W dzisiejszym poście nauczymy jak w Power Query znaleźć pary produktów, które wystąpiły razem w danych. Nie ma znaczenia czy będziemy bazować na Id produktu czy na jego nazwie. Załóżmy, że mamy listę zakupów z produktami oznaczonymi numerami Id. Ręczne wyszukiwanie par jest pracochłonne i męczące. Rozwiązanie tego problemu omówimy na podstawie przykładowych danych przedstawionych na rysunku nr 1.

rys. nr 1 — Przykładowe dane

W pierwszym kroku musimy wczytać nasze dane do Power Query, w tym celu wybieramy polecenie Z tabeli (punkt nr 2 na rysunku nr 2) z karty Dane.

rys. nr 2 — Z tabeli

Otworzy nam się Edytor zapytań z wczytaną tabelą tIdProduktu. W polu Zastosowane kroki usuwamy krok Zmiana typu, ponieważ nie jest nam potrzebny. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 3.

rys. nr 3 — edytor zapytań

W kolejnym etapie musimy zduplikować tą kolumnę. Wybieramy polecenie Duplikuj kolumnę (punkt nr 2 na rysunku nr 4) z karty Dodaj kolumnę.

rys. nr 4 — duplikuj kolumnę

Następnie dokładamy jeszcze kolumnę z indeksem, żebyśmy widzieli które to były zakupy. Wybieramy polecenie Kolumna indeksu (punkt nr 2 na rysunku nr 5) a następnie od 01 (punkt nr 3 na rysunku nr 5) z karty Dodaj kolumnę.

rys.. nr 5 — Dodaj kolumnę indeksu

Aby w Power Query znaleźć pary produktów musimy podzielić dane po ogranicznikach a następnie odpowiednie dane połączyć. Wybieramy polecenie Podziel kolumny (punkt nr 2 na rysunku nr 6) z karty Narzędzia główne, a następnie polecenie Według ogranicznika (punkt nr 3 na rysunku nr 6).

rys. nr 6 — Podziel kolumny według ogranicznika

Otworzy nam się okno Dzielenia kolumny według ogranicznika, gdzie musimy określić parametry tego dzielenia. W polu Wybierz lub wprowadź ogranicznik wybieramy Niestandardowy (punkt nr 1 na rysunku nr 7), a następnie wpisujemy użyty u nas ogranicznik, czyli przecinek i spacja. W opcji Podziel przy wybieramy checkbox przy Każdym wystąpieniu ogranicznika (punkt nr 2 na rysunku nr 7). Natomiast w Opcjach zaawansowanych Podziel na (punkt nr 3 na rysunku nr 7) zaznaczamy checkbox przy Wierszach. Tak dobrane ustawienia zatwierdzamy przyciskiem OK.

rys. nr 7 — Dzielenie kolumny według ogranicznika

Otrzymamy dane, których fragment został przedstawiony na rysunku nr 8.

rys. nr 8 Podzielone dane

Power Query przy okazji dzielenia kolumny zamienił nam dane na liczby. Nie ma to większego znaczenia. Analogicznie postępujemy dla drugiej kolumny (kopii pierwszej). Wybieramy polecenie Podziel kolumny, a następnie według ogranicznika z karty Narzędzia główne (jak na rysunku nr 6). Pojawi się nam okno Dzielenia kolumny według ogranicznika, w której ustawiamy takie same parametry jak dla pierwszej kolumny (jak na rysunku nr 7) i wybrane parametry zatwierdzamy klikając przycisk OK. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 9.

rys. nr 9 — takie same wartości w dwóch kolumnach

W danych tych pojawia się problem – mamy zduplikowane pary (zaznaczone na rysunku nr 9 zielonym prostokątem). Można łatwo rozwiązać ten problem, ponieważ interesuje nas sytuacja, kiedy danej z kolumny pierwszej są mniejsze od danych z kolumny drugiej. Wystarczy dodać kolumnę warunkową z karty Dodaj kolumnę (rys. nr 10)

rys. nr 10 — Dodaj kolumnę warunkową

Otworzy nam się okno Dodawania kolumny warunkowej, gdzie musimy określić Nazwę kolumny – Pary (punkt nr 1 na rysunku nr 11), Następnie wypełnić warunek w punkcie 2 na rysunku nr 11. Ważne jest, że jeśli warunek zostanie spełniony to chcemy otrzymać wartość z pierwszej kolumny, natomiast jeśli nie zostanie spełniony chcemy otrzymać wartość null (punkt nr 3 na rysunku nr 11). Tak dobrane parametry kolumny warunkowej zatwierdzamy przyciskiem OK.

