Jak wygląda wybieranie losowo osoby z listy?


Wybieranie losowo osoby z listy INDEKS() — porada #45

Jak proste jest wybieranie losowo osoby z listy w Excelu? Wystarczy przygotować listę i wykorzystać funkcję INDEKS. Przy okazji przyda się jeszcze funkcja losująca. Tą którą chcesz wykorzystać w tej sytuacji jest LOS.ZAKR

Listę najlepiej przygotować w formie jednej kolumny i wpisać w niej wszystkie osoby, z których chcesz losować. Kiedy już masz taką kolumnę osób korzystasz z funkcji INDEKS, która zwraca Ci wybraną pozycję z zaznaczonego obszaru.

Lista osób

Lista osób

Twoim obszarem w tej sytuacji jest Twoja lista. To będzie pierwszy parametr funkcji — odwołanie do całej listy.

Ponieważ przygotowałeś listę w 1 kolumnie wystarczy jeszcze jeden parametr, a mianowicie numer wiersza listy, z którego chcesz pobrać wartość. Jeśli wpisałbyś jako drugi parametr liczbę 2 to Excel zawsze zwracałby Ci pozycję, która jest druga na liście, a ponieważ Ty chcesz mieć osobę wybraną losowo korzystasz w tym miejscu z funkcji LOS.ZAKR

Zakładając, że Twoja lista ma 10 pozycji funkcja losująca mogłaby wyglądać w następujący sposób:

LOS.ZAKR(1;10)

a cała formuła

INDEKS(E2:E11;LOS.ZAKR(1;10))

Funkcja INDEKS - wybieranie losowo

Funkcja INDEKS — wybieranie losowo

Już masz wybieranie losowe osoby z listy. Prawda, że proste.

Wybieranie z listy dowolnej wartości

A co kiedy nie znasz ilości pozycji na liście, albo nie chce Ci się liczyć, spokojnie, Excel został stworzony po to, żeby ułatwić Ci pracę. I może za Ciebie policzyć ilość wierszy — funkcja ILE.WIERSZY, do której podajesz jeden parametr jakim jest odwołanie do całej listy. Po zmodyfikowaniu cała formuła będzie wyglądać tak:

INDEKS(E2:E11;LOS.ZAKR(1; ILE.WIERSZY(E2:E11)))

Funkcja INDEKS z policzoną liczbą wierszy ILE.WIERSZY

Funkcja INDEKS z policzoną liczbą wierszy ILE.WIERSZY

Co gdy chcesz wybierać z listy nie osobę, ale różne wartości? Np: daty, liczby, godziny i tekst? Funkcja INDEKS to umożliwia, nawet jeśli masz mieszane wartości na liście, ale pamiętaj, że Excel nie będzie zmieniał formatowania komórki, w której wpisałeś całą formułę, dlatego np: daty przy formatowaniu Ogólnym mogą wyglądać inaczej niż byś tego oczekiwał.

Wybrana wartość data, a formatowanie ogólne

Wybrana wartość data, a formatowanie ogólne

P.S.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Excela lub nie wiesz jak coś zrobić do mnie o tym w komentarzu pod spodem albo napisz do mnie bezpośrednio, ja w miarę możliwości odpowiem na Twoje pytanie.

Excel i Adam - kontakt

Bezpośredni odnośnik do filmu na youtube — Wybieranie losowo osoby z listy INDEKS() — porada #45