W dzisiejszym poście omówimy funkcje WYSZUKAJ.PIONOWO zwracającą wszystkie wartości spełniające dane warunki oraz POŁĄCZ.TEKSTY. Zagadnienie to omówimy na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

W filmie Excel VBA odcinek 12 ( https://www.youtube.com/watch?v=nUhq-noDd2k ) pokazałem jak samodzielnie napisać funkcje, która znajdzie wszystkich sprzedawców z np. województwa świętokrzyskiego (rys. nr 2).

rys. nr 2 — Szukanie sprzedawców według województwa

Od kiedy udało mi się zainstalować licencję 365 Microsoft MVP mam dostęp do funkcji POŁĄCZ.TEKSTY, dzięki której możemy znacznie szybciej przypisać sprzedawców do konkretnych województw. Aby dobrze zrozumieć jak działa ta funkcja omówimy sobie jej poszczególne argumenty. Zapis funkcji będzie wyglądał następująco:

=POŁĄCZ.TEKSTY(", ";FAŁSZ;D2:D8)

Pierwszym argumentem funkcji jest Ogranicznik, w naszym przypadku będzie to przecinek i spacja (", "), czyli sposób rozdzielenia wyników. Kolejnym argumentem jest Ignoruj_puste, czyli PRAWDA (ignoruj puste komórki) lub FAŁSZ (uwzględnij puste komórki). W naszym przykładzie wybierzemy FAŁSZ (rys. nr 3).

rys. nr 3 — Drugi argument funkcji

Następnym argumentem jest Tekst_1, czyli tekst lub zakresy tekstu, które chcemy połączyć. W naszym przykładzie zaznaczymy sobie nazwy województw i dwie komórki poniżej, żeby zobaczyć zachowanie funkcji dla pustych komórek (zakres D2:D8). Wybraliśmy jako drugi argument FAŁSZ, dlatego na końcu mamy uwzględnione puste komórki (rys. nr 4).

rys. nr 4 — Uwzględnione puste komórki w wyniku funkcji POŁĄCZ.TEKSTY

W większości sytuacji chcemy ignorować puste komórki (wpisujemy PRAWDA lub 1), dlatego nasza formuła powinna wyglądać następująco:

=POŁĄCZ.TEKSTY(", ";PRAWDA;D2:D8)

Kiedy zatwierdzimy tak wpisaną formułę nie mamy już dodatkowych przecinków i pustych miejsc w wynikach.

Teraz kiedy wiemy jak działa funkcja POŁĄCZ.TEKSTY, musimy podać funkcji właściwe zakresy dane. Będziemy do tego potrzebować formuły tablicowej – funkcji JEŻELI, która najpierw sprawdzi nam kryteria. Naszym kryterium jest województwo, czyli zaznaczamy zakres $A$2:$A$18 i porównujemy ten zakres do województwa które nas interesuje w tym momencie, czyli do komórki D2. Jeżeli danym wierszu jest wartość która nas interesuje, to chcemy otrzymać sprzedawcę, czyli jako drugi argument funkcji JEŻELI zaznaczamy zakres ze sprzedawcami ($B$$:$B$18). Natomiast w sytuacji kiedy nasz warunek nie jest spełniony chcemy otrzymać pusty ciąg tekstowy, czyli jako trzeci argument wpisujemy nic (""). Zapis funkcji będzie wyglądał następująco:

=POŁĄCZ.TEKSTY(", ";1;JEŻELI($A$2:$A$18=D2; $B$$:$B$18;""))

Jeśli podejrzymy sobie wynik funkcji JEŻELI za pomocą klawisza F9 w trybie edycji komórki zobaczymy następujące wyniki (rys. nr 5)

rys. nr 5 — Podgląd wyników w trybie edycji komórki

Otrzymamy kilku sprzedawców dla województwa świętokrzyskiego i puste ciągi tekstowe dla pozostałych województw. Pamiętamy, że cyfra 1 w funkcji POŁĄCZ.TEKSTY ignoruje te puste miejsca, więc jako wynik otrzymamy tylko imiona sprzedawców. Zatwierdzamy formułę i otrzymujemy błąd‐ za dużo sprzedawców (rys. nr 6).

rys. nr 6 — Błędny wynik funkcji

Błąd ten wynika z tego iż funkcja JEŻELI jest formułą tablicowa i żeby zadziałała poprawnie należy ją zatwierdzić używając skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+Enter (rys. nr 7).

rys. nr 7 — Poprawny wynik funkcji tablicowej

Przeciągamy formułę w dół i otrzymujemy wyniki dla wszystkich województw (rys. nr 8 ).

rys. nr 8 — Wynik działania funkcji dla całej tabeli

Podsumowując skorzystanie z funkcji JEŻELI i POŁĄCZ.TEKSTY jest dużo prostsze niż pisanie kodów w VBA. Musimy jednak pamiętać o prawidłowych zakresach danych i o zatwierdzaniu formuł tablicowych skrótem klawiszowym Ctrl+Shift+Enter.


Właśnie dodałem mój kurs o Power BI Desktop firmy Microsoft na Udemy.com.
W związku z tym, możesz dostać ten kurs w promocyjnej Cenie Na Start za zaledwie 34,99 PLN.
To najniższa cena jaką mogę ustawić na platformie edukacyjnej Udemy!

Kurs Power BI Desktop to:
- Ponad 6 godziny nagrań wideo, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki pobierania, łączenia i analizy danych, a na koniec ich wizualizacji.
- Pliki do pracy razem z filmami.
- Dożywotni dostęp.
- Elektroniczny certyfikat ukończenia

Spis treści kursu o PowerBI Desktop:

Kurs jest podzielony na 6 rozdziałów, które pozwolą Ci wejść w tematykę analizy i wizualizacji danych za pomocą odpowiednio stworzonych zapytań i relacji w PowerBI Desktop.

  1. Wstęp do aplikacji PowerBI Desktop i jej możliwości
  2. Tworzenie i modyfikowanie zapytań (pobieranie danych)
  3. Modelowanie danych w PowerBI Desktop
  4. Wizualizacja danych i tworzenie raportów
  5. Usługa internetowa
  6. PowerBI Pro — kilka słów o płatnej części usługi PowerBI

Wejdź na stronę kursu PowerBI Desktop i zobacz szczegóły kursu
oraz udostępnione do podglądu filmy,
żeby przekonać się czy to kurs dla Ciebie.