rys. nr 11 — okno dodawania kolumny warunkowej

Konkretnie chcemy otrzymać wartość z pierwszej kolumny tylko wtedy kiedy wartość z pierwszej kolumny jest mniejsza od wartości z drugiej kolumny. Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 12. Nie jest to jeszcze wynik docelowy, bo chcemy otrzymać parę, ale ważne jest, że para pokazuje się dla jednej sytuacji w pierwszym zakupie.

rys. nr 12 — Dane z kolumną warunkową

Aby otrzymać jako wynik parę, musimy wprowadzić zmiany w zapisie formuły w pasku formuły. Dołożyć z ogranicznikiem wartość z kolumny drugiej. Zapis formuły został przedstawiony na rysunku nr 13 (zieloną strzałką zaznaczono wprowadzoną zmianę). Wprowadzoną zmianę zatwierdzamy przyciskiem Enter.


rys. nr 13 — zapis formuły

W wyniku otrzymamy błąd ponieważ nasze dane zostały zmienione na liczby. Aby obejść ten problem musielibyśmy użyć funkcji Number.ToText. My użyjemy łatwiejszego sposobu – z zastosowanych kroków usuniemy krok zmiany typu danych z tekstu na liczby – Zmieniono typ i Zmieniono typ1 (rys. nr 14).

rys. nr 14 — usunięcie kroków

Otrzymamy wtedy prawidłowe dane przedstawione na rysunku nr 15.

rys. nr 15 — Dane w formie tekstowej

Pozostaje nam pogrupować te produkty po ilości, użyjemy do tego polecenia Grupowanie według (punkt nr 2 na rysunku nr 16) z karty Narzędzia główne.

rys. nr 16 — Grupowanie według

Otworzy się nam okno Grupowania według, w którym musimy określić nazwę nowej kolumny i rodzaj operacji jaką chcemy wykonać. Wybrane parametry zatwierdzamy przyciskiem OK (rys. nr 17).

rys. nr 17 — Okno Grupowania według

Otrzymamy dane przedstawione na rysunku nr 18.

rys. nr 18 — pogrupowane dane

W danych tych wiele razy powtórzyła nam się wartość null, więc wystarczy przefiltrować dane, żeby odfiltrować wyniki dla null. Klikamy na ikonkę trójkącika w nazwie kolumny Pary i odznaczamy w filtrach null (rys. nr 19).

rys. nr 19 — Odfiltrowanie danych dla null

W kolejnym etapie chcemy posortować dane malejąco w obu kolumnach. Korzystamy z podręcznego menu po naciśnięciu ikonki trójkącika w tytule kolumn, gdzie wybieramy polecenie Sortuj malejąco (rys. nr 20).

rys. nr 20 — Sortuj malejąco

Otrzymamy końcowe dane, które możemy załadować do Excela. Korzystamy z polecenia Zamknij i załaduj do z karty Narzędzia główne (rys. nr 21).

rys. nr 21 — Zamknij i załaduj do

W Excelu otworzy nam się okno Ładowania do, gdzie ustawiamy parametry wstawianych danych. Sposób wyświetlania danych jako tabela i miejsce wstawienia danych jako istniejący arkusz i wskazujemy konkretną komórkę. Powyższe parametry zatwierdzamy przyciskiem Załaduj (rys. nr 22).

rys. nr 22 — Okno Ładowanie do

Otrzymamy dane wstawione do Excela przedstawione na rysunku nr 23.

rys. nr 23 — dane wczytane do Excela

Właśnie dodałem mój kurs o Power BI Desktop firmy Microsoft na Udemy.com.
W związku z tym, możesz dostać ten kurs w promocyjnej Cenie Na Start za zaledwie 34,99 PLN.
To najniższa cena jaką mogę ustawić na platformie edukacyjnej Udemy!

Kurs Power BI Desktop to:
- Ponad 6 godziny nagrań wideo, które krok po kroku wprowadzają Cię w tajniki pobierania, łączenia i analizy danych, a na koniec ich wizualizacji.
- Pliki do pracy razem z filmami.
- Dożywotni dostęp.
- Elektroniczny certyfikat ukończenia

Spis treści kursu o PowerBI Desktop:

Kurs jest podzielony na 6 rozdziałów, które pozwolą Ci wejść w tematykę analizy i wizualizacji danych za pomocą odpowiednio stworzonych zapytań i relacji w PowerBI Desktop.

  1. Wstęp do aplikacji PowerBI Desktop i jej możliwości
  2. Tworzenie i modyfikowanie zapytań (pobieranie danych)
  3. Modelowanie danych w PowerBI Desktop
  4. Wizualizacja danych i tworzenie raportów
  5. Usługa internetowa
  6. PowerBI Pro — kilka słów o płatnej części usługi PowerBI

Wejdź na stronę kursu PowerBI Desktop i zobacz szczegóły kursu
oraz udostępnione do podglądu filmy,
żeby przekonać się czy to kurs dla Ciebie.