W dzisiejszym poście omówimy różnice pomiędzy poleceniami Usuń inne kolumny a Usuń wybrane kolumny w Power Query. Tak naprawdę będą to różnice pomiędzy funkcjami, które kryją się pod tymi poleceniami, czyli odpowiednio Table.RemoveColumns oraz Table.SelectColumns. Zagadnienie to omówimy na podstawie przykładowych danych z rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

Aby obrazowo wyjaśnić temat – chodzi o to, że mamy za dużo kolumn z danymi i po prostu część z nich chcemy usunąć lub chcemy usunąć wszystkie oprócz zaznaczonych. Mamy tabelę danych w Excelu, zaznaczamy w jej obszarze dowolną komórkę, a następnie wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr 2 na rysunku nr 2) z karty Dane.

rys. nr 2 — Z tabeli

Otworzy nam się edytor zapytań w Power Query z wczytaną tabelą tSprzedaż (rys. nr 3).

rys. nr 3 — Edytor zapytań

Przede wszystkim, aby dane dobrze się prezentowały musimy zmienić format danych z kolumny Data. Klikamy na ikonkę po lewej stronie nazwy kolumny Data a następnie z podręcznego menu wybieramy polecenie Data (rys. nr 4).

rys. nr 4 — Zmiana typu wyświetlania danych

Wyświetli się nam komunikat dotyczący zmiany typu kolumny, w którym musimy zatwierdzić zmianę klikając przycisk Zamień bieżącą (rys. nr 5).

rys. nr 5 — Komunikat o zmianie typu kolumny

Zakładamy, że w naszym przypadku interesują nas trzy kolumny: Data, Sprzedawca i Zysk. Zaznaczamy pozostałe kolumny (od kolumny Region do kolumny KWS) i klikamy prawym przyciskiem myszy na nagłówek dowolnej kolumny z tych zaznaczonych i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń kolumny (rys. nr 6)

rys. nr 6 — Usuń kolumny

Otrzymamy interesujące nas kolumny (rys. nr 7). W pasku formuły pokaże się nam funkcja Table.RemoveColumns odpowiadająca poleceniu Usuń kolumny.

rys. nr 7 funkcja Table.RemoveColumns

Jeśli nie mamy widocznego paska formuły możemy to łatwo zmienić, klikając checkbox przy poleceniu Pasek formuły na karcie Widok (zaznaczone na rysunku nr 8).

rys. nr 8 — Pasek formuły

Na pasku formuły dla funkcji Table.RemoveColumns w formule mamy wypisane nazwy kolumn, które usunęliśmy (rys. nr 9).

rys. nr 9 — Argumenty funkcji Table.RemoveColumns

W Power Query w formułach funkcji są podawane nazwy kolumn. Wystarczy, że nazwa kolumny ulegnie zmianie i pojawiają się błędy.

Możemy usunąć ostatni krok z Zastosowanych kroków, aby wrócić do danych wejściowych. Na danych wejściowych pokażemy bowiem drugie polecenie, które moim zdaniem lepiej się sprawdza, czyli polecenie Usuń inne kolumny. Zaznaczamy kolumny, które nas interesują (które chcemy zostawić). Zaznaczamy w pierwszej kolejności kolumnę Sprzedawca, następnie przytrzymując klawisz Ctrl Kolumnę Data i Zysk. Klikamy na tytuł którejś z tych zaznaczonych kolumn i z podręcznego menu wybieramy polecenie Usuń inne kolumny (rys. nr 10).

rys. nr 10 — Usuń inne kolumny

Po użyciu tego polecenia zostały usunięte kolumny, które nie były zaznaczone (rys. nr 11).

rys. nr 11 — Dane po usunięciu kolumn

W pasku formuły pojawi się zapis funkcji Table.SelectColumns, w której mamy wypisane nazwy kolumn, które nas interesują (rys. nr 12). Przy tej funkcji nie interesuje nas, że ktoś dołoży kolejną kolumnę do danych wejściowych. Nowa kolumna nie zostanie tutaj uwzględniona i nasze końcowe dane się nie zmienią.

rys. nr 12 — Zapis funkcji Table.SelectColumns

Bez względu na zmianę w danych wejściowych ilość wyświetlanych kolumn się nie zmieni. Kolejnym plusem jest to, że kolumny są wyświetlane w takiej kolejności w jakiej je zaznaczyliśmy przed użyciem polecenia Usuń inne kolumny. Możemy również ręcznie zmienić kolejność wyświetlania kolumn w kodzie w pasku formuły.

