Czym jest Excel?
To proste pytanie — Excel to arkusz kalkulacyjny. A cóż to takiego ten arkusz kalkulacyjny? To taki arkusz, na którym możesz dokonywać przeróżnych obliczeń. Jest podzielony odpowiednio na wiersze, kolumny i komórki.
Kurs Excel 2010 odcinek 1 — Co to Excel?
W czym dokładnie może Ci pomóc arkusz kalkulacyjny jakim jest Excel? Przede wszystkim w 2 ważnych rzeczach:
- - Obliczaniu formuł, zadań i funkcji matematycznych,
- - Zarządzaniem i analizą danych, m.in ich porządkowaniem i filtrowaniem.
Najważniejsza dla Excela jest myśl, która kierowała twórców (Dan Bricklin i Bob Frankston) pierwszego komputerowego arkuszu kalkulacyjnego (VisiCalc)? Chcieli oni aby wynik działań zmieniał się sam kiedy zmieni się choć jedna z wprowadzonych do niego zmian i obyło się to bez potrzeby wykonywania tych zmian ręcznie za każdym razem.
Formuły i obliczenia matematyczne
Żeby osiągnąć zamierzony efekt została wprowadzona tzw: formuła. Czym jest formuła? To połączenie wszystkich działań matematycznych i funkcji Excela, które zostaną wpisane w pojedynczą komórkę arkusza. Przykładem najprostszej formuły może być odejmowanie:
=B2-E2
Przy czym "B2" i "E2" to są nazwy komórek. Taki zapis mówi Excelowi, że ma wziąć wartość jaka jest przechowywana w komórce B2, a następnie odjąć od niej wartość przechowywaną w komórce E2, a wynik zamieścić w komórce, w której została wpisana formuła.
Ważne jest tutaj, że nie zawsze to co widzisz w arkuszu jest tym, co rzeczywiście przechowuje Excel.
W komórce znajdują się formuły, tekst, bądź liczby, a to co widzisz w arkuszu, to wynik obliczeń i formatowania które wprowadzisz do Excela.
Zarządzanie danymi ich porządkowanie
Możesz mieć nieuporządkowane dane, a chcesz żeby były one uporządkowane. Nic prostszego wystarczy wybrać jedna opcję Excela i w mgnieniu oka masz uporządkowaną tabelę. W zależności od Twoich potrzeb od A do Z lub od Z do A, od najmniejszych do największych lub odwrotnie oraz znacznie więcej możliwości.
Wszystko to możesz uzyskać przez zaledwie kilka kliknięć myszą. Ważne dla Ciebie jest to, że Excel standardowo łączy wiersze ze sobą, czyli przykładowo, jak masz tabelę z 2 kolumnami i ustawiasz jej porządkowanie jednej kolumny, to automatycznie wartości z pierwszej kolumny są przesuwane jako cały wiersz z wartościami z drugiej kolumny (możesz to zobaczyć dokładnie na filmie).
P.S.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.
Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Kurs Excel 2010 odcinek 1 — Co to Excel?