mógł biegle posługiwać się programem Excel, każdy swój kurs zaprojektowałem z ogromną starannością i w oparciu o zasady metodyki nauczania na odległość.
Jednak szkolenie z Excela online, to przede wszystkim ogromna wygoda dla Ciebie, ponieważ nie musisz wychodzić z domu, możesz uczyć się wraz ze mną z dowolnego miejsca i w wybranym przez siebie czasie. Dodatkowo każdy mój kurs Excela online zawiera materiały dydaktyczne dostępne dla Ciebie już po zakończeniu szkolenia. Krótkie nagrania filmowe, prezentujące różnego rodzaju działania w arkuszu kalkulacyjnym, które w dowolnej chwili możesz zatrzymać, odtworzyć ponownie, by jeszcze raz przeanalizować i utrwalić wiedzę, to doskonały sposób, by opanować Excel. Kurs online to nie tylko wygoda, to także oszczędność Twojego i mojego czasu - zamiast dojeżdżać w umówione miejsce, możemy poświęcić więcej chwil na ćwiczenia i praktykę.
Okazuje się, że ciąg geometryczny ręcznie w Excelu możesz stworzyć bardzo prosto. Wystarczy, że w dwie komórki (najczęściej jedna pod drugą) wstawisz dwie liczby. Excel jest wstanie sam obliczyć różnicę wartości pomiędzy tymi dwoma wartościami i wyznaczyć współczynnik do ciągu geometrycznego (trendu wzrostu). Wystarczy, że zaznaczysz te dwie liczby (komórki) i złapiesz prawym przyciskiem prawy dolny róg zaznaczenia, a następnie przeciągniesz tak daleko jak będziesz potrzebował. Przy puszczeniu prawego przycisku myszy pojawi się podręczne menu, z którego wybierasz pozycję Trend wzrostu:
I już Excel stworzył dla Ciebie ciąg geometryczny (trend wzrostu). Dla Excela nie ma znaczenia, czy trend jest rosnący czy malejący. Niestety nie radzi sobie z wartościami ujemnymi.
Fajne jest to, że w ten sposób możesz od razu stworzyć kilka ciągów geometrycznych.
Excel radzi sobie świetnie z ciągami liczbowymi, które różnią się zawsze o tą samą wartość, ale nie radzi sobie z ciągami, które zmieniają się inaczej np w sekwencji +3; +2; +2
Żeby uzyskać prawidłowy ciąg tak się zmieniający potrzebujemy kilku funkcji. Po pierwsze funkcji WYBIERZ, żebyśmy mogli wybierać, o który element teraz zwiększamy nasz ciąg.
Dalej przyda się funkcja MOD, która ułatwi nam wyznaczenie, o który aktualnie element zwiększamy. Potrzebujemy jeszcze liczyć, który element ciągu aktualnie zwiększamy — pomoże nam w tym funkcja ILE.WIERSZY zablokowana na pierwszym elemencie, a drugi pozostawić swobodny, żeby zakres się rozrastał.
tak uzyskamy ciąg wartości, o którą aktualnie musimy zwiększyć nasz ciąg
=WYBIERZ(MOD(ILE.WIERSZY($A$2:A2)-1;3)+1;3;2;2)
żeby uzyskać z tego ciąg potrzebujemy dodać jeszcze wcześniejszą wartość ciągu, czyli:
W Excelu masz możliwość uzupełnia ciągów danych. Możesz to zrobić na wiele sposobów. Zacznijmy od omówienia tych najwolniejszych, a potem przejdziemy do coraz szybszych.
Kopiowanie
Najbardziej znanym sposobem na uzupełnianie ciągów danych (np: w tabelach) jest kopiuj -> wklej, czyli Ctrl + C, a następnie Ctrl + V. Po prostu kopiujesz raz wpisaną formułę lub wartość, a następnie ją przeklejasz. W zależności od tego jak przeklejasz możesz skopiować formułę tylko raz, albo nawet tysiące razy.
Jeśli chcesz wkleić od razu wiele kopii formuły, najpierw zaznaczasz odpowiedni obszar, na następnie wciskasz Ctrl + V.
Obszar możesz zaznaczyć odpowiednio przeciągając myszką. W tej sytuacji problem może się pojawić kiedy Twój zbiór danych ma bardzo dużo pozycji — kilkaset, albo nawet kilka tysięcy. Jednak to i tak olbrzymie przyspieszenie w porównaniu do wpisywania formuły ręcznie.
Przeciąganie myszą
Działa bardzo podobnie do wcześniejszej metody, tylko nie musisz korzystać ze skrótów klawiszowych — potrzebujesz tylko myszki. Najeżdżasz na prawy dolny róg komórki z daną formułą, którą chcesz uzupełnić ciąg i ciągniesz. Masz do wyboru 4 kierunki. W górę, w dół, w prawo i lewo.
Jeśli masz dużo komórek do uzupełnienia w kolumnie, albo wierszu może to być męczące.
Kombinacja na tabeli
Gdy chcesz uzupełnić ciąg znajdujący się w tabeli może uda Ci się przyspieszyć dzięki dobremu ułożeniu danych w tabeli. Chodzi o to, że korzystasz z już wypełnionej kolumny. Dzięki odpowiedniej kombinacji skrótów klawiszowych i przejść:
Kopiujesz formułę/komórkę — Ctrl + C.
Przechodzisz na sąsiadującą kolumnę.
Ctrl + strzałka w dół, żeby zejść na sam dół kolumny, jeśli w tabeli masz puste komórki to Cię spowolni ponieważ będziesz musiał wciskać ten skrót znów za każdym razem, gdy natrafisz na puste pole.
Przechodzi do kolumny, którą chcesz uzupełnić.
Naciskasz skrót — Ctrl + Shift + strzałka w górę — dzięki niemu zaznaczasz wszystkie pola od samego dołu do samej góry. Łącznie z komórką, w której wpisałeś najpierw formułę.
Naciskasz Ctrl + V, czyli wklejasz skopiowaną formułę.
Metoda błyskawiczna
Jeśli masz wypełnioną i uporządkowaną tabelę, możesz skorzystać z błyskawicznego wypełniania ciągów danych. Wystarczy, że najedziesz na komórkę, która ma być początkiem ciągu i najdziesz na jej prawy dolny róg. Tylko zamiast przeciągać klikasz po prostu 2 razy w ten róg, gdy zmieni się kursor.
Już cała kolumna została uzupełniona, nawet jeśli w tabeli było kilka pustych komórek Excel i tak skopiował formułę do samego końca.
To są sposoby na uzupełnianie ciągów danych w Excelu, żeby zobaczyć je dokładniej obejrzyj film na górze strony.