W Power Query, jeśli znamy nazwę interesującej nas funkcji i wpiszemy ją w pasku formuły a następnie zatwierdzimy przyciskiem Enter, to wyświetlą nam się informacje o tej funkcji z oficjalnej strony Microsoftu (rys. nr 13).

Możemy się tutaj dowiedzieć, że funkcja ta posiada dodatkowy parametr missingField, który może przyjąć jedną z trzech wartości. Będzie się wyświetlał błąd jeśli podaliśmy złą nazwę kolumny lub zignoruje ten brak albo wypełni je wartościami null. Poniżej mamy także podane przykłady działania tej funkcji.

Zrobimy przykład, w którym dopiszemy do formuły MissingField.UseNull i zmienimy nazwy kolumn Data i Zysk na Data2 i Zysk2, czyli na takie które nie występują w danych. Power Query wypełni je wartościami null (rys. nr 14).

rys. nr 14 — Dane wypełnione wartościami null

Jeśli do zapisu formuły użyjemy MissingField.Ignore to zostanie nam tylko kolumna ze Sprzedawcami. Jeśli nie podamy tego parametru, to Power Query domyślnie wybierze wyświetlenie błędu (rys. nr 15).

rys. nr 15 — Domyślny komunikat jeśli nie podamy parametru MissingField

Ja wole funkcje Table.SelectColumns czyli usunięcie innych kolumn a pozostawienie tych, które są mi potrzebne. Przede wszystkim dlatego, że dodawanie innych kolumn nie wpłynie na wynik tej funkcji. Łatwiej jest korzystać z tych domyślnych opcji na pasku narzędzi niż z kodu w pasku formuły, ponieważ przy słabej znajomości języka M w Power Query możemy nie wiedzieć jak wpisać poszczególne parametry danej funkcji.

Wynik tej funkcji z rysunku nr 11 możemy sobie załadować do Excela za pomocą polecenia Zamknij i załaduj z karty Narzędzia główne (rys. nr 16).

rys. nr 16 — Zamknij i załaduj

Otrzymamy dane wczytane do Excela przedstawione na rysunku nr 17.

rys. nr 17 — Dane wczytane do Excela

Właśnie dodałem mój kurs o Power BI Desktop firmy Microsoft na Udemy.com.
W związku z tym, możesz dostać ten kurs w promocyjnej Cenie Na Start za zaledwie 34,99 PLN.
To najniższa cena jaką mogę ustawić na platformie edukacyjnej Udemy!

Kurs Power BI Desktop to:
- Ponad 6 godziny nagrań wideo, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki pobierania, łączenia i analizy danych, a na koniec ich wizualizacji.
- Pliki do pracy razem z filmami.
- Dożywotni dostęp.
- Elektroniczny certyfikat ukończenia

Spis treści kursu o PowerBI Desktop:

Kurs jest podzielony na 6 rozdziałów, które pozwolą Ci wejść w tematykę analizy i wizualizacji danych za pomocą odpowiednio stworzonych zapytań i relacji w PowerBI Desktop.

  1. Wstęp do aplikacji PowerBI Desktop i jej możliwości
  2. Tworzenie i modyfikowanie zapytań (pobieranie danych)
  3. Modelowanie danych w PowerBI Desktop
  4. Wizualizacja danych i tworzenie raportów
  5. Usługa internetowa
  6. PowerBI Pro — kilka słów o płatnej części usługi PowerBI

Wejdź na stronę kursu PowerBI Desktop i zobacz szczegóły kursu
oraz udostępnione do podglądu filmy,
żeby przekonać się czy to kurs dla Ciebie.