Czym różni się zaznacz wszystko od zaznacz tabelę?

W Excelu są 2 skróty klawiszowe, które w wielu sytuacjach działają tak samo, a w innych całkiem inaczej. Mowa tu o:


Zaznacz wszystko, a zaznacz tabelę różnice skrótów porada #55

  • Ctrl + A - którego głównym zadaniem jest zaznaczenie całego arkusza (od A — All, czyli wszystko),
  • oraz

  • Ctrl + Shift + 8 — którego głównym zadaniem jest zaznaczenie obszaru tabeli.

Kiedy te skróty działają tak samo? Kiedy są w obrębie tabeli i je naciśniesz. Dla obu skrótów uzyskasz zaznaczenie całej tabeli, czyli takiego obszaru, który z każdej strony otoczony jest przynajmniej pojedynczym pustym wierszem lub kolumną.

Jednak kiedy po zaznaczeniu całej tabeli naciśniesz jeszcze raz skrót Ctrl + A Excel zaznaczy Ci cały arkusz, naciskanie Ctrl + Shift + 8 nic nie zmieni, chyba, że trafisz na sytuację pokazaną na filmie, gdzie z większego obszaru Excel przeszedł do mniejszego.

Oba te skróty są niewrażliwe na kilka, a nawet kilkanaście pustych komórek, chyba, że są to całe wiersze lub kolumny. Znaczy, to że zaznaczą również puste komórki, chyba że są one częścią pustej kolumny lub pustego wiersza.

Przykład jak mogą zaznaczać obszary skróty Ctrl + A i Ctrl + Shift + 8

Przykład jak mogą zaznaczać obszary skróty Ctrl + A i Ctrl + Shift + 8

W sytuacji, gdy zaznaczasz pojedynczą pustą komórkę, która też na około ma puste komórki to Ctrl + A zaznaczy od razu cały arkusz, Ctrl + Shift + 8 nie zrobi nic.

Podsumowując chodzi o to, żebyś skrótu klawiszowego Ctrl + A używał wtedy gdy chcesz zaznaczyć cały arkusz (taka jest jego główna funkcja), a Ctrl + Shift + 8 gdy chcesz zaznaczyć tabelę.

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Zaznacz wszystko, a zaznacz tabelę różnice skrótów porada